Jag har kollat rätt många käkar ang låsning/rörlighet och hittills har jag inte träffat någon med den rörlighet du beskriver. Rörligt ja men inte några fyra cm.
Jag hoppas på att det är för att jag undersöker lite annorlunda och inte för att jag aldrig träffat på ett par avspända käkleder...
Men tyvärr är det mycket ofta käklederna är inskränkta.
I de värsta fallen där rörligheten är minimal och dessutom, av rimliga skäl, kommer tillsammans med kraftiga nackspänningar så har hästen i fråga haft kliniska fynd i nacke eller hals. Eller dåliga tänder.
Men just käkleder gör mig faktiskt ofta beklämd...
Menar du att utbildningen i USA är bättre?
Sen är det väl olika från person till person men jag har fått en hästmun förstörd av en person som gått den utbildningen. Den hästen behövde hjälp minst var sjätte månad i resten av sitt liv. Så jag är väldigt restrektiv med vem som får syna mina djur i mun...
Jag fortsätter filosofera lite allmänt:
Sen det här med bakbenen vs munnen...
Har hästen en stökig tunga så kommer det sig förmodligen av att hästen har en svaghet/obalans i bakre delen av kroppen.
Spänningar i tungbenet är också relativt vanligt förekommande då.
Ett svagt eller skadat knä känns ju också ofta i samma sidas mungipa vid ridning.
Det är ju så väldigt många aspekter till varför en hästmun är som den är. Och jag kan tänka mig att om hästen har lärt sig rätt och fått ett bra förtroende från början så är det lättare för den att 'komma tillbaka' till det i framtiden?
Det finns olika skolor i USA. Tyvärr klumpas de i vårt svenska system ihop till samma oavsett om det är en kurs på några veckor eller 5 år.
Jag vet bara två som varit/är verksamma i landet med 5-åriga skolan. Har väldigt svårt att tro att någon av dem ödelagt någon mun.
Så det bör vara någon annan.
Det finns ett par som gått 3 år på samma skola. Iaf två av dem hade jag utan problem använt om jag skulle bli av med den med 5-årig som också är vet och tandkirurg.
De får ju lära sig ett väldigt annat biomekaniskt tänk. Jag kommer aldrig byta tillbaks.
I DK har deras största försäkringsbolag insett nyttan av biomekaniska munjobb. De skickar många hästar med diffus och vandrande skadeproblematik till ett team med bla sån tandis som sista försök att slippa dömma ut eller betala regelbundna behandlingar. Det har lönat sig väldigt för dem.
Det är väldigt ofta låst i käkar pga tänder i Sverige. Så det har tyvärr inte att göra med hur du undersöker.
Tungbenet blir ju även det påverkat om hästen har felaktigt biomekaniskt munjobb/icke biomekaniskt. Då gör det ont med bett och tungan försvarar och lyfter bettet och man kan få som en hård klump där. Utöver att själva muskeln ju så klart blir vältränad och stor och bullig.
Det är något man ofta ser tyvärr. Men det brukar ha behövt vara lite värre munproblem oftast om det blir så pass.
Sen givetvis ska man känna bakbenen i handen etc.
Men har man ont i trut/käkleder vill man inte komma ut med halsen ur manken och suga upp underhalsen. Då får man inte fullt ut rygg/mage upp och bäcken omvinklat och bakben in.
Allt hänger ihop. Sen går det som sagt att utbilda många av de här individerna att funka hyfsat om man är en bra ryttare.
Och det kan absolut skita sig i andra delar av kroppen med diverse medicinska fynd.