Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Men hon säjer ju att hon åker ut och tar in honom och stödutfodrar varje dag!!??

Men hon säjer ju att hon åker ut och tar in honom och stödutfodrar varje dag!!??

Precis, so what´s the problem?

Fortsätt att stödfodra och ta in så tar han sig snart. Har du inte tid/inte orkar/inte vill det så finns det inget annat alternativ än att byta stall. Eller banka vett i stallägarens huvud! DET är DE alternativen du har att välja på. Så förstår inte riktigt alla dessa spekulationer och allt detta gnäll från någons sida?

Mitt "problem" är att så många tydligen tycker att Jordbruksverkets lägstarekommendation är fullt tillräckligt. D v s får hästen dricka sig otörstig två gånger om dagen så är det OK.

Nu skriver inte TS när hon kör ut och stödfodrar, men hästarna kommer ut 06:30 och då står resten av hästarna och äter alt. skyddar balen och vattnet. Vilket givetvis är en otrolig stress för ts häst, som dessutom behöver äta upp sig. Stressen tillsammans med avsaknaden av jämt tillfört grovfoder är ju formligen en vädjan om magproblem (magkatarr, magsår störning etc) som verkligen inte behövs för en häst som ser ut som den som visas på bild. Den hästen behöver lugn och ro, gott om mat och vatten och tid att rehabilitera sig.

Inte stressa för att h*n inte får vara i flocken, inte får äta med de andra, inte får dricka.

Hur kan man tycka detta är OK? Jag börjar känna att världen är på väg utför, när man som hästmänniska anser att det är helt OK hantering.

Men vem har sagt att det är ok?

Jag konstaterar att det är som det är och ibland ser inte verkligheten ut sån att man bara kan ta sin häst och flytta den. Var ska man ställa den då, hemma på balkongen?

Oresonliga stallägare är det gott om, hittar man en bra stallägare ska man hålla ruskigt hårt i den. Dessutom får man inte alltid vad som utlovats när man tittade på stallet och alla hästar funkar inte i alla flockar.

Och TS letar ny plats, hon tar in hästen och stödfodrar inne, hon gör vad hon kan med de tillgångar hon för närvarande har. Om du kan skaka fram en bättre plats åt hennes häst att stå på så gör det, vi vet väl var i sverige hon finns?

Det går inte att trolla med knäna mot den som äger stallet, hur gärna man än vill och det går inte över dagen att flytta hästen om man inte har de rätta kontakterna. Så ser verkligheten ut för de flesta!

/Lavinia, som inte kan förstå vad påhopp efter påhopp ska ge för resultat mer än att TS ger upp helt och slutar be om hjälp. Är meningen att buke bara är till för dom som gör allting helt rätt hela tiden och har perfekt hästhållning (vem har det och vem bestämmer vad som är det?)

Den där var väl lite tunn, ja, men knappast så att "han ser ut att dö". Tycker inte den ser speciellt anskrämlig ut alls. Är den frisk i övrigt är det nog bara att mata på, framförallt med bra grovfoder. Lycka till :-)

Visst kan stallägaren revidera, sin åsikt, men det var inte det du skrev om utan: "Kan du inte höra om det finns möjlighet att din häst o en till kan få en egen hage ett tag- tills den ätit upp sig?" vilket TS redan svarat på. Skriv vad du menar nästa gång så slipper du skita ner kläderna när du rullar omkring på golvet.

PÅHOPP?! Det är krasst konstaterande, JAG TYCKER betyder att min personliga åsikt är att detta är en hästhållning som är helt oförsvarbar. Jag skulle aldrig i mitt liv kunnat försvara att hästen vecka ut och vecka in står på det sättet som beskrivs i den här tråden.

Nej, det går inte alltid att hitta drömplatsen över en natt, men det här är ju inget som uppkommit som blixt från klar himmel heller. Jag har själv fått flytta med två dagars varsel för hästens situation blev ohållbar. Nej, det blev inte billigt och det blev inte till någon idealplats. Men för HÄSTEN blev det i alla fall femtiofyra gånger bättre.

Jag tycker det är dax att inse att man som hästägare inte har några rättigheter, bara skyldigheter gentemot hästen (här lånar jag från en suverän krönika av djurskyddsinspektör Knatte Gårdlund, publicerad i Tidningen Ridsport för några veckor sedan). Ovanstående är inte OK, det är inte acceptabelt och ingen häst ska behöva ha det så. Hur länge är OK för din del? Några veckor? Månader? Ett halvår? Längre, om det är så att hästägaren inte anser att det är rätt hyra/avstånd/färg i stallet hos de alternativa lösningarna?

Stallplatser finns alltid, särskilt i dessa dagar med hästägare som slutar och säljer sina hästar. Sällan har jag sett så mycket stallplatser annonseras som nu. Dessutom kan man ju alltid söka upp aktuella stallägare och höra med dem om de har kort- eller långsiktiga lösningar på problemet.

HÄSTEN kan inte lösa detta åt sig. HÄSTÄGAREN ansvarar både för att hästen sitter i den här ruttna sitsen och likaså att omgående ta hästen ur den usla sitsen.

*kl*

Fast verkligheten ser ut såhär:

Trevligt stall med BRA ventilation! (7 boxar)
Fräscha boxar med fönster och vattenkopp som ej fryser på vintern (man får även ha hink om man vill)
Fri tillgång till analyserat hösilage i hagen, 13kg att fodra med i boxen/dag.
Ny paddock med trevligt underlag, dock aningens tungt för tillfället (Upplyst)
Bra ridvägar, finns massor att välja på!
STORA kupperade hagar!
Det är mycket noga att man sopar och plockar undan efter sig pga säkerhet och att det ska vara trevligt när vet & hovis kommer osv!

Trevlig balanserad flock med varierande åldrar från föl-skruttgubbe och hästar, hagar, vatten och foder ses över varje dag!

+ att det inte är på tal om några 5 jourer i veckan :mad:, det handlar om 5 pass (alltså antingen intag eller utsläpp) eftersom att man mockar för sig själv och gör i ordning allt foder själv.

Och nu innan jag åkte gav vi visst eftermiddagsmat och sen den som släcker ger kvällspåsarna

Det är 7 hästar med totalt 5 ägare i stallet, bara så att ni får en uppfattning.

Senast ändrad:

Hur kan en flock vara trevlig och balanserad om en individ inte får komma fram till maten?

Och uppenbarligen har du och TS olika uppgifter om hur mycket hö som får fodras i boxen.

Hej!

Men om du vet var det är, kan inte du tipsa TS om några vettiga stall i närheten. Ja, eller stall där hennes häst kan må bättre, kanske med en mindre stabil flock, så den får lättare att komma in? Stabila flockar kan ju vara svåra att komma in i som ny, speciellt om man är ranglåg. Hade TS bott i närheten av oss hade hennes pålle kunnat bo med våra, där får tom med min vara med i gänget nu.

När du beskriver stallet låter det ju bra, men det funkar ju inte för alla hästar oavsett. På pappret hade jag inte haft några problem att flytta dit min, men hon hade nog också blivit mobbad (hopplöst med såna här känsliga individer). Ofta är ju inte problemen med stallägarna nåt som dyker upp förrän problemen visar sig- det kan man inte veta i förväg. Och man kan oftast inte heller fråga alla frågor för alla situationer när man är och tittar på stall.. (hur ska man veta att en valack som aldrig tidigare klättrat plötsligt får flippen och börjar klättra på allt som rör sej och att då visar det sej att stallägaren anser att "det är ingen fara, dom kan gå ihop ändå", tex).

/Lavinia

Ptja det finns en del stall men eftersom att jag inte vet vart TS bor eller vem hon är så vet jag ju inte vilken riktining...
+ att hon tydligen vill ha en box till, det verkar ju märkligt om hon klagar såhär? :angel:

Men de flesta stall jag vet är tävlingsstall där dom knappast släpper in en så mager travare, där är det tävling och träning med täcke hela sommaren och mycket mycket kontrollerad utevistelse som gäller, dessutom ca 5000kr i månaden... :idea:

(Jag hade absolut kunnat stå där om min var äldre, finns allt man behöver på den anläggningen!)

Du din attityd är osmaklig, är det dina bästisar som har stallet månde? TS har för övrigt inte med ett ord klagat på anläggningen, bara på att hon inte kan ge sin häst den mat den ser ut att behöva.

Du gör inget vidare reklam för dem. För mig bekräftar du mest vad TS fått fram. Hon har mest ett trubbel, att hästen inte får vara med i flocken och stallägaren inte vill hjälpa.

Fast hur menar du nu?

Jag är mycket mycket god vän med dom som har stallet TS står i nu!
Dom accepterar alla och det finns redan en travare i stallet sen innan!

Ptja det finns en del stall men eftersom att jag inte vet vart TS bor eller vem hon är så vet jag ju inte vilken riktining...
+ att hon tydligen vill ha en box till, det verkar ju märkligt om hon klagar såhär? :angel:

Men de flesta stall jag vet är tävlingsstall där dom knappast släpper in en så mager travare, där är det tävling och träning med täcke hela sommaren och mycket mycket kontrollerad utevistelse som gäller, dessutom ca 5000kr i månaden... :idea:

(Jag hade absolut kunnat stå där om min var äldre, finns allt man behöver på den anläggningen!)

Detta är INTE TS stall!

Sååååå jääääkla neggativ är du din lille.... Fashionistan..
Du är ju själv inte ens där längre och ändå klagar du på TS???
Måste säga, att de borde förstå om du vill ha en mindre hage.. Hästarna ska enligt lag alltid ha tilllgång till frisk vatten om de är ute mer än 2 eller 4 timmar eller vad det är ( jag har alltid vatten jag själv fyller varje morgon till alla hästarna oavsett om de är ute 10 min eller 10 timmar..)
Det får inte din häst oavsett om stallägaren fyller på, finns de inte någon möjlighet alls att du kommer på morgonen och lägger en hög vid sidan om??
Känns mer som om det handlar om tiden kanske..? Eller orken att stiga upp när de ska in..?
Kan inte din häst äta 6kg på morgonen och stanna inne 1-2 timmar extra och så släpper du ut den sen? Samt mockar och donar, sen fodrar ett kilo i hagen så den hinner äta upp och stallägarna kanske missar att du ger han vid sidan av...!!?
Sen tar du in din häst och ryktar och promenerar för hand, då rör den på sig och sen låter du den äta lite. sen tar du ut den tills den ska in igen?

Låter kanske lite snurrigt och som mycket tid behövs, men det krävs mycket tid när man har sjuka hästar.

/metspo, som aldrig haft en sjuk häst, men sett sååå många nära runtomkring som varit med om väääldigt mycket...

Menade givetvis * orken att stiga upp när de ska ut *
Ett tips... Börja med hö, sedan övergå till annat men de hjälper inte alltid med krafft..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar