Sv: Vad ska jag göra???
En åttamånaders hund som våran var då är oxå en valp/unghund. Den som känner hunden bör oxå känna om det är läge för en skarp tillrättavisning eller inte. Med mycket beröm utomhus så bör inte hunden bli rädd för toabesöken, börja berömma kan ju ts göra redan idag. Man får ju såklart anpassa tillsägelsen till hundens psyke oxå, inte ta i mer än nödvändigt.
Att behöva ta tag i en hundgårdshund när det gäller kissning inne, det kan jag förstå då det är ett "inlärt beteende", men när det kommer till envalp, unghund så tyckre jag inte man ska vara för hårdhänt, då toabesöken kan bli krystade och tom. att hunden inte kan göra ifrån sig i närheten av amtte och husse.
Sen gjorde jag så att jag tog inte ens tag i min hane när han var så pass stor att jag inte kunda lyfta upp honom, jag avbröt honom bara i kissandet genom att ropa på honom och så sprang vi ut fort som attans.
Jag vet att du skrev "men på en valp mindre än 6månader är det kanske inte så lämpligt", men jag ville bara förtydliga lite genom att lägga till min åsikt också.
En åttamånaders hund som våran var då är oxå en valp/unghund. Den som känner hunden bör oxå känna om det är läge för en skarp tillrättavisning eller inte. Med mycket beröm utomhus så bör inte hunden bli rädd för toabesöken, börja berömma kan ju ts göra redan idag. Man får ju såklart anpassa tillsägelsen till hundens psyke oxå, inte ta i mer än nödvändigt.