Vad ska jag göra?

Sv: Vad ska jag göra?

Jag måste tillägga en sak till. Ignorera. Jag har aldrig förstått innebörden av detta och hur effektivt det är förrän jag började titta på hur tålmodig min JR är och var med min Kelpie valp. Min JR kan inte kännetecknas för att vara en tålmodig hund men när jag fick valp så har han verkligen ignorerat i det oändliga. Om han skulle bli arg för allt som han egentligen tycker är irriterande så skulle det vara en konstant fight här hemma. Istället väljer han ut de saker som är viktiga och där säger han ifrån resolut och utan pardon. Resten av tillfällena ignorerar han. Han kan vända på klacken och gå därifrån, nonchalera den andra hunden totalt när han tycker att den är jobbigt.

Jag har gjort detsamma och det fungerar. Det kan vara enkla saker som att bita i byxben när man går eller hoppande. Jag ignorerar helt och hållet och ger inte hunden ens en blick.

Så varva förbudsträning med att ignorera så att det inte hela tiden blir ett tjat om vad man inte får göra.

Geezer skrev:
Jag måste tillägga en sak till. Ignorera. Jag har aldrig förstått innebörden av detta och hur effektivt det är förrän jag började titta på hur tålmodig min JR är och var med min Kelpie valp. Min JR kan inte kännetecknas för att vara en tålmodig hund men när jag fick valp så har han verkligen ignorerat i det oändliga. Om han skulle bli arg för allt som han egentligen tycker är irriterande så skulle det vara en konstant fight här hemma. Istället väljer han ut de saker som är viktiga och där säger han ifrån resolut och utan pardon. Resten av tillfällena ignorerar han. Han kan vända på klacken och gå därifrån, nonchalera den andra hunden totalt när han tycker att den är jobbigt.

Jag har gjort detsamma och det fungerar. Det kan vara enkla saker som att bita i byxben när man går eller hoppande. Jag ignorerar helt och hållet och ger inte hunden ens en blick.

Så varva förbudsträning med att ignorera så att det inte hela tiden blir ett tjat om vad man inte får göra.

Precis som jag skrev innan så kör jag med att ignorera honom en del och det fungerar jättebra.

Var får du tag i hårda Vorsteh numera. De har otroligt mycket motor, hög jaktlust och ofta bytesmedvetna, men mentalt ofta veka eller mycket veka, tyvärr tyvärr. Den höga jaktlusten gör att de upplevs som hårda men så är inte fallet.

I detta fall så måste man ju när man håller på med en valp bedömma hundens mentala status. Man får ju ta i så att det passar för den valp man håller på med. Huvudsaken är ju att man går segrande ur striden varje gång, valpen får aldrig vinna för då stiger den i rang mot dig och då får du jobba sjudubbelt mer senare för att det skall bli bra.

Sedan gäller det ju skådespeleri i allra högsta grad. När valpen gör fel skall man signalera mycket ordentligt med morrande ord, grov röst och ibland "smisk på fingrarna". När sedan valpen gör rätt gäller det omvända att mycket tydligt signalera att valpen gjort rätt, glad ljus röst och ner på golvet (marken) och lek och brottas med valpen.

Det gäller att vi ska utnyttja vår intelligens som är så mycket bättre än en liten valps. Vi måste alltid förekomma valpen, det låter elakt men det gäller att alltid ligga ett steg före annars har vi förlorar flera steg. Ta t.ex. och provocera valpen att stjäla en smörgås, innan den själv har kommit på ide´n. Har valpen en gång stulit en matbit så vet den att det går bra och försöker om och om igen. Lägg fram en macka och passa valpen och när den "går i fällan" då är man där och mycket barskt talar om att så gör man inte. Valpen har då inregistrerat i sin hjärna att detta det var obehagligt det gör jag inte om. Gör detta några gånger och problemet att stjäla är borta.

Kom dock alltid ihåg att se till att allt är mycket possitivt när man slutar en träning. Som valpen är när man slutar en övning, så är valpen nästa gång när man startar

Jag antar att hela inlägget inte var till mig... ;) Ang vorsth så är i alla de jag har träffat betydligt "hårdare" än schäfrarna i närheten... Den kan vara så att det är "dåliga" schäfer uppfödare här och jag därför bara träffar på veka schäfrar. Men de jag träffar anser jag är betydligt mycket vekare än våran schäfertik vi hade för ett par år sedan och henne fick vi köpa pga hennes vekhet... Men då var hennes tidigare ägare väktare..
Sen är vorshten kanske vek oxå men eftersom jag inte har någon erfarenhet att hantera vorsthe på daglig basis så har jag svårt att utala mig! Hoppas att det går bra med din valp ialla fall!

när min hund var valp så fatta hon ingenting vad som var rätt och fel. Öva jättemkt tillslut förstod hon det en när hon blev ensam hemma i bara en timme då förstod hon det inte längre, ibland kom man hem så hade hon snott altt som låg på borden och diskbänkarna och ätit upp eller tuggat sönder.
En dag hade hon gnagat så hårt på tv-rums bordet att det hade flyttats tvärs igenom rummet + att hörnan på bordet och halva benet var borta (detta på bara en timme) fast hon hade stora tugg grejer, det fick vi åtgärda genom att köpa ett marmorbord som inte går att sönderbitas.
Om man låste in hon i köket med en hög rubust grind så var hon över den på några sekunder, hon var RIKTIGT vild som valp och bet i sönder 1 soffa, 2 bord, flera stolar, kuddar, 2 mattor osv.
Detta växte hon ifrån när hon var runt ½ år.
Nu är hon 2½ år och lyder på allt, vet vad rätt och fel är och är väluppfostrad. Hon är en annan hund nu, kanske snor en kudde då och då som hon vill ha att suga på men hon förstör iaf inte den och biter endast på SINA grejjer nu.

JAg tror det är en fas som dom växer ifrån, i den åldern går bara saker in i huvet som dom vinner nåt på.
När min hund var så gammal, lärde hon sig bara sitt, vacker tass och skall och sånt bara för hon fick godis för det.

linafina skrev:
Vår schäfervalp är tio veckor nu snart elva och han har jättesvårt för att fatta att nej är nej. Jag har övat honom varje dag med hjälp av olika sätt att öva in nej. Men det går aldrig in. Vad kan man göra? Han ignorerar oss totalt när det gäller något han inte får. Är det något som han kommer att skärpa sig med eller?

Jodå, jag kan läsa :smirk:
Och jag tycker att inte att det är något konstigt med att en valp
som är endast 10 veckor inte FÖRSTÅR inebörden av vad ett
inpräntat nej betyder, antar att du ( om du inte fött upp den själv förstås) bara har haft den i två-tre veckor?
Självklart måste man börja med nej och lite lydnadsträning
på en gång med en valp, men att verkligen förstå för valpen tar
oftast lite längre tid än ett par veckor.

Sedan beror det ju självklart på individen, och hurpass
förarvek den är...
är det en skarp hund så tar det oftast längre tid än om den är
förarvek. ( men detta kan vara svårt att avgöra på en såpass ung hund)

Ett knep man kan göra med valpen om den tex biter i saker
hemma, el om den försöker att sno mat osv är
att man "självbestraffar" den genom att tex ha på
någon som smakar äckligt på det "förbjudna" tex tabasco..

Eller att man sätter fast något som låter ( tex en liten kedja, nycklar osv) på kanske skon, när valpen tar det den inte får
skramlar det till och förhoppningsvis tycker valpen att det är obehagligt, man kan med fördel lägga till ett "nej" .

Man kanske inte ska begära så mycket ev en elvaveckors valp men man kan ju inte skita i att få den att lyda så det var därför jag frågade.

I vilket fall som helst lär väl allt gå upp och ner i början och det får man ju acceptera men just nu går det bra och det tänker jag njuta av :). Tack för ALLA era tips.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 184
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar