Sv: Vad ska man kunna kräva av en 05:a
Därför ser vi mycket protester i form av att vägra gå, bocka, springa i sidledes osv. För den riktigt duktiga är det här en peas of cake, men då händer det också ibland att man får en forcerad häst som faktiskt uttrycker sitt missnöje i ett senare skede kanske genom att lägga sig ner på visning osv. För den mer oerfarna, får man en bånglig och stingslig häst i sämsta fall som inte är trevlig att hantera eller rida
Fast detta med att hästar bockar å dummar sig ska man ju inte inbilla sig att det ALLTID är i protest för att man ridit in för tidigt eller så.
Jag har en häst som bockar när hon inte får göra som hon vill, eller när hon tycker det är jobbigt eller när nya ryttare hoppar upp och skall rida.
Jag har allt anant ridit in jorunn för tidigt eller gått på för hårt, tog lite över 1 år att rida in henne och utbildningen är inte ens klar och hon är riden i 2% år snart
Jag fick kommentarer istället att jag var FÖR långsamt
Men Journn är sån bara som häst hon har extremt mkt humör och man får lära sig att tygla det.
Det spelar heller ingen roll när du rider in en häst den kan stegra, bocka och springa på sniskan likaväl för de när det börja bli jobbigt.
Hästar kommer alltid komma fram till saker den tycker är jobbigt, det ÄR jobbigt för en häst att gå perfekt och vissa hästar är snälla lugna och har inte så mkt humör och finner sig i att det är jobbigt och knallar på där fint och snällt..
Andra hästar har mer humör och försöker komma undan att jobba eftersom det just är jobbigt.
Det var längesedan Journn dummade sig, det var mer i början när jag fick hem henne efter 7 månaders utlåning på foder.
Idag låter hon mer, frustar och kan vissa gånger packa ihop sig och börja piaffa när man kräver samling.
Men ger man efter på trycket och inte samlar mer går hon fram fint.
Hon har väldigt lätt för samling så pass att hon ibland samlar sig lite för mkt och energin går uppåt i piaff/stegring.
Det är stor skillnad på hennes resningar när hon samlar sig och inte riktigt vet vad man vill eller vet vart hon skall ta all energi till. Och när hon stegrar för att hon har ont.
När hon samlar sig går det sakta och hon stegrar sig ritkigt fint så som amn vill att en häst skall göra när den reser sig på kommando.
När hon har ont så är det mer panikartade stegringar och hon har öronen bakåt och visar klart och tydligt att nått är fel.
Jag känner min häst så pass väl att det räcker med att jag ser på henne och känner att nått är fel.
Så jag vet när det är dumheter att hon vill skrämmas och slippa undan att jobba eller när det är att hon har ont.
Det kan räcka med att hon får en sten i hoven, eller skalbagge under sadeln som hon hade en gång och hon säger direkt ifrån och DÅ lyssnar jag alltid till henne och flyger av och drar av sadel och känner och klämmer och har mig.
Och 100% av alla gånger har de varit nått, en gång sten i hoven, en gång sår på ryggen som jag missat en anann gång en skalbagge under sadeln som nöp henne.Den flög argt iväg när jag lyfte upp sadel
Så att skylla på att hästar som stegrar, bockar eller dummar sig är för man ridit in för tidigt är mkt fel tycker jag!
Däremot så brukar det bara mkt vanligt att om man skickar iväg en unghäst på inridning att den efter några veckor får fullt i skallen och DÅ börjar dumma sig och inte lyssnar eftersom den inte orkar..
Men då brukar ju 99% avbryta och ta hem hästen så den får en härlig vila.
Jorunn vart såhär när Michis hade henne mkt hände under kort tid och hon utvecklades enormt tills slut vart de fullt i skallen. Så hon fick komma hem tidigare och vila.
Så det gäller ju att lyssna till hästen, som sagt hellre rida in vid 3½ år och ta det lugn och harmoniskt än att slänga sig upp på en 5 eller 6 åring för första gången och hästen kan efter 3 måander skritt trav galopp och tölt i form och skänkelvikning bak/framdelsvändning och sluta öppna och gud vet allt.och rids 5 dagar i veckan minst 1 timme
Den hästen skulle jag inte ge 50-öre för ens.
Studier visar ju att hållbarheten ökar om man rider in hästar under tiden de växer och en 5-6 åring har till 90% växt klart mer skallen som växer och muskler .
Sen att rida in vid 2-2½ som storhästvärlden gör är fel tycker jag.. dom rider inte bara in för tidigt de rider tyvärr också ofta in för fort 3 månaders varianten=(
Men då är det ingen slump att hbl har stor skadestatestik så pass att försäkringsbolagena höjjer deras premier.
Många hbl under 8 år har någon gång varit sjuka och varit in för utredning på ett djursjukhus. Jag känner rätt många med hbl och tycker nästan alla pratar om att deras häsatr är halta sjuka på någe vis.
Men det är mkt ridhus och lite uteridning där också, medans i överlag rider islandshästägarna mer ut och mer på ovalbana som inte sliter lika mkt som en liten volt i en paddock gör!
Sedan finns oturen och även om manr ider in en häst som är 5, 8 10 eller 15 år och tar de sjuuukt lugn så kan den gå å skada sig, vissa hästar har svaga kotor/leder eller andra fel och håller inte för ridning spelar ingen roll hur du än rider så håller dom inte.. Dom har en missbildning i benen som avgöra detta.
Vet en häst som var extremt tåvidd och höll enbart till att skrittas på detta viste man innan man red in den. Hästen vart en perfekt körhäst så den slapp tygnden av en ryttare. Hästen är idag över 25 år och mår bra=)
Hade man ridit in den lugn som 6 år och travat och galopperat hade hon gått sönder iallafall för hennes framknän klarar inte av den påfrästningen