Vad ska jag göra???

D

Diva

Har en valp på ½år, mycket schäfer i henne, som hoppar upp mot köksbänkar och bord och snor grejer hela tiden, hur ska jag få bort detta???
Blir tokig på henne, får inte ens ha en blomma på bordet ifred!
En natt hoppade hon upp och tog en påse som låg längst in på bänken med en hårförlångning som jag hade beställt hem, tyckte visst att detta va väldigt gott att tugga på! och en annan gång när jag bara hade kört ner till dagis och hämtat sonen ( va borta 15min max!) hade hon hoppat upp mot köksbordet dragit i duken och rivit ner en vas med rosor och tuggat på dom :( Hon veeet ju att hon inte får göra så för när hon ser att vi kommer skyndar hon sig iväg och blir rädd, har hänt att hon kissat hon på sig...
Ha testat att lägga ut peppar på bänkarna men hon är där iallafall...

Hon har alltid varit väldigt tuff, är född hemma hos mig så jag har hennes mamma med.
Har aldrig lagt sig ner för någon vuxen hund och ibland när man skäller på henne så skäller hon bara tillbaka och "hugger" i luften!
Nä mamman morrar åt henne backar hon lite men är där snabbt igen och naffsar i henne...

Vet inte vad jag ska göra... Sambon är inte nådig på henne nu och när han är arg på henne springer hon och gömmer sig bakom mig...
Är inte heller rumsren ännu!
Har ju blivit bättre men hon verka tycka att det spelar kvitta om hon gör det inne eller ute... Är ändå ute jätte mycket på dagarna, bor på landet så de är ute och springer men så kan hon vara inne en halvtimme sen kissar hon!
Menar nu är hon väl ändå så gammal att hon ska kunna hålla sig lite??
Pratat med en kompis som tränar valpgrupper på bruks. men han hade inte så mycket att säga...
Tacksam för tips!

Sv: Vad ska jag göra???

försök hitta något roligare för hunden att göra. skiter hon i leksaker och sånt? min tokvalp (fyra månader) var i blommorna, gardinerna, ja överallt första timmen, gav henne en petflaska och nu finns de ingen tendens att hålla på med de andra. dock kanske de kommer tillbaka men hon släpper så fort hon märker att hon gör fel.

får hon mycket uppmärksamhet? eller gör hon de för att få uppmärksamhet?

Kände en kille en gång som hade en schäfertik, som hoppade upp och tog mat från bord och diskbänk så fort han vände ryggen till.
Då tog han en falukorv och kopplade in ström i den från ett stort ficklampsbatteri. (Fråga mig inte hur). Efter en liten stund hörde han yl från köket. Korven låg på golvet, hunden livrädd. Absolut ingen kraftig stöt, men hon blev så himla rädd. Sen tog hon aldrig nåt mer från bänkarna.
Själv hade jag en afghan en gång som var likadan, det enda var att alltid plocka bort all mat när man lämnade köket.

Kände en kille en gång som hade en schäfertik, som hoppade upp och tog mat från bord och diskbänk så fort han vände ryggen till.
Då tog han en falukorv och kopplade in ström i den från ett stort ficklampsbatteri. (Fråga mig inte hur). Efter en liten stund hörde han yl från köket. Korven låg på golvet, hunden livrädd. Absolut ingen kraftig stöt, men hon blev så himla rädd. Sen tog hon aldrig nåt mer från bänkarna.
Själv hade jag en afghan en gång som var likadan, det enda var att alltid plocka bort all mat när man lämnade köket.

Hmmm... att använda el är förbjudet i Sveriga så det kanske inte är så bra att tipsa om sånt i ett forum. :idea:
Och de som använder el-chocker i andra länder på ett "seriöst" sätt (om det nu finns, delade meningar där), har stor kunskap och erfarenhet i området då det kan få förödande konsekvenser om man ger el i fel tillfälle osv.

Jo va har faktiskt pratat om ström grejen men tycker det låter lite grymt...fast är det inte så stark ström så.. Hon bet av sladden till julgransbelysningen och då fick hon sig nog en stöt för den lät hon bli sen men andra sladdar tuggar hon på..

Leksaker är hon inte mycket för.. Har aldrig varit särskilt "valpig", inte så leksen av sig och dragkamp och sånt fattar hon inte alls...
Leker mest med sin mamma som är pigg och busig av sig.

Visst valpar tuggar på saker och så är det ju bara men känner att det är för mycket nu!
Dom har alltid tillgång till tuggben men det är hon inte heller så himla intresserad av..

Känner bara att jag inte har någon pli på henne alls och hon bry sig inte om ifall jag blir arg.. Kan reagera precis när jag skäller på henne, ser ledsen ut och backar undan lite men så fort jag vänt ryggen till är hon lika glad igen...
Min sambo har hon mer "respekt" för, men han skrämmer henne eftersom han blir riktigt arg och så vill jag ju inte heller ha det, vill ju inte att hon ska vara rädd för mig.
Visste ju när jag bestämde mig för vilken av valparna jag skulle spara att hon var det tuffaste av dom.

Jag skulle ha tränat ledarskap.. Verkar ju inte direkt som att hunden förstår att det är du som är flockledaren??
Får du henne att förstå det så kan du nog få bort resten efteråt..

Hade jag varit du hade jag haft is i magen, min kille var exakt likadan när han var i samma ålder, jag kan göra en låååång lista på allt han ätit upp, men ju mer tiden går deto mindre intresserad av sånt är han. :crazy: Hoppas jag ialla fall, haha.

Hur som helst så köpte vi kompostgaller och gränsade av halva vardagsrummet där vi toh bort sånt som kunde vara farligt för honom och sånt som vi var rädda om. Detta gjorde att vi kunde komma hem till ett välartat hem de få gånger vi var borta. :)
Vår tik fick vara med honom där också och då de ändå mest ligger och sover så gjorde det ingenting.

Sen är en annan viktig sak, men det vet du antagligen redan, och det är att man aldrig kan skälla på hunden när man kommer hem, alltså efter att det har inträffat, man ska ta det exakt i den sekunden det sker.

Såg ett bra tips på teve om en hund som hämtade saker på bord och bänkar, där de satte upp en kamera (har man inte det kan man ju ta en spegel) och satt i det andra rummet o tittade på hunden och så exakt i samma ögonblick tanken slog hunden att den skulle hoppa upp tutade de i en tuta så hunden blev helt förvirrad. Så gjorde den ett försök igen, och de tutade och hunden såg helt frågande ut, haha. Men till slut fattade han att det obehagliga ljudet kom när han gjorde ansats till att sno grejer.
Detta borde ju funka om ni vinklar en speger och slår till med en flugsmälla på väggen eller ryter till så fort det sker. I och med att ni inte är i samma rum kommer han antagligen bli ganska förvånad.

Vad gäller rumsrenheten så säger min erfarenhet mig att det går i vågor, men att de till 99% i slutändan alltid blir rumsrena.
Skulle jag varit du skulle jag backat i rumsrenhetsträningen och hållt stenkoll och så fort det är dags hade jag sprungit ut med hunden.

Ibland är det lätt att gå för fort fram då vissa saker har funkat en tid, men då får man påminna sig om att det händer så mycket i deras små huvuden i olika perioder, även utanför trots-och könsmognadsperioder.

Detta är i och för sig lättare sagt än gjort, kommer på mig hela tiden med att ha för stora förväntningar med mina hundar och de dumfärklara mig genom att titta på mig som om jag vore från en anna planet. :rofl:

*kl*
Har ni tränat enkla nej-övningar? Förstår hon ordet nej?
Att hon ser "rädd och skyldig" ut när ni upptäcker röran är inte samma sak som att hon förstår nej.

Hmmm... att använda el är förbjudet i Sveriga så det kanske inte är så bra att tipsa om sånt i ett forum. :idea:
Och de som använder el-chocker i andra länder på ett "seriöst" sätt (om det nu finns, delade meningar där), har stor kunskap och erfarenhet i området då det kan få förödande konsekvenser om man ger el i fel tillfälle osv.

Detta är ingen elchock i den bemärkelsen, det är så svag ström att det bara pirrar till lite, det är ju ett ficklampsbatteri. Det är ju själva pirrandet som är obehagligt och kommer snabbt. Testa själv med ett fyrkantigt batteri och sätt det mot tungan. Obehagligt, men inte farligt. Man gör det bara en gång. Var tvungna i skolan på en kemilektion att göra detta. Äckligt är det.

Jag hade haft henne i ett begränsat utrymme när du åker i väg eller inte är i närhten, typ hallen eller sovrummet (eller bur) där hon inte kan hitta på hyss. Hon är ju inte så gammal ännu så att möjligheten att göra fel ska bara finnas när matte är där och kan korregera henne.

Jag hade inte använd ström på en så ung hund som jag inte kan vara säker ännu har befäst den vanliga almänlydnden. Det är lite att ta den lätta vägen. Och Det kan bli himla fel.

Senast ändrad av en moderator:

Nog måste det finnas bättre och enklare sätt att träna en 6 månaders VALP än att ge den elektriskt laddad korv?
Hela den här tråden gör mig ganska beklämd. En liten valpis som får så mkt skäll att den måste springa och gömma sig. :(

Nog måste det finnas bättre och enklare sätt att träna en 6 månaders VALP än att ge den elektriskt laddad korv?
Hela den här tråden gör mig ganska beklämd. En liten valpis som får så mkt skäll att den måste springa och gömma sig. :(

Trots allvaret i ditt inlägg: tillåt mig le åt kommentaren... en elektriskt laddad korv, hahaha. :rofl:

Detta är ingen elchock i den bemärkelsen, det är så svag ström att det bara pirrar till lite, det är ju ett ficklampsbatteri. Det är ju själva pirrandet som är obehagligt och kommer snabbt. Testa själv med ett fyrkantigt batteri och sätt det mot tungan. Obehagligt, men inte farligt. Man gör det bara en gång. Var tvungna i skolan på en kemilektion att göra detta. Äckligt är det.

Njaaaa... hmmm... jag gillar ändå inte rådet. :crazy:

Tar du nånsin tag i hunden och talar om för den vem som bestämmer? Det här med att hunden "skäller tillbaka" låter inte helt bra. (I det läget hade jag tagit tag i nackskinnet o lagt hunden på golvet, vet att denna metod anses väl drastisk av många..). Många idag är alldeles för snälla mot sina hundar och vågar inte nypa tag i nackskinnet o tala om för hunden vart gränsen går. Hade jag varit i din sits så hade jag spionerat på hunden och gillrat en fälla (som med korven fast utan el) och när hunden hoppar upp på bänken så blixtsnabbt vara där och fy:a med ordentlig förstärkning i nackskinnet. Det här handlar inte om att hunden skall vara rädd för er, det här handlar om att hon skall förstå gränserna i flocken. All gränsdragning skall ske NÄR det händer, det går inte att banna något djur för en sak som inträffat tidigare. Så att banna efteråt när blomvasen redan ligger på golvet funkar inte, det är då man får en rädd och ängslig hund som inte vet vad som är fel.

Jobbar ni något för tränare eller går hundkurser? Har hunden någon sysselsättning/uppgift i livet? Att rikta hennes energi åt ett användbart håll kan minska hyssen hemma.

Våran golden fick vi hem när hon var 8månader, då hade hon varit hundgårdshund och van vid att kissa där hon befann sig. Efter ett par pölar så fick vi äntligen tagit henne på bar gärning, hon åkte således ut i nackskinnet EN gång och har aldrig sedan dess kissat inne igen. Vi var och är fortfarande noga med att berömma mycket när det kissas utomhus! Så idag kan hon kommandot "gå o kissa" :D Så det kanske kan vara ett tips? Beröm mycket o riktigt prisa henne när hon går på toa utomhus, och skulle ni ta henne på bar gärning inne lyft direkt ut henne i nackskinnet. Du får själv bedömma om hon är mogen nog för den typen av gränsdragning, men på en valp mindre än 6månader är det kanske inte så lämpligt.

Tar Beröm mycket o riktigt prisa henne när hon går på toa utomhus, och skulle ni ta henne på bar gärning inne lyft direkt ut henne i nackskinnet. Du får själv bedömma om hon är mogen nog för den typen av gränsdragning, men på en valp mindre än 6månader är det kanske inte så lämpligt.

Att behöva ta tag i en hundgårdshund när det gäller kissning inne, det kan jag förstå då det är ett "inlärt beteende", men när det kommer till envalp, unghund så tyckre jag inte man ska vara för hårdhänt, då toabesöken kan bli krystade och tom. att hunden inte kan göra ifrån sig i närheten av amtte och husse.

Sen gjorde jag så att jag tog inte ens tag i min hane när han var så pass stor att jag inte kunda lyfta upp honom, jag avbröt honom bara i kissandet genom att ropa på honom och så sprang vi ut fort som attans.

Jag vet att du skrev "men på en valp mindre än 6månader är det kanske inte så lämpligt", men jag ville bara förtydliga lite genom att lägga till min åsikt också. :)

Ett tips jag snappat upp men inte behövt använda själv är att lägga musfällor på bänkarna hon snor saker ifrån. När hon river ner sakerna följer fällorna med och slår igen med med höga smällar som "skrämmer" hunden. För att förtydliga är det alltså inte meningen att hunden skall fastna i fällorna utan de ska bara slå igen och skrälla till.

Jag har som sagt aldrig behövt använda detta själv men det kan ju vara värt att prova?

*kl*
Har ni tränat enkla nej-övningar? Förstår hon ordet nej?
Att hon ser "rädd och skyldig" ut när ni upptäcker röran är inte samma sak som att hon förstår nej.

Håller med Gabbi! Lär hunden ordet NEJ. Gör olika nej övningar...

Vilken störd människa gör så då? hade jag sett det hade jag klappat på den lilla svaga skiten en smäll. Kan man inte lära en hund en sån enkel sak som o låta bli saker utan o använda ström då ska man inte ha hund. Man blir mörkrädd o läsa en del här på buke.

Diva: Jobba på ditt Nej kommando tänk på att´din hund är ung men ta problemet nu medans den är liten sen kan det bli ett problem när hunden hållt o stulit mat en tid.

Jag skulle göra så här lämna framme sen gå undan o smyga på valpen sen när han stjäl ta han på bar gärning skäll på han hela vägen fram ruska om han lite så han tycker hela situationen är olustig.
sen låter du det gå nån dag så gör du likadant stjäl han så gör du lika som förut tar han inget berömer du han när du bär ut tallriken ger du han en bit på tallriken då ser han när du bär den som en belöning inte när tallriken står på bordet då är det förbjudet. En valp är ju lätt o få lite skärad när du blir arg så det behöver inte vara så märkvärdigt i dag om du gör så, men när hunden är 15mån så måste man kanske ruska om det mer rejält o då mycket svårare o få den berörd. så gör detta nu innan, helgen är slut stjäl den inge mer.

Senast ändrad:

Måste fråga skrev du detta som ett tips?
Har du prövat detta själv,tycker du de är en bra metod?
Blir förvånad över hur man ens kan tänka en sån elak sak å göra på en hund..:mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka