Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Dagen kom och mitt huve snurrade och funderade över vem hästen kunde vara för ja hade mina aningar. Men jag ville vänta o se om jag hade rätt. När jag väl kom dit och fick se hästen, så kände jag igen honom. Det var ju min gammla vän. "men" han kände inte riktigt igen mig :cry: fattade nada. Så jag bad om att få titta på hästen och dom tog in honom i stallet, över min förvåning så var det inte samma häst i hullet som för några år sen :cry: utan det var en mager och ledsen kille som trodde han skulle dö typ.

Förstår inte riktigt ?Har du haft denna häst tidigare ??????

Ja, jag undrar samma sak??? Du tog bort din för ett år sedan?? Förklara? Denna är inte gammal? Haft den som föl o sålt?
Ursäkta om jag ifrågarsätter, men du låter mkt ung i ditt sätt att skriva, men har haft hästar i 25 år?

Troll??

kl

En människa som kan mycket säger aldrig att den kan det mesta. Den personen är ödmjuk och vet att det är väldigt få som kan det mesta. Att poängtera sin kunskap är det största tecknet på okunskap enligt mig. Dina frågor som är på ganska basic nivå visar på att du inte kan särskilt mycket, vilket inte är fel. Du frågar och vill lära dig, det är bra. Men skippa att hävda hur mycket du kan, det blir bara pinsamt.

Jag förstår inte heller riktigt hur historien hänger ihop? Snälla förklara och fortsätt gärna berätta om hur det går.

Sen säger jag som de andra ang foderråden från Krafft, de vill sälja sina produkter, de har inte din hästs bästa för ögonen utan mest dollartecken.

Jag har sett värre spjälstaket :) men jag säger som de andra ang foderstaten, 1 KILO muskel låter helt vansinnigt, det är drag i det fodret och för en häst som inte är van kan det vara rent ut sagt förödande. Ge istället 2-3 kg LUCERN som räknas som grovfoder och är mkt mildare för din häst.
Sen, om det behövs, när han är i kondition och i hull kan du ev komplettera med krafft muskel och då en liten mängd, behövs så lite av det fodret för att man ska se skillnad :)

Lycka till!

Undrade lite också, fast det är lite utanför ämnet kanske, men åker man så många mil utan att fråga efter hästens namn?
Eftersom Ts undrade om det kunde vara samma häst hon tydligen ? hade ägt, så frågar man väl efter namnet i tele redan?

Men, men hoppas hästen mår bra snart igen

Spillers condition cubes fungerade kanon på min när hon hade problem med hullet.. Förutom det, grovföder och lucerne är mitt tips :)
När PP var som värst fick hon Spillers CC, solrosfrö, lucerne, havre, korn och tillnärmat fri tillgång på hö, det fungerade.
Lycka till :)

Tusen Tack för alla tips och ideer !!

Nu har jag bara fått ett beskymmer till, han blir undan skuffad i hagen bland alla 6 hästar och får inte komma fram och äta ordentligt eller dricka vatten så nu går man och oroar sig för detta :cry:

Då måste du självklart flytta honom omgående! En häst inte får dricka kan få riktigt läskiga koliker. Och får han inte äta - nä, så kan det inte vara.

Är du säker på att de är KRAFFT muskel du ger honom? Det är inte ett färdigfoder utan ett protein kompletteringsfoder eller vad man ska säga. Vitaminer och mineraler är inte tillsatt. Det innehåller mestadels potatisprotein och väldigt lite energi.

Jag skulle gissa på att KRAFFT groov 125 skulle passa bättre! Du har inte missförstått rådet från krafft? Man ska dessutom inte ge 1 kg krafft muskel, utan du räknar en foderstat och utifrån det kan du behöva lägga till proteinfoder, ett halvt kg/dag av muskel ger mkt högt protein. I min foderstat räckte det gott och väl med 0,25 kg.

Även om KRAFFT vill tjäna pengar så ska de ju råda om det lämpligaste fodret, och muskel tvivlar jag på att de rekommenderar samt säger att den ska klara sig på det och hö i stort sätt. De skulle snarare säga att du skulle ge ca 3kg av ett färdigfoder som passar med endast hö.

Vad heter hästen? Tycker den ser ganska okej ut dock lite mager. Med vila och rätt foder blir det nog bra.

:crazy: Hon sa att jag skulle ge Kraft Muskel och sen lägga till Havrekross och sen betfor och mineral samt B-vitamin,

Jag ser inte att min häst går upp i vikt alls, ska ta nya bilder idag och jämnföra hur han ser ut i hullet. För min Magkänsla är att han får inte i sig tillräckligt med mat. Jag ska inte behöva åka ut extra för att stödfodra samt lägga in extra mat på kvällen i hömängd. Vill verkligen inte chocka honom.

Jag sitter och räknar och kollar va ja ska ge honom, men snart ringer jag ut veterinär för en ordentlig hälsokoll, då nissen inte gjorde de som var ut sist. :cry:, han kan dricka 10 liter vatten direkt när han kommer in och även vräker i sig hö.... Jag har evt planer på flytt, men tyvärr så får man ingen plats, då de är fullt över allt :cry:

Bild kommer under dagen och ska även kolla höanalysen som kom upp igår !!

ge fri tillgång på hö, vräker han i sig hö när han kommer in kanske han inte får nog ute i hagen? Har han vatten i hagen då? Följ inte rekommendationen om du gör foderstat i ett foderstatsprogram, utan öka mer tills han gått upp i vikt till så som du vill ha honom. Ge så mkt hö han kan äta och räkna sen i foderstaten om du behöver lägga till ngt efter hur höanalysen ser ut.

Tusen Tack för alla tips och ideer !!

Nu har jag bara fått ett beskymmer till, han blir undan skuffad i hagen bland alla 6 hästar och får inte komma fram och äta ordentligt eller dricka vatten så nu går man och oroar sig för detta :cry:

Ställ ut en till vattenbalja en bit ifrån den andra, ge mer hö och lägg ut i flera högar så det finns mer höhögar än hästar i hagen. Du kan ju inte låta det vara så att maten finns på ett ställe också får han aldrig komma fram och äta.

Så förra veckan den 4/10 - 2011 så fick jag ett telefonsamtal från en man som berättade att han hade en häst och jag blev ju så klart nyfiken och ställde massa frågor om hästen, och hästen började bli mer o mer bekant ju mer ja fick veta om den.

Vilka frågor ställde du och vilka svar fick du??

Att ha tillgång till historiken brukar vara basic innan man ens våga sig på en gissning.

Ställ ut en till vattenbalja en bit ifrån den andra, ge mer hö och lägg ut i flera högar så det finns mer höhögar än hästar i hagen. Du kan ju inte låta det vara så att maten finns på ett ställe också får han aldrig komma fram och äta.

Bra svar :laugh:
TS: Dessutom skulle jag omgående minska flocken.
Går det att dela av en hage till din och någon häst till? Blir förvånad om det inte går (!) det kan ju inte vara något nytt i ett stall att en del blir hackkycklingar i en större flock. Betalar jag dessutom för en stallplats så tkr jag att man kan kräva att ens häst inte ska vara stressad och mobbad i hagen.

Hästen är i första hand tunn.

den ser ut att ha fått lite mat en längre tid o då försvinner även fett i muskler o till slut även muskulatur.

Den behöver ro att äta jag skulle ge fritt hö, betfor, o soja för att stoppa i den lite mer kóncentrat- socker behöver den o får via hö o betfor.

om det är som jag tror att den fått för lite hö så kommer den nog att ha svårt att få i sig allt det den behöver via hö o lucern.

den är insjunken i flanken o så brukar de som fått lite stråfoder se ut.

* han får fri tillgång på hö

* nej stallägare vill ej att man ska dela upp massa högar utan har sin bal o dela på (rundbal )

* nej dom vill ej dela på flocken eller sätta han i en egen hage

* han får betfor, soja, varje dag

* han är grymt låg i rang och mobbad och blir undan skuffad från både mat och vatten

* han dyker ner i diket för att äta gräs vid intag, dyker ner i vattenhinken för att dricka när han kommer in, vräker i sig hö o kraft vid inkomn

* dom har 2 separata vattenhoar plus bäcken som rinner och en damm i hagen o dricka ur

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar