Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Men skönt. Nu har du lite riktlinjer att gå efter tills det är dags för röntgen :)
Låt hästen vila och gosa ordentligt. När han är frisk så kommer ni ha all tid i världen att leka sen:)

Men skönt. Nu har du lite riktlinjer att gå efter tills det är dags för röntgen :)
Låt hästen vila och gosa ordentligt. När han är frisk så kommer ni ha all tid i världen att leka sen:)

Hahaha ja, och på 3 dagar så har han lärt sig att stå stilla på stallgången lös vid sin box så de är lite träning jag kör med varje dag.... :bow: :angel:

Den bästa Hästveterinären från vårat Distrikt skall ringa mig i morron och då ska vi diskutera om hästen om va som ska göras m.m.m. då dom har hans journal. Så jag kommer med mer svar om det i morron under dagen, :bow:

Den bästa Hästveterinären från vårat Distrikt skall ringa mig i morron och då ska vi diskutera om hästen om va som ska göras m.m.m. då dom har hans journal. Så jag kommer med mer svar om det i morron under dagen, :bow:

Låter kanon. Tror du med deras hjälp och råd kommer få ordning på din gosse på nolltid :laugh:

Ja jag hoppas på ett Mirakel denna gång !! Ursch vakna med världens ångest i morse och hade verkligen velat o rört i natt tydligen och är fortf orolig i själen.....:cry:

Ja jag hoppas på ett Mirakel denna gång !! Ursch vakna med världens ångest i morse och hade verkligen velat o rört i natt tydligen och är fortf orolig i själen.....:cry:

Det är därför man ska han kontakt med vetten. Så man får sin nattsömn ostörd;). När du kollar din pålle så kommer sömnen bli bättre:)

Klart jag ska göra det :bow:

Hur sjutton lär man sig så mycket med sin häst ang Nh trick osv, kunna rida utan träns, be den göra saker osv, hur gör man, skulle vilja testa på min grabb.... nu på 3 dagar knappt så kan han stå lös på stallgången när jag borstar o grejar med han, så de är väl bra :bow: :D

Jag bor ju i samma distrik som du. Jag skulle vilja veta vad den bästa hästveterinären heter, och även vad "lärlingen" heter. Jag har inte ringt dem på åratal och har nu haft kontakt med dem i lördags då min häst (också) fick fång. Han som kom ut verkade bra och kompetent och kom på bara en halvtimme (bor en halvtimme bort så han kom på stört, kanon!). Bra att veta vilka man har att göra med! Du kan väl skicka PM?

Ringde dem idag också och de svarade på en gång, inga köer :) Vet inte vilken tid du brukar ringa, men jag ringer alltid så nära 8 som det går. Den andra, privata, veterinären jag PM:ade om kan man ringa redan 7.30, hon brukar öht inte svara efter kl 9. Sms går bra där om hon inte svarar.

Senast ändrad:

KL

Vet nu vilken sk. "lärling" Gelmir pratat om i den här tråden. Jag hade samma kille ute till min häst i Lördags och jag har bara gott att säga om honom :bow: Det märktes att han kan häst. Väldigt duktig och kompetent. Min häst fick samma diagnos som Gelmirs, alltså fång och han var av åsikten att ta det säkra före det osäkra när de visar så diffusa symptom som min häst ändå gjorde (och som Gelmirs häst antagligen också gjort även om hon senare verkar ha ignorerat det och tagit ut hästen på eget bevåg). Det är många som tyckt saker om min hästs fång också, men personligen väljer jag att lyssna på veterinären än andra "experter". Och jag behandlar hellre fång en gång "i onödan" än inte alls.

Hoppas inte det sprids en massa rykten om honom bland hästfolk härikring nu för jag tycker han verkar kanon och vi behöver bra hästveterinärer här omkring.

Det finns väl inte ens något som kallas lärling i veterinärsammanhang? Möjligen praktikant isf, och om nu Gelmir är så säker på sin sak så borde hon anmäla att de skickar ut en icke utbildad ensam.

Senast ändrad:

KL

Vet nu vilken sk. "lärling" Gelmir pratat om i den här tråden. Jag hade samma kille ute till min häst i Lördags och jag har bara gott att säga om honom :bow: Det märktes att han kan häst. Väldigt duktig och kompetent. Min häst fick samma diagnos som Gelmirs, alltså fång och han var av åsikten att ta det säkra före det osäkra när de visar så diffusa symptom som min häst ändå gjorde (och som Gelmirs häst antagligen också gjort även om hon senare verkar ha ignorerat det och tagit ut hästen på eget bevåg). Det är många som tyckt saker om min hästs fång också, men personligen väljer jag att lyssna på veterinären än andra "experter". Och jag behandlar hellre fång en gång "i onödan" än inte alls.

Hoppas inte det sprids en massa rykten om honom bland hästfolk härikring nu för jag tycker han verkar kanon och vi behöver bra hästveterinärer här omkring.

Det finns väl inte ens något som kallas lärling i veterinärsammanhang? Möjligen praktikant isf, och om nu Gelmir är så säker på sin sak så borde hon anmäla att de skickar ut en icke utbildad ensam.

Jag har pratat med 2 st veterinärer idag och jag har inte gjort något fel alls.....

Hmm, vad hade länken med tråden att göra? :confused:

OnT: jag hade tagit det extremt försiktigt med hästen om jag var du. Tills jag fått bestämt besked på att det inte är fång hade jag behandlat den som en fånghäst.

Jag hoppas att han snart blir pigg och kry igen, verkar vara en trevlig häst :)

Han är jätte charmig o super snäll :D

Jag har pratat med 2 st veterinärer idag och jag har inte gjort något fel alls.....

Fast det är väl i så fall bara med facit i hand? Du skulle ha hästen inne på boxvila i 2 (?) veckor, men släppte ut efter bara några dagar. Hur menar du att det kan vara rätt? Vid misstänkt akut fånganfall ska hästen stå på boxvila minst 10-14 dagar, och absolut INTE ut i stor hage och röra på sig och äta gräs...

Han hade inte haft fång ( röntgad idag ) det han hade haft var en rejäl stukning och dessvärre så har han problem med ett bakknä och höft så jag kommer nog leta ny häst känns det som.

Så jag kommer inte att uppdatera denna tråd om hästen utan nu ska han få ett annat hem. Min veterinär tyckte jag fattade ett klokt beslut och hon sa att
de finns massor med hästar där ute som vill ha ett bra hem. Vet ni nått så skrik till. :cry: Sen får alla tycka o tänka som dom vill men han blir inte kvar i mina ägor. Hade jag haft egen gård så hade han fått stanna. Men nu kan jag inte ha en häst som bara kommer att kosta veterinärvård. :cry:

Ska du inte ta bort honom nu då? Så att han slipper fara runt, smal och har ont...
Du ska väl inte skicka tillbaka honom till de som såg till att han såg ut som han gjorde när du fick honom- dessutom 20 mil bort?
Lycka till med den nya hästen!

Jag håller med! Jag skulle aldrig släppa iväg en häst i det skicket, om inte ens du - som åtminstone har kämpat för honom, orkar mer, eller är villig att betala vad han kostar, varför skulle någon annan?

Risken är ju stor att han dels blir illa behandlad igen, dels blir vandringspokal och dels faktiskt blir riden och sådant som han inte håller för.

Vore jag du skulle jag göra hästen en sista, enorma tjänst, att låta han slippa lida mer.
Något annat skulle inte mitt samvete klara av!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar