Vad skulle du betäckt din dressyrhäst med?

Sv: Vad skulle du betäckt din dressyrhäst med?

Highligt såklart! ( har ett sto efter han redan så det går ju inte att använda han ingen :mad: )

så härligt temperament har de!

Jag har en pudel som ligger på tangentbordet, inte lätt att skriva alls..... :crazy:

Till mitt Bernstein sto så hade jag definitivt valt något svenskt. Ev. Hermes, hade velat se lite mer vad han ger först. Gigilo kanske. Master hade nog passat men hade gärna tagit en yngre hingst...

Hoppas att de kan godkänna någon J*vla svesnk hingst till innan jag betäcker min. ;)

En fråga i största nyfikenhet! varför vill du ha en yngre hingst?

Jag har en pudel som ligger på tangentbordet, inte lätt att skriva alls..... :crazy:

Till mitt Bernstein sto så hade jag definitivt valt något svenskt. Ev. Hermes, hade velat se lite mer vad han ger först. Gigilo kanske. Master hade nog passat men hade gärna tagit en yngre hingst...

Hoppas att de kan godkänna någon J*vla svesnk hingst till innan jag betäcker min. ;)

Impuls då? Han borde ju vara klockren! Hermes möderne + Master.

Hermes och Impuls möderne går inte ihop förrän många led bakåt. De stammar från olika döttrar till Nicea 1275 född 1912. Hermes stammar från dottern Astrea e Avanti och Impuls från dottern Uri e Uriah.

Hermes och Impuls möderne går inte ihop förrän många led bakåt. De stammar från olika döttrar till Nicea 1275 född 1912. Hermes stammar från dottern Astrea e Avanti och Impuls från dottern Uri e Uriah.

Aha... Har Perssons alltså köpt två olika ston från samma familj ursprungligen?

Jag trodde de var närmare släkt.

Ynge och ynge hingst. Det är väll mest det att mitt sto är e. Bernstein (gamal hingst) och Master tillhör ju också "de gamla hingstarna". För att bedriva långsiktig avel kan man ju inte bara avla på de gamla hingstarna, någon måste ju avla på de yngre för att aveln ska gå framåt, eller hur? ;)

Men jag gillar Master så han skulle definitivt vara ett alternativ. Nu har jag ju iof inga planer på att betäcka mitt sto försen om möjligtvis 10 år, så vi får ju se vad det finns för material då. :idea: Det är ju inte så att jag har tänkt över det här, jag bara svarade reflexmässigt på tråden. Att avla på svensk är dock självklart. När jag letade häst i höstas letade jag efter ett svensk stammat sto, just för att kunna avla på svenska halvblod i framtiden, de börjar ju bli ganska sällsynta. :angel:

Jag har för mig att Nicea fick tre stamboksförda döttrar, men att bara två av döttrarnas stolinjer finns kvar idag. Pehrssons har ston från båda linjerna.

Mm, mkt intressant! Jag förstår vad du menar - men jag var ju tvungen att fråga! jag har själv ett sto efter Master:)

Det där med attd et är självklart att avla svenskt var oxå lite kul - det är precis min policy!! Jag har ett "ultra"svenskt sto som vi avlar lite på och nu vill jag ha en super svensk hingst så vi kollade på Rambo - med det lilla "problemet" att Chagall ligger nära både på honom och mitt sto, så jag mejlade Rambos ägare om råd och dom tyckte det skulle vara jättekul att pröva den kombinationen + att dom var glada att det var fler än dom som ville bevara den svenska stammen. Lite off topic men vi är ju inne på samma linje du och jag:D

Har för övrigt bara hästar födda här i mitt län (förutom avelsstoet hon är född i kronoberg) med svenskstam och det är riktigt fina hästar - så man behöver inte gå över ån...

/Zanzan - som åetr igen föll utanför trådens ramar:rofl:

Vad kul med någon som är inne på samma spår! Lite klurigt är det ju mera om man vill avla svenskt, det finns ju inte mycket att välja på. Avelsbedömarna verkar inte ha mycket för de svenska hingstarna, vilket är synd. :angel: Precis som du erfar så är det lätt att det blir linjeavlat på nära håll.

Det andra stoet (som inte jag äger, men hon är min plutta ändå:love: ) är e. Elmshorn så där är det lixom redan förstört. ;) Ägaren ville betäcka med Casir Ask (dansk) men jag lyckades avstyra det hela så det blev Aerline H istället, han är ju inte svenskstammad men väl uppfödd i Sverige, och det är ju i alla fall på rätt spår. ;)

Jag fick då åka land och rike runt för att hitta ett bra svenskstammat sto, 26 mil närmare bestämt. Men det var det värt. :love: Fasst det var iof en sanning med modifikation, var och kollade på en annan häst som var e Bernstein bara 3 mil härifrån, men den var inte alls lika fin. :angel:

Sen är det svårt att definiera, vad är igentligen svenskt?

Utrillo som ligger bakom så många av våra svenska hästar är en hannovranare, och är importerad från tyskland.
Heristal som ligger bakom beuernstein är trakenare
Anarts o wartung s pappa Hartung är en trakenare som också importerats till sverige
Immer voran som bla är pappa till immer är också trakenare
I Urbino ligger där både arab och hans gammelfarfar är trakenare
Maratons pappa är ju utrillo, och maraton räknas som svensk
Stanfords farfar Hartung är som jag skrivit längre upp trakenare och även hans mammas farfar. Upptäkta att min häst är nära släkt med standford:D
Master har i tredje led på faderns sida Boheme som inte är svensk och utillo ligger även bakom master.

Som sagt det är ju en tolkningsfråga vad som igentligen är svenskt?
Mitt sto är efter Magritte-anart-immer, alltså har hon trakenare i sig, men brukar räknas som svensk

Jag undrar i hur många led som där ska vara svensk härstammning för att den ska kallas svensk?

Senast ändrad:

Boheme xx var född i Sverige liksom hans far Printonan Boy, farfar Printonan var född i England 1904 och importerad till Sverige. Den hingstlinjen är den som funnits längst i Sverige.

Den hingstlinje som funnits näst längst i Sverige är den Lambourghini och Black Coffe tillhör. Den kom till Sverige 1929 då Kyffhäuser importerades och gick vidare via hans son Magnet Kyff 155, var son Celsius 307 blev far till Pompe 401 som fick sonen Unesco 428, som fick sonen Ganesco 503 vilken blev far till Bellini.

På vilket sätt menar du att Heristal ligger bakom Bernstein? Han är farfarsmorfarsfar.

Senast ändrad:

Jag anser att alla svenskfödda hästar är svenska även om de inte är svenskstammade.

Jag brukar räkna en häst som svenskstammad om båda föräldrana är svenskfödda av svenskfödda föräldrar. Man kan inte gå alltför långt bak, då blir det för krångligt;)

haha, jo, lite fel där:angel:

okej, så i två led bakåt då? då räknas min som svenskstammad för hon har inte trakenare förren i tredje led http://www.allbreedpedigree.com/miranda61

bara nyfiken av mig då folk ibland pratar om vad som igentligen rä svenskt.

Klart att hon är svensk:)

Sen kommer både Magritte(23), Anart(13) och Schallet(6) ur numrerade stofamiljer, ytterligare något som visar på att släktingarna funnits länge i Sverige.

Mitt eget sto är efter Ceylon och honom räknar jag som svenskstammad trots att han har en importerad hannoveranare i tredje led. Däremot är hennes mamma dansk och hennes morfar polsk, så hon är bara halvsvensk;)

okej =) Ha upptäckt att hon är släkt med väldigt många av de som man kallar de svenska hingstarna =)

Du som är så inne i avlen, vad skulle du lägga på en häst med den härstammningen? svenskt eller utlänskt? bara nyfiken då hon ska betäckas om något år och fundarar hit o dit på olika hingstar och olika stammar som kunde passa..

Om man bara ska gå på stammen så är Gigolo obesläktad med henne, åtminstone så långt bak som betyder något.

mmm, men han skulle jag aldrig våga betäcka med.. överbyggd, vilket mitt sto också är, kanske svårt att hitta någon svensk hingst att betäcka med om man vill lätta upp hästen? Hon är inte grov men lite överbyggd bak och vill då ha en häst i uppförsbacke..
tack för tipset annars!

i vilket led kan det bli farligt att avla om det är samma hingst som ligger, tex om anart nu ligger i andra led, och han ligger i hingsten också, vilket led är då bra att ha dem i?

Senast ändrad:

Black Coffe?

Visserligen samma stofamilj på Bellini och Magritte och Sweet Mahru xx dubbelt, men 25% xx kan kanske vara något?
Har inte sett honom live själv.

Man brukar säga att samma häst inte ska förekomma mer än en gång de tre första leden, men det finns många exempel som säger emot det. Briar t ex har Utrillo som farfarfar och morfarsfarfar.

Den ende hingst med Anart sig är väl Qalle eller är jag för trött för att komma på fler?

Ja Black coffe skulle kanske vara något.. ska kolla närmare på dem, men jag funderade lite på Biggles, men det är kanske för nära då med tanke på Magini?

Hahah, vet inte heller, tog bara Anart som ett exemepl när jag skulle förklara hur jag menade..=)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Piaff
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 017
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka