Vad ska ni rösta på?

Sv: Vad ska ni rösta på?

Vilket parti ska ni rösta på när det blir val igen?

Varför?

Vad anser ni är bra med just det partiet, så ni väljer att rösta på dem?

Själv är jag rätt kluven, är inte så insatt eller kunnig inom politik så vet inte riktigt vad jag ska rösta på.

Kommer troligtvis rösta på Pp om jag röstar i EU-valet.

Det tänker jag göra för att jag gillar det dem står för.

Det jag tycker är bra är att de vill göra EU mer demokratiskt, mer öppet så beslut inte tas bakom slutna dörrar samt. skydda vår internetfrihet, stoppa massövervakning etc.

Nä visst kommunism är ju så oerhört trevligt...

Kommunismen som ideologi utgår från alla människors lika värde. Saxat från wikipedia:

"produktionsmedlen i ett samhälle bör vara gemensamt ägda. Inom marxismen är det också benämningen på det tillstånd i samhällsutvecklingen där klasserna och staten upplösts och produktionsresultatet fördelas åt alla efter behov."

Om fascismen från wikipedia:

"Fascismen förknippas ofta med en massrörelse, elitstyre och meningen är att individen är underställd statens behov. Fascismen vill vidare ofta skapa en stark nationell identitet ... Fascismen hyser en positiv eller sanktionerande syn på våld som medel att uppnå målet, inbegripande heroism och manschauvinism"

Sen har väl alla, vad jag vet, kommunistiska stater misslyckats fatalt med att implementera ideologins tankar. Men kommunismen behöver ju inte vara negativ som ideologi.

Nej absolut inte kommunism är skitbra..

Se bara på Kina och Nordkorea där vill ju alla bo och leva lika som bär..

Jag har ju citerat rasistiska delar ur principprogrammet. Att prata om nationell identitet och kultur på det sätt som de gör i principprogrammet är ultranationalism. SD är fascister som lovar en ljusare morgondag om vi (bl a) aktivt stärker nationen genom att exkludera andra. Det är den fascistiska myten.

De säger sig vara för demokrati men skådar man deras bild av vad en demokrati är i sömmarna så ser man att den är villkorad på så vis att den är kopplad till nationen (inte samhället). Nationen kopplar de i sin tur till kultur och mänsklig essens (man blir inte en del av nationen genom att bo i landet eller vara medborgare, de tycker att det krävs mer än så - "lojalitet" bl a). Därför är Sverigedemokraterna inte ett demokratiskt parti.

Vi har alltså ett fascistiskt parti i riksdagen. Det känns jävligt obehagligt.

Som jag skrivit tidigare drar du höga växlar i din tolkning och det enda du övertygar mig om är att du har en stark vilja att framhäva SD som fruktansvärda rasister/nazister/fascister som kommer göra ditt liv till ett helvete.

Ja men det räcker ju att jag läser deras principprogram så ser jag direkt att jag inte skulle platsa i det samhälle som de vill ha. Jag skulle inte vilja bo där och de skulle inte vilja ha mig där. Och det handlar inte om rena politiska åsikter utan om hur jag är och lever mitt liv.

Jag tycker att du å andra sidan är sanslöst naiv/okunnig/snäll i din tolkning av SD. Att ett parti som är yngre än vad jag själv är och har den "historien" som de har (manifestationer i uniform och med heilande medlemmar och SS-veteraner som talare... etc) skulle vara rasistiskt och fascistiskt även i dag är knappast att dra höga växlar. Behöver jag nämna järnrör också?

Efter de senaste nazistiska våldsdåden känner jag mig rent ut sagt rosenrasande. Fascistäcklen måste dras fram i ljuset.

Ja men det räcker ju att jag läser deras principprogram så ser jag direkt att jag inte skulle platsa i det samhälle som de vill ha. Jag skulle inte vilja bo där och de skulle inte vilja ha mig där. Och det handlar inte om rena politiska åsikter utan om hur jag är och lever mitt liv.

Jag tycker att du å andra sidan är sanslöst naiv/okunnig/snäll i din tolkning av SD. Att ett parti som är yngre än vad jag själv är och har den "historien" som de har (manifestationer i uniform och med heilande medlemmar och SS-veteraner som talare... etc) skulle vara rasistiskt och fascistiskt även i dag är knappast att dra höga växlar. Behöver jag nämna järnrör också?

Du läser deras principprogram och gör tolkningen att du inte skulle platsa i det samhälle de vill ha. Du gillar inte det du läser och känner att du inte skulle vilja bo i ett samhälle där SD har inflytande (det gör du möjligen redan dock). Fine.
Jag kan sympatisera med det, det finns en handfull partier som får mig att känna exakt samma sak. Partier som oavsett vad de har i sina partiprogram agerar fruktansvärt i sina praktiska handlingar.

När jag läser om SD så kan jag, precis som gällande övriga partier, se saker som jag skakar på huvudet åt. Fast överlag ser jag mycket bra men framförallt - den enorma rasismen som påstås ska finnas där - finns inte.
Moderatpartiet fram till 2006 har mer gemensamt med SD än dagens Nya Moderaterna. Vilket troligen kan förklaras med att det är många gammelmoderater som sökt sig till SD sedan partiet drabbades av kraftig växtvärk.

När det kommer till handlingar finns det idioter inom samtliga partier, SD är inget undantag men sedan är partiet under utveckling vilket i princip märks från dag till dag.
I samma takt som människor vallfärdar till SD från andra partier så tappar även SD ett litet klientel som nu gett upp och går till SvP istället. Ironiskt nog anses SD inte vara tillräckligt nationalistiskt.

Efter de senaste nazistiska våldsdåden känner jag mig rent ut sagt rosenrasande. Fascistäcklen måste dras fram i ljuset.

Den senaste tidens vänstervåld då?

Nu har det emellertid bekräftats att sammandrabbningarna mellan vänster- högerextrema varit vedergällningar från att vänsterextrema gett sig på högerextrema. Om någon nu bryr sig. Jag anser personligen att bägge grupper bör få exakt samma belysning.

Utöver det har SÄPO gått ut med att vänsterextrema är det överlägset största hotet i samhället jämfört med alla andra extremistgrupper. De har även den goda smaken att ge sig på myndigheter och politiker vilket kan vara en anledning till att SÄPO anser att de hör hemma högst på hot-toppen idag.

Till skillnad mot nassarna som ger sig på vanliga människor på gatan. Antagligen inte lika högprioriterat hos SÄPO. Expo bedömer att nassarna trappar upp sin aktivitet och sitt våld allt mer. Dessutom är våldet från höger generellt mycket grövre.

Syftar du på alla medlemmar i partiet?
Om partiet är fascistiskt så får en väl anta att medlemmarna är fascister? Om inte så är de lite vilse.

Jag menar att vi bör tala klarspråk och benämna partiet för vad de är: inte bara lite "främlingsfientliga" eller "invandrarkritiska" utan fascister.

Ja? Det är skitbra att någon tar på sig att göra motstånd mot nazismen genom att bl a kartlägga och bevaka nassarnas aktivitet.

Tycker du det känns trovärdigt?

Ungefär som att hänvisa till avpixlat när man vill prata om invandringens för- och nackdelar.

Vad säger de om sitt "eget" våld för övrigt?

Ja jag anser de vara trovärdiga i frågan. Avpixlat är en plattform för högerextrem propaganda - Expo en organisation som bevakar högerextrem aktivitet. Dvs totalt olika syften även bortsett från att de politiska perspektiven skiljer sig.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 469
Senast: bollen__
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka