Vad ska jag göra?

Sv: Vad ska jag göra?

har ni provat att longera eller tömköra? Hur reagerar hon då på övergången till galopp? Är fortfarande inne på skänkelläget, om hon nu bara reagerar på själv fattningen, och inte när hon väl galopperar?!

Hon är en häst som får upp bra muskelnmassa hyfsat snabbt! så hon har muskler för att kunna galoppera!

En häst kan galoppera bara den är frisk, oavsett hur länge den har stått "avställd" - att däremot bära sig och ryttaren i balans, i form och korrekt på en volt - det är en annan sak. Eftersom hon protesterar och konstrar är det ju något som är fel, och min gissning är att hon inte är tillräckligt stark och i kondition för att göra vad ni ber henne i kombination på att det blir mixade signaler från ryttaren. Men som jag skrev innan.. .det är bara gissningar så länge man inte har sett er, finns det möjlighet att titta på en film eller stillbilder i alla fall så ger det mycket mer vink på vägen.

Hur länge har du ridit?

Om hästen har stått i 1½ år så bör den inte vara tillräckligt stark för att galoppera efter bara två månader.
Speciellt inte när det är en travare iom att de har en annan kroppsbyggnad/exteriör än en "vanlig ridhäst".
De behöver i princip alltid längre på sig att bygga upp sina muskler.

Om det enbart är i galoppfattningarna så är det ju uppenbarligen någonting som är fel och om du är så säker på att hästen är frisk så beror det ju till 100% på dig & ägaren.
Ta hjälp av en tränare innan hästen blir förstörd.

Vi visiterar henne varje dag, så på hästen är det inget fel.

Så du har alltså rönktensyn?
Genom visitation ser man bara det ytliga, men det hoppas jag att du/ni vet.

Hon är en häst som får upp bra muskelnmassa hyfsat snabbt!

Muskelmassa kanske - men hur är det med senor osv?!
Alla hästar kan galoppera, det lär dom sig när dom är små.
Om de däremot protesterar så beror det ju på nånting.

Hej!
Jag är halvfodervärd på världens underbaraset häst! Hon är ett varmblodssto på 12 år. Jag och hästens ägare har haft henne nu i ungefär 2 månader. I början hade hon ingen kondition och hade bara stått i ungefär 1,5 år pga föl. När vi började trava henne var hon jättesnäll, även när vi började öva in galoppen för ungefär 2 veckor sen var hon också positiv till det. Men nu på senare tid har hon börjat bli konstig när man rider henne i paddocken. Hon stegrar sig och när man ska fatta galopp så putar hon ut med rumpan på den öppna delen och går med bakbenen utanför spåret. När man sen försöker flytta in bakdelen igen ställer hon sig bara upp på bakbenen.

Vad ska man göra åt det här? Otroligt tacksam för svar!:bow:

Blir lite skeptisk när jag läser dettta. Försöker alltid tänka på att inläggen alltid kan "låta lite fel", men som tidigare också skrivit så tkr jag det låter som att hästen inte alls orkar med att galoppera på volt. Du skriver att hästen är ett vbl? Är det en travare? Jag utgår från det och tkr inte alls det låter konstigt när du säger att hon konstrar på volten.

Jag utgår från att hon är kollad av veterinär så hon inte har ont någonstans.

Hästen är antagligen uttråkad, orkar ej bära sig på volt och visar detta på det enda sätt den kan.
Strunta helt i paddocken, rid, tömkör (kanske rent utav köra om ni kan/ hästen är inkörd) ute i skogen, grusvägar etc. Låt det ta tid. Kan ni återfå den positiva känslan av att bli riden så kommer hästen bli mer harmonisk och när den orkar får ni åter försöka i paddocken.

Du skrev att den musklat sig hyfsat snabbt och "visst har muskler för att orka galoppera". Att galoppera i hästens tempo på en skogsstig eller med kompisarna i hagen är en stor skillnad mot att galoppera på volt på ridbana el paddock.

Det var precis det jag menade.
Galoppera bara ändå kan alla hästar, men att jobba på en volt är en heeelt annan sak och jag tror inte att det finns den häst i världen som klarar det utan några som helst problem efter så kort tids igångsättning. Här visar sig ju dessutom problemen tydligt...
Bara ett råd i all välmening - låt det ta tiiiiid. För hästens skull och för din - du vill ju ha en häst som håller.
Min pålla stod från augusti - dec förra året och hon är inte i full kondition ännu på nåt sätt. Just för att vi inte har bråttom, men visst har jag fått höra av "förstår-sig-påare" att jag mesar med henne och inte kör på... men jag är rädd om min älskling ju och vill ha henne många år ännu!

Hästen behöver garanterat en paus! Bara få skritta på lång tygel, ta promenader eller/och låta henne gå i hagen nån vecka och få smälta allt. 2 månader är vääldigt snabbt, och ingen häst som stått så länge är redo för galopp på volt med bärighet efter två månader!
Galoppfattningar tar oehört mkt kraft, plus att för att orka hålla galoppen och sen på volt..Ingen bra ide..Jag byggde upp min travar kille rejält innan vi ens började på galoppen..Jag tömkörde korta stunder varannan dag, och skrittade/travade ut varannan..plus att han fick en-två vilodagar i veckan..Och detta gjorde att han hann smälta allt nytt, och galoppen blev kanon! Jag lät inte honom galoppera förrän efter 5 månader...

Lyssna på hästen..Hon försöker antagligen berätta att hon tycker att det blivit för mkt! Förstör inte arbetslusten utan gå tillbax några steg!

Lycka till!

Hästen behöver garanterat en paus! Bara få skritta på lång tygel, ta promenader eller/och låta henne gå i hagen nån vecka och få smälta allt. 2 månader är vääldigt snabbt, och ingen häst som stått så länge är redo för galopp på volt med bärighet efter två månader!
Galoppfattningar tar oehört mkt kraft, plus att för att orka hålla galoppen och sen på volt..Ingen bra ide..Jag byggde upp min travar kille rejält innan vi ens började på galoppen..Jag tömkörde korta stunder varannan dag, och skrittade/travade ut varannan..plus att han fick en-två vilodagar i veckan..Och detta gjorde att han hann smälta allt nytt, och galoppen blev kanon! Jag lät inte honom galoppera förrän efter 5 månader...

Lyssna på hästen..Hon försöker antagligen berätta att hon tycker att det blivit för mkt! Förstör inte arbetslusten utan gå tillbax några steg!

Lycka till!

Jag tror det bara var någon fixide hon hade, nu går hon jättefint igen! :) :bump:men vi har lagt av med galoppen nu fram över!

Blir lite skeptisk när jag läser dettta. Försöker alltid tänka på att inläggen alltid kan "låta lite fel", men som tidigare också skrivit så tkr jag det låter som att hästen inte alls orkar med att galoppera på volt. Du skriver att hästen är ett vbl? Är det en travare? Jag utgår från det och tkr inte alls det låter konstigt när du säger att hon konstrar på volten.

Jag utgår från att hon är kollad av veterinär så hon inte har ont någonstans.

Hästen är antagligen uttråkad, orkar ej bära sig på volt och visar detta på det enda sätt den kan.
Strunta helt i paddocken, rid, tömkör (kanske rent utav köra om ni kan/ hästen är inkörd) ute i skogen, grusvägar etc. Låt det ta tid. Kan ni återfå den positiva känslan av att bli riden så kommer hästen bli mer harmonisk och när den orkar får ni åter försöka i paddocken.

Du skrev att den musklat sig hyfsat snabbt och "visst har muskler för att orka galoppera". Att galoppera i hästens tempo på en skogsstig eller med kompisarna i hagen är en stor skillnad mot att galoppera på volt på ridbana el paddock.

ja! hon är en gammal travart men hon har inte gått på banan sen -99. Hon kan visst bära sg på volt och hon är inte uttråkad. Man kan inte rida mer varierat än vad jag och ägaren gör med henne!! Hon har muskler för att galoppera, det är bara det att vi håller på att lära henne att göra det. I början fattade hjon inte att hon fick göra det, men nu går det bra igen, men nu när vi har lagt av med galoppen så går det bättre i traven! Ägaren sa att om hon har gått jättebra ett pass i traven kan man alltid försöka lägga in lite galopp mot slutet. Om hon går bra där med är det ju bara bra, men om hon börjar konstra så ska vi lägga av med det under ytterliggare en längre tid!

har ni provat att longera eller tömköra? Hur reagerar hon då på övergången till galopp? Är fortfarande inne på skänkelläget, om hon nu bara reagerar på själv fattningen, och inte när hon väl galopperar?!

Vi logerar henne ungefär en gång i veckan. Hon kan kommandot "Galopp" och när man säger det så spetsar hon öronen och förstår precis vad man menar, Om man sedan viftar lite försikrigt med spöet bakom henne så börjar hon galoppera jöttefint! Tömköra gör vi också, men det enda hon gör är att kasta med huvudet fram och tillbaka. Vi håller på att köra in henne på nytt nu eftersom det var fleta år sedan hon blev körd

Oftast är det inga fix ideer, utan hästen försöker berätta något! Hon kan ha haft träningsvärk oxå..som nu lagt sig! Va bra att ni lagt galoppe på hyllan ett tag! Bra val!:bump:

Att hon är positiv till galoppen när ni longerar är ju jättebra! Men tänkt då oxå på att där har hon bara sig själv att balansera upp, det är en himla skillnad med en ryttare på ryggen oxå!

Men som sagt, bra att hon är positiv fortfarande, var rädd om det! det är guld värt!!bättre att skynda långsamt och få en glad arbetsglad häst i slutändan!:D

Lycka till med damen!!

Oftast är det inga fix ideer, utan hästen försöker berätta något! Hon kan ha haft träningsvärk oxå..som nu lagt sig! Va bra att ni lagt galoppe på hyllan ett tag! Bra val!:bump:

Att hon är positiv till galoppen när ni longerar är ju jättebra! Men tänkt då oxå på att där har hon bara sig själv att balansera upp, det är en himla skillnad med en ryttare på ryggen oxå!

Men som sagt, bra att hon är positiv fortfarande, var rädd om det! det är guld värt!!bättre att skynda långsamt och få en glad arbetsglad häst i slutändan!:D

Lycka till med damen!!

Jag tror der kan ha berott på träningsverk. Hon gör ju en del saher som hon inte riktigt är van vid + att hon jobbar med muskler som inte har använts så mycket innan!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 904
Senast: Ponsa
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar