Vad ska jag göra?

linafina

Trådstartare
Vår schäfervalp är tio veckor nu snart elva och han har jättesvårt för att fatta att nej är nej. Jag har övat honom varje dag med hjälp av olika sätt att öva in nej. Men det går aldrig in. Vad kan man göra? Han ignorerar oss totalt när det gäller något han inte får. Är det något som han kommer att skärpa sig med eller?

Sv: Vad ska jag göra?

Överarbeta inte nejet, risken är att han tror att han heter det till slut. Hur övar du nej? Lockar du honom in i en situation, frestar honom, som du sedan säger att han inte får göra - med NEJ?
Vi tog undan alla frestelser (som hängande saker, mattor) och annat vi inte ville att hon skulle leka med. Om hon sedan gnagde på typ ett stolsben så var det ett tydligt nej, ta valpen därifrån, utan att engagera till lek direkt så att hon inte skulle lära sig att man kunde få oss att leka om man gjorde dumheter...
Har lyckligen haft ganska lätt med detta för min puppe så någon med en mer "besvärlig" ras kanske kan ge dig fler handfasta tips...

Jag har övat nej genom att t.ex ha en godis och inte låta honom ta den från jag säger varsågod. Där lyssnar han bra på nej men om han biter i soffan t.ex så lyssnar han inte alls. Det är precis som om han vet vad det är men sen skiter i det liksom. Ibland lyssnar han på det ju.

Han är en vilding verkligen.

Klart han blir förvirrad om du testar flera olika metoder.
Plocka bort alla småsaker som han kan komma åt om du är rädd om dem och sätt kompostgaller framför känsliga saker som står framme.
Jag hade en speciell leksakslåda med diverse olika prylar som var tillåtna. Allt annat tog jag ifrån valpen med ett bestämt "nej" eller "inte röra" och hämtade en sak från lådan. Ganska så snabbt lärde den sig att ur leksakslådan var det tillåtet att plocka saker.
Bet den mig i handen när vi satt i soffan sade jag ifrån och satte ner den på golvet.
Sen är det ju så att alla valpar bits, men det går över med tiden.

Ja men om man provar en metod fler gånger och det inte fungerar måste man väl få prova nått annat? Tror knappast att han blir förvirrad för att jag provar två tre olika saker och ett av dom kanske funkar och sen kan man ju gå därifrån och prova dom andra som han hade svårare för???

Det lite därför jag skrev här för att få lite tips men jag vet inte. Alla säger så olika så man vet inte vad man ska göra. Jag kommer att ta till mig lite av era tips här och sen kör jag vidare.

Det viktigaste tror jag är att inte överarbeta nejet. Troligen gör han också "förbjudna" saker för att få uppmärksamhet av dig, prova att gå ut ur rummet, följer han efter eller fortsätter han göra bus? Kan du ignorera honom och bara ta fram NEJ när det är riktigt allvar?
JAg körde också stenhårt med kompostgaller och sanerade som sagt så att det var "bussäkert". När du tränar med godbiten, vilket är bra, så är det snarare varsågodet han greppar än nejet, om jag får gissa. Det är en positiv förstärkning, vilket är svårt att få nejet till. Kan du vara beredd med en kul leksak, om han åtminstone reagerar med en paus i buset när du säger Nej kan du locka bort tanken från det förbjudna genom att erbjuda något tillåtet. Se dock upp så han inte utnyttjar det för att du skall leka. Det är du som ska avgöra när det är dags att leka, inte han.

Bra att du frågar tycker jag. Själv är jag ingen expert men min första egna verkar arta sig hyggligt så nått gör man väl rätt i alla fall...;)

Han följer oftast efter mig om jag ignorerar honom. Som t.ex när han biter mig i byxorna. Då stannar jag och totalignorerar honom och det funkar. Jag tar oftast bara fram nej när det är riktigt allvar precis som du skriver men det tycker han bara e kul verkar det som. Tycker han att det är kul när jag säger nej eller? :D

Jag ska prova lite och tack så mycket för dina tips :) håll tummarna för oss.

Vad gör tiken när valpen gör något olovligt?
Först en varnande morrning och sedan om valpen inte lyderså blir det allvar.

Först ett varnande morrande nej och om valpen fortsätter så blir det smisk på fingrarna. Obs. det är en valp så det ska inte vara någon form av misshandel utan ett nyp i skinnet det är den bestraffning som tiken skulle ha givit.

Larvet med godis fungerar bra i människors värld men i hundvärlden är det bara larv. Du kan aldrig hitta godis som i alla lägen avleder en hund. Det kan fungera med godis några ggr. i samband med inlärning, men vill hunden göra något annat intressant så skiter den fullständigt i godis. Prova bjuda en hund som vill jaga, para sig eller liknande så kan du stå med godiset och vifta till f_n hämtar hem dig, hunden gör som den vill i alla fall.

Du måste se till att ledarskapet fungerar annars får du aldrig till en hund.

linafina skrev:
Vår schäfervalp är tio veckor nu snart elva och han har jättesvårt för att fatta att nej är nej. Jag har övat honom varje dag med hjälp av olika sätt att öva in nej. Men det går aldrig in. Vad kan man göra? Han ignorerar oss totalt när det gäller något han inte får. Är det något som han kommer att skärpa sig med eller?

Men snälla nån, hunden är bara 10 veckor, :confused: lite längre tid än så
tar det att få en lydig hund..
Ha lite tålamod.

Håller fullständigt med!! ett litet nyp i nackskinnet tillsammans med ett NEJ, och valpen brukar snabbt fatta vad det betyder. Men GLÖM ej att berömma så fort den gör rätt!! Annars är det bara misshandel!!

Försök att omedelbart få tag i boken Fågelhundsträning på naturens villkor av Bengt Rödseth. Om du mailar till Fageljagaren2swipnet.se så får du köpa boken direkt av författaren. Kolla annars på biblioteket och be att de beställer den.

Lura dig inte att tro att det är något som är speciellt för fågelhundar, de grundläggande tipsen gäller alla hundraser. Där berättas om hur hunden lär sig olika saker. Om du vet det så kan du förebygga olika problem och på ett enkelt sätt lära hunden att göra rätt. Jag garanterar att om du börjar läsa den boken så kommer du att se på hundträning på ett helt annorlunda sätt än vad du senare ska försöka göra när hunden redan gör fel.

Jag kan berätta att jag har en nu elva veckors Vorstehvalp. När den kom så skulle jag lära den att inte gå in i rummet. Jag gick in och hunden (som aldrig hade varit inne i rummet alltså aldrig hade gjort fel) kom ju förståss efter. Jag sade nej och stoppade hunden med handflatan. Inget slag utan bara tvärstopp för valpen när den sprang mod handen, därefter tillbaka in i hallen och berömde hunden när den var där. Andra gången likadant och när den kom tredje gången blev det ett kraftigt morrande nej och ett litet nyp i halsskinnet. Efter det översvallande beröm i hallen med lek och brottning på golvet. Fjärde gången försökte han inte ens att följa med in utan väntade i hallen där han ju fick mycket beröm igen. Den har sedan dess inte provat att följa någon in i rummet, en liten varnande morrning räcker om den visar något intresse att gå in.
På samma sätt med lek med skor. Det har fungerat skitenkelt eftersom jag har tagit tag i problemet innan valpen har fått göra något fel. Rödseth´s filosofi är att valpen lär i bilder och har den en (säger EN) gång fått göra fel så sitter det felet i och du måste först avprogrammera hunden och sedan börja om med en ny inlärning och det är mycket besvärligt och kan komma att kräva hårda tag för att klara av.

julia_v skrev:
Men snälla nån, hunden är bara 10 veckor, :confused: lite längre tid än så
tar det att få en lydig hund..
Ha lite tålamod.

Kan du inte läsa eller? Jag har inte skrivit något om att vår tio veckors valp ska vara lydig jag ville ha tips på vad jag ska göra när han inte lyssnar på nej.

Pangare skrev:
Försök att omedelbart få tag i boken Fågelhundsträning på naturens villkor av Bengt Rödseth. Om du mailar till Fageljagaren2swipnet.se så får du köpa boken direkt av författaren. Kolla annars på biblioteket och be att de beställer den.

Lura dig inte att tro att det är något som är speciellt för fågelhundar, de grundläggande tipsen gäller alla hundraser. Där berättas om hur hunden lär sig olika saker. Om du vet det så kan du förebygga olika problem och på ett enkelt sätt lära hunden att göra rätt. Jag garanterar att om du börjar läsa den boken så kommer du att se på hundträning på ett helt annorlunda sätt än vad du senare ska försöka göra när hunden redan gör fel.

Jag kan berätta att jag har en nu elva veckors Vorstehvalp. När den kom så skulle jag lära den att inte gå in i rummet. Jag gick in och hunden (som aldrig hade varit inne i rummet alltså aldrig hade gjort fel) kom ju förståss efter. Jag sade nej och stoppade hunden med handflatan. Inget slag utan bara tvärstopp för valpen när den sprang mod handen, därefter tillbaka in i hallen och berömde hunden när den var där. Andra gången likadant och när den kom tredje gången blev det ett kraftigt morrande nej och ett litet nyp i halsskinnet. Efter det översvallande beröm i hallen med lek och brottning på golvet. Fjärde gången försökte han inte ens att följa med in utan väntade i hallen där han ju fick mycket beröm igen. Den har sedan dess inte provat att följa någon in i rummet, en liten varnande morrning räcker om den visar något intresse att gå in.
På samma sätt med lek med skor. Det har fungerat skitenkelt eftersom jag har tagit tag i problemet innan valpen har fått göra något fel. Rödseth´s filosofi är att valpen lär i bilder och har den en (säger EN) gång fått göra fel så sitter det felet i och du måste först avprogrammera hunden och sedan börja om med en ny inlärning och det är mycket besvärligt och kan komma att kräva hårda tag för att klara av.

Oki men som du nog vet är det stor skillnad mellan individerna. Precis så som du beskriver att du har gjort med din valp har jag gjort med våran valp och det har inte fungerat, han har bara skitit i det och jävlats. Men jag har lyckats nu under tre dagar att få honom att lyssna på mig och när jag är ute har jag inga problem med honom alls. Alla knep fungerar inte på alla sorters hundar.

Du har gett upp för tidigt i dressyrmomenten. Har du börjat en nej- eller fy-övning så måste du se till att hunden ger sig. Slutar du för tidigt innan hunden gett sig så har hunden segrat och då har du byggt upp hans självförtroende samtidigt som du gett upp = minskat ditt eget.
Nästa gång du försöker så har du en allt mer motsträvig valp, samtidigt som du ger dig, och den kedjan blir bara värre och värre.
Du måste ta i din valp och lägga ner honom och hålla honom nere till dess han somnar. Släpper du innan han har somnat så har valpen återigen segrat och blir alltmer besvärlig.

Observera att du ska inte slå eller misshandla valpen utan bara hålla fast valpen och morra grovt om valpen försöker komma loss, men släpp absolut inte förrän valpen har somnat. Det kan ta en, två timmar eller längre om du har gjort din valp riktigt motsträvig, så släng omkull valpen framför tv:n när det är ett trevligt program, för kom ihåg att du på inga villkor får ge dig. Det är denna dominansövning som tiken gör, på ett mycket mer kraftfullt sätt än vad vi kan åstadkomma, men det är på det enda språk valpen förstår.
Samma sak med bitande, skor o.d. Nu har du gett efter för tidigt och det innebär att du måste ta i med bestämda metoder. Släpper du nu kommer du att få en odräglig vuxen hund.

Jag har nu två vuxna Vorsteh tillsammans med min snart tolv veckors valp och jag kan försäkra att valpen muckar inte med dem när de säger till. Det blir en svag morrning numera och om valpen fortsätter så smäller det till. De biter inte men de tar i så man är säker på att de äter upp valpen. Men numera blir morrningarna allt tystare och valpen alltmer lyhörd. Ledarskapet är helt klart och det ledarskapet är jag mycket mån om att vidmakthålla. Jag är flockledaren för alla hundarna och då ska mina undersåtar göra som jag vill. Men jag kan också försäkra att mina hundar därför avgudar mig.

Se till att du blir ledare över valpen så löser det sig med valpen.

Senast ändrad:

linafina skrev:
Oki men som du nog vet är det stor skillnad mellan individerna. Precis så som du beskriver att du har gjort med din valp har jag gjort med våran valp och det har inte fungerat, han har bara skitit i det och jävlats. Men jag har lyckats nu under tre dagar att få honom att lyssna på mig och när jag är ute har jag inga problem med honom alls. Alla knep fungerar inte på alla sorters hundar.

Men nu är det så att Vorsthe anses ganska så mycket "hårdare" än en schäfer. Och schäfer äri grun och botten en ganska mjuk hund men envis. Om valpen är tio veckor kan du inte ha haft den hemma särskilt länge? Man måste ibland ta tag i valpen och tala om att nej är nej. Och valpen jävlas inte, den vet bara inte bättre!

Men jag tror att det du behöver mest är en kurs för dig och valpen så anmäl er så snart som möjligt, för även om man får goda råd på nätet så är det mycket enklare om man ser hunden i verkligheten och kan visa exakt när man ska gå in. Timingen är sånt som kommer med rutinen.

Snurrfian skrev:
Men nu är det så att Vorsthe anses ganska så mycket "hårdare" än en schäfer. Och schäfer äri grun och botten en ganska mjuk hund men envis. Om valpen är tio veckor kan du inte ha haft den hemma särskilt länge? Man måste ibland ta tag i valpen och tala om att nej är nej. Och valpen jävlas inte, den vet bara inte bättre!

Men jag tror att det du behöver mest är en kurs för dig och valpen så anmäl er så snart som möjligt, för även om man får goda råd på nätet så är det mycket enklare om man ser hunden i verkligheten och kan visa exakt när man ska gå in. Timingen är sånt som kommer med rutinen.

Jag var ensam på valpkurs igår och ska gå ensam nästa söndag med sen efter vår valp har fått sin vaccination vid 12 veckor som är i nästa vecka ska även han gå med. Det är ju nyttigt för både mig och valpen. Jag pratde med en av intruktörerna igår och hon gav mig bra tips.

Pangare skrev:
Du har gett upp för tidigt i dressyrmomenten. Har du börjat en nej- eller fy-övning så måste du se till att hunden ger sig. Slutar du för tidigt innan hunden gett sig så har hunden segrat och då har du byggt upp hans självförtroende samtidigt som du gett upp = minskat ditt eget.
Nästa gång du försöker så har du en allt mer motsträvig valp, samtidigt som du ger dig, och den kedjan blir bara värre och värre.
Du måste ta i din valp och lägga ner honom och hålla honom nere till dess han somnar. Släpper du innan han har somnat så har valpen återigen segrat och blir alltmer besvärlig.

Observera att du ska inte slå eller misshandla valpen utan bara hålla fast valpen och morra grovt om valpen försöker komma loss, men släpp absolut inte förrän valpen har somnat. Det kan ta en, två timmar eller längre om du har gjort din valp riktigt motsträvig, så släng omkull valpen framför tv:n när det är ett trevligt program, för kom ihåg att du på inga villkor får ge dig. Det är denna dominansövning som tiken gör, på ett mycket mer kraftfullt sätt än vad vi kan åstadkomma, men det är på det enda språk valpen förstår.
Samma sak med bitande, skor o.d. Nu har du gett efter för tidigt och det innebär att du måste ta i med bestämda metoder. Släpper du nu kommer du att få en odräglig vuxen hund.

Jag har nu två vuxna Vorsteh tillsammans med min snart tolv veckors valp och jag kan försäkra att valpen muckar inte med dem när de säger till. Det blir en svag morrning numera och om valpen fortsätter så smäller det till. De biter inte men de tar i så man är säker på att de äter upp valpen. Men numera blir morrningarna allt tystare och valpen alltmer lyhörd. Ledarskapet är helt klart och det ledarskapet är jag mycket mån om att vidmakthålla. Jag är flockledaren för alla hundarna och då ska mina undersåtar göra som jag vill. Men jag kan också försäkra att mina hundar därför avgudar mig.

Se till att du blir ledare över valpen så löser det sig med valpen.

JAg HAR gjort det du skriver även här men nästa gång är han likadan igen så det där fungerar kanske sen efter flera gånger vad vet jag. Men som jag skrev igår så har han blivit bättre och det hoppas jag håller i sig nu när jag äntligen fått honom på rätt spår.

Slå eller misshandla valpen??? Herregud vad tror du att jag är? Jag har sysslat med djur i hela mitt liv och skulle aldrig varken slå eller misshandla ett djur. När vår hund är motsträvig blir det antingen ett tag i nackaskinnet eller ett tag om nosen högst inget annat. Brotta ner honom med men ingen misshandel här inte.

Tack för dina tips i allafall, det blir nog bra.

Om du inte vill nypa tag i nackskinnet eller dylikt så är det även väldigt effektivt att enbart hålla fast valpen.

Ett exempel; Valpen är påväg att plocka upp något som kan vara farligt och du säger Nej. Valpen plockar upp saken ändå. Då plockar du ut det förbjudna ur munnen och sedan håller du kvar valpen tills den har slappnat av. Du behöver inte vara arg utan snarare tvärtom väldigt lugn och handfast. När den slappnar så släpper du den och om den då går fram igen så gör du om från början med Nej och håller fast valpen i fast men inte hårt grepp. Valpen släpps inte förrän den har sansat sig. Att hålla fast valpen är användbart i flera situationer. Själv tycker jag att det är bra om man är som jag och lätt blir arg. Att bli arg är sällan positivt det visar mer att man är ganska bräcklig som flockledare. Däremot så uppfattas handfasthet som en styrka och personligen tycker jag att det är mindre lätt att tappa humöret när man håller fast än när man tar i nackskinnet (känns mer som våld). Jag tror dessutom att hålla fast är en långt mer vanlig metod hos hundar än att ta i nackskinnet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 184
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar