Vad ska man kunna kräva av en 05:a

Sv: Vad ska man kunna kräva av en 05:a

En 05 är fortfarande bara barnet, om den har tränats i något som 3 åring så skulle det möjligen vara sadel och tränsvan, insutten samt lite markarbetad. Mycket mer än så anser jag inte är att begära, men nu vet jag också att många är snabba med att rida in sina hästar så en 05 kan säkert annonseras ut som inriden och klar. Personligen skulle jag inte köpa en sån häst, som är inriden så tidigt då det faktiskt påverkar hållbarheten. Detta är en strikt ekonomisk fråga för säljaren, och därför rids de in tidigt.

Men att den är inriden och ridbar i nuläget behöver väl inte innebära att man har äventyrat hästens hållbarhet.
Jag har en 05a som jag började med i feb -09, han tömkördes och fick lära sig, fram, stopp och sväng samt fick ha ryttare på sig cirka tre gånger. Han fick sedan vila fram tills sommaren då jag startade med tömkörning igen, då cirka två gånger i veckan med pass på cirka 15-20 min, med vila på någon/några veckor här och där. Sedan vila igen under hösten.

Nu under vintern, dec till jan har jag ridit två gånger i veckan, börjat lite smått med tölten.
Eftersom han grundtränades i tömkörning kunde han, skritt och trav i trevlig form, sidvärtsrörelser samt galopp redan innan jag satt upp.
Så i nuläget är han en trevlig ridhäst, jag skulle inte säga att han är klar, men påbörjad.
Jag tycker han har blivit tränad och kan "lagom" mycket, eller?

Senast ändrad:

Om jag skulle köpa en femåring så skulle jag vilja att den är grundriden och kan basicsaker som start, stopp och svänga, 3-4 gångarter, lite sidförande och söka sig mot en för utbildningsstadiet vettig form.
Precis som Michis skriver så är viss belastning under tillväxten stärkande och jag vill hellre ha en häst som iaf gjort lite, än en som bara skrotat i hagen tills den är fem, för JAG personligen tror att den har sämre förutsättningar. I alla andra raser skulle man dra öronen åt sig om hästen gått så länge och bara gått i en hage.

"Om ryttaren har haft för bråttom med krav på en tidigt utvecklad häst som av sej själv vill prestera väldigt mycket och väldigt snabbt så får knappast ryttaren men av det mentalt och kroppsligt. Det är ju bara att byta häst om resultaten dalar...

Så som sagt. Tävlingsmeriter är en sak. Träningsresultatet när det gäller hästen en helt annan. Lyhördhet är A och O. Både för ryttare och hästägare.[/QUOTE]"

Uppfattar inte att min tränare skulle vara inkompitent att bedömma hurvida individen i fråga bör utsättas för träning eller inte och i vilken grad. Tvärt om så anser jag att denna person hellre låter resultaten komma ett eller två år senare för att inte pressa hästen över rimlig nivå (som naturligtvis är olika oavsett hästens naturliga kapacitet).

Då kan du ju vara glad och nöjd.
Tyvärr finns det alltför många tränare/ryttare som inte bromsar upp en smula när en ung häst erbjuder för mycket utan istället ökar kraven för att det går så lätt. Sådant ger bakslag för hästen. Antingen förslitningsskador i mycket unga år eller mental skada. Eller i värsta fallet både och.
Och tävlingsmeriter är ingen garanti för omdöme vid träning av unga hästar. Eller äldre. Gnor en ryttare på alltför monotont och långvarigt så kan även en äldre häst få problem.

Senast ändrad av en moderator:

Men att den är inriden och ridbar i nuläget behöver väl inte innebära att man har äventyrat hästens hållbarhet.
Jag har en 05a som jag började med i feb -09, han tömkördes och fick lära sig, fram, stopp och sväng samt fick ha ryttare på sig cirka tre gånger. Han fick sedan vila fram tills sommaren då jag startade med tömkörning igen, då cirka två gånger i veckan med pass på cirka 15-20 min, med vila på någon/några veckor här och där. Sedan vila igen under hösten.

Nu under vintern, dec till jan har jag ridit två gånger i veckan, börjat lite smått med tölten.
Eftersom han grundtränades i tömkörning kunde han, skritt och trav i trevlig form, sidvärtsrörelser samt galopp redan innan jag satt upp.
Så i nuläget är han en trevlig ridhäst, jag skulle inte säga att han är klar, men påbörjad.
Jag tycker han har blivit tränad och kan "lagom" mycket, eller?
Jag tycker man kan dela upp "inridning" i två varianter.
en med förberedande arbete i lagom skala och med lagom krav och där inridning ses som en utsträckt process där kraven gradvis ska öka efter hästens förutsättningar.

och en med inridning som ska göras fort och snabbt och sedan är hästen inriden och "klar" och ska tränas för tävling/prestation med siktet ställt högt. Utan hänsyn till att hästen behöver regelbundna viloperioder om kraven är höga.

Det här är intressant! Det där med "lagom belastning" tycker jag är ett spännande begrepp. Vad "lagom belastning" är verkar vara väldigt olika hos olika personer, sen är det också intressant om det är forskat på typen av belastning. Rent biomekaniskt så borde ju skjuvkraft på en unghäst inte vara det mest lämpliga valet av träning om det blir för hård belastning, och då är ju frågan vad hård belastning är?
Tycker utan att ha varit särskilt aktiv inom islandshästvärlden de senaste åren hört flera unghästägare med tidigt inridna hästar, prata om diffusa hältor, hovbölder och annat som den unga hästen fått (som jag tycker mig inte ha hört nämnas på samma sätt tidigare) och lite drar man ju då paraleller till barn och deras många gånger halvdiffusa symptom på "ont i hälen, höft, knä" osv. där det ofta handlar om smärta som har med fyseolyser och annat som blivit överbelastade. Jag är inom den sjukgymnastiska sfären och då är det ju väldigt ofta prat om när barn/ungdomar kan/får börja styrketräna och det senaste säger att ingen yttre belastning förrän skelettet är färdigvuxet, vilket är ett spann som varierar mellan i snitt 3-4år om man ser till den först färdigutvecklade tjejen till den senast utvecklade killen.
Sen är det tror jag inte helt lätt att som "vanlig" kunna avgöra när min häst har vuxit klart och är mogen för mera krävande träning. Till viss del kan man ju se om hästen ser någorlunda mogen ut, men att se om tillväxtzonerna slutits är ju omöjligt om man inte röntgar hästen.
Sedan verkar ju gränserna successivt flyttas, både för hur tidigt man börjar till hur mycket man kräver av hästen. Då blir en annan aspekt intressant också, vad är en talang och inte? (nog för att det är en annan diskussion :grin:)

Det beror hur, vem och var den är tränad :)
Många säger att dom inte vill börja med sin häst tidigt för att dom inte växt klart, fine with me, men det finns så mycket annat man kan göra med yngre hästar som förbereder dom för ridträningen och dessutom bygger upp en starkare, lugnare och mer psykiskt stabil häst. Enligt de flesta studier som gjorts är hästar som mest nyfikna på världen när dom är 2-3år gamla.
Här på Hólar tränar vi något som heter "smalabraut" och det är en massa grejer som dom ska lära sig där, hoppa över blåa tunnor med oss hoppandes över dom lika bredvid, öppna grindar, låta oss gå på en bräda och sen vända dom och hoppa upp på andra sidan, "dribbla" en stor (ca.1,10cm i diametern) grön boll från punkt a till b genom två konor bland annat, ta upp en filtsäck fylld med hö när du sitter på hästryggen och rida med den och sen släppa ner den igen (Ska föreställa ett lamm).. Och lite andra grejjer.. Mina äldre hästar jobbar jag fortfarande med att få dom lugna med allt detta medan min treåring är lugn som en filbunke med allt efter en provgång, han tyckte det var spännade - kollade in det och så jaha inge farligt fine.. Mina äldre hästar hade ingen som helst lust att kika på bollen..

Men det jag skulle komma till var, markarbete, "allt du vill kunna göra från ryggen är lättast att lära från marken först" (Pass är undantaget som bekräftar regeln, om du inte springer jävligt snabbt....) Och jag tror inte att det stör hästens utveckling att börja stimulera hans hjärna tidigt.
Som min treåring som har tränats i två månader kan hela våran smalabraut vid hand, skänkelvikningar, flytta framdel och bakdeln, öppnor (utan hög samlingsgrad) och longeras utan problem på öppet område och skuttar gärna över travbommar.. Han är dock inte så styrbar när jag sitter på och töltar inte (fyrgångare) och stoppa inte alltid...

Det finns olika saker man kan lära sin häst men en femåring tycker jag nog iallafall ska vara "åkbar" från ryggen och från marken kan man ha jobbat med massa saker hästen tycker är roligt!

Kanske någon har nytta av mitt svammel? :)

Mvh. Petronella

Det är som du säger viktigt att anpassa sej till hästen under inlärningen. Göra det positivt och roligt för hästen.

Vad anser man på Hólar om fullpresterande fyraåringar?
Dvs de som tränas för att få så hög avelsbedömning som möjligt som fyraåringar.
Har ni statistik över hur många som sedan kan fullfölja sin utveckling som ridhästar och håller långt upp i åren?
Statistik över störningar såsom luftsnappning och andra beteendestörningar som kan framkomma under stress?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 807
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 116
Senast: Hajfisk
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka