Vad skulle du betäckt din dressyrhäst med?

Sv: Vad skulle du betäckt din dressyrhäst med?

Jag tycker nog att det blir för mycket Magini med Biggles.

Har du kollat in Saigon?

Nej men har varit med om en hel del avkommor som inte har varit friska i ben o dyligt och vill först se hur det slår ut.. Jag vet inte riktigt sanninghalteni det hela men sack ska tydligen ha lämnat lite sånt, och saigon har ju inte varit helt frisk själv heller, annars hade det varit intressant helt klart, för det är fina hästar men det är ju en 2-3 år tills hon ska betäckas och då borde man ju veta mer =)

Javisst jag vet inte varför så många har "fått för sig" att vi inte har tillräckligt bra "egna" hästar! Inte för att jag på nått sätt förkastar utländska hingstar det skulle ju aldrig hålla!

Egentligen talar jag mot mig själv då jag har två avkommor till mitt "supersvenska" sto som är efter tyska hingstar - jag får skylla på attjag var ung och dum;) Nä, skämt åsido så är dom väl uttänkta!
*KL*
Men precis som Lancet säger så är det väldigt luddigt vad som är svenskt! Det jag personligen pratar om är såna klockrena exempel som mitt sto som är efter Zorn-Brabant-Chagall, det blir inte mkt svenskare än så MEN även dom hingstarna har utländskt någonstanns (långt bort) i stamtavlan.

Men jag räknar alla mina andra hästar som svenska även fast de två avkommorna till ovan nämnda sto är efter Weltman och Acribori. Min tredje har 100% holländskt möderne (+Master) och den fjärde har Don Schufro som far och 100% svenskt mödern. Rörigt va?

Själv är jag stolt över att ha 4 av 5 hästar födda på en radie av högst två mil från vår gård:p

Sorry att det blev så långt!!

/Z.

jag skyulle vilja betäcka med De Niro, Donnerhall el. Don Primero(vet ej hur han stavas). Mamma har en vallack efter De Niro:D han är superfin fast han är jättetung i stegen..:angel: :angel: vi har också en till vallack efter Quite Easy fast han är jättstor...:cry: han är jätteduktig på att både hoppa hinder och ridas i dressyr!! Har sj en B-ponny vallacka på 15 vårar efter Hellekis Timjan. Morfar är Cavallo Bolero:p

Jag skulle vilja betäcka med Jazz Time, har iofs bara sett honom en gång och har inte en aning om vad han ger, men jag blev kär :love: .. annars så skulle jag gärna vilja testa Tsarevitj (:

Florestan l, Donnerhall, Rubinrot och First Wish. Är nog de mest tilltalande.

MVH
Adiemus

Det enda ursvenska vi i Sverige har är väll Gotlandsrussen, om än dem? ;)

Du har helt rätt, många utav de starktbetonade hingstarna är importer, ni har ju redan fört en dissktuion kring detta utan mig.

Svenskstammad tycker jag hästen är när föräldrarna är uppfödda i sverige, men "ur-svenskt" så måste det vara svenskt ett par generationer bakåt. Vilket jag gillar. :angel:

jo, gotlandsrussen brukar ju räknas som väldigt svenska iaf:D

Mmm. roligt med svenska hästar så, men sen är jag inte alltid så glad för psyket i svenska hästar, där tycker jag att holländarna är mycket trevligare, dock skulle jag säga att irländska är mkt värre än svenska hästar.

Tänk nu att din häst är ett sto och du ska betäcka den vad skulle du valt för hingst, varför? (även om man har val/hingst så kan man ju låtsas :D )

Behöver inte låtsas eftersom jag har ett sto som ska betäckas (sedan är väl förutsättningarna mitt drömscenario kanske, men får väl nöja mig med verkligheten...:smirk: ) och har precis gjort mitt hingstval! Det föll egentligen på Blue Hors Don Romantic, men eftersom jag har ett maidensto som var konstaterat dräktig på 20 dygn, men sedan aldrig fick något föl förra året, tänker jag ta det säkra före det osäkra (rent ekonomiskt) och använda en lite billigare hingst där man betalar levande-föl-avgift istället för 90-dygnsavgift. Valet för i år blev därför istället Boccelli. Har ju samma far som Don Romantic (dvs. Don Schufro, hade gärna betäckt med honom också för den delen men oj, vad dyr han var :crazy: ). Boccelli får det alltså bli, men blir det ett välskapt föl den här gången så är det Don Romantic som gäller nästa gång! :)

Sedan kan man ju alltid drömma lite om att få ett föl efter Weltmeyer, Donnerhall och grabbarna... :angel:

kl

Jag önskar mig Sir Donnerhall till mitt sto! En så fantastisk häst, jag gråter nästan när jag tittar på dvd:n...

don primero, donnerhall eller bernstein. fürst heinrich om det gick!

Tänk nu att din häst är ett sto och du ska betäcka den vad skulle du valt för hingst, varför? (även om man har val/hingst så kan man ju låtsas :D )

Ska betäcka mitt sto i år och jag tror att det blir Hesslegards Rubin:love: men jag skulle kunna tänka mig Romantic Boy som Patrik Kittel rider:bump:

Richfield, så vacker och rör sig helt underbart. :love:

Black Coffie var helt galen på bruksprovet, skulle aldrig betäcka med en hingst med ett sånt temperament. Oavsett hur bra den rör sig.
Dessutom kan han inte hoppa ;)

Jag kan berätta för dig att jag har sett richfield ute på tävling och han har inte varit klok!

Jag kan berätta för dig att jag har sett richfield ute på tävling och han har inte varit klok!

Vad menar du?
Jag tror inte alls att han är tokig, jag har sett honom flera gånger. Men han är hingst och det kan ju spela in.

Vad menar du?
Jag tror inte alls att han är tokig, jag har sett honom flera gånger. Men han är hingst och det kan ju spela in.

Det är klart att det spelar roll men jag har sett honom fara runt på tävling och skapat sig.
Sen skrev jag inte att han var tokig utan det jag menade var att han höll på och dumade sig. Visst Spelar det in att de är hingstar men det jag menade med mitt inlägg var att coffee inte var dum i huvudet och visst han kan hingsta sig. :bump: Men den personen som hade skrivit inlägget jag citerade tyckte att richfield var fin och då svarade jag på att kan också kan hålla på!

kl

Jag önskar mig Sir Donnerhall till mitt sto! En så fantastisk häst, jag gråter nästan när jag tittar på dvd:n...

Vi har en jättefin häst med mycket goda gångarter e. Sir Donnerhall i stallet, men har du någon erfarenhet av vad han ger för temperament? Detta är nämligen en riktig tuffing, bara 1 år ännu, men bits fram och sparkas bak om hon kommer åt... Modern är fullblod, så det kan ju komma därifrån också, men jag har aldrig upplevt en så pass ung häst så tuff och elak förut bara. Hon kom från en lösdrift i Tyskland och är nog ej mycket hanterad, hon har varit här i fem månader nu och vitögonen lyser när man passerar boxen...

Jag har lånat ett sto som jag skall betäcka med Don Primero :bump: .

Jag har velat betäcka med honom i flera år, men inte haft ngt passande sto. Nu har drömmen gått i uppfyllelse, då jag fått låna detta sto med ett fantastiskt möderne som lämnat mkt bra, med just Don Primero :banana: .

Ska verkligen bli super spännande!

Vi har en jättefin häst med mycket goda gångarter e. Sir Donnerhall i stallet, men har du någon erfarenhet av vad han ger för temperament? Detta är nämligen en riktig tuffing, bara 1 år ännu, men bits fram och sparkas bak om hon kommer åt... Modern är fullblod, så det kan ju komma därifrån också, men jag har aldrig upplevt en så pass ung häst så tuff och elak förut bara. Hon kom från en lösdrift i Tyskland och är nog ej mycket hanterad, hon har varit här i fem månader nu och vitögonen lyser när man passerar boxen...

Har delat stall med en Sir Donnerhall-Rosenkavalier, och behändigare häst får man leta efter. Jättefint psyke, känslig, men kan ändå behålla fattningen och tappar inte koncepterna. Rör sig bra, fin exteriör som gör att den får lätt för sig i ridningen (lite vek i nacken bara, men det kan ju bero på den unga åldern), och hoppar gärna och bra. Snäll, men med nerv.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Piaff
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 017
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka