Vad ska jag göra???

Sv: Vad ska jag göra???

Finns det ingen annan än din man som kan hjälpa dig att ta hästen till ridhuset? Som kan gå med dig när du leder dit henne?

Men hon är inte som den häst som jag ville ha,

Oavsett vilken häst du köper kommer du själv att få göra hästen till den "häst du vill ha".
Den här kanske är besvärlig, men egentligen ligger problemet hos dig? Din rädsla? För du säger att hästen är underbar annars och jättetrevlig när du känner dig lugn.

fokusera på det egna kroppsspråk! En osäker person håller andan eller andas väldigt häftigt, tittar neråt och kryper ihop. En säker person andas stadigt och fokuserar med blicken på målet. En säker person går även med bestämda kliv och rak rygg.

Hästen läser av ditt kroppsspårk, prova att bete dig som den säkra personen. Du kan leda hästen på detta sätt i hagen eller på gårdsplanen. Hästen kommer garanterat lyssna bättre på dig om du inger respekt och förtroende. Hästen ska dessutom respektera dig. Med andra ord gå i ditt tempo och inte kliva varken på dig eller gå förbi. Det är du som ska leda hästen, hästen ska inte leda dig. Försöker den ta kommandot så gör halt. Stannar inte hästen så backa några steg för att sedan fortsätta framåt.

Du kanske kan prova att leda hästen i longerlina om du är rädd att tappa den. Då har du mer att hålla i om den skulle råka komma lös. Sen kan jag tycka att det är bättre att den sliter sig än att du åker i backen och skadar dig. Jag släpper hellre hästen än att utsätta mig för en farlig situation. Lite havre i fickan brukar underlätta infångandet.

Och kom ihåg, sluta när det går som bäst! Har du som plan att träna i ridhuset så kanske det räcker med ett steg i taget. Har ni tagit er förbi grannen där problemen börjar så klappa om hästen och dig själv. Sen kanske det räcker för den gången. När självförtroendet kommer och förtroendet för hästen byggs upp så kommer ni säkert kunna ta er utan problem till och från ridhuset!

hur mycket är hästen riden senaste tiden och hur mycket reds den innan du köpt den? Bråkigheter kan även komma med rastlöshet. Är hästen van att gå mycket innan och nu bara rids 10 m varje dag innan den får komma ut i hagen igen så kokar det nog av överskottsenergi.

Låt din man rida hästen tills ni lärt känna varandra. Du kan väl börja med att tömköra istället!

Med facit i hand skulle jag nog ha sålt min häst tidigare. Fast sedan är det ju det att förutom att jag inte kan rida ut henne själv så har hon alla egenskaper jag vill att min häst ska ha. Fint steg, lättlärd, orädd och inte tittig. Lättriden och en allmänt bra häst som jag faktiskt tycker om.

Så det svider att ge upp henne, men jag måste inse att jag blir rädd när hon strular och därför fungerar det inte. Och att kunna rida ut själv är viktigt för mig då jag bor som jag gör.

Sedan får iaf jag dåligt samvete för henne då det inte är så kul för henne att flytta runt. Så om jag säljer vill jag vara säker på att det fungerar på nya stället. och det vet man ju aldrig.

Så jag har velat om hur jag ska göra men det lutar åt försäljning.

Ja visst ligger problemet hos mig, hon är en fin häst men inte så stabil som vi trodde när vi köpte henne. Jag ville inte ha en häst som jag behöver ta en fajt med varje ridtur själv närmaste månaderna. Då kan jag lika gärna rida min mans häst som är sån. Det var en sån häst vi sökte o ja vet att dom finns där för min mammas nordis var så direkt från början. Tyvärr är han såld för många år sedan för han är en sån häst som jag skulle behöva nu. Det är det jag menar med att jag kanske förstör henne om jag har henne kvar. Jag kanske inte ska ha häst..jag vet inte..men jag har alltid haft o jag älskar att rida..

Det finns ingen möjlighet att lämna tillbaka henne, tänkte att det är ju inte så längesedan du köpte henne?

Om de inte går med på det kanske de kan tänka sig ta hem henne och sälja henne åt dig? Det känns ju inte så lätt att sälja en häst man själv känner att man inte klarar av. Och eftersom hon skulle vara så snäll i annonsen så antar jag att de inte hade några problem med henne.

Ja min man kan rida henne sålänge men när ska ha då hinna rida sin egna?? Det är upp till mig att det fungerar. Hon reds väldigt lite o väldigt sporadiskt i förra hemmet men alltid med sällskap. Men då hon var så snäll o stabil trodde vi inte det skulle bli några större fajter med henne själv heller.
Hon rids inte alls mkt nu pga min rädsla o visst är hon rastlös men inte överdrivet för hon är inte av den naturen. Detta gör hon bara för att hon vet att hon kan. Tror att med rätt ryttare blir hon den pärla hon faktiskt är, frågan är, är jag rätt ryttare?!
Hon har haft så många hem sista åren så jag vill inte sälja henne o absolut inte såhär fort för jag vet att detatr tid att vinna varandras förtroende men jag brukar inte heller bli rädd för hästar såhär fort.

Nej dom hade inga problem med henne, hon gick med på lektioner ibland o så. Dock red dom alltid med sällskap o ofta i stora grupper. Dom kan inte ta tillbaka henne o behålla henne då hon är för stor. Det var anledningen att dom sålde.

det lär inte spela någon roll vilken häst du köper så länge du är rädd för att rida. Även den snällaste hästen kommer utnyttja det.

Du kanske kan bli medryttare på någon stabil häst så att du får tillbaka självförtroendet?

Det finns ingen annan som du kan få hjälp av? Ditt självförtroende har fått sig några törnar nu och jag tror du behöver hjälp från någon. Då kanske du kan börja lita på din häst och få henne att lita på dig.

Känns som att du vill höra oss säga att du bör sälja hästen så du slipper ta tag i problemet?
Du har skrivit det flera gånger att det är din rädsla som är problemet så det är den du måste bearbeta. Är inte ryttaren rädd så är ju hästen trevlig?

Fast jag tror att hon kan lita på någon annan häst. Mitt sto kan jag som sagt inte rida ut på själv för hon skrämmer mig då. Men vi har två andra hästar i stallet och de har jag inga problem med.

nej innerst inne vet jag nog att denna tjej var ett impuls köp i mitt troende att hon skulle "bota" mig o min rädsla. Men hon spär tyvärr på den. Den enda av våra hästar som jag älskar att greja med är vår gamla ponny men honom slipepr jag rida o kör honom istället då han är en b-ponny. Då är jag hundprocentigt trygg även när han bråkar.
Kanske skulle sälja henne o ha våra andra två. EV låna ut en plats då vår andra inte kan vara själv i hagen när jag är ute med ponnyn..men jag vet inte, känns som jag sviker min häst oxå.

Ja det är min rädsla som är problemet men är man inte rädd så förstår man inte riktigt vad jag menar tror jag. Ta tag i problemet är ju det jag vill MEN jag törs inte, jag är LIVRÄDD o tror att både hästen o jag ska dö när hon backar ner i diken osv. Är det rättvist mot henne??

Det är okej att vara rädd, har varit i din sits, för länge sedan..

Börja lära känna varandra från marken. Gå ut och gå långa promenader, tillsammans, tömkör, longera, och titta på hur hon rör sig.

Ha en lugn orädd person, som rider henne när du är med och hoppa sen upp och låt den andra personen hjälpa dig från marken.
Det är viktigt att den på marken och du självhar en plan över vad du ska göra.

Sen gör du en massa små uppgifter som den andra på marken ger dig.
Viktigt att personen är pedagogisk och har förståelse för rädsla.

Jag lovar får du lite hjälp så löser du detta:laugh:

Jo visst är det så att vi kan lösa detta men jag vet inte om jag är beredd för jag tror seriöst att jag ska dö när hon gör nått. Hjälp är det dåligt av här ute i skogen o jag kör helst inte transport vintertid heller. Så det är lite knepigt.

Men än ska jag inte sälja henne för jag tycker om henne o hon är den typ av häst som jag vill ha när hon väl är snäll. Ska försöka ut o gå med henne o ta små steg framåt o se hur det går. O jag kanske bara ska ta in o pussa på henne o gå ett varv på gårdsplanen till att börja med...det kanske räcker??!!

Sitter här o funderar över mina egna svar..hjälp vad negativ jag är. Undrar om jag kan lära mig att lasta henne själv för då kan jag ta transporten o åka till ridhuset o börja i den endan. För då är hon instängd o det kan itne hände så mkt. O det tar ca 5min till ridhuset. För hemma är hon gudomlig o tränar vi lastning så kanske jag kan börja åka iväg om 1månad eller så själv med henne. Vad tror ni??!!

Hej
Jag känner väl igen mig i ditt problem.
Har suttit i exakt samma sitts med rädslan och allt.
Jag säger bara en sak: Börja träna natural horsemanship:love:
Ta hjälp av en NH-tränare, privat lektioner eller gå på clinic.
Men låt tränaren visa på din häst, låt hästen vara med, du får hjälp.
Då kommer poletten trilla ner för både dej och hästen, jag lovar.
Hästen måste kunna känna sej lugn och veta att du är flockledaren och du har kontrollen. Med andra ord, du har koll på läget!

Det löste hela mitt problem...
Vi hade det exakt likadant. och det är inte hästens fel. Det är ett naturligt beteende när den inte har ngn ledare. En häst mår bäst och känner sej trygg med en ledare. Likt den naturliga hästflocken.

Att slå en häst till ledarskap fungerar inte om den inte har ett förtoende för dej.
Jag tycker absolut inte du ska ge upp, men det väljer du förstås själv.
Att lära sej detta höjer ens självförtroende massor.
Jag är själv en tyst och försynt liten tjej men med denna kunskap om hur hästen fungerar som NH:n ger en har jag tuffat till mej nått enormt mot hästar.
För jag vet! När man inte vet vågar man inte. För man är rädd att göra fel.
så är det.

Jag hjälper dej gärna med tränare, vart bor du i vårat avlånga land?
Kram kram

Jag lovar du kommer få världens underbaraste häst!
Min är som natt och dag:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30