Vad ska man kunna kräva av en 05:a

Sv: Vad ska man kunna kräva av en 05:a

Till Lobelia och även andra. Jag har fått den uppfattningen att många inte vill ställa för stora krav på sina unga hästar och därför väntar med att söka efter form och stöd. Givetvis gör var och en som den själv vill men jag ser ingen större mening i att åka runt utan att där finns "ratt, växlar och broms".

Vissa anser bara att man bör börja 1-1,5 år senare, då ligger man lika långt efter "din tidsplan" (åtminstone till att börja med), att folk vill rida utan ratt och broms är helt din egen tolkning.

Till Lobelia och även andra. Jag har fått den uppfattningen att många inte vill ställa för stora krav på sina unga hästar och därför väntar med att söka efter form och stöd. Givetvis gör var och en som den själv vill men jag ser ingen större mening i att åka runt utan att där finns "ratt, växlar och broms".

Inte alls, när vår unghäst var femår så kunde han söka form däremot var han lite snar på att vilja söka stödet men det har kommit med mera ridning vilket också ingick i planen. Han kunde också alla nödvändiga krumelurer, faktum var att han var så tränad på krumelurer att han tyckte att det började bli tråkigt. Jag red kurs vid ingången av 6 år, enligt instruktören ansågs han mycket välriden genom att han tog emot samtliga hjälper, det är inte själva inridningen som är ett dilemma, jo om den påbörjas väldigt tidigt så kan det bli ett dilemma.

Det handlar om när hästen är inriden, plötsligt anses den som färdig att tuta på vilket knappast är verklighet. Unga hästar växer inte bara i kropppen, den tar lång tid på sig i anspråk att utvecklas och bör få göra det i lagom takt. Men huvudet, är faktiskt enormt viktigt. Därför ser vi mycket protester i form av att vägra gå, bocka, springa i sidledes osv. För den riktigt duktiga är det här en peas of cake, men då händer det också ibland att man får en forcerad häst som faktiskt uttrycker sitt missnöje i ett senare skede kanske genom att lägga sig ner på visning osv. För den mer oerfarna, får man en bånglig och stingslig häst i sämsta fall som inte är trevlig att hantera eller rida.:crazy:

Därför ser vi mycket protester i form av att vägra gå, bocka, springa i sidledes osv. För den riktigt duktiga är det här en peas of cake, men då händer det också ibland att man får en forcerad häst som faktiskt uttrycker sitt missnöje i ett senare skede kanske genom att lägga sig ner på visning osv. För den mer oerfarna, får man en bånglig och stingslig häst i sämsta fall som inte är trevlig att hantera eller rida

Fast detta med att hästar bockar å dummar sig ska man ju inte inbilla sig att det ALLTID är i protest för att man ridit in för tidigt eller så.

Jag har en häst som bockar när hon inte får göra som hon vill, eller när hon tycker det är jobbigt eller när nya ryttare hoppar upp och skall rida.

Jag har allt anant ridit in jorunn för tidigt eller gått på för hårt, tog lite över 1 år att rida in henne och utbildningen är inte ens klar och hon är riden i 2% år snart;)

Jag fick kommentarer istället att jag var FÖR långsamt
Men Journn är sån bara som häst hon har extremt mkt humör och man får lära sig att tygla det.

Det spelar heller ingen roll när du rider in en häst den kan stegra, bocka och springa på sniskan likaväl för de när det börja bli jobbigt.
Hästar kommer alltid komma fram till saker den tycker är jobbigt, det ÄR jobbigt för en häst att gå perfekt och vissa hästar är snälla lugna och har inte så mkt humör och finner sig i att det är jobbigt och knallar på där fint och snällt..

Andra hästar har mer humör och försöker komma undan att jobba eftersom det just är jobbigt.

Det var längesedan Journn dummade sig, det var mer i början när jag fick hem henne efter 7 månaders utlåning på foder.

Idag låter hon mer, frustar och kan vissa gånger packa ihop sig och börja piaffa när man kräver samling.
Men ger man efter på trycket och inte samlar mer går hon fram fint.

Hon har väldigt lätt för samling så pass att hon ibland samlar sig lite för mkt och energin går uppåt i piaff/stegring.

Det är stor skillnad på hennes resningar när hon samlar sig och inte riktigt vet vad man vill eller vet vart hon skall ta all energi till. Och när hon stegrar för att hon har ont.
När hon samlar sig går det sakta och hon stegrar sig ritkigt fint så som amn vill att en häst skall göra när den reser sig på kommando.
När hon har ont så är det mer panikartade stegringar och hon har öronen bakåt och visar klart och tydligt att nått är fel.

Jag känner min häst så pass väl att det räcker med att jag ser på henne och känner att nått är fel.
Så jag vet när det är dumheter att hon vill skrämmas och slippa undan att jobba eller när det är att hon har ont.

Det kan räcka med att hon får en sten i hoven, eller skalbagge under sadeln som hon hade en gång och hon säger direkt ifrån och DÅ lyssnar jag alltid till henne och flyger av och drar av sadel och känner och klämmer och har mig.
Och 100% av alla gånger har de varit nått, en gång sten i hoven, en gång sår på ryggen som jag missat en anann gång en skalbagge under sadeln som nöp henne.Den flög argt iväg när jag lyfte upp sadel:rofl:

Så att skylla på att hästar som stegrar, bockar eller dummar sig är för man ridit in för tidigt är mkt fel tycker jag!

Däremot så brukar det bara mkt vanligt att om man skickar iväg en unghäst på inridning att den efter några veckor får fullt i skallen och DÅ börjar dumma sig och inte lyssnar eftersom den inte orkar..

Men då brukar ju 99% avbryta och ta hem hästen så den får en härlig vila.

Jorunn vart såhär när Michis hade henne mkt hände under kort tid och hon utvecklades enormt tills slut vart de fullt i skallen. Så hon fick komma hem tidigare och vila.

Så det gäller ju att lyssna till hästen, som sagt hellre rida in vid 3½ år och ta det lugn och harmoniskt än att slänga sig upp på en 5 eller 6 åring för första gången och hästen kan efter 3 måander skritt trav galopp och tölt i form och skänkelvikning bak/framdelsvändning och sluta öppna och gud vet allt.och rids 5 dagar i veckan minst 1 timme

Den hästen skulle jag inte ge 50-öre för ens.

Studier visar ju att hållbarheten ökar om man rider in hästar under tiden de växer och en 5-6 åring har till 90% växt klart mer skallen som växer och muskler .

Sen att rida in vid 2-2½ som storhästvärlden gör är fel tycker jag.. dom rider inte bara in för tidigt de rider tyvärr också ofta in för fort 3 månaders varianten=(

Men då är det ingen slump att hbl har stor skadestatestik så pass att försäkringsbolagena höjjer deras premier.

Många hbl under 8 år har någon gång varit sjuka och varit in för utredning på ett djursjukhus. Jag känner rätt många med hbl och tycker nästan alla pratar om att deras häsatr är halta sjuka på någe vis.
Men det är mkt ridhus och lite uteridning där också, medans i överlag rider islandshästägarna mer ut och mer på ovalbana som inte sliter lika mkt som en liten volt i en paddock gör!

Sedan finns oturen och även om manr ider in en häst som är 5, 8 10 eller 15 år och tar de sjuuukt lugn så kan den gå å skada sig, vissa hästar har svaga kotor/leder eller andra fel och håller inte för ridning spelar ingen roll hur du än rider så håller dom inte.. Dom har en missbildning i benen som avgöra detta.

Vet en häst som var extremt tåvidd och höll enbart till att skrittas på detta viste man innan man red in den. Hästen vart en perfekt körhäst så den slapp tygnden av en ryttare. Hästen är idag över 25 år och mår bra=)
Hade man ridit in den lugn som 6 år och travat och galopperat hade hon gått sönder iallafall för hennes framknän klarar inte av den påfrästningen

Nu är det svårt att veta vad som gör att en viss individ bråkar, du kan ju inte backa och göar om allt på ett annat sätt och se om det går bättre eller sämre Niela.

Halvblod och fullblod utvecklas tidigare, och det är inte många som rider in vid 2 års ålder utan det brukar snarare ske vid 2,5-3,5 års ålder. Faktum är att inridning av islandhästar har krupit närmre innan var det 5 år mer som regel än undantag, nu ser vi många som börjar när hästarna är 3-3,5 (som Haxa) inte alls långt efter när man normalt rider in storhästar. Försäkringspremierna stiger också, säkerligen av många olika skäl men det är inte omöjligt att inridningsåldern påverkar negativt.

Jag vet inte om det gjorts några jämförande studier med när det är optimalt och rida in unghästar, de utvecklas ju dessutom olika snabbt både fysiskt och psykiskt så det finns säkert individuella skillnader.

Själv så tränar jag unghäst (4-åring) för mycket kompitent tränare. Enligt hans metod påbörjas arbete från marken hösten som 3,5 åring. Man sitter upp ungefär vid nyåret då mästen är mycket väl förberedd, tex kan hästen söka framåt neråt på tygel, svänga, flytta i sidled mm. Alltså långt mycket mer än vad många skriver i denna tråd att deras hästar gör efter viss tida ridning. Och jag påpekar ytterligare en gång att detta är innan man ens har suttit upp. Efter 3 månaders ridning går dessa hästar fint och i form åtminstonde i början av ny gångart och vid nedtagning.

Ser själv inget fel i att hästarna lär sig allt detta i den ålder de gör utan sätter mina frågetecken efter att rida månader/år utan att forma, få hästen att ta stöd på tyglen.
Kompitent och kompitent. ;)
Bara det att säga att det SKA vara vid 3,5 års ålder säjer mycket om kompetensen att bedöma behovet av anpassning till individ...
Och du har missförstått totalt om du tror att det är sååå bra att en 3,5 åring "kan" mer än vad en korrekt inriden 4,5 åring "kan".

Kompitent och kompitent. ;)
Bara det att säga att det SKA vara vid 3,5 års ålder säjer mycket om kompetensen att bedöma behovet av anpassning till individ...
Och du har missförstått totalt om du tror att det är sååå bra att en 3,5 åring "kan" mer än vad en korrekt inriden 4,5 åring "kan".

Jag kan inte hitta ordet SKA i min text!? Givetvis ingen regel utan undantag när det gäller mognad och rätt ålder att påbörja inridning, som exempel på det så är också äldre hästar på samma nivå som de som nu är 4 år. Utan vad jag beskrev var hur det i de flesta fall fungerar på detta stället. Så en sak till, jag anser att hur man lär in/tränar något också ska finnas med i diskusionen ang ålder i så fall.

Sen så tror jag inte att det citat "är sååå bra" att 3,5 åringen kan lika mycket som hästen som är ett år äldre. Vad jag menat är att man har förberett hästen så väl från marken att själva uppsittningen/inridningen blir tryggare för hästen och därmed också säkrare för ryttaren. Jag har själv tagit del av olika tränares (nivå SM/WM på deras egna meritlista) inridningsmetoder. Kan säga att det skiljer som natt och dag i deras tänk och strategi. Men målet ligger dem dessto närmre gissar jag.

"Enligt hans metod påbörjas arbete från marken hösten som 3,5 åring. "

Denna meningen ger inte mycket utrymme för en annan tolkning än att hästen ska vara just 3,5 år och på hösten. Man behöver inte klämma in ett SKA för att göra den tolkningen. Sedan är det nog fler än du här som har kunskaper om olika tränares/ryttares träningsmetoder. Många menar att dryga 3 år är 1-2 år för tidigt.

KL.
Fast där finns det faktiskt studier (fick jag höra/läsa om på baskursen jag gick häromveckan) som säger att om man börjar belasta hästen i ung ålder (vid 3-3.5år) så blir den mer hållbar.
Sen säger jag INTE att man ska rida på den fullt ut och hårdträna den o.s.v. - självklart ska man anpassa allt efter individen. Att belasta försiktigt medan hästen växer/utvecklas är enbart stärkande, så länge man inte övertränar den, men det gäller oavsett ålder vid inridning.

Sen är inte alls islandshästen segare på att växa klart/utvecklas. Mentalt KANSKE (men det är ju individuellt) men inte fysiskt.
Växtzonerna på en islandshäst sluter sig i samma åldrar som alla andra raser. Så att islandshästen är "senare" är enbart en myt.

KL.
Fast där finns det faktiskt studier (fick jag höra/läsa om på baskursen jag gick häromveckan) som säger att om man börjar belasta hästen i ung ålder (vid 3-3.5år) så blir den mer hållbar.
Sen säger jag INTE att man ska rida på den fullt ut och hårdträna den o.s.v. - självklart ska man anpassa allt efter individen. Att belasta försiktigt medan hästen växer/utvecklas är enbart stärkande, så länge man inte övertränar den, men det gäller oavsett ålder vid inridning.

Sen är inte alls islandshästen segare på att växa klart/utvecklas. Mentalt KANSKE (men det är ju individuellt) men inte fysiskt.
Växtzonerna på en islandshäst sluter sig i samma åldrar som alla andra raser. Så att islandshästen är "senare" är enbart en myt.

Du är såå klok Michis jag ställer mig helt bakom dina tankar angående detta och nickar fint=)

Halvblod och fullblod utvecklas tidigare

Detta vill jag gärna att du kan påvisa vetenskapliga undersökningar som styrker detta!

För i min mening är detta en myt som aldirg verkar gå i graven :crazy:

En islandshäst utvecklas inte längre än vad ett hbl gör aller andra raser ett hbl kan växa i kroppen upp till 8 års åler även om det är mkt ovanligt men upp till 6 år är inte ovanligt..
Precis som med islandshästen.
Det är väl nästan åt andra hållet, inom hbl aveln vill man idag ha så stora kraftiga hästar som möjligt och detta innebär längre tid för att växa och mkt skörda under vissa perioder.

Att man rider in fullblod(galopphästar) vid 2 års ålder har inget annat att göra med än att man vill tjäna pengar så tidigt som möjligt på hästen.

Om du kollar statestiken för en galopphäst vilka genomsnitts ålder som dom har innan de avlivas på grund av skador de fått genom överansträngning eller andra skador. så är det inte en hög ålder.
En galoppör som är 10 år har ytterst sällan inte varit skadad och de håller inte 10 år ute på en bana utan en galoppör som är 7 år är förbrukad oftast och säljs som ridhäst om den ens går att rida på då annars åker den in i avelsboxen om det är ett sto eller så avlivas den om det är en valack.

Samma med travarna MYCKET stor skadestatestik, men vad gör det om hästen är 5 år och har sprungit/travat in 5 miljoner? då har man tjänat sin del och hästen är sedan inget värd, RENA affärer hästen är en inkomstkälla och inge gullepluttdjur som det oftast är för oss privatpersoner som köper en häst för att ha att rida småtävla på i många år!Jorunn är min gulleplussdjur hon är ingen inkomstkälla och dör hon blir jag ledsen och inte tänker jag FAN där förlorade jag en bra häst som jag kunde ha tjänat en hacka på!

Och kolla även på hbl som rids in som 2½ år varför tror du försäkringsbolagena börjar höjja just hbl rasernas premie?? Jo för att skadorna ökar och det tror jag beror på dess ägares okunskap.. Man rider in vid 2½ år och det är inte tal om någe mjukstart utan då rider man 3-4 ggr i veckan 30-45 minuter i en paddock runt runt i ett allt för oftast tungt underlag!

Sedan visas den som 3 åring och kan då gå i korrekt form i trav skritt och galopp och kan hoppa perfekt 1 meter.

Inte konstigt att hästarna blir skadade i min mening....
Jobbade i ett stort dressyrstall för några år sedan varav man red in hästarna som 2½ år men vissa var både 3 och 4 år.
Underlaget i ridhuset var MYCKET tungt även paddocken, ryttaren red alltid i paddocken eller i ridhuset men ibland chockade hon en genom att masa sig ut bakom ridhuset och rida på åkern som var stenhård istället;)

Att veterinären kom regelbundet och fick spruta hästarnas leder för att de hade inflammationer var det inget som man höjde ögonbrynen åt..
Ist för att sätta sig ner och fundera varför får alla mina hästar inflammationer medans jag som hade Journn på samma ställe red ytterst sällan i ridhuset utan red mer ut inte hade en sjuk häst!

Jag fick pikar om att nu är ju hästen 5 år och du skrittar ju 80% bara på hästen och rider knappt 30 minuter.De kommer man inge vart med.. och så fnös de lite:)

Nä men jag tänkte jag har en FRISKT häst vad har ni??

Så jag slår STENHÅRT fast vid att det är HUR man rider in en häst och inte NÄR!
Ja inte före 3 års ålder då OAVSÄTT ras enligt mig!

Att sitta in en 3- 3½ åring 5 minuter 3 dagar i veckan träna på att stanna, svänga flytta undan för tryck skritta ut max 30 minuter då och då under första månaderna är däremot att ta det lugnt fram och sakta belasta leder och skelett under tiden den växer.

Så får man en hållbar häst enligt mig! j

Och iom att jag red in jorunn som 4½ år vilket är mkt normal ålder och tog 1 år på mig att rida in henne så till hör jag de som tog det OERHÖRT lugnt så att hon bockar har verkligen inte med att göra att jag red in för tidigt eller tog de för fort.
Så hennes dumheter har helt enkelt med hennes humör att göra, hon är sådan som häst bara att acceptera!!!

Nuförtiden dummar hon sig så sällan men så fort en ny ryttare hoppar upp så skall hon kolla och testa.
Jag kan rida och hon går SÅÅÅÅ bra sedan ska en prova henne och hon hoppar ochfarr unt, sedan hoppar jag upp och hon åkergår till att gå fint;)

Sen hur de är med andra som bockar kan ju inte jag säga,, den kan ha ont ja orsakerna kan vara många

Jag vet bara varför Jorunn busar och bråkar ibland.

Men det är ingen som har invänt mot det, men studien visar på kortvarig belastning och tillväxtzoner. Därifrån är steget långt till att rida kontinuerligt på en ung häst i för långa etapper.

Att man rider in fullblod(galopphästar) vid 2 års ålder har inget annat att göra med än att man vill tjäna pengar så tidigt som möjligt på hästen.

Och dit är även islandshästen på väg tyvärr.

Att sitta in en 3- 3½ åring 5 minuter 3 dagar i veckan träna på att stanna, svänga flytta undan för tryck skritta ut max 30 minuter då och då under första månaderna är däremot att ta det lugnt fram och sakta belasta leder och skelett under tiden den växer.

Det är väldigt mycket faktiskt, även om kroppen till synes klarar av det just då så är ofta huvudet inte lika alert. När vår unghäst var 3½ så fick han sadel och träns på sig, man satt också på honom i rundcorall i kanske 5 minuter. Han fick däremot följa med som handhäst. Han grundreds som 4 åring, och då med kanske 10-15 minuters ridning under 3 veckor 4 dagar per vecka och därefter fick han vila över hela sommaren. Under hösten samma år reds han ut, 10 minuter rakt fram i skritt, trav eller tölt. Detta för att lära honom att gå framåt, därefter vila. I hans fall uppvisade han en klar förbättring efter varje vila, då ärtan hade fått mogna i sin egen takt att förstå alla nya intryck.

Hon/han (?) hoppas att du inte kräver sådär myyyyycket av gurkan för ofta. Usch och fy ;)

Ahaaaaaaa ;)

Garri går ca 4 dagar/vecka, ibland 5, ibland 3. Anledningen till att han redan har så stark tölt är att han inte tagit ett steg trav under sitt liv till förrän två månader sedan och då är det klart att jag valt att utveckla tölten istället för att söka efter traven. För övrigt så började jag hantera honom i februari förra året men eftersom han blev skadad gång på annan så hann jag inte längre än till att vänja honom vid sadel och träns och sitta på honom barbacka två gånger. I augusti ungefär åkte han till tränare för att bli frisk från sin senaste skada som vi trodde skulle ta lång tid att läka ifrån, dock blev han bra efter ganska kort tid och då fick hon också rida in honom. Där reds han en månad och då kunde han ridas i tre (skritt, tölt och galopp) gångarter, gick att styra och stanna och början till skänkelvikningar. När vi tog hem honom fick han vila i tre månader och sen har jag fortsatt därifrån.

"Enligt hans metod påbörjas arbete från marken hösten som 3,5 åring. "

Denna meningen ger inte mycket utrymme för en annan tolkning än att hästen ska vara just 3,5 år och på hösten. Man behöver inte klämma in ett SKA för att göra den tolkningen. Sedan är det nog fler än du här som har kunskaper om olika tränares/ryttares träningsmetoder.Många menar att dryga 3 år är 1-2 år för tidigt .

Jag tror nog att de flesta som finner något utbyte av att läsa i denna tråden har den insikten att varje häst är en enskild individ och att det då naturligtvis är variatin i så väl fysisk som psykisk utveckling. För att inte skriva en hel bok i ämnet så generaliserade jag i min beskrivning, i hopp om att faktiskt de flesta hade den insikten i meningen ovan. Jag beklagar att du inte tillhöde dem.....

Sen tror jag inte på något sätt att jag själv är unik i mina erfarenheter av hur olika tränare arbetar. För hade det varit så, så hade det varit riktigt tråkigt.

Du skriver att "Många menar att dryga 3 år är 1-2 år för tidigt". För tidigt för vad? Riktar du påståendet till mig personligen, eftersom det står i samma stycke som du bemöter mig och vilka är dessa "många" som du syftar på?

olika tränares (nivå SM/WM på deras egna meritlista) inridningsmetoder. Kan säga att det skiljer som natt och dag i deras tänk och strategi. Men målet ligger dem dessto närmre gissar jag.
Att en ryttare har på sin meritlista SM/WM är en sak.
Hur hästen där inridningsmetoden använts mår några år senare en helt annan.

Om ryttaren har haft för bråttom med krav på en tidigt utvecklad häst som av sej själv vill prestera väldigt mycket och väldigt snabbt så får knappast ryttaren men av det mentalt och kroppsligt. Det är ju bara att byta häst om resultaten dalar...

Så som sagt. Tävlingsmeriter är en sak. Träningsresultatet när det gäller hästen en helt annan. Lyhördhet är A och O. Både för ryttare och hästägare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förklarade bara varför många med mig tolkar det som du menar att man ska starta vid 3,5 års ålder samt att vilken ålder man börjar är omtivstat.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 807
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 116
Senast: Hajfisk
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka