Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

ska ta bilder i morron, för han har gått ner sig i hullet igen pgr av slarv med fodring och vatten under helgen jag var borta mellan torsd - sönd... fick chocken när jag kom hem... hur sjutton kan ha gått ner sig sååååååå fort... ska lägga upp bild.... Japp jag kommer infomera er hela tiden... :idea:

Tyvärr kan viktras gå snuskogt fort. En kompis till mej lämnade iväg sin häst på foder. Under en väldigt kort period tappade den inte bara hull utan även alla muskler:grin: Hästen va välmusklad och fin då den åkte och ett ök när den kom hem.....

i47374148._szw1280h1280_.jpg

i47374154._szw1280h1280_.jpg

Så här ser han ut nu !!!
Ska ta bättre bilder i morron....:cry:

Ajajdå :( Men om han fortsätter trivas i stallet ska du se att det vänder snart, det är förmodligen mycket stress nu och att han inte vet vad som väntar i hagen, kommer det bli samma visa igen liksom?
Meen han kommer ta sig ska du se :bump:

God Förmidda !!

Pållen blev så glad när jag kom i morse och va såååå mammig. Han fick komma ut i en egen gräshage och han NJÖÖÖÖT av att få gå i egen hage o strosa o äta som han ville, han visste inte vart han skulle börja äta någon stans. Inte varm om fötterna , ingen puls, går normalt, så stalle tyckte jag skulle släppa ut han. Dock är han en häst som inte rusar runt eller springer utan han går som en gammal man o lullar. :rofl: :bow:

Kanske inte orkar mer än lulla om han gått ner sig så?

Mitt bästa tips till dig är att för det första kolla så det inte var fång.

Är fång uteslutet behöver du inte vara så rädd för att ge kraftfoder. Fri tillgång på grovfoder och 2-3kg havre har mina travare mått bäst på. Och då har de inte ens varit i träning utan 2-3kg havre varit underhållsbehovet på dem.

*knapplån*

Jag hade inte vågat fodra på, släppa ut och motionera innan jag fått plåtar på hovarna. Nu verkar det ju inte vara någon fara på taket, hästen går att flytta - varför inte ta en klinikundersökning? Oavsett vad det var som felade bör man ju ta reda på vad det var, så det inte uppkommer igen. Eller att man förvärrar något genom flytt, foderbyte, transport, ev. utevistelse och igångsättning.

*kl

Skulle oxå rekomendera att en vetta kikade lite på hästen. Bäst att vara på den säkra sidan :)

Senast ändrad:

Fång kan ju komma rätt så plötsligt. Har du visitertång, kan du ju kolla läget genast. Skulle inte våga ge annat än grovfoder om det var osäkert ang fången. hur går han? Haltar, stel, vinglig? Allmäntillstånd? Svettning, ögon, avföring, aptit? temp? varma hovar? mm? det går ju lite förkyldningar här å där just nu, men för den skulle ska man ju inte rasa i vikt sådär.. lr ha ont i hovarna.

edit! tkr du ska ta ut en annan vet för att va mer på den säkra sidan.

Senast ändrad:

Jag kan bara hålla med, hästen kanske är fullt frisk, men varför ta risken, det kan gå så himla snett om man har otur.

ja och om det nu är fång så skrattar man väl inte åt det, lite känsla kan man ju iaf ha. taskigt att svartmåla någon man inte vet särskilt mkt om.. det säger ju mer om den personen som svartmålar än den som var tänkt att vara "the bad guy".

Bara nått man kan ha i åtake innan man sprider sk "sanningar".

Edit: såg att person i fråga blev bannad nyss... ja så kan det visst gå.

Senast ändrad:

Hej alla !!

Han är piggare nu men är extremt mammig, :angel: och han vill vara hos mig hela tiden. Jag får inte gå ifrån honom alls :D.....

Ikväll så gick ja med han en stund i ridhuset och han va super col och lugn och tyckte det va super kul. Jag fick inte lämna honom alls utan han satt nästan i knät på mig :D är det bra ???

Han går på Hösilage och lucärn nu och vi ska ha återbesök om 2 - 3 veckor enligt vettis....

Ok, härligt att han mår bättre! var vet ute idag? Vad sa h*n?

jag vill nog inte ha mina hästar i knät, de är rätt så tunga ;)...

Ja han tyckte de va super kul, trots första gången i sitt liv i ridhus, nosa på hinderstöd osv utan problem. Jag har tur då tjejen äger stalle jobbar innom hästveterinär så hon har full koll på honom. Hon tycker att jag ska börja, longera, tömköra, ut o gå, köra honom, osv, då ja inte vill rida ännu.... Men va tycker ni ???

Jag ser ingen som helst anledning till att arbeta en häst i underhull. Det absolut viktigaste just nu måste vara att utesluta fång. Låt sedan hästen äta upp sig. Du ska absolut kunna se resultat på två veckor.

Går han fortfarande på smärtstillande? I så fall hade jag verkligen inte vågat göra något med honom ännu. Det kan maskera de flesta fångsymtom, såsom puls och problem med att röra sig, och hästen kan vara mycket sämre än han verkar. Skulle han inte stå på boxvila nu?

Håller med Cathrine, absolut INGET arbete alls förrän du vet att hästen verkligen är frisk!

Alltså han åt smärtis över helgen !
Jag prata med en annan veterinär på station idag
och dom sa oxå att ja kunde börja komma igång sakta med longering och tömkörning, promenader utan ryttare på ryggen. Så nu är man snurrig va man ska göra..... :confused:

Du har all tid i världen så låt din fina häst landa, få bo in sig på stället kolla in omgivning. Betänk att du inte haft hästen så länge, den har fått byta stall (och foder skulle jag tro) 2 gånger på den här korta tiden plus att han varit (och kanske är sjuk) och dessutom är hästen rätt mager. Hade det varit min häst hade jag bara tagit det lugnt ett par veckor till, kanske promenerat med hästen (om jag vågat för den ev fångkänningen) och umgåtts med den. Jag tror du kommer att ha igen det senare.

Jag håller med övriga här. Anser att din häst behöver landa. När den börjar känna sej hemma och är konstaterat frisk (tidigt att avgöra än kanske även för någon utbildad) så kanske det räcker med prommis utan ryttare till en början. :)

Jag tror mer på va ni säger och jag är hos han 2 ggr om dagen och pysslar o grejer o myser, vi går korta promenader och spanar in omgivningen osv och sen så är vi i ridhuset o myser o går där inne så han får lukta o titta på allt och känna sig avslappnad ..... :d Något mer man kan göra :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 026
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar