Vad ska man odla?

Mirtai

Trådstartare
Vi har en tråkig vägg på baksidan som jag gärna skulle vilja täcka med någon trevlig klätterväxt.

Det är en vägg i plåt, ljust men inte direkt solsken förutom lite kvällssol.

Jag vill ha något som täcker bra och är lättskött. Några bra förslag?

Sv: Vad ska man odla?

Precis så är det, och jag har erkänt god smak! ;)

Jag tycker att den har en oerhört behaglig grön färg och en bladen har en vacker arkitektonisk form. Det är en enkel växt som ger lummighet, grönska och karaktär till ett hus och en trädgård utan att göra trädgården för prålig. Den konkurrerar inte med någon annan växtlighet, utan lyfter snarare fram den.

Där bak finns ingen annan växtlighet, förutom gräsmatta då ;)

Jag har funderat på vildvin, vad tror ni om det?

Vildvin passar utmärkt för ditt syfte. Ett annat alternativ är murgröna, som har fördelen att vara vintergrön. Den trivs i skugga, täcker väggen året om och du slipper kratta löv.

Är inte murgröna giftig? Har små barn som gärna stoppar saker i munnen... Men har funderat på det med, gillar att den är vintergrön :)

Ja, murgröna är giftigt. Inte jättegiftigt, men växtsaften är lätt irriterande för slemhinnor och bären har laxerande effekt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 505
Senast: Otherside
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar