Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Han gick på kraftmuskel innan han kom till mig och där vet ja inte hur mkt han fick. Hos mig fick han ½ liter morron / kväll, soja nån msk.... va tänkte du på då

Tänkte om han fick för mycket proteinkoncentrat på en gång så att det blev en feljäsning i grovtarmen som orsakade fånganfallet!

Det är det jag misstänker oxå, för där fick han massa protein för att han skulle gå upp i vikt va dom sa till mig. Och hur mkt vet ja inte !!

i47406804._szw1280h1280_.jpg

i47406785._szw1280h1280_.jpg

i47406773._szw1280h1280_.jpg

Här går han och njuter i sin egna hage och går o skrotar o har sig. Inte den som springer runt o busar eller så utan går för sig själv o äter osv.... :bow:

I morse va han såååå ivrig att få komma ut till sin egna hage med mat o vatten... :rofl:

Jahapp nu ratar kusen lucärnen oxå !!! Hösilaget har jätte bra värden, har ni nått förslag ??? :(

Ååå vilken tur att det fanns något annat i alla fall, men hur mkt behöver man ge av pelletsen ungefär.... då de väger ju mer... han börjar sakta lägga på sig nu :angel: har aldrig provat pelletsen...

Senast ändrad av en moderator:

det brukar finnas riktlinjer på förpackningarna.

Men jag brukar på vinterhalvåret ge 0,5 kg morgon,middag,kväll.
Då väger jag det torrt och blötlägger sedan pelletsen till en härlig gegga:d

min lilla pöjk gillar ingen gegga så jag får tyvärr ge torrt...
betfor älskar han men ingen gegga te pellets hahahaha :d

dom bör blötläggas. rekommenderas t om på förpackningen. Testa iaf! Man vet ju aldrig,han kanske gillar det:idea:

Testa ska jag allt göra !!!
Får blanda i lite betfor så går de kanske ner... :love:

Gillar han inte lusern så kan du prova hippo alfa. Det brukar de flesta hästar tycka om och det behöver inte blötläggas. :)

Vad har du för värden på hösilaget? Behöver han öht något extra kraftfoder? Hur mycket hösilage får han i sig per dag?

Just nu går han på fri tillgång på hö då han ska kunna komma i kapp och sen så får han lucärn vilket han inte gillade alls. Jag har inte fått höanalysen än men stallägaren sa igår kväll att de va jätte bra och jag behöver inte lägga på
för mkt kraft, vilket inte dom andra gör heller.... men jag ska försöka få den så kan man ju räkna ut..... :bow:

men skulle han inte boxvilas i 2 veckor? eller har jag blandat ihop dig med någon annan?

(har 2 småttingar hemma, därav mitt klena minne. :D )

öööö Joo de skulle han, men tyvärr så var det inte fång :crazy: så nu är han helt normal igen, börjar äta upp sig efter stallflytten... :grin:

nej han har tydligen jätte känslig mage och tarmflora så han kan lätt få rubbningar vid foderbyten, flytt osv, så nu får man vara försiktig med honom. Så ja hoppas bla att ja slipper flytta honom på länge.... :grin:

Fast det du beskriver med känslig mage och rubbning i tarmfloran är just fångproblematiken.

Ansåg inte veterinären när den va ut !! Så jag kan inte utala mig om det... :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar