Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Miran

Trådstartare
Jag har hur mycket böcker som helst, får inte plats med fler bokhyllor trots stort hus och inflödet är STORT! Många av dem vill jag naturligtvis ha kvar, men en hel del skulle jag egentligen inte sakna.

Hur ska jag bli av med dem?

Antikvariatet tar bara de de allra populäraste som dessutom inte har minsta skavank. Jag har tagit med böcker till stallet, stora drivor, och låtit de andra där välja och vraka. Men det hjälper inte. Och slänga böcker går ju bara inte. Har ni några tips på vad man mer kan göra?
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Jag har hur mycket böcker som helst, får inte plats med fler bokhyllor trots stort hus och inflödet är STORT! Många av dem vill jag naturligtvis ha kvar, men en hel del skulle jag egentligen inte sakna.

Hur ska jag bli av med dem?

Antikvariatet tar bara de de allra populäraste som dessutom inte har minsta skavank. Jag har tagit med böcker till stallet, stora drivor, och låtit de andra där välja och vraka. Men det hjälper inte. Och slänga böcker går ju bara inte. Har ni några tips på vad man mer kan göra?

man ger dem till golit som har ett större hus.
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Jag har samma problem och har inte lyckats lösa det helt. Om du orkar så kan du försöka annonsera ut dem på bokbörsen.
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Tillverkar ett par bokfåtöljer


Sedan kan ju sjukhus, ålderdomshem! och andra liknande ställen vara andra bra ge bort till.
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Tycker förslaget med sjukhus var bra. Loppis kan säkert också funka. Annars har jag ibland helt sonika ställt ut en låda ute på gatan med en skylt "Varsågod och ta!". På en någorlunda vägtrafiken väg så brukar lådan tömmas rätt fort.
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Jag brukar gå ner till sjukhuset jag bor granne med och antingen lämna in dem på biblioteket eller ibland bara helt sonika lämna dem på en hylla. :angel:

Jag har en vän som har satt i system att lämna böcker på flygplatser.
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Jag lämnar till Stadsmissionens secondhandbutik. Röda Korsets Kupanaffärer tar nog också emot böcker. Myrorna, Emmaus.

Förut höll jag på med bookcrossing http://www.bookcrossing.com/
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Ta med till jobbet. Här har vi en stor bokhylla som man kan låna, lämna eller ta böcker från. :)
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Man bygger hyllor som löper runt rummet och sitter strax under taket. Ursnyggt! Så SKA jag ha det när vi flyttar till större, eget boende. Har alldeles för lite bokhyllor nu, till och med dotterns böcker svämmar över!

Annars kan man skicka dem till trevliga Bukefalister som inte har råd att köpa nya böcker innan de fått jobb :angel: ;)
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Åtminstone ett av biblioteken i vår närhet har en "bokbytarhylla", så om man skippar att "byta" och håller sig till att bara "lämna" så kan man minska antalet böcker där :)

Och så kan man komma över sin övertygelse om att Böcker Inte Får Slängas. Den resan har jag gjort :D
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Bookcrossing! http://www.bookcrossing.se/ Det finns små dekaler man enkelt skriver ut, sen placerar man ut böckerna på strategiska ställen, caféer, väntrum, busshållplatser, solig parkbänk, typ. Jättekul att se vilka som engagerar sig och bokens väg sen.
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Bookcrossing! http://www.bookcrossing.se/ Det finns små dekaler man enkelt skriver ut, sen placerar man ut böckerna på strategiska ställen, caféer, väntrum, busshållplatser, solig parkbänk, typ. Jättekul att se vilka som engagerar sig och bokens väg sen.
Jag har släppt lös massor av böcker men ingen har skrivit något på deras sidor på bookcrossingsidan. :(
Eller...jag har inte kollat det senaste året så kan ju ha hänt nåt... :D
Edit: Kollade på min sida men inget. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Man skaffar e-böcker istället! :love:

Sambon köpte en läsplatta åt mig i födelsedagspresent, trodde aldrig att det skulle kunna ersätta riktiga böcker, men jisses vad fel jag hade! Biblioteket i stan lånar ut e-böcker över nätet som "återlämnar sig själva" (försvinner) efter några veckor. Sen dess har bokhögarna minskat här hemma :p
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

KL

ja, man "glömmer" böcker på fik, offentliga toaletter, parkbänkar etc etc etc.

ta med ett par i väskan varje dag du rör dig på offentliga platser så ska du se att du snart har minskat ett antal hyllmeter :D
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Annars kan du få adressen till Frej som bor i ödemarken och har plats i sin bokhylla :):D
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Jag ställde ner ett antal i tvättstugan med en lapp Varsågod:)
Hoppas det har försvunnit några tills nästa gång jag går ner dit.
 
Sv: Vad ska man göra med böcker som inte får plats?

Jag har hur mycket böcker som helst, får inte plats med fler bokhyllor trots stort hus och inflödet är STORT! Många av dem vill jag naturligtvis ha kvar, men en hel del skulle jag egentligen inte sakna.

Hur ska jag bli av med dem?

Antikvariatet tar bara de de allra populäraste som dessutom inte har minsta skavank. Jag har tagit med böcker till stallet, stora drivor, och låtit de andra där välja och vraka. Men det hjälper inte. Och slänga böcker går ju bara inte. Har ni några tips på vad man mer kan göra?

New slanga bocker kan man inte. Vi har lamnat (aven Svenska, men mest pa Engelska) bocker pa allt Fran matvaru affarer till busstationer runt varlden. Sist vi bara inte hade plats tog vi med sex lador till aldsta sonen med samma installing. Nu far ha ge det Han inte vill ha till lillebror och/eller valgorenhrt.:p

Jag eldade sonika upp dem :)

Nej hu Sa hemskt:crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 240
Senast: MML
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 885
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 443
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp