Vad ska ska man raka in på baken!?

Sv: Vad ska ska man raka in på baken!?

e.s skrev:
herregud.. vissa av er är ju som ni är, så ni menar alltså alla topphästar som har något inrakat på baken mår pysiskt dåligt och ändå kan hoppa typ 150`???? Jag tycker snarare att det är sjukt om jag inte skulle raka honom! och sedan om han har något på baken eller inte tror inte jag att han bryr sig om!! Är det nån som har något annat förslag!?

Skrev jag till dig eller? :smirk:

e.s skrev:
herregud.. vissa av er är ju som ni är, så ni menar alltså alla topphästar som har något inrakat på baken mår pysiskt dåligt och ändå kan hoppa typ 150`????

Jag har då aldrig sett EN sporthäst tävlande i svår klass vare sig nationellt eller internationellt med ngn "kulig" bild "inrakad" på baken än mindre ett musse pigg huvud. Man rakar inte hästar man KLIPPER dom och det tillhör vardagen att dessa hästar antingen täckklipps eller som oftast helklipps enbart för att minska den ökade vätskeförlusten som annars uppstår då dom sätter vinterpälsen pga den fysiska prestation dom är upptränade till att utföra.

Däremot så händer det att man på den klippta delen på baken med hjälp av mallar ex lägger in olika mönster för att det skall se "fint" ut tillfälligt. Men det är ngt helt annat och hör inte hit.

:eek: Rakar ni era hästar nu!!! Vad är det för fel på dem? De har ju sommar päls nu.Har de dåligt foder?Eller vad är felet som att de sätter tjock päls nu? :confused:

tittilo skrev:
:eek: Rakar ni era hästar nu!!! Vad är det för fel på dem? De har ju sommar päls nu.Har de dåligt foder?Eller vad är felet som att de sätter tjock päls nu? :confused:

Jag har också rakat en av mina nu i dagarna.
Här har vinterpälsen börjat att växa OCH dom har inte dåligt foder!

Här där jag bor så har i alla fall hösten kommit och då min ena ponny är extremt värmekänslig och blir SJUK av att ha för mycket päls så har han fått en halvrakning nu.

Han har de senaste höstarna fått koliksymptom och veterinärerna har kliat sig i skallen, då vi har rakat honom så har han blivit "botad" från "koliken" så i år så har vi försökt att föregå problemet med att raka tidigt.

Du har inte tänkt på att vi bor i ett land där variationen på vädret är stor?

hovis skrev:
Jag har då aldrig sett EN sporthäst tävlande i svår klass vare sig nationellt eller internationellt med ngn "kulig" bild "inrakad" på baken än mindre ett musse pigg huvud.
.

Det har inte jag heller sett..
Däremot så helklipps dom allra flesta av dom. Det sparas endast lite vid sadelläget.

Men frågan var om det är någon som hade nått roligt att ha på baken! tycker själv att det är JäVULST snyggt men jag vill ha nått eget.. nått som inte såå många andra har!
Nån som har något roligt förslag!?

Senast ändrad av en moderator:

Klippte honom första gången INNAN han fått värsta vinterpälsen. Han fick betydligt mer päls sen.

Tror inte att hästen mår fysiskt/psykiskt dåligt av att ha ett mönster på baken, däremot skulle jag behöva vård om någon av hästarna jag tävlar/tränar skulle få en sån klippning. Det är bara SÅ FULT. Snälla, skona dig själv och oss andra. Låt hästen få en snygg klippning istället!

Jag har klippt en av mina hästar, funderar på att klippa den andra här i dagarna också. Detta gör jag för att jag tränar en jävla massa, åker iväg på träningar och sånt. Då svettas dom ju, aldrig bra med en lång jäkla vinterpäls då inte. Dessutom känner jag inte för att lägga på en häst som har ett bra skydd mot väder och vind ett regntäcke, och då blir de smutsiga istället för att de rullar sig i leran som tokar. De är inte heller kul, för att då ser de ut som skit om man bara har en halvtimme på sig att borsta, packa och lasta in hästen och de vill jag verkligen inte!

Mina hästar äter bra foder, men den ena sätter sjukt mkt päls ändå.
Så, det är nog rätt individuellt de där med päls. Säger som någon annan sa, klimatet i det här landet SKIFTAR rätt rejält, vilket stämmer bra. Var det någon som skolkade från geografilektionerna när man inte tänkte på det? :angel:

Grängesberg skrev:
Det har inte jag heller sett..
Däremot så helklipps dom allra flesta av dom. Det sparas endast lite vid sadelläget.

Och då ska man komma ihåg att de står i uppvärmda stall, uppvärmda hästbussar och tävlar på uppvärmda arenor. Dvs inte riktigt att jämföra med en normal hobbysporthäst här i Sverige.

Jag (hel)klipper hästar i sådant arbete att det behövs men BARA för att jag har KALLSTALL. Låter bakvänt men de torkar *aldrig* omd e är långhåriga och svettiga och det är minus 25. Om de inte rids svettiga klipps de inte. Slapp undan att klippa valacken förra året eftersom han inte var i full träning, i år får jag se om jag klipper, beror på hur långt in på vintern vi kan ta oss tillr idhuset och hoppträningarna (som gör honom sjöblöt av svett även med sommarpäls) men jag är GLAD om jag slipper.

Sen, jag har haft en sån där isbjörn som man fick klippa i slutet av augusti, men jag såg ingen anledning att klippa mer än hon behövde... Vilket jag tycker många gör.

Alexandra_W skrev:
Och då ska man komma ihåg att de står i uppvärmda stall, uppvärmda hästbussar och tävlar på uppvärmda arenor. Dvs inte riktigt att jämföra med en normal hobbysporthäst här i Sverige.

Alla har inte uppvärmda stall.
Där jag har jobbat har det tex inte vart det. Minns inte att det var värme i bussarna heller faktiskt. Bara i förar/bo-delen såklart.. ;)

Det är väl inte så ofta som det är uppvärmda tävlingsplatser heller, inte på dom jag vart i alla fall. Visserligen kanske på någon av de större men jag minns det inte.

Samtliga av tävlingshästarna/ponnyerna jag jobbat med har vart helklippta och de hästarna tävlar/tävlade i alla fall på elit/internationell nivå trots sitt kallstall.

Dock så var/är dom rejält täckade när det är kallt naturligtvis.

Men är det inte svårt att klippa ut något så???
Eller använder man en mindre klippmaskin då, näshårstrimmer kanske???
Nej, på allvar alltså, är det inte svårt???
Och jag har oxå en häst som håller på att sätta vinterpäls men dom andra fyra gör det inte....

fy för rakning :) :)
hästarna ser ju dumma ut..

skippa i å raka in nått på baken..räcker det inte att de ser dumma ut med rakningen ?? ;)

naturligt utseende är alltid snyggast!

Grängesberg skrev:
Jag har också rakat en av mina nu i dagarna.
Här har vinterpälsen börjat att växa OCH dom har inte dåligt foder!

Här där jag bor så har i alla fall hösten kommit och då min ena ponny är extremt värmekänslig och blir SJUK av att ha för mycket päls så har han fått en halvrakning nu.

Han har de senaste höstarna fått koliksymptom och veterinärerna har kliat sig i skallen, då vi har rakat honom så har han blivit "botad" från "koliken" så i år så har vi försökt att föregå problemet med att raka tidigt.

Du har inte tänkt på att vi bor i ett land där variationen på vädret är stor?
Jo visst har jag tänkt på väder variationerna men någon bodde i Stockholm och det är nära mig .Och här har vi betes säsong fortfarande.Men jag anser att en frisk och sund häst sätter päls efter behov, inte alla förstås, men de flesta .

Fortfarande Grevinnan skrev:
Men är det inte svårt att klippa ut något så???
Eller använder man en mindre klippmaskin då, näshårstrimmer kanske???
Nej, på allvar alltså, är det inte svårt???

Nää känner en tjej som är skit duktigt kan göra det mesta! ;) brukar använda klippmaskinen, sax - bara...

Alexandra_W skrev:

Hummhumm, minns jag inte fel så står John Withakers hästar i uteboxar, och han klipper väl med största sannolikhet dem.

ojdå, om jag skulle låta min häst få sin naturliga björnpäls skulle jag ha två saker att välja mellan:
1. att sluta rida honom och bara låta honom gå ute i hagen. Han skulle nog gilla det, ett tag iallfall, men jag tror att jag vill göra mer med min häst.

2. låta honom stå inne läääänge efter att jag ridit då han lätt blir svettig. Det skulle han bli galen av eftersom han inte tycker om att stå i bur (även kallat box).

så ja, naturligast är snyggast MEN inte alltid bäst.

Senast ändrad av en moderator:

fälttävlansnörd skrev:
Hummhumm, minns jag inte fel så står John Withakers hästar i uteboxar, och han klipper väl med största sannolikhet dem.

men i england är det varmt... + att hästarna ALLTID har täcke (iaf galopphästarna) om det e lite kallt...
+ att de hästarna är ju ofta i hästbussar och arenor... :)

till alla: finns det någon bra hemsida med "livebilder" på bra klippningar?
Min har alltid varit helklippt (innan jag köpte henne), för hon sätter päls värre än en shettis :p men nu går hon i hage på dagarna å rids mycket mer ute i skogen å så, så jag vill helst ha lite päls på rumpan... men just SNYGGA linjer!
tycker att alla gott kan lägga ut fina bilder, som trådskaparen!!! :banana:

Strunta i alla negativa grejer en del sagt - en häst mår inte dåligt av att ha ett mönster på baken!!
Möjligtvis kan de må dåligt av att vara klippta OM de inte sköts därefter men annars... varför skulle de må dåligt av kuliga mönster? TRAMS.
Samma sak som att man vill fläta manen eller köpa ett rosa schabrak...

Jag tycker mönster kan vara väldigt kul. Men kanske inte på en stor häst... som kanske dessutom tävlas höga klasser... :confused: Skulle se löjligt ut. Fast det beror på VAD för mönster det är också - nåt diskret, litet, stilrent kanske skulle passa även där.

Iaf, jag tyckte att ditt eget förslag om en rosett över svansen lät som en superkul idé!! Eftersom han heter IOR!! :)
DEt tror jag blir kanon - om du/den som klipper bara kan göra det snyggt! Kanske svårt med en vanlig stor klippmaskin...

Lycka till!! :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 179
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 448
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25