Vad skulle du betäckt din dressyrhäst med?

Sv: Vad skulle du betäckt din dressyrhäst med?

Sir Donnerhall eller Donnerhall? Sir Donnerhalls första avkommor bör vara tre i år om jag räknat rätt. Verkar lite tidigt för uppsutten hoppning, men du kanske menade löshoppning?

Angående temperamentet på avkommorna har jag ingen aning. Han bör få sina första godkända söner i år, det blir spännande!

Jag har nu valt San Remo till mitt sto (betydligt billigare!). Också Sandro Hit - Donnerhall.

Hade jag råd, skulle Fatima få träffa Corrado WL, Weltman, eller Bourbon 947, innan hon trillar av pinn (vilket lär dröja ett tag till... Idag var 23-åriga unghästen upprörd över fyra hästätande komposthinkar som hon "aldrig sett" - läs sett och fnyst över i ett halvår snart).

Men sen är jag även en stor Don Primerao-fan... Har varit på Markebäck och tittat på hingstvisningarna ett par år nu... :love: Men risken är att han "är för liten", då Tima i sig själv bara är 162 och hennes mamma var 159...

Corrado WL är exporterad och Weltman satt på vänt. Så blev ditt val lite enklare:)

Don Primero är härlig:love:

Sir Donnerhall eller Donnerhall? Sir Donnerhalls första avkommor bör vara tre i år om jag räknat rätt. Verkar lite tidigt för uppsutten hoppning, men du kanske menade löshoppning?

Angående temperamentet på avkommorna har jag ingen aning. Han bör få sina första godkända söner i år, det blir spännande!

Jag har nu valt San Remo till mitt sto (betydligt billigare!). Också Sandro Hit - Donnerhall.

Löshoppning!

Men den här var lite äldre, tre år förra året. Kan de ha betäckt med Sir Donnerhall som tvååring?

Har ett sto efter Amiral som ska betäckas i år. Jag är lite sugen på Danzas. Undrar om det kan bli bra. Finns det någon här som har någon avkomma efter honom. Kanske dom inte är så gamla ännu. Är det någon som träffat Danzas. Hur är han.

KL*

Å jag ska betäcka ett sto efter pontus, jag behöver hingstförslag. En långbent, snygg, ädel. Minst 165 cm mkh. Bra stam med starkt möderne. vad har ni för tips?

mmm, men han skulle jag aldrig våga betäcka med.. överbyggd, vilket mitt sto också är, kanske svårt att hitta någon svensk hingst att betäcka med om man vill lätta upp hästen? Hon är inte grov men lite överbyggd bak och vill då ha en häst i uppförsbacke..
tack för tipset annars!

i vilket led kan det bli farligt att avla om det är samma hingst som ligger, tex om anart nu ligger i andra led, och han ligger i hingsten också, vilket led är då bra att ha dem i?

Ravell. Fullblodet i honom lättar nog upp.

Jag har lånat ett sto som jag skall betäcka med Don Primero :bump: .

Jag har velat betäcka med honom i flera år, men inte haft ngt passande sto. Nu har drömmen gått i uppfyllelse, då jag fått låna detta sto med ett fantastiskt möderne som lämnat mkt bra, med just Don Primero :banana: .

Ska verkligen bli super spännande!

Precis som jag. Det har varit en dröm i många år. Så nu köpte jag mig ett sto som kunde passa i höstas. E Chapman-Hartung-Ceylon.
Åker dit den 18e april med henne.

För övrigt ligger Donnehall o Florestan blodet mycket högt hos mig.
Hade tänkt betäcka ena stoet med Friendship(e Florestan o far till Figaro R) i år, men har besluat att vänta ett år då hon fölar sent.

Jag skulle ha använt mig av Weltmeyer-blod, antingen från han själv
eller från någon av hans söner som tex Worldy eller Wie Weltmeyer.
(Älskar Weltmeyers bakbensaktivitet :love: )

Är åxå ett Donnerhall-fan :love: Men även Sandro Hit slår högt. :)

/Kicki :)

De Niro tränade en kompis häst som var efter honom ett tag.. mkt fin avkomma:D

Har ett ridponnysto e.Vermont ue.Juno Rory - Kingsettle Tankah. Född -05 och ska betäckas nästa år :D . Hingsttankarna går bla till:
Casio
FS Don't Worry
Jarno
Magic Dancer (egentligen osäkert pga 50% xx och hon har mkt stort bakom sig. Men det hade varit kul med en egen liten storhäst :D ).
Ängsgårdens Izzy
Feno-Me? Riktigt bra siffror i RP-nytt, men kan man avla på honom också för dressyr?

Minns att jag hade många fler kandidater innan, men den tråden jag skrev upp dom i är borta o inte skrivit ner någon annanstans, så man får börja om lite igen :p

Nu får vi börja kika på hingstar till vårt lilla halvblodssto e.Topaasch inför nästa år också... När hon var 3 veckor hamnade hon under sin busande mamma och blev sparkad på ena frambenet. Hon blev bra igen och varit ohelat sen dess, men nu när det blivit hårt i underlaget igen så svullnade hon åter igen upp i sin vänstra framkota. Åkte och röntgade idag och visade sig att kotan inte var så fräsh... Kan inte beskriva hur det såg ut men det var 2 delar av kotan som var skadade och inte kunde fixas med operation.
Så hon kommer aldrig kunna bli ridhäst :cry: . Hon har pappas gång :love: och mammans temperament! Så en häst jag sett så mkt fram emot att få sitta på... Nu får vi hoppas att hon kan lämna en kopia av sig sj.

Jag har ett halvblodssto E. D-Day, UE Alexander. 163 cm
Egenskaper: bra psyke, tuff och orädd. Bra exteriört med svaga punkterna: ngt lång rygg, ngt kort länd. Mycket bra galopp och skritt, nuförtiden okej trav.

SIS är kort och önskar mig en liten häst med lite mer massa. Bättre trav, kortare rygg och en längre länd såklart. Gärna åt det maffiga hållet! :d

Om jag skulle betäcka mitt sto idag så skulle jag nog ta någon liten PRE-hingst, i så fall för att tillverka en liten dressyrhäst åt mig själv. Fardelejo (160 cm) är ju väldigt oprövad, men har en exteriör som förbättrar hennes svaga sidor. Kefren betäcker inte halvblodsston, annars är det en fin hingst i min smak. Quarzo rids ju av Kristian K och ser också intressant ut. Däremot gillar jag inte den långa och tunga PRE modellen. Korta och runda ska de va! :d

Don Primero vore ett självklart val om mitt sto hade haft Donnerhall lite längre bak i stammen, men hon är efter D-Day och då ligger det lite för nära för min smak. Men någon av Don Primero-avkommorna vore intressant. Att linjeavla på Donnerhall ger säkert en fin och lättsåld avkomma, men det blir nog ingen häst åt mig, han är för lång i kroppen för min smak. :p

Fy vad tragiskt, hon som har så härlig o intressant stam! Skönt att hon håller som avelssto iaf!

Jag gillade A Dandy Man när jag såg honom men tror att det skulle bli en för tung avkomma med min häst så skulle nog välja någon lätt och smidig med bra genomgående gångarter så då blir det First Wish.

Jag har ett halvblodssto E. D-Day, UE Alexander. 163 cm
Egenskaper: bra psyke, tuff och orädd. Bra exteriört med svaga punkterna: ngt lång rygg, ngt kort länd. Mycket bra galopp och skritt, nuförtiden okej trav.

SIS är kort och önskar mig en liten häst med lite mer massa. Bättre trav, kortare rygg och en längre länd såklart. Gärna åt det maffiga hållet! :d

Om jag skulle betäcka mitt sto idag så skulle jag nog ta någon liten PRE-hingst, i så fall för att tillverka en liten dressyrhäst åt mig själv. Fardelejo (160 cm) är ju väldigt oprövad, men har en exteriör som förbättrar hennes svaga sidor. Kefren betäcker inte halvblodsston, annars är det en fin hingst i min smak. Quarzo rids ju av Kristian K och ser också intressant ut. Däremot gillar jag inte den långa och tunga PRE modellen. Korta och runda ska de va! :d

Don Primero vore ett självklart val om mitt sto hade haft Donnerhall lite längre bak i stammen, men hon är efter D-Day och då ligger det lite för nära för min smak. Men någon av Don Primero-avkommorna vore intressant. Att linjeavla på Donnerhall ger säkert en fin och lättsåld avkomma, men det blir nog ingen häst åt mig, han är för lång i kroppen för min smak. :p

Vi har en avkomma i stallet jag står, han är e. Sandakan ( Sandro-Hit-Donnerhall) ue. D-Day. Nu är han bara ett år, men han rör sig helt riktigt bra redan tycker jag och är mycket snygg samt har utstrålning, så den linjeaveln har varit mycket lyckad!

Om man tittar på resultaten i WC finalen så skulle man väl betäcka med Master som var den enda hingst som hade två placerade avkommor där, Max och TipTop.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 017
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka