Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Fast hur menar du nu?

Jag är mycket mycket god vän med dom som har stallet TS står i nu!
Dom accepterar alla och det finns redan en travare i stallet sen innan!

Jo du det märks att du är deras vän ( eller är stallvärden själv), i denna och TS andra tråd, till den grad att du talar skit om någon du påstår dig inte ha träffat och talar om hur bra det är och hur fint flocken (som du inte ens sett i nuvarande konstelation) fungerar. Du försvarar alltså en situation som du påstår dig ha noll koll på för du är inte ens närvarande där.

Jag tror säkert stallet är utmärkt, men för TS funkar det uppenbarligen inte, hennes häst passar inte in för närvarande och du svarar i stort sett att hon är en idiot som inte uppskattar dina vänners stall för det var så bra där.

Detta är inte riktat till någon särskild och absolut inte till alla! Jag måste bara få sägas att det är heeelt otroligt vilken "grälsjukelust" här finns! Först ifrågasätts och förminskas trådskaparen, sen får Fashionistan sina fiskar varma, när hon beskriver stallet utifrån sin egen uppfattning. Det här är inte den enda tråden där denna översittar- och mobbingattityd kommer fram. Otäckt! Ursäkta trådkapet. Åter till trådskaparen....

:bow::bow::bow:

Men så tur vi har dej som så konstuktivt sågar de som diskuterar. Det är så mycket ädlare :angel: Inser du inte att du gör precis samma sak som de du kritiserar?

men ta era dispyter på PM istället.

TS:
vet ärligt talat inte vad du kan göra mer än du redan gör. flytta ligger ju planeringen och så länge stallägaren inte vill hjälpa honom så får du nog bara stå ut med lite dyrare bensinräkning.

jättetråkigt att stallägaren är så bestämd, då är din stackars häst som blir lidande!

kanske kan lägga in mer hö till honom på natten?
och som den vän av ordning jag är så är ju fri tillgång just fri tillgång och inte 8+3+3+3 som du skriver.
bra mängd, men inte fri tillgång.

KL

TS -sluta inte fråga om hjälp är du snäll. Vet du inte så fråga.. det är bäst för alla, hästen ffa.

De mesta tok som händer sker för att folk 1) inte vet bättre och 2) inte har vett att höra sej för eller att 3) ingen törs säja till.

Ni får ursäkta men jag har inte orkat svara eller vara inne pgr av alla påhopp som har blivit. JAG DÖMMER INTE UT STALL / HÄSTAR / PERSONER.... jag SKRIVER BARA VAD MIN HÄST BEHÖVER INGET ANNAT. Läs tråden innan till så kanske du förstår va vi pratar om :mad:. Tack alla som stöttar mig.... ;)

Nu har jag fått tag i ett annat stall med följande möjligheter:

* Större box

* Egen hage att gå i

* Spolspilta med kall / varmvatten

* In / Utsläpp varje dag utom helger då hjälps vi åt

* 4 fodringar per dag 7 dagar i veckan

* Ridhus

* Bättre och massor med ridvägar än där jag står idag

* Tillgång till Veterinär i stallet

* Tillgång till Dressyr / Hopptränare m.m.m.

* Kan min häst få det bättre eller ???? :bow: :banana: :bump:

Flyttar redan i veckan....

Va bra att du har hittat ett nytt stall! Hoppas att både du och hästen kommer att trivas! :)

Sen inte nog med detta. Min pålle blev sjuk i torsdags kväll och vettis fick tillkallas ut kl 23.15 ca. Vilket blev en dyyyr och onödig kostnad för min del. Hästen kunde knappt gå, va varm i alla 4 hovar / kotor samt puls i alla fyra. Han va sååååå halt och ville ej gå ut till stallgången när vettis ville undersöka. Vettis misstänkte Direkt Fångkänning och gav han medicin och 2 veckors boxvila.

Igår så kunde han gå normalt mer eller mindre och var jämnvarm i alla 4 och kunde ej känna någon hög puls. Nu undrar mán, var detta verkligen en fångkänning. Vettis var även något tveksam och tyckte att han skulle röntgas om ett par veckor för att se hur kotorna såg ut.

Vettis sa även så här till mig om hästen:

* Mager häst men dock inte undernärd

* Behöver ett groft fjolårs HÖ dock inte hösilage

* Går bra och PM så kan ni få veta mer va han sa.....

* Blev rejält Chockad över va han sa till mig, har aldrig hört en veterinär säga en sådan sak.

Men i alla fall:

Hästen har stått i box hela helgen och skött sig jätte fint :banana: duktig pålla man har. Ska idag ta ut honom o se hur han rör sig osv , sen att han ska få lite frisk luft.

Ang fjolårshö så finns ingen anledning ge fjolårshö om du kan få tag på grovstråigt årshö.

Fjolårshö tappar vitaminer och thats it. I övrigt är det varken bättre eller sämre än ett årshö med samma värden. Att fjolårshö ofta rek vid fång är för högsäsongen för fång är när årets senare höskördar inte hunnit komma in och analyseras, dvs det är lättare att få tag på ett sent slaget hö med lämpliga värden och struktur om man köper av förra årets överskott.

Den här tiden på året finns ingen anledning leta ihjäl sig efter fjolårshö om du kan hitta årshö med rätt fiberstruktur och värden, det är ingen skillnad för hästen utom vitaminmässigt. Hittar du ett passande fjolårshö går det givetvis kanonbra det med, men du behöver inte leta ihjäl dig.

Dock, grovstråigt hö = sent slaget övervuxet/överblommat, och kan ligga normalt i MJ men ligger ofta/st ågt i protein. Även fångisar/misstänka sådana behöver sitt underhållsbehov av protein, och är din häst tunn så dessto större anledning se till den får sitt behov. Så vad du än köper köp analyserat och kolla så värdena passar!

(Fördelen med grovstråigt är att det tar längre att äta, dvs man kan sänka givan på de oftast tjocka/hungriga/snabbätande fångisarna. Så i din hästs fall vet jag inte riktgigt om veterinären är så uppdaterad på fång utan ger ett gammalt förlegat råd eller vad h*n vill åt med det grovstråiga)

Sen, ta INTE ut en misstänkt fångis för att se hur den rör sig, def inte om den står på smärtis. OM den har fång så de KAN svara superfort på medicinen och verka bra, men ÄR det inte. Och de ska stå still, pinstill helst. Får hästen ingen medicinering förutom den dos vet gav är det mindre högrisk, men står den på butta/finadyne/metacam/etc så inga rörelsekontroller. Det kan förvärra OM det är fång, och du kan tyvärr inte helt utesluta fång om den står på medicin. (Sen behöver det ju absolut inte vara fång, men innan man vet är det alltid bättre att räkna med det 'värsta' så man nte riskerar förvärra)

*KL*

vet inte om jag är dum, men den hästen hade jag inte sett som något problem, visst är han smal men något större problem ser jag det inte som, det som fattas på honom har man ju med ganska lätthet matat upp på rätt kort tid.

Jassica: Läs hela tråden så kanske du förstår va vi pratar om, känns som att du inte har gjort det.

Jag har aldrig haft en Fånghäst i hela mitt liv och vet ej nått om denna sjukdom så massa tips är guld värt. Han står på en 10 dagars kur. Plus att vettis hade gett direkt i blodet. Han sa att han hade strikt Boxvila i 2 veckor, och att ja kunde flytta min häst om han inte hade så hög värme i fötterna + puls då.... ska ju stå i ett stall med en veterinärassistänt och får massor av hjälp där. :laugh:

Nu såg jag att tråden har flera sidor, och jag har inte läst igenom den. Svarar bara på ursprungsinlägget!

Jag hade gjort såhär:

* Fri tillgång på hö/hösilage med högt TS
* Lucern/Krafft Groov 125/Hippo Grow Alfa, börja med lite och öka med tiden. Tänk dock på att både groov och grow alfa inte bör ges för mkt av, lucernen däremot kan man ge i rikligare mängder!
* Täckad vid hårt/kallt väder. (Maten går mer till hullet än att hålla värmen)
* Promenader vid hand till att börja med, sedan lägga in lite tömkörning och liknande. Ingen ridning förrän hästen är i hull och muskler nog att bära en ryttare rätt. Med detta tar jag då förgivet att hästen är grundligt vetundersökt.

Lycka till med din skönhet :)

har läst hela tråden, men blev inte klokare på det, du har fått tillbaka en häst som du haft förut, men i ett senare inlägg visste du bara vad det var för en häst och du fick frågam om du ville ha den, och i ett annat inlägg svarade du på en anonns på hästen...

Lavinia, bra skrivet! Du skrev det som jag tänkte :bow:

Gelmir, lycka till och ta inte åt dig av vad alla bessrevisser skriver. Fortsätt som du gör så blir det säkert bra för dig och din häst.

Håller helt med Alexandra. Ta ABSOLUT INTE ut en misstänkt fånghäst - särskilt inte när den står på så pass mycket smärtstillande. Strikt boxvila är strikt boxvila - hästen ska inte gå ut ur boxen.

Skrev Alex så nu?

När hennes var sjuk tog hon ut den o mockade o det var kanske därför den var tvungen att gå på butta så osedvanligt länge.

hon blev mäkta arg på mig när jag skrev att den skulle stå still på mjukt underlag- i sin box.

Den ska vara bekväm i sin box- inte kollas i gången varje dag o man väntar 2 v. på att ta ut den!

Jag har fått massa tips och tackar alla för detta :bow: :bow: :bow: finns ärliga människor i alla fall på bukefalos. Nu flyttar min häst i morron och lovar att berätta om hur de går för honom i fortsättningen. Kanske vill ha mer tips och råd ect :angel:

Återkommer mina vänner :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 026
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar