Vad ska jag göra?

fruxolisa

Trådstartare
Hej!
Jag är halvfodervärd på världens underbaraset häst! Hon är ett varmblodssto på 12 år. Jag och hästens ägare har haft henne nu i ungefär 2 månader. I början hade hon ingen kondition och hade bara stått i ungefär 1,5 år pga föl. När vi började trava henne var hon jättesnäll, även när vi började öva in galoppen för ungefär 2 veckor sen var hon också positiv till det. Men nu på senare tid har hon börjat bli konstig när man rider henne i paddocken. Hon stegrar sig och när man ska fatta galopp så putar hon ut med rumpan på den öppna delen och går med bakbenen utanför spåret. När man sen försöker flytta in bakdelen igen ställer hon sig bara upp på bakbenen.

Vad ska man göra åt det här? Otroligt tacksam för svar!:bow:

Sv: Vad ska jag göra?

Hästen kanske behöver en liten paus? bara skritta ut lite och låta den vila någon vecka. Det känns som ni satt igång den himla fort om du bara ridit 2 månader. Här finns stor risk för att hästen gått och blivit öm i tex ryggen.

Dessutom kanske inte hästen förstår vad du menar när du ska flytta in bakdelen. Har någon tagit sig tid att lära den alla hjälper bit för bit, sidförande hjälper? Varmblod (om du syftar på en varmblodig travare)har dessutom oftast lite annan aktion och måste ges tid att lära sig stabilisera sina höftrörelser innan de orkar balansera sig i galopp på en volt.

Tänkte detsamma!
Hästen kanske behöver en liten semester och smälta allt nytt.
Två månader låter rätt intensivt om den inte kunde något innan och nu ska lära sig galoppera på ridbana. Ett tips är oxå att börja med galoppen ute, då det är lättare för hästen. Då har man även en längre sträcka att få in galoppen på. Särskilt för travare som kommer fr banan. För dom så är en paddock rätt liten och de har inte dom musklerna som krävs för att orka bära och stabilisera sig.

Hästen är inte istadig bara för att, utan försöker göra er uppmärksamma på något.

Låt den vila ett tag, återstår problemen så är det nog läge att kolla upp hästen. Kan vara mycket, ex kotledsinflammation som inte är helt ovanlig när hästar sätts igång för hårt, el byter ryttare/hem.

Tänk också på att variera ridningen/ träningen så att hästen inte tappar arbetslusten. Arbetsglädje/framåtbjudning är A och O.

Lycka till!

Mvh J.

hon har inte gått på babab sen -99. Visst. hon kommer alltid att vara en travare men hon är som vilken ridhäst som helst! vi har inte satt igång henne för snabbt. Vi fattar galopp endast 2-3 fattningar i varje varv.

Hon är så himpa pigg ute i skogen! Vi har bara galopperat några gånger i paddocken och då endast korta sträckor. Variera träningen täbkker vi självklart på. Vi tar ofta långa turer i skog och mark med henne. Hon har absolut inget problem med att gallopera i paddocken, det är i fattnoingarna hon håller på att konstra!

Vi visiterar henne varje dag, så på hästen är det inget fel. Vi har en mjuk syntetsadel till henne och den ligger superbra på henne! Jag fattar galopp på henne precis som hon som äger hästen har sagt! Men jag vet inte om hon kanske bara konstrar för att testa sin ryttare för när jag skulle fatta galopp precis så kom det en familj och barn och tittade på mig i paddocken. Då gick hon hur bra som helst. Men så fort dom hade gått började hon konstra sig igen.

bara för att sadeln ligger bra så betyder de inte att hästen inte kan bli öm i ryggen, kollat tänderna? ben/knä/rygg/kors. kollat hur sadeln ligger när ni rider? har ni samma som när ni började rida henne (hästar musklar ur sig sadlar fort).

begär ni alldeles för mkt? hon kanske inte klarar de ni ber om.

Vad tror du själv då? Är det bara med dig hon gör så?
Du säger att hon absolut inte har ont, utrustningen passar, inte igångsatt för snabbt, och hon förstår och orkar genomföra det ni ber om.. so whats left..

Vi visiterar henne varje dag, så på hästen är det inget fel. Vi har en mjuk syntetsadel till henne och den ligger superbra på henne! Jag fattar galopp på henne precis som hon som äger hästen har sagt! Men jag vet inte om hon kanske bara konstrar för att testa sin ryttare för när jag skulle fatta galopp precis så kom det en familj och barn och tittade på mig i paddocken. Då gick hon hur bra som helst. Men så fort dom hade gått började hon konstra sig igen.

Har ni möjlighet att filma när detta händer? utan att se er är det svårt att säga vad som kan vara fel.

Mina funderingar är så här, ta det på väldigt rätt sätt nu - jag menar inte att hoppa på dig utan att komma med lite ideér och konstruktiv kritik utan att ha sett er.

Att du fattar galopp precis som ägaren har sagt - mja du försöker säkert så gott du kan men ALLA ryttare gör olika, det är inte bara hur hjälpen ges som hästen reagerar på - utan även (och framförallt) ryttarens andning, spänningar, viktförflyttningar, timing etc. Kanske är det så enkelt att din timing ligger helt fel, att du ger hjälpen och kräver en fattning precis när hon har 'lyft hoven där och inte kan fatta den galoppen' så att säga. Sitter du rakt över hästen och i balans? Ett annat väldigt vanligt fel - som ryttaren själv inte är medveten om - är motstridiga hjälper. Skänkeln säger galopp men vikt säger stanna tex. Har du provat att göra fattningar ur skritt? Oftast är det lättare än från trav.

Att en häst konstrar för att testa sin ryttare ger jag inte mycket för. Det är en ursäkt som brukar användas (även gällande hund) då man inte hittar vad som kan vara fel eller helt enkelt inte kan erkänna för sig själv att man inte är tydlig nog eller har gjort fel. I 99% av fallen är det ryttaren som gör fel, är otydlig eller inte har lärt hästen vad den ska göra. Förmodligen så gick det bra när familjen kom eftersom du skärpte dig och kanske slappnade av mer när de tittade på. Hästen struntar fullkomligt i om någon tittar på eller inte.

Testa dig fram. Funkar det inte att fatta galopp ute på spåret från trav så gör det in på en volt, från skritt, direkt efter en vändning osv. Är det just fattningarna som är problemet så träna på dem, galoppera kan hon ju redan så låt henne bara gå något steg i galopp och bryt av sedan (jag misstänker att ni har slängtrav i avbrottet också eftersom hon nog inte är musklad nog att bära upp sig och ha balans nog för ett bra gångartsbyte mellan trav och galopp). Kanonbra övning både för lyhördhet och fysisk uppbyggnad av hästen och
faktiskt även detsamma för ryttaren.

Är hästen jobbig att rida ut på så är mitt råd rid ut mer! Allt går att träna upp, även om det är jobbigt i början.

Senast ändrad:

Hon gör så med den andra ryttaren med! Jag vet faktiskt inte vad det kan bero på, detta är något hon börjat med på senare tid.
Vi hade en sadel på henne först, men den var inte så bra, den blev för liten ganska snabbt. men nu har vi en annan och den har hon inte vuxit ur!

ojojoj! Tack för alla bra tips. Jag ska pröva allt du sagt, men kanske inte samtidigt;)

. Hon har absolut inget problem med att gallopera i paddocken, det är i fattnoingarna hon håller på att konstra!

Först skriver du att ni galopperat henne i ca två veckor. Men inte så mycket, bara 2-3 fattningar i varje varv (hur många varv per pass, hur många pass per vecka?).

Och hon är riden i bara två månader och har dessförinnan stått i 1,5 år.

Är hon ens tillräckligt stark för att göra en korrekt galoppfattning? Har ni kanske tröttat ut henne med att göra för många, för tätt? Är hon trött, uttråkad, träningsvärk, felbalanserad?

Vissa hästar kan vara känsliga på skänkelns läge. Är det nåt som ni har märkt av i de andra gångarterna?

Vissa hästar kan vara känsliga på skänkelns läge. Är det nåt som ni har märkt av i de andra gångarterna?

Hej! det är inget hon håller på med i de andra gångarterna, ebdast när man ska fatta galoppen, när hon väl är uppe i galopp så jobbar hon super! Men vi galopperar henne bara 1/2-1 varv på volten i taget...

Först skriver du att ni galopperat henne i ca två veckor. Men inte så mycket, bara 2-3 fattningar i varje varv (hur många varv per pass, hur många pass per vecka?).

Och hon är riden i bara två månader och har dessförinnan stått i 1,5 år.

Är hon ens tillräckligt stark för att göra en korrekt galoppfattning? Har ni kanske tröttat ut henne med att göra för många, för tätt? Är hon trött, uttråkad, träningsvärk, felbalanserad?

Det är lite olika hur mycket vi rider henne i skogen och i paddocken. Vi varierar så att hon både får gå i skogen och paddocken samma dag oftast. Det finns väldigt många fina stigar precis bakom stallet. Jag stretchar henne en del så att hon inte ska få någon träningsverk. Men de tär inte alltid hon får galoppera i paddocken heller, men säg att vi galopperar henne 2-3 ggr i evckan.

Men vi galopperar henne bara 1/2-1 varv på volten i taget...

Om hon stått i 1,5 år innan och nu bara är riden i 2 månader känns det väldigt tidigt att galoppera på volt.... faktiskt...
Hon borde inte ha muskler och ork att bära sig...?
Igångsättning får gärna ta lååång tid för en starkare och mer hållbar häst i längden.

Oj låter väldigt snabbt att börja galoppera efter 2 månader om den har stått över 1 år!

Om hon stått i 1,5 år innan och nu bara är riden i 2 månader känns det väldigt tidigt att galoppera på volt.... faktiskt...
Hon borde inte ha muskler och ork att bära sig...?
Igångsättning får gärna ta lååång tid för en starkare och mer hållbar häst i längden.

Hon är en häst som får upp bra muskelnmassa hyfsat snabbt! så hon har muskler för att kunna galoppera!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 902
Senast: Ponsa
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit