En känsla helt enkelt och människan är inte lika nära inpå och pillar och styr exakt.
Huvudlaget är ju fortfarande där och trycket i tygeln också, men även en människa mitt i ansiktet. Så det blir ju ett extra, en människa som står och puttar och styr huvudet. Medan det vanliga är att människan håller sig på ett visst avstånd men trycket i tygeln, utrustningen är densamma.
Man tar ju ofta inte tag i ett barns haka längre och styr huvudet, blicken på barnet eller nyper i kinden osv. (minns vagt någon tant som gjort det, styrt hakan när jag var väldigt liten, och jag ville ju ge henne en smocka rent instinktivt.)
Men jag säger som sagt att det säkert är på individnivå! Självklart finns väl hästar som tycker det är supermysigt och meditativt att någon tar deras huvud hit och dit i flexioner med sina händer för att visa böjningar eller puttar med en hand för att visa tygeltag.
Jag personligen tycker det ser väldigt påträngande innanför all integritet, för djuret. Men det är ju som sagt jag som är en människa och inte ett djur.
Så jag kritiserar verkligen inte någon som gör så. Jag bara diskuterar om det med absolut självklarhet måste vara det bästa, vänligaste, finaste sättet, alla gånger. Och de andra sätten fel. Eller om det kan vara så att flera olika sätt fungerar utmärkt och om man har en häst som verkar nöjd och glad med det gamla vanliga sättet (hålla tyglar men med ett avstånd till hästen utan att handgripligen detaljstyra den) så kanske det fungerar alldeles utmärkt för den individen.