Vad ska ni rösta på?

Sv: Vad ska ni rösta på?

KL

Vad tänker ni som tänker rösta på Sverigedemokrsterna om det här? Att deras grundsyn är född ur ett perspektiv där inte alla är lika mycket värda och att Åkesson gick med i partiet när dessa bilder är tagna.

https://www.youtube.com/watch?v=NKkujIoAXgE

Att historiken är helt irrelevant.
Det hade varit praktiskt om JÅ hade startat ett helt nytt parti 2002 så hade folk sluppit älta historien. Nu skedde tyvärr inte det. Istället delar SD en smutsig historik med S, V och C.

Tittar man på valresultaten kan man gissningsvis anta att SD fortfarande var ett av partierna där extremister valde att husera fram till 2000-talet. Idag bör man rimligen se till den automatiska förändring som skett med och i partiet från 2002-2014 pga tillströmningen av nytt flerfärgat blod.

1988: 0,02%
1991: 0,09%
1994: 0,25%
1998: 0,37%
2002: 1,44%
2006: 2,93%
2010: 5,70%
2014: 10% ?

Vilka har strömmat till och frågan är: Är de rasister/nasizter? Om ja - varför röstade de inte på ett rasistiskt parti tidigare?
Svaret är givetvis att de varken är rasister eller nazister, det handlar om fullkomligt vanliga moderater/socialdemokrater/vänsterpartister/folkpartister/centerpartister/kristdemokrater och tom en och annan miljöpartist - grannar/lärare/respektive/barn/barnbarn/kolleger/chefer/myndighetspersoner/fattiga/rika/mor- och farföräldrar/läkare/professorer/arbetslösa/företagsledare/etc som anser att Sverige inte alls har råd med dagens migration.
Att påstå att det skulle handla om rasism/nazism/främlingsfientlighet är inte bara felaktigt, det börjar även bli pinsamt.

Senast ändrad:

Men för fanken. Upplys dig själv - läs deras partiprogram.

Vi lever i ett rasistiskt samhälle så varför skulle det vara så otroligt att folk röstar på ett rasistiskt parti? Det är ju "fullkomligt vanliga" människor som är rasister. Men många ser inte var det står (på en rasistisk grund) och tror att SD inte är rasister eftersom de har slutat att bära uniform och heila. :banghead:

kl

Jag kommer rösta på Fi som det känns just nu.
Varför? Jag vill att de ska få ökat inflytande och komma in i riksdagen. Jag står bakom mycket av deras politik och gillar att de öppet tar debatten med rasister och nazister. Det handlar inte "bara" om feminism utan om jämställdhet och människors rättigheter och lika värde.

I "vanliga" fall brukar jag rösta på Mp, men jag tycker att det här är minst lika viktigt att kämpa för.

Jag kommer rösta på Fi som det känns just nu.
Varför? Jag vill att de ska få ökat inflytande och komma in i riksdagen. Jag står bakom mycket av deras politik och gillar att de öppet tar debatten med rasister och nazister. Det handlar inte "bara" om feminism utan om jämställdhet och människors rättigheter och lika värde.

I "vanliga" fall brukar jag rösta på Mp, men jag tycker att det här är minst lika viktigt att kämpa för.

+1 på den!

(Skulle precis skriva ett inlägg men eftersom du skrev vad jag tänkte drar jag bara ett plus.)

Men för fanken. Upplys dig själv - läs deras partiprogram.

Vi lever i ett rasistiskt samhälle så varför skulle det vara så otroligt att folk röstar på ett rasistiskt parti? Det är ju "fullkomligt vanliga" människor som är rasister. Men många ser, inte var det står (på en rasistisk grund) och tror att SD inte är rasister eftersom de har slutat att bära uniform och heila. :banghead:

Jag har läst partiprogrammet, var är det rasistiska:

http://sverigedemokraternaspartiprogram.wordpress.com/

Axplock från SD:s principprogram:

Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen.

Av detta drar vi slutsatsen att en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle.

Ju mer en invandrares ursprungliga identitet och kultur skiljer sig ifrån den svenska nationens och ju större gruppen av invandrare är, desto svårare blir assimileringsprocessen. Detta är en av de primära orsakerna till att Sverigedemokraterna förespråkar en långsiktigt ansvarstagande och begränsad invandring, i synnerhet ifrån länder där kulturen och värdegrunden starkt avviker ifrån den svenska.

Vårt alternativ till mångkulturalismen är en återgång till en gemensamhetsskapande assimilationspolitik liknande den som rådde i landet fram till år 1975, där målsättningen är att invandrare skall ta seden dit de kommer och på sikt överge sina ursprungliga kulturer och identiteter för att istället bli en del av den svenska nationen

Sverigedemokraterna motsätter sig inte invandring, men menar att invandringen måste hållas på en sådan nivå och vara av en sådan karaktär att den inte utgör ett hot mot vår nationella identitet

Behöver jag förklara hur det är rasistiskt att anse att alla människor föds med olika "essenser" och att anse invandringen är ett hot mot den svenska kulturen och att vi därför ska vara försiktiga med att släppa in folk från länder där "kulturen starkt avviker från den svenska"?

Behöver jag förklara hur det är rasistiskt att anse att alla människor föds med olika "essenser" och att anse invandringen är ett hot mot den svenska kulturen och att vi därför ska vara försiktiga med att släppa in folk från länder där "kulturen starkt avviker från den svenska"?

Essens kan lika gärna bytas ut mot uppväxtmiljöns prägling på individen. Inte minst feministerna borde kunna ta till sig detta.

Anser du att texten är rasistisk så anser du troligen även att det tidigare homogena Sverige var rasistisk bara genom sin faktiska existens.
Jag anser att du drar överdrivna växlar och utöver detta anser jag att den svenska mångkulturen fungerar lika bra och skapar ett lika trevligt samhälle som överallt annars i världen dvs inte alls.

Sverige var ett betydligt trevligare land när invandringen harmoniserade med samhället och dess behov. Det är budskapet som speglas i texten och jag håller definitivt med.

Den huvudsakliga faktorn för gynnsam och lyckad integration - eller assimilation, välj själv ambitionsnivå - finns idag inte. Alla dessa pengar och energi som läggs på det senaste decenniets migration-/asylprocess är totalt bortkastade och förlorade ansträngningar.

*KL*
Om man vill sätta sej in lite mer i de olika partierna, har väl iof ganska bra koll på vart jag står, vet nån några bra sidor eller debatter man kan kika på ? :)
Partisidorna finns ju såklart, men måste ju finnas mer ?

Kan ju även passa på att fråga om det är någon som har koll på vart man kan läsa om vad de olika ledamöterna till eu valet, står för ?
Kanske jag som är talanglös när jag försöker söka :p

Essens kan lika gärna bytas ut mot uppväxtmiljöns prägling på individen.
Nej. Det står nedärvd essens. Det kan inte gärna tolkas på annat vis än att de syftar på biologi och genetik.

Ja texten är rasistisk. Att du inte kan se det förändrar inte detta faktum.

Överdrivna växlar säger du... ja det måste ju vara det för det verkar ju otroligt att ett parti som kommer ur nazism skulle vara rasistiskt. :banghead:

Nej. Det står nedärvd essens. Det kan inte gärna tolkas på annat vis än att de syftar på biologi och genetik.

Ja texten är rasistisk. Att du inte kan se det förändrar inte detta faktum.

Överdrivna växlar säger du... ja det måste ju vara det för det verkar ju otroligt att ett parti som kommer ur nazism skulle vara rasistiskt. :banghead:

Ja det är en olycklig formulering.
Vad mer är rasistiskt?

SD har en bakgrund som lockat renodlade extremister av olika sort men idag är partiet något helt annat och det utvecklas varje dag som går.
SD vill anpassa invandringen efter samhällets förmåga dvs i dagsläget kraftigt begränsa invandringen.
Det är en solklart sund och för samhällsinvånarna en ansvarstagande samt omhändertagande inställning. Det är så logiskt och självklart att det känns som att andas frisk ren luft i norrlandsskogen efter ett år i New Dehli.
Att kritisera, vilja begränsa eller tom stoppa migrationen har inget med rasism att göra.

Olycklig formulering? Du menar att du vet bättre än partiet om formuleringarna i deras principprogram? Seriöst? :rofl:

Att prata om att människor FÖDS med olika essenser och att andra kulturer är ett HOT mot vårt samhälle är fett piss-rasistiskt.

Jag skulle kunna spy flera liter mer galla över t ex deras syn på kön, familj och sexualitet. Men kortfattat så är SD ett parti som skulle kunna göra mitt liv till ett helvete om de fick -gud-som-jag-inte-tror-på fucking förbjude- bilda regering.

Kolla då här. Exempel:

Expo skrev:
I en motion finns till exempel kravet på inrättandet av nya fängelser med lägre standard där de som är utländska medborgare eller de som döms "till riktiga livstidstraff" ska avtjäna sitt straff.

Expo skrev:
Ekeroth kräver också ett förbud mot tiggeri – det förstör gatubilden och tiggarna besvärar hederliga medborgare anser han. Förbudet är endast riktat mot "hitresta utlänningar", och ska inte gälla "det tiggeri som eventuellt utförs då och då av svenskar som t.ex. har alkoholproblem eller dylikt". Utlänningar som tigger ska avvisas med livstids förbud mot att återvända. I en annan motion riktar Ekeroth in sig på utländska hemlösa. Även dessa ska avvisas – och härbärgen som tar emot hemlösa "ska kontrollera och registrera de hemlösas medborgarskaps- och uppehållstillståndsstatus och meddela utlänningar till polisen." Det är bättre för dem att vara hemlös i sitt hemland menar Kent Ekeroth.

Helt klart är att de även i praktiken vill göra skillnad på folk ["svenskar"] och folk [andra].

Kolla då här. Exempel:

Helt klart är att de även i praktiken vill göra skillnad på folk ["svenskar"] och folk [andra].

En idiotmotion bland många andra, motioner räknar jag inte till förd politik förrän de hörsammats och gått igenom. Du hittar det inte i partiprogrammet direkt - vilket jag fortfarande undrar var de rasistiska bitarna är.

När det gäller tiggeriförbudet stödjer jag det fullt ut.
Utländska tiggare ska inte vara vårt problem men det är det idag.
Svenska tiggare är däremot vårt problem, ett resultat av haveriet inom välfärden, det är bra att de uppmärksammas så de kan få hjälp.
Utöver det har jag personligen inte upplevt de svenska tiggarna som ett problem. Motståndet mot tiggeri, för tiggeriförbudet har stort stöd både bland invånarna och flera partier, har kommit i takt med att det väller in utländska tiggare. Tiggare som även extraknäcker som tjuvar, de stjäl/snattar och gör inbrott.

Förslaget rör inte svenska tiggare med utländsk härkomst så jag anser inte förslaget rasistiskt.

Jag har ju citerat rasistiska delar ur principprogrammet. Att prata om nationell identitet och kultur på det sätt som de gör i principprogrammet är ultranationalism. SD är fascister som lovar en ljusare morgondag om vi (bl a) aktivt stärker nationen genom att exkludera andra. Det är den fascistiska myten.

De säger sig vara för demokrati men skådar man deras bild av vad en demokrati är i sömmarna så ser man att den är villkorad på så vis att den är kopplad till nationen (inte samhället). Nationen kopplar de i sin tur till kultur och mänsklig essens (man blir inte en del av nationen genom att bo i landet eller vara medborgare, de tycker att det krävs mer än så - "lojalitet" bl a). Därför är Sverigedemokraterna inte ett demokratiskt parti.

Vi har alltså ett fascistiskt parti i riksdagen. Det känns jävligt obehagligt.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 469
Senast: bollen__
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka