Vad skulle du betäckt din dressyrhäst med?

Sv: Vad skulle du betäckt din dressyrhäst med?

Fy vad tragiskt, hon som har så härlig o intressant stam! Skönt att hon håller som avelssto iaf!

Ja, det känns så himla typiskt, vår bästa uppfödning och allt :( . Nu får vi hoppas att hon kan lämna bra inom aveln när hon inte får visa sig under ryttare.

Vi har en avkomma i stallet jag står, han är e. Sandakan ( Sandro-Hit-Donnerhall) ue. D-Day. Nu är han bara ett år, men han rör sig helt riktigt bra redan tycker jag och är mycket snygg samt har utstrålning, så den linjeaveln har varit mycket lyckad!

Men det blir ju lite mindre inavlat om jag förstår rätt. 3:e + 3e generationen. Avkomman om jag använder Don Primaro blir 3:e + 2:a....
Någon hingst ett led längre bort från Donnerhall skulle vara bättre för min, då blir inaveln lika som ni har på avkomman. Men å andra sidan är tex. de absolut bästa travhästarna mer inavlade än så. Men återigen, man förstärker ju både bra och dåliga egenskaper.... Hmmm... Samtidigt har man ju inte tusen år på sig med Don Primero heller.
Jag vet att det finns avkommor som är E Don Primero, UE D-Day, så det förekommer. Men jag vet inte hur fina de är.
Jag är såå sugen på att betäcka mitt sto, men ekonomin tillåter inte det i år tyvärr.

Även om det blir mer linjeavel eller inavel än den avkomman jag sett som är linjeavlad/inavlad på Donnerhall så tror jag att det blir en bra häst eftersom Donnerhall hade så många positiva och starka sidor som han har förärvt till sina avkommor. Så om du betäcker så hade jag nog haft DP som en stark kandidat.

4:e + 2:a menar jag ju. Vad blir inavelskoefficienten då, vet du det?

Vivaldi
Okeanos
highness
florencio I
Solos Carex

:angel:

KL

Jag är sugen på Bluehors Romanov.

Ah, jag hittade formeln och räknade ut en koefficient på strax över 3%, vilket inte är särskilt mkt. Mjae, kanske blir han nästa år, det är ju en rysligt fin hingst... ;) :D

Det visste jag inte. Har inte läst ingående på sidan. Blev han kuggad eller vad? Inte godkänd att använda i Sverige?

Osteochondros i hasen, vilket kasserar honom i SWB men ej i Danmark. Men helbrorsan Rubin Royal är godkänd och hans son Rush hour.

Osteochondros i hasen, vilket kasserar honom i SWB men ej i Danmark. Men helbrorsan Rubin Royal är godkänd och hans son Rush hour.

Å, fasen. Vad bra att han har en helbror då!:) Väldigt fin - kikade lite på ngn sida på nätet där han är med. Tack för info! Någon som vet vart man hör av sig om man vill använda honom? Har försökt hitta på nätet, men icke...

Senast ändrad av en moderator:

Å, fasen. Vad bra att han har en helbror då!:) Väldigt fin - kikade lite på ngn sida på nätet där han är med. Tack för info! Någon som vet vart man hör av sig om man vill använda honom? Har försökt hitta på nätet, men icke...

Det finns flera helbröder tror jag! :)
Du kan säkert hitta någon som vill ta in honom om tillräckligt många stoägare löser licens. Kolla med den importör som tagit in honom tidigare, se några år äldre hingstkataloger. Rush Hour är tillgänglig i år (skitfin häst även det) genom Gränsbo stuteri.

Det finns flera helbröder tror jag! :)
Du kan säkert hitta någon som vill ta in honom om tillräckligt många stoägare löser licens. Kolla med den importör som tagit in honom tidigare, se några år äldre hingstkataloger. Rush Hour är tillgänglig i år (skitfin häst även det) genom Gränsbo stuteri.

Rush Hour är oxå väldigt fin. Skulle dock vilja se videos (både med och utan ryttare) och även ngn exteriör bedömning (korrekthet i benen framförallt). Saknas på många hingst-sidor tycker jag.
Nåja, tack för hjälpen iaf!

Rush Hour är oxå väldigt fin. Skulle dock vilja se videos (både med och utan ryttare) och även ngn exteriör bedömning (korrekthet i benen framförallt). Saknas på många hingst-sidor tycker jag.
Nåja, tack för hjälpen iaf!

Rushhour gjorde bruksprov i år, så de siffrorna kan du hitta i www.varmblod.dk

Så som det känns och ser ut nu så blir det den Tyska svårklass hingsten Tannenhof`s Cockpit. Det stod imellan han och Silvermoon. Men jag vill ha en hingst med bra galopp. Silvermoon har en super trav, men efter 3 filmer på Cockpit så leder han. Han har kanske inte en super trav som Silvermoon men med lite piaff och Passage för bättrar man traven. Men han har ju inte dålig trav, men inte lika bra som silvermoon. Men bättre galopp o skritt.

http://www.gestuet-tannenhof.com/

http://bagoniebos.com/_html/main.php?taal=de&page=21&id=195

Glömde: Eller ev. Rotspon.

Senast ändrad:

Jazz Time 1118 eller Don Frederico, fast jag tror att risken finns att det blir för tungt med DF till mitt sto (Marino- Lansiär).
Londonderry skulle kunna funka, men vet för lite om honom.

Jag skulle iaf ta en hingst med "höga" frambensrörelser och "lång" hals, för det är på de punkterna mitt sto har brister.
Hon är något av en "paradare" och en aningen för kort hals. Hon har dock lämnat ett klass 1 föl med Warsteiner.

Jag tycker quarterback är så himla häftig han skulle jag vilja betäcka med!! :love: :love: :love: Världens snyggaste fränaste 4 åring!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 017
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka