Vad ska jag göra??...min häst rymmer!!

M

Move_Over

Hm...min 2åriga arabhingst har börjat få sig en riktigt otrevlig ovana...han har sprungit genom staketet 2ggr nu på kort tid... Jag vet inte varför han har börjat med detta, det finns el i staketet, han har en hagkompis och han får mat... Jag börjar tycka det är väldigt otrevligt nu eftersom det är ett väldigt hästtätt område, så att han inte går in till något sto. Visst kan jag kastrera honom, men jag tycker det är synd eftersom jag ville ge honom sommaren att växa till sig ordentligt. Och även fast jag kastrerar honom så är det ju inte säkert att han slutar rymma för det.... Är det någon som har nån idé på vad jag kan göra??

Sv: Vad ska jag göra??...min häst rymmer!!

Hej

Har oxså haft ett sto som höll på så här....
Skit jobbigt att behöva oroa sig för vart hon var:(
Hon hoppade in i nästa hage, kollade lite tröttnade där och hoppade vidare till nästa....osv

Jag höjde staketet satte tre trådar, rejäl! ström och släppte ut henne naken:crazy:
Tror nämligen att de tjocka vintertäckena isolerar en del av strömmen.

Men tyvärr så får jag upprepa denna procedur ca en gång/år då hon är inne i en rymmar period. Nu hjälper det att släppa henne naken en vecka så hon får sig några rejäla stötar så stannar hon i rätt hage.

Lycka till, jag vet hur skit jobbigt detta är :(

Vi ska göra en totalrenovering av hagarna till sommaren. Problemet är ju att han går "naken"... Och sen är det ju ett sto två hagar bort.. Idag hade han visst stått utanför stoets hage och "pratat"... Som tur är så hoppade han inte in till henne..

låter ju som om han inte alls har någon respekt för tråden...
De bästa är ju om man blöter ner honom, och så får han känna på tråden några gånger:devil: , men de är ju svårt nu när de är så kallt...
Kanske är stömmen väldigt svag?:smirk:

Hm, jag vet faktiskt inte hur starkt den är.... (har inte våga ta i den:smirk: ) ström är det ju iallafall.. Men jag ska titta över allt imorgon så får jag se vad jag kan göra..

Du kan ju mäta strömmen i tråden. Om du känner ngn elektriker kan den säkert hjäpa dig :)

Lycka till!

Hoppar han över, eller går han igenom tråden?

Om han går igenom tråden skulle jag se till att det var rejält med ström i tråden.

Om han hoppar över skulle jag försöka sätta på en extra höjning.

En hingst på vift är ju ingen höjdare ;)

Detta låter grymt men vet av egen erfarenhet att det hjälper. sätt en länk/kedja som hänger lite i grimman. Han kommer få en rejäl stöt när han kommer fram till el tråden. låt den sitta på nga dagar för när han fätt nga stötar så kommer han inte att vilja gå på tråden igen.

Håller med ovan, jag hade en shettis kille som var mer som en stor björn, han klampade fram över allt och gick inte att ha inlåst, i hagen rymde han hur man en gjorde, till slut var vi så trött apå honom att vi satte på honom en grimma, lindade in nosremen med eltråd samt i lugen o manen fick han så toffsar med el tråd, en dag gick han imot, han fick en smäll, men aldrig att han ens gick i närheten, hästar ska ha respekt för trådar/stängsel. :) lycka till

Jag har inte själv "sätt" när han rymt, men det har min kompis sätt.. Den ena gången tryckte han sig bara mot tråden...när den övre brast så hoppa han över den undre...idag så hade han antagligen försökt hoppa över trådarna.. Jag vet att det iallafall första gången fanns el i tråden... Det dumma är ju att han går i en "hingst"hage med extra högt staket.. Jag ska tänka över de lösningar jag fått av er...TACK alla:bow: Så får jag se vad jag gör sedan..

Hoppas ändå på mer ideér!!

//Malin

Usch... måste bara säga att jag tycker att det är så OBEHAGLIGT med alla människor som förespråkar att man ska blöta ner hästen eller fästa metall-trådar i den m.m.:confused:

Har ett sto som går igenom när hon blir lämnad ensam kvar ute. En i stallet tyckte då vi skulle hälla hinkar med vatten på henne och lägga tråden mot henne.

HUR KAN DETTA VARA FÖRSVARBART UR DJURSKYDDSSYNPUNKT!?:mad:

Skulle man göra samma sak på människor skulle det räknas som tortyr! Hur ska hästen kunna förstå vad som händer? Hur vet man att hästen inte blir chockad och livrädd för allt vad trådar/kablar/snören eller staket heter? (Inklusive staket som inte är strömförande och som man VILL att hästen ska kunna passera...)

Nä, kontrollera strömmen i tråden. Komplettera eventuellt stängslet med en sån metalltråd som man har till kor (en sån ståltråd) som leder ström oslagbart bäst. Höj trådhöjden, sätt en tråd innanför de andra och ha ett aggregat med bra kräm i och låt hästen gå naken... "Lura" på tråden med lite mat om ni måste, då har den i alla fall ett val - men MISSHANDLA INTE ERA HÄSTAR!:mad:

Shakira84 skrev:
Usch... måste bara säga att jag tycker att det är så OBEHAGLIGT med alla människor som förespråkar att man ska blöta ner hästen eller fästa metall-trådar i den m.m.:confused:

Har ett sto som går igenom när hon blir lämnad ensam kvar ute. En i stallet tyckte då vi skulle hälla hinkar med vatten på henne och lägga tråden mot henne.

Skulle man göra samma sak på människor skulle det räknas som tortyr! Hur ska hästen kunna förstå vad som händer? Hur vet man att hästen inte blir chockad och livrädd för allt vad trådar/kablar/snören eller staket heter? (Inklusive staket som inte är strömförande och som man VILL att hästen ska kunna passera...)

Nä, kontrollera strömmen i tråden. Komplettera eventuellt stängslet med en sån metalltråd som man har till kor (en sån ståltråd) som leder ström oslagbart bäst. Höj trådhöjden, sätt en tråd innanför de andra och ha ett aggregat med bra kräm i och låt hästen gå naken... "Lura" på tråden med lite mat om ni måste, då har den i alla fall ett val - men MISSHANDLA INTE ERA HÄSTAR!:mad:

Förlåt, men det här vad det larvigaste jag någonsin hört!
Det är väl värre att hon har en hingst som rymmer och hoppar ur sin hage? Hon kan bli stämd och ennu värre om hingsten tjuv betecker något sto, jag skulle titta väldigt allvarligt på det här problemet. Och att locka hästen fram till stängslet med mat som du skrev, vem är så dum att man gör det? vill du att hästen ska på en rejäl stöt och kanske missuppfata situationen med att det var maten eller människan som håller i maten, hästar är så mkt smartare en så, men att ha små stål stumpar på grimman eller i taglet, är precis som att hästen skulle gå imot med kroppen på tråden, bara att stöten blir lite hårare och hästen kan håla sig 5-10 m från tråden och få en "kyss" istället för att hästen hänger/ligger halft igenom/över och får en "kyss". :rofl:

Shakira84 skrev:

Detta var nog det dummaste jag har läst på mycket länge. Att dra på en häst en ko grimma och låta den få lära sig av sina missar kan väl ändå inte vara djurplågeri?:crazy: Att göra som du säger att locka med mat det är ren idioti!!!!!!!:crazy: Vet du vad som kan hända med lösa hästar? Nu är detta dessutom en hingst! Så du tycket alltså på fullaste allvar att det är bättre att han blir söndersparkad av ett sto? Eller att stackaren fastnar i eltråden? Ne, då är det bättre att han får en rejäl borre i ca. en sekund så tror jag att han backar sen.

Som jag tror någon sa innan, släpp honom i hagen utan tecke och sätt en till lina i staketet så det blir högre.

Min pålle höll oxå på så där förra vintern, men han är ju iof vallack så det är ju inte lika illa som att ha en hingst lös. Jag höjde staketet och satte den översta tråden lite innanför. Tråden är självklart en ren ståltråd, bättre strömföring finns inte!! Sen har jag även ett särskilt agregat som bara går till den övre tråden så den är det rejält med ström i och än så länge håller han sig inne. Nu kommer säkert folk här anmärka på att man inte ska ha olika agregat till samma staket men nu har jag det iaf och trådarna går inte ihop. Hade ingen bättre lösning!
Om det beror på att han är hormonstinn så finns det medel (kommer ej ihåg namnet) som "lugnar" ner hormonerna.
Lycka till

Shakira84 skrev:

Ibland måste man göra saker den lite "hårdare" vägen. har man en häst som inte har det minsta respekt för elstängslet så tror jag inte an dör utav att man förstärker effekten med att ta till lite hårdare metoder.
Eller tycker du att det är bättre att man daltar med hästen för att den inte ska riskera att skada sig och istället rymmer gång på gång och orsakar kanske ännu större skada på andras hästar och t o m lyckas orsaka trafikolycka?

åke skrev:
Detta var nog det dummaste jag har läst på mycket länge. Att dra på en häst en ko grimma och låta den få lära sig av sina missar kan väl ändå inte vara djurplågeri?:crazy: Att göra som du säger att locka med mat det är ren idioti!!!!!!!:crazy: Vet du vad som kan hända med lösa hästar? Nu är detta dessutom en hingst! Så du tycket alltså på fullaste allvar att det är bättre att han blir söndersparkad av ett sto? Eller att stackaren fastnar i eltråden? Ne, då är det bättre att han får en rejäl borre i ca. en sekund så tror jag att han backar sen.

:bow: Håller med dig i 100 %

Shakira84 skrev:

Jävla joll. När t om vetrinären säger att man kan sätta på en ko grimma eller dyl på hästen. Sluta dalta med hästarna. Är det bättre då att dom river stängsel och springer ut och fördärvar sig eller någon annan??

Jag hade en länk som hängde i grimman på mitt sto när hon var 2 år och som bara förstörde stängsel. hon fick ha den på nga dagar sen dess har hon inte rivit några stängsel. Hon LÄRDE sig att vara kvar i hagen och inte fan är hon rädd för tråden. Kan t om ha utan ström i tråden och hon stannar kvar.

Vet även av en som har gjort så med sin hingst som fick för sig att riva stängel. Han fick ha en ko grimma på sig ,sen så var han var i hagen. nu kan hon lägga tråden på marken och han går inte äns över den om det går brunstiga ston förbi.

Dom måste få RESPEKT för tråden.

Men locka inte hästen med något. Hur ska den då veta om det är tråden eller maten eller t om människan som gör ont.

På tal om någonting annat...

Du skriver att du vill ha kvar honom som hingst för "att han ska växa till sig", men han blir högre om du kastrerar, och kompaktare och lägre som hingst. Så vill du att han ska växa till sig och stanna hemma i hagen, kastrera.

Speciellt om du inte tänker ha kvar honom som hingst.

Shakira84 skrev:

Så du tycker alltså att det är bättre att hästen springer ut på en väg och blir överkörd av en lastbil?:smirk:

Något som är mycket effektivt på dom ulliga fåren på Island är att man helt enkelt tar fåret och kör deras näsor i ellinorna så att dom får en ordentlig smäll, eftersom deras pälsar är så tjocka att dom inte känner strömmen på övriga kroppen och sätter man linan i mulen på dom istället, så lär dom sig att inta springa igenom ellinorna, och jag kan lova att det är effektivt!

Om du tycker att det är tortyr att lära hästen att respektera ellinan genom en kättinggrimma, blöta ned hästen etc, så skulle det vara minst lika mycket tortyr att rida med bett, sporrar och att SPIKA fast skor i hästarnas hovar. Tänk om man skulle sätta en stålstång i munnen på en människa, sätta sporrarna i magen och smälla till personen om den vägrar framför ett hinder, klart att det skulle klassas som en form av tortyr om personen inte gett sitt godännande till detta:smirk:

Hästar är inga glasstatyer överklädda med bladguld!!!!! Dom tål mycket mer än folk tror.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 290
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II