Vad ska jag göra???

K

koftena

Köpte väldigt nyligen en ny häst, som skulle vara stabil o lätt att rida då jag numera är VÄLDIGT harig av mig. Har inte ridit henne så mkt då jag skadat mig, inte på henne, men när man rider med sällskap går hon som en klocka om än snubblig, men så fort vi ska ut själva blir hon en helt annan häst, idag var jag lugn o laddad verkligen o hade tanken "idag SKA det fungera" men kom till granne o hon beter sig som en apa, stegrar, backar o vänder o jag vänder tillbaka o tills slut blir jag tyvärr rädd o låter henne gå hem. JAG VET att det är dumt gjort men vad ska jag göra när jag blir skiträdd för henne. Detta var INTE den typ av häst som jag trodde jag köpte. Jag letade efter en häst som itne brydde sig om att gå ut själv då jag oftast rider själv men hon gör det för hon har redan kommit på att hon kan..vad ska jag göra..hon är underbar i övrigt..

Sv: Vad ska jag göra???

hon testar dig! Även den snällaste hästen försöker skapa utrymme för sina egna idéer med en ny ägare. Fungerar det inte i ridningen så tömkör eller gå promenader istället som stärker banden mellan er. Så länge hästen inte litar på dig som den nya ledaren kommer den heller inte lyda dig.

Skulle du lita på en vettskrämd ledare på ryggen om du var häst? Börjar hästen bråka och "låssas" bli rädd för något utstårlar den osäkerhet inför det farliga. Sitter du på ryggen och blir minst lika rädd pga hästens beteende så säger du, ja det är farligt. Med andra ord så uppmuntrar du hästens beteende för det läskiga och det läskiga blir ännu mer läskigt eftersom även ledaren tycker det.
Hoppa isåfall av och led hästen om du inte vill sitta på ryggen.

Det låter ju inget roligt det där! Jag har faktiskt haft samma problem med min häst så jag vet precis vad du menar. Jag rider alltid själv, har kanske ridit ut med andra 3 ggr på 5 år och då är han hur snäll som helst. Jag har fått lära mig att aldrig ge upp! Om det så kräver att jag får hoppa av och leda hästen förbi farorna så ska han förbi! Men låt aldrig hästen få gå hem! Då har den fått som den vill. Min häst är än idag väldigt stirrig och stallmodig och jag kan erkänna att jag ibland tar omvägar för att vara på den säkra sidan, men det är fel. Hästen måste kunna lite på dig. Kämpa på är mitt bästa tips och försök vara lugn när du vet att hästen kommer bli uppmärksam på något, driv på och hetsa inte upp dig. Försök stanna vid farorna så hästen får titta ordentligt och släpp efter lite på tyglarna, hästen känner när du spänner dig och kortar upp tyglarna. Du kan även stanna och ge hästen en lite morotsbit eller liknande, när hästen tuggar blir den lugn. Lycka till!

Hon är en levande varelse som kan ändra sig, och när hon bytt miljö och matte är det inte alls konstigt att hon reagerar.

Vågar du inte ta dusterna från hästryggen kan du börja med att bygga upp ert förtroende från marken. Gå ut och gå med henne, ta henne förbi ställena där hon brukar testa dig. Skapa rutiner ihop med henne så att hon känner sig trygg och börjar lita på dig.

Hejsan japp det låter som att hästen testar dig.Håller med longera,gå ut och promenera och rid endast kortare vägar så hästen får lära känna dig och du henne.Hoppa absolut inte av för då lär hon sig det i senare skede.Träna henne på läskiga saker tex.olika ljud och sätt upp några konstiga saker typ en plastpåse eller något annat som ej brukar vara där i vanliga fall gå förbi fram och tillbacks tills hon märker ja det var ju inget farligt och mamma vill mig inget elakt.Så får du säkert en toppenhäst även där.Sen kan jag tro att du ej blir lika `´harig`´när du rider i grupp som utan.Och det känner ju hästen,tyvärr!Stå på dig var kaxig och stark men på ett posetivt sätt.Säj ifrån OM det behövs.Lycka till mvh picia :laugh:

Gå promenader och tömkör hästen runt området. När du själv har SETT att hästen inte har några problem med att lämna stallet eller gå för "den läskiga grannen" så blir det också lättare för dig att bita ihop när du rider ut.
"Jag VET att du går förbi här utan tjafs annars så nu GÅR du..! Punkt!"

Träna också mycket markträning så att ni får en bra kontakt. Ju mer hästen lär känna dig som en trevlig människa värd att lyssna på, desto mer kommer hon att lyssna på dig.

Och krånglar hon iaf, hoppa av om du inte känner dig säker och led henne förbi. Huvudsaken är att ni inte vänder hem! Här finns delade meningar, men jag säger: säkerheten främst.
Ta med dig någon (utan häst) som följer med på en runda som kan stötta dig från marken så du inte känner dig ensam.

det är helt normalt att hästen ändrar beteende på ett nytt ställe och med en ny ryttare.

nästa gång, gå av och led henne förbi!

Om du vet sedan tidigare att hon kommer reagera på vissa saker, t ex en sten eller en bro, så fokusera på något annat själv.
Hästen jag rider brukade krångla vid en bro vi red över ibland (en stor vägbro). Jag provade att lägga mitt fokus på ett litet sött hus några hundra meter efter bron och täbka positiva tankar. "Titta gubbben vilket fint litet hus"...:D
Det funkade på honom, om inte jag fokuserar på bron gör han det inte heller.

Vet mkt väl att hon testar mig, har i efterhand fått kontakt med en tidigare ägare som berättat att detta är ingen lätt häst. Hon är inte den hästen jag köpte, jag kan ta att hon testar men nu blir hon rent dum, jag har varit ute o gått med henne men hon är stor o stark, 170 o väger säkert 700kg. Ingen liten tjej heller, så blir hon rädd eller låtsas bli det så går hon rätt över en eller bara iväg. Jag får stopp på henne men hon gör mig bara räddare när hon gör så.
Har tidigare haft problemhästar men det är många år sedan o många händelser sedan så jag vet innerst inne att tar jag mig i kragen så klarar jag av det men jag blir paralyserad när hon börjar...Har ingen direkt hjälp förutom när hela famljen är ute o rider då men då är jag lugn för då är min man med. Vi köpte henne enbart för att jag vill inte rida min mans häst, han är för kvick för mig, o så blir det inte alls som vi tänkt oss. Hon skulle vara den där lugan trygga familjehästen o JA det är hon men inte när hon är själv. Vill inte ge upp men vet inte heller om jag är beredd att kämpa på det viset som kommer krävas..

Jag köpte också en häst som annonserades som väldigt stabil. skulle passa även nybörjare och lite rädda personer. Världens snällaste alltså. Lät som en häst för mig så jag åkte och provade. Tyckte mycket om henne så det blev köp.

Väl hemma gick det väl bra de första ridturerna, men sedan vände det. Första gången hon strulade kom vi inte längre än utanför stallplanen. Hon reste sig på bakbenen, vände om och sprang hem. Jag blev mest förvånad och vände tillbaka och fortsatte rida. På den ridturen gjorde hon så här 5-6 gånger. Tog hjälp av en mer rutinerad kompis ett par dagar. Hon red henne och det gick utmärkt. Jag red henne bara på ridbanan ett tag. När jag kände mig trygg där så gav jag mig ut i skogen igen. Då gick det bättre.

Sedan ställde jag av henne på grund av att jag blev gravid. När jag sedan skulle börja rida henne började hon konstla igen. Ställa sig på bakbenen och vägra gå framåt. Nu började jag tycka hon var läskig och det visste hon så klart. Fick kontakt med en tjej som ville börja rida henne ibland då jag numera inte kan rida varje dag pga barnen. Berättade så klart om stoets egenheter men hon ville testa ändå. Hon red henne i början bara på ridbanan. Och sedan i skogen fast med sällskap av mig och en annan häst. Numera kan hon rida henne själv i skogen utan problem. Men jag kan det fortfarande inte.

Jag vet att det beror på att jag inte litar på henne och hon litar då inte på mig. Hon vet att jag blir rädd när hon strular och jag vet inte hur jag ska få henne att sluta. För ända sättet för mig att inte bli rädd är ju att hon inte ställer sig upp. Men så fort hon stelnar till för något spänner jag mig och nästan väntar på att hon ska bråka.

Det tråkiga för mig är ju att innan jag blev gravid fungerade det ju för oss. Jag red henne mycket i skogen själv. Numera rider jag henne bara i skogen med sällskap och på ridbanan. Där är hon hur underbar som helst. Men eftersom hon och jag inte litar på varandra och jag faktiskt har slut på ideer om hur jag ska göra så kommer jag troligen att sälja henne. Kanske till tjejen som rider henne nu. Har ju ändå haft henne i två år så jag har ju kämpat. Får nog inse att vi inte är ämnade för varandra. Hon fungerar ju mycket bättre med min medryttare.

Mitt råd till dig är iaf att börja rida i paddocken, gärna för instruktör och när det fungerar ut i skogen med sällskap. Tror man måste lära sig lita på sin häst om det ska fungera. Men det är svårt att göra det om man blir osäker.

Kan din man följa med ut på din ridtur till fots? Inga andra hästar är med men du får ändå stöd.

Ha träns och kedja på henne när ni går ut och ta med dig ett spö.

Har varit i nästan samma sits som du efter en ridolycka. Jag använde mig av mental träning för mig själv att sluta vara rädd och drillade hästen på röstkommandon, vilket lett till att jag idag kan styra henne nästan enbart med rösten. Skillnaden mot dig var att jag kände hästen innan.

Han har följt med ut i början men då jag jobbar skift o ibalnd rider på fm eller annars på em så går det inte för han jobbar dagtid. Så tyvärr är inte det en lösning heller. Han klarar av henne utmärkt men han är totalt orädd. O jag klarar av henne sålänge jag har nån med mig men inte annars.

Att jag vill klara av att rida ut själv är att vi inte har nån ridbana, vi har ett jättebra ridhus ca 10min skrittväg hemifrån o jag har tänkt att vi skulle ta oss dit men jag kommer ju inte längre än till grannen innan hon börjar. :crazy:

Jag har träns o kedja på henne. Pisk fungerar inte på henne o inte för mig själv heller. Hon lyssnar på rösten om man höjer den o ändrar tonfall men göra det när man är rädd..det hör hon direkt.

då tycker jag att du leder henne till ridhuset!

Visst skulle jag kunna göra det men när jag blir rädd för henne även när vi går när hon börjar så är ju inte det en så bra idé för tänk om jag tappar henne. Då kommer hon antingen gå över stora krondiket eller längs stora vägen. Inge bra alls känns det som.

På mitt sto behöver jag aldrig använda spöet, men hon beter sig annorlunda när jag har det i handen mot när det inte är med. Är hon riktigt jäklig och motvalls funkar det bäst att slå spöet i backen bakom henne eller vifta med det ovanför korset. Att slå på henne ger ingen positiv effekt alls, antingen stänger hon av eller så blir hon förbannad när hon känner sig orättvist behandlad.

Mina tankar går ju till att om man kanske skulle sälja henne redan, men det känns inte bra heller. Men hon är inte som den häst som jag ville ha, det finns dom hästar som gör som man säger från början, även om dom testar lite dom med. Men jag var tvungen att hålla mig i förbygeln idag för att inte trilla av för hon studsar...o jag har urusel balans. Jag är även rädd att har jag henne kvar så förstör jag henne då hon blir svårriden själv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30