Vad ska jag göra....ta bort eller sälja? Jag mår så dåligt...

Zandrah

Trådstartare
Usch...mår så himla dåligt just nu....behöver verkligen höra lite olika åsikter...:(

Räddade livet på en häst som var mkt illa däran i somras..han fick äta upp sig och vi behandlade alla ben osv...
Tyckte han blev fin, men när jag satte igång honom belv han sämre igen. Efter en lång utredning kom vi idag iaf till en ultraljudsundersökning som visade att hans minisk och en patellasena i knät var i mkt dåligt skick. Hans framtid som travare är spolierad, endast 20% gav vet honom efter en ev vila på ett halvår...
Men det vill jag inte låta honom gå igenom...
Han har av naturliga skäl inte musklat sig bak på flera år, och frågan är om han nånsin kommer hålla för ridning. Han verkar ha ont trots att han vilar (hur ont kan jag inte säga, men avlastar ofta och alltdi sitt vä bakknä) och kortisonet dämpar endast för ett tag....

VAD ska jag göra med honom? Vet inte hur mkt/om han lider, men något tror jag nog...och frågan är hur pass han kommer klara av att gå som promenad/lätt körning.....en miniskskada är ju inte att leka med. Vet trodde visst han skulle klara av promenadtakt om han fick vila typ ½ först...men vill man låta honom gå igenom detta?

Usch...jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till....Han är endast 6 år och jag lider så fruktansvärt av att inte kunna ha kvar honom här...hade jag haft råd och plats hade han gärna fått gått och betat livet ut....men....

:( Hur gör jag för att göra det som är bäst för honom?

Sv: Vad ska jag göra....ta bort eller sälja? Jag mår så dåligt...

Det beror ju lite på hästens eget psyke också, klarar den rent mentalt att bara stå i ett halvår? Hur stora är chanserna att han kommer duga till annat än sällskapshäst eftr vilan? Vill du/någon annan riskera att ha en häst som bara går i hagen utan att kunna ridas? Vad kommer vidare behandlingar att kosta? Alla sånna frågor måste man ha i bakhuvudet.

Hoppas det ordnar sig till det bästa:(

Hade jag varit i samma situtiation hade jag tagit bort hästen.
Som det verkar gav du honom en underbar chans som många tusen hästar hade varit glada att få. Och att han ska ska behöva gå igenom det en gång till verkar inte så bra. Jag hade aldrig sålt den med tanke på att den kan komma i så orätta händer. Men du verkar ha gett den en bra tid hos dig, men det är alltid svårt och veta vad man ska göra med sina djur.

jag tror nog att du kommer fatta rätt beslut!

Jag reagerade väldigt starkt när jag läste vad du skrivit. Du måste nog låta honom somna in. Det låter ju som om han lider, och HUR ska du kunna hitta rätt köpare till honom, dvs någon som GARANTERAT sköter om honom och hans problem på det sätt du önskar? Sälja kan du bara inte göra. Antingen får du behålla honom eller så måste du, tyvärr, avliva :( . Så känner jag.

Som jag alltid brukar säga: Hästhimlen är inget dåligt ställe....

håller med Fragile -i hästhimlen har dom det bra

Jag tycker absolut inte du ska sälja, en travhäst i relativt dåligt skick hamnar lätt i fel händer.

Jag tror faktiskt att jag hade tagit bort honom, eftersom han verkar ha ont även när han är i vila.

Kanske provat att vila honom i 3-4 veckor, och avtar/försvinner smärtan under den tiden kanske hästen är värd en andra chans. Har den fortfarande ont då, hade jag nog låtit den gå.

Jag tycker du ska låta hästen besöka de evigt gröna ängarna där har dom det bra och man behöver aldrig oroa sig för om hur de har det....
Låt honom få somna in du har gjort det du kunnat för honom här på jorden....

Känn det inte som att du gör hästen en otjänst. Du har gett den en chans som inte håller. Inför ett scenario med år av smärta tycker jag att det vore bäst om hästen fick somna in. Det måste finnas en gräns för vad vi utsätter hästarna för. Smärttillstånd och störningar i rörelseapparaten är bara det stressande för hästen som är och förblir ett flyktdjur som behöver sin kropp för att överleva.

Svarar alla på samma knapp....

Ni har så rätt i det ni säger...jag förstår om avlivning är det bästa, om ens enda alternativet....det känns bara så himla jobbigt, och jag vet inte om jag har några tårar kvar att gråta...

Alternativet att skänka bort som sällskap kanske är dumt, jag vill absolut inte att han ska bli ståendes i någon lerig ahge nånstans och aldrig ens bli pysslad med.

I princip har han ju stått sen jag fick honom i sommras, några lätta turer har vi tagit, men om inte den vilan hjälpt så kanske jag måste inse att han inte klarar av att komma igång igen?

Han ÄR ganska stressig och nervös, och nog lär det bero på att han känt smärta så länge och inte vet vad som väntar honom? Att de fortsatt träna denna häst och inte brytt sig om att ens kolla upp honom trots uppredade galopper och dyl får mig att må ILLA....

Varför måste livet vara så himla orättvist och svårt?! Jag hade så hoppats på en ljus framtid, men nu har allting krossats totalt...han är en av hästarna jag verkligen tagit närmast mitt hjärta och hans förtroende till mig enormt...jag vill inte svika honom.....jag älskar ju honom så....
Känns som om allting brustit och jag aldrig kommer sluta gråta...

Tack för allt stöd och alla fina saker ni säger.....

Din pålle skulle bli varmt mottagen i hästhimlen av min ;)
Kändes hårt förut men nu vet jag att det var det bästa.
Inte ett kul beslut men tyvärr ofrånkomligt ibland.
Tröst från // M

Jag vet precis hur det är :(
Det är inget lätt beslut, men jag tycker precis som de flesta andra här. Den storsta tjänsten du NÅGONSIN kan ge den hästen är att låta honom somna in.
Nu har han haft det bra hos dig den sista tiden och han är dig säkert evigt tacksam för det.
Det är hemskt att behöva stå där med pekpinne och avgöra deras öde. Fick själv göra det i somras :( Känslan över det är obeskrivlig.
Det går inte att komma ifrån, jag vet att du kommer ha stora skuldkänslor om du tar bort honom. Det kommer du aldrig komma ifrån.
Men du måste vara stark, tänka på honom..
Jag vet att det är superjobbigt.. :cry:

*tröstkramar*

Håller med Marwinette.Min prinsessa är nu på de evigt gröna ängarna och har det bra.Hon kom dit i onsdags, jag saknar henne så,tjugo år tillsammas är en lång tid.

jag har väl varit i en likande sits, och jag tog bort hästen. Visst min häst blev aldrig bra, han kanske hade hållt för lättare ridning eller bara gå i hagen, men detta var ett liv han inte trivdes med... så jag beslöt mig att ta bort honom :cry:

Jag hade nog hellre tagit bort än riskerat att hästen blivit nån "vandringspokal" som bara flyttar runt...

Hej alla....
....och tack åter igen för allt stöd...

Jag har ska iallafall höra med han som beh. alla mina andra om en sista åsikt och sen ta ställning till hur jag ska göra....vad hans chanser är osv...
Just nu hoppas jag bara att allt ska lösa sig till det bästa...tyvärr är inte alla historier askungehistorier...:(

Håller med många andra. Att fundera på att skicka honom till Trapalanda vore nog det bästa. Stackars pålle, lider med er.

Min ena häst skulle egentligen inte levt idag eftersom han dömdes ut för flera år sen. Jag förstår egentligen inte hur personen jag fick honom av vågade ge bort honom till nån okänd. Nu har han det ju iofs jättebra och har inte visat tecken på hälta på över ett år (förutom vid tappsko), vilket han gjorde ganska ofta innan.

Hoppas allt löser sig till det bästa för dig och din häst! Det är ett svårt beslut att fatta.

Zandrah skrev:
Hej alla....
....och tack åter igen för allt stöd...

Jag har ska iallafall höra med han som beh. alla mina andra om en sista åsikt och sen ta ställning till hur jag ska göra....vad hans chanser är osv...
Just nu hoppas jag bara att allt ska lösa sig till det bästa...tyvärr är inte alla historier askungehistorier...:(

Vill bara ge dig en kram :cry: blir så lessen när djur har ont :cry:
Skönt för honom att ha en ägare, dig, som verkligen bryr sig om honom :love:

Tusen tack!

Vad man önskar ibland att man bara kunde göra allt bra, skruva tillbaka klockan, så att de som hade honom innan och behandlade honom så, aldrig skulle fått lägga sina händer på honom.....kanske, kanske, hade det varit annorlunda då....

Det känns bara så hemskt, att trots man gör allt som står i ens makt för att hjälpa djuren....så är det inte nog...:cry:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 381
Senast: ameo
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 187
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar