Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Jag rekommenderar dig att absolut inte ge torr lucernpellets, risken är stor för foderstrupsförstoppning! Min kuse gillade ej de billiga lucern sorterna, det kulle vara kraffts lucernpellets, desa blötte jag upp tillsammans med betforn, det funkade. Kul att han trivs i nya stallet!

Om du googlar på fång, ser du att fång startar i magen. En mage i obalans tillsammans med de övriga symptomen du beskriver formligen vrålar F Å N G. Lägg till att det är bättre och sämre vissa dagar och jag skulle nästan kunna säga skolboksexempel.

Åk in och röntga hovarna så du har klara besked, det är inte roligt om hästen blir så dålig att hovbenet går igenom sula. Vet man om att hästen har fångkänningar eller är extra känslig kan man handla utifrån det.

Behöver inte åka till Klinik, har en veterinär som åker ut och har en mobila röntgen med sig, men dom kanske inte är lika bra som klinik eller ???? :confused: Har aldrig provat en mobila röntgen så ja kan ej svara på det....

i47484820._szw1280h1280_.jpg

i47484956._szw1280h1280_.jpg

i47484963._szw1280h1280_.jpg

i47484781._szw1280h1280_.jpg

Lite nya bilder för dagen, dock inge bra väder utan duggregn...

Ja de hoppas jag med nu, vågar man öka kraften tror du ?????
Hán får ju fri tillgång på bra hösilage och jag är ute o går varje dag, sen så får han lucärn och kraft muskel, han får lite mindre än ett halvt kilo kraft och 1 liter lucärn morron o kväll :cry:

Jag hade velat ha plåtar innan jag gjort ändringar i foderstaten. Faktiskt hade jag tagit plåtar så fort första veterinären ens andades om fång, särskilt nu när du säger att ni kan få ut mobil röntgen.

Utan plåtar vet du ju inte vad du har med att göra. Det bästa som kan hända är att du får svart på vitt att hästen är UA på plåtarna. Om inte, tänk att fatta fel beslut för att det saknas information!

Krafft muskel är ett riktigt sportfoder, dvs det är riktigt riktigt mycket drag i det. Jag hade aldrig vågat fodra på med så mycket grejer du gör och undrar om du kan höja givan om hästen inte är ok och du inte kollat upp fångfrågan som en veterinär höjt ang. den.

Ja de fodret ska bort prg av att jag inte vill ha en het häst, ja frågan är när man kan få ut henne för en röntgen då hon är såååå fullbokad sen så äger man ingen dragbil heller tyvärr.... :crazy: så då är de klinik som gäller och ja måste finna en dragbil, får väl fråga min snälle granne annars om han kan hjälpa mig....:grin: han hjälpte mig med flytten.

Men du kan ju inte veta att hon inte kan komma om du inte ringer och hör dig för. Så ring och hör! Ibland har dom nåt återbud.

Jag vet att hon är fullspeckad en tid framåt, men ska ringa Åby i morron tänkte jag...

Men är de nån som vet va dom tar för en röntgen på Åby för alla ben och kolla detta med fång ???? Tänkte även be dom kolla hans tänder samt vacc och göra en allmän hälsostatus när jag endå är där....

Det har inte gått så lång tid. Låt honom fortsätta få fri tillgång på hösilage och låt kraftfodret vara i nuläget. Det finns ingen snabb lösning på detta, låt det ta tid :) Det är ingen panik, han kommer gå upp i vikt så småningom :)

Jag vet att hon är fullspeckad en tid framåt, men ska ringa Åby i morron tänkte jag...

Men är de nån som vet va dom tar för en röntgen på Åby för alla ben och kolla detta med fång ???? Tänkte även be dom kolla hans tänder samt vacc och göra en allmän hälsostatus när jag endå är där....

Vet inte vad Åby tar men ring och kolla. :idea: Och gör det så snart som möjligt. Har hästen fång måste den behandlas.

Ring ditt försäkringsbolag och kolla om dom täcker röntgen,annars så brukar det väll kosta kanske runt 2-3 000:- för att röntga hovarna,om du har tur kommer du billigare undan. Jag skulle absolut röntgat! Skulle aldrig våga släppa i hagen och ge massa foder utan ha kollat statusen på hovarna. Tycker det låter bra att du passar på att kolla tänder och sånt också.

Fast jag hade nog hoppat hälsokontroll och övrigt just nu, det är betydligt lättare att få tid om man bara vill göra en fångröntgen.

Klokt beslut att ringa. Du kommer må så mycket bättre sen när allt står svart på vitt. :)

Håller tummarna att det går bra och håll oss uppdaterade:)

Ja det blir nog bara röntgen just nu tror jag !!!
Han är nytecknad försäkring så jag är tveksam om de går på försäkringen....

Hm va konstigt, killen som kom ut till mig från distriktsveterinären sa att dom inte hade den röntgen på deras station så jag blev hänvisad till Åby när han kom ut den kvällen då han blev sjuk.... :crazy:

Aja bara o prova igen i morron bitti, ingen ville svara, jätte långa köer i morse. Ibland måste man ringa jouren för att få ett svar om va man ska göra, vilket jag gjorde och bad dom ringa upp sen. Hoppas att dom gör det. :grin:

Klart jag ska hålla er uppdaterade :bow:

prata med åby precis och fick detta svar av dom prata med den veterinär jag brukar ha där och gillar henne skarpt :angel: :

Hästen skall röntgas om 5 veckor då detta va för tidigt att röntga för att kunna se om det var fångkänning. I samband med röntgen så skulle dom göra ett rörelseprov och se hur han rör sig samt göra en allmän hälsostatus på honhom då det kan även vara något annat som inte stämmer i hans hälsa.

Kostnad för denna undersökning: Groft 4000:- på Åby klinik

Sen så skulle han gå i en liten hage och gå och skrota men skulle inte motioneras med promenader eller dylikt utan vänta ut.... Kraften skulle inte ökas vilket jag inte har gjort ännu. Så ja det var Åbys Rekomendationer för dagen, nu ringde distriktet just men satt med Åby i telefon så jag ska ringa dom igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar