Om det är allmänt känt, varför förbereder man inte hästen för det då?
Om den extra skärpan inte ger smärta, vad är det då den producerar som ger bättre kontroll på tävling som inte behövs på träning?
Om hästen blir "stark" vad konkret är det då bettet gör som hindrar detta om det inte ger smärta?
Om dom fixar att använda det "mjukt" varför behöver dom då något skarpare? Ett skarpt bett ger ju mer tryck för mindre kraft från handen, förstår du inte det? Det må vara "mjukt" för ryttaren, men hur är det för hästen?
Ni lurar bara er själva om ni tror att det är något annat som bettet "gör" och som ni inte ens kan förklara vad det är.
Det är väl allmänt känt att situationen hemma kan bli långt ifrån vad den är på tävling.
Att hästar, liksom människor, kan tagga igång ordentligt på just tävling.
Man kanske vill/behöver ha en lite bättre hörapparat med snävare finare detaljer och kortare kommunikationsväg.
En teknisk svår bana med höga hinder och du har absolut inte TID att be om några extra sekunder att få igenom din hjälp.
Många är antagligen lydiga nog ändå men annars behöver man kanske ta i hästen alldeles oavsett typ av bett.
Kan absolut skapa smärta men det är ju oavsett vad man har i munnen på hästen.
Här tror jag faktiskt att en elitryttare har såpass känsla att det inte blir ett så särskilt stort obehag av ett skarpt bett.
Ett skarpt bett är inte automatiskt lika med smärta, liksom ett tränsbett är lika med noll smärta..
Jag förstår alldeles förträffligt väl, tack, att ett skarpt bett ger mer effekt med mindre ’handkraft’.
Jag tror också att elithästar i regel är ruggigt välridna, så att de skulle vara dåligt ridna eller ha dålig lydnad tror jag inte.
Jag tror att många taggar till på tävling, helt enkelt.