vad ska jag tänka på?

L

LillOhlsson

Ops halka på ett bananskal och på söndag kommer hem häst hem till mig (oss min syster och jag ska ha honom tillsammans) :banana::D

Hästen i fråga är 8 år och har flyttat 10 ggr under sitt liv, han har aldrig haft en trygghet mer än hos sin nuvarande ägare som inte kan ha honom kvar nu pga. pängabrist och andra anledningar.

Hästen har aldrig blivit riden "riktigt" utan det är sen den nuvarande ägaren tog honom för 1 år sedan som han började bli riden riktigt. Dock väldigt sporadiskt, så han är inte utbildad.
Han är inte i någe vidare hull och muskler ska vi inte tala om, han har stor hängmage och ja det är väl det ända han har.
Vad ska vi tänka på under igångsättning?
han är väldigt samarbetsvillig och lär sig fort, vill lära sig och har egen motor, dock inte het. Han är jätte snäll och har en härlig personlighet, vem som helst kan hålla på med honom även om han är lite skygg och inte riktigt vågar lita på personen.

Vi vill ha honom just för att hjälpa honom att få en trygghet i sig själv och hos människor. Få honom att känna sig som en häst igen inte som en vandringspokal. Samtidigt vill vi utbilda honom och även oss själva.

Så har ni varit i samma sitts någon gång? har ni några tips om vad vi ska göra och vad vi ska undvika? Vilka övningar är bäst för en häst utan muskler och utbildning som inte riktigt vågar lita på mäniskan även fast han så gärna vill?

alla tips är varmt välkommna! :)

Sv: vad ska jag tänka på?

Första hand tror jag att "bara vara" är en bra taktik. Jag tror att grunden till att få en trygg häst som litar på en är att inte kräva något emellan åt.
Bara stå, borsta, klappa håll på. Lär känna honom riktigt innan du
sitter upp på ryggen, låt honom veta vem du är och vad du vill
honom. Lär känna honom, hans hyss och hur du ska göra från
marken först, låt honom nosa och träffa sina nya vänner i hagen
sedan kan du börja att leda honom runt och visa honom området,
sedan ridningen och jobba er uppåt - långsamt.

Och en viktig sak, det låter som att du inte har hållt på med en
liknande häst förut och då är det viktigt att tänka på att inte
ge upp, det kan ta tid men du måste vara lugn och ta ett
steg i taget, början är alltid jobbigt men kan sluta till något
riktigt riktigt bra! Tänk framåt på vilken toppen häst det här
kan bli!

Alltså; lugn, långsamt och bara vara!
det är mina tips!

Du har rätt jag är inte van vid den här "sortens" häst, så det känns både läskigt och roligt. Ska bli roligt att se han utvecklas. Har bara varit med "från" början en gång och då var ja så passa liten så jag uppfattande inte det på samma sätt.

Att ta det lugnt och lära känna hästen är självklart steg 1. Han ska få den tid han(vi) behöver och få den trygghet han saknar i både sig själv och hos människor. Tack så jätte mycke för dina tips.

Har du några mer tips på vad för övningar som är bäst för en häst som knappt gått något och inte har några muskler eller utbildning? Jag är rädd att förstöra något för honom i framtiden. Jag vill att han ska få en trygg bas och en bra grundutbildning.

Jag tycker det absolut bästa är att gå ut och gå med hästen. Gå överallt, i skogen, på vägarna, uppför branta backar osv. Ni lär känna varandra och får bygga upp kroppen på ett långsiktigt och bra sätt. Lär känna varandra hemma lite först så du vet var du har hästen.

Skulle ta och köpa en repgrimma och ett långt grimskaft, tycker jag är det bästa. Sen är det både nyttigt och kul att jobba lite i rep på ridbanan. Träna på att backa, stanna när du stannar, longera lite. Ställ ut bommar och koner att runda och gå över. Allt möjligt sånt bygger upp både relationen mellan dig och hästen och kroppen.

När sånt går bra är det bara att börja rida. Du kan börja med att rida tillsmmans med sällskap, eller att skritta en välbekant runda som ni gått många gånger. Sen rullar det på. :)

Jag "fick" också en häst som var i dålig kondition. Ägaren hade blivit rädd för honom och i stort sett låtit honom stå i box i ett halvår. Han hade verkligen inga muskler alls. Han var 12 när han kom till mig.

Jag skrittade honom i nästan ett års tid med många korta viloperioder, ungefär 3 veckors skritt, 7-10 dagars vila. Han blev nämligen otroligt öm i hela kroppen i början. Han gick dessutom i en stor ganska kuperad hage med kompisar och i början var det jobbigt för honom att bara följa med flocken.

Nu hade han stått inne ganska lång tid och inte blivit riden alls så det var verkligen att börja från början.

Promenader är ypperligt gärna i kuperad terräng, tömkörning och löshoppning över små hinder. När hästen orkar lite mer kan man även löshoppa korta små studsserier, utmärkt gymnastik.

Det tog tid och mycket tålamod men sedan blev han en mycket trevlig ridhäst och vi tävlade lokalt i både hopp och dressyr

okej, jag tror jag kan börja "jobba" honom ganska snart för som sagt så har han gått sporadiskt senaste året. dock inge jobb eller så, så han är omusklad men igång kan man väl säga. Men jag tänker skynd långsamt.

Att gå ut och gå och lära känna hästen låter som en bra ide, ang löshoppning så har han aldrig hoppat, är det bäst att låta honom gå över bara bommar först och sen lägga upp dom på sockerbitar?

Han är väldigt osäker i sig själv och blir utmobbad i hagen, kan jag göra något där för att flocken ska acceptera honom bättre? eller är det bäst för han att stå i egen hage eller med bara en häst? vad tror ni?

Hur stor är flocken? Hur många dagar har gått där? Eller har du inte fått hem honom än?

Gå över bommar är jättebra i början. Sen kan man även tömköra över bommar och även små hinder, då är socker bitarna perfekta.

nej han kommer på söndag, flocken är på 6 hästar som fungerar jätte bra ihop det är aldrig någe problem, men eftersom han drar sig undan själv så märker hästarna det och han har då blivit ännu mer mobbad och får ej komma nära. Men jag har själv aldrig sätt detta så vet inte hur det hela går till.
Jag är rädd för att han ska fortsätta vara utanför men samtidigt är dom ju flockdjur och att stå själv känns inte heller rätt..

Hur länge ska man jobba dom varje gång? så dom inte får träningsverk och så att det inte blir för hårt press på honom. 30 min med lång fram och av skrittning?

Jag skulle släppa ihop den nya hästen med en ur flocken först. Detta allra bästa tycker jag är om den nya hästen kommer på kvällen, får stå bredvid sin nya hagkompis under natten för att på morgonen gå ut i hage tillsammans. Lämpligt är att välja en snäll häst ur flocken förstås.

När man ska sätta igång en häst, oavsett om det är en unghäst eller ett fölsto eller efter en viloperiod eller skada har jag fått lära mig att hästen mår bäst av att jobba varannan dag. Hästens stora muskelgrupper behöver lång tid på sig att återhämta sig. Sen beror det ju på hur pass mycket hästen orkar och vad för jobb man kräver. Hästen ska helst kännas positiv och framåt och inte blir svettig eller flåsig. Den hästen jag fick orkade inte alls mycket i början.

Första dagarna skulle jag inte göra så mycket. Och sedan får man pröva sig fram med ridning varannan dag och promenad/tomkörning/löshoppning emellan och en eller två dagar vila i veckan. Känn igenom hästen första dagarna och se om han reagerar om du trycker på ryggen. Tryck sen likadant varje dag innan ridning/motion, reagerar han annorlunda eller mer kan det vara ett tecken på att han är muskelöm.
Likadant med benen, känn på benen varje dag, utan handskar. På så vis märker man ganska fort om hästen är överansträngd eller har fått träningsvärk och då får man minska motionen, kanske bara promenera en vecka eller låt hästen vila helt några dagar.

tack för jätte bra råd. Det med att jobba varanan dag visste jag inte så det var väldigt bra tips:)

Kommer du på något mer får du gärna infa om det också:)

Om du är rädd för att "skada" honom i framtiden så är bra tips till att få en rörligare häst att rida i skogen mest i början istället för banan. Hästen blir lugnare av naturen och kanske mer framåt och gladare, dessutom får hästen lyfta på benen mera och gå kringelikrokar runt träd vilket tränar dess vighet och det blir en slags stretching!

om han är orolig för att rida ut själv så kan någon du känner gå före, då blir den personen som en ledare och visar att det bara är att gå förbi en farlig kvist eller dylikt :) eller så börjar du helt enkelt med att rida ut men någon annan på en säker häst också! Det gör dem också lugnare, de lär sig ju av andra och följer varandras anvisningar, om en häst tycker att något är läskigt så följer den andre oftast efter!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix