Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Hm funkar ej o lägga upp bilder, men jobbar på det

Det låter inte som ett trevligt stall där man inte kan hjälpa till att få in en ny häst i flocken. Nykomlingar blir vanligen undanskuffade och bortkörda, det gör inte så himla mycket några dagar och om hästen har normalt hull men för en med underhull är det förödande.

Du ger hästen 1 kg muskel och sen nu även soya? Du gör just nu inte hästen någon björntjänst verkar det som. Dessutom så får den inte äta i hagen och inte dricka. Då den är helt beroende av dina val för att överleva bör du i första hand hitta ett annat stall där han kan få lugn och ro och en chans att komma tillbaka. Sen bör du ta kontakt med en kunnig människa som kan hjälpa dig att göra en foderstat , hästar kan bli farligt sjuka vid för mycket protein, du kan även orsaka en mager häst fång om du fodrar den fel och bara trycker i den mat för att den ska ha, man måste ge rätt för att det ska bli rätt i hullet.
Jag hoppas allt löser sig för dig. Om du vill ha hjälp med foderstat så PM:a gärna :)

Emma som pluggat foder , kvoter och foderstater till bedrövelse och äntligen fattar galoppen :angel::rofl:

i47046081._szw1280h1280_.jpg

1a dagen när han kom till mig den 9/10 2011

i47209430._szw1280h1280_.jpg

18/10 2011

Visst ser man skillnad ??? ;)

Kanske.:angel:

När man ger för mkt protein till en mager häst måste den använda mer energi för att utvinna energi.

Ge mkt mer energi o en lagom dos protein.

när den sedan börjar användas o har lite hull o ta av kan du ge mer protein.

PS. det syns att du pysslar med den:bow::love: DS

Senast ändrad:

Jo det ser ut att vara skillnad, med reservation fför att ljus och vinklar kan ställa till det

Jadå, manen är kortare, annars vet jag ärligt talat inte om det är någon större skillnad. Men som ovanstående sa, det kan ju bero på vinklar/ljus och så vidare.

Att du "tänker" på att flytta från detta elände men inte gör något känns rätt elakt, hur tänker du?
Du vet att hästen blir stressad av hag"kamraterna" och att han inte får i sig den mängd mat/vätska han behöver men ändå gör du inte mer än "tänker tanken" på att kanske flytta?

Aldrig att jag hade stått kvar i ett stall som inte ser till hästens (alla hästars!) bästa i första hand, och speciellt när det är så uppenbart att det inte funkar i hagen!
Vem är det som bestämmer att det ska vara så här? Och vad har den för skäl till det?
Har ni som betalar stall/box/haghyra ingenting att säga till om?
Du säger "fri tillgång" men det har han ju inte eftersom han inte har någon tillgång till fodret p.g.a de andra hästarna.

Att det inte är lämpligt att han vräker i sig mat + vatten när han kommer in är väl självklart?
Ska du stå kvar där får du nog antingen åka ut och stödfodra (utanför hagen så han får äta i lugn och ro!) eller leta efter hjälp så att någon kan hjälpa dig med det.
Och vid intag kanske du inte ska ge hela mat/vattenransonen på en gång, utan dela upp den?

På vilket sätt tycker du att jag pysslar om hästen :love: Axel ???

MIMIFLY: LÄS LITE INNAN TILL INNAN DU HACKAR PÅ MIG: :mad:

* han får fri tillgång på hö

* nej stallägare vill ej att man ska dela upp massa högar utan har sin bal o dela på (rundbal )

* nej dom vill ej dela på flocken eller sätta han i en egen hage

* han är grymt låg i rang och mobbad och blir undan skuffad från både mat och vatten

* han dyker ner i diket för att äta gräs vid intag, dyker ner i vattenhinken för att dricka när han kommer in, vräker i sig hö o kraft vid inkomn

* dom har 2 separata vattenhoar plus bäcken som rinner och en damm i hagen o dricka ur

* just nu är det brist på stallplatser

* jag letar stallplats varje dag

* jag gör allt för att min häst ska må bra

Tyckte han passa bättre i kortare man och dessutom va hans långa man sååå sliten....

* ska även ta ut en massör som ska få gå igenom hela hästen

* vi jobbar på att lägga upp en bra foderstat för honom

* vi försöker lösa med ett annat stall men brist just nu ute vid oss

* veterinär är iblandad för att han koll på hans hälsa

* som sagt så gör jag allt för att gossen ska må bra

* åker ut och stödfodrar varje dag

* m.m.m.m.

Någe mer som ska skrivas upp eftersom att vissa vill klanka ner än.....

Nej din häst har inte fri tillgång till hö, enligt din beskrivning har han ingen mat dagtid och fri tillgång nattetid. Angående vatten så är han väl för stressad för att dricka om han nu är så törstig när han kommer in.

Och vad är det för stall som inte ens kan prestera en sjukhage? Eller dela av en bit av hagen så han kan stå nära men ändå vara i fred. Tids nog kan ni säkert slussa in honom i flocken.

Dom har fortfarande en stor rundbal att dela på ute i hagen hela dagarna, MEN han får 8 kg hö när han kommer in för natten,

som ja skriver så görs de tyvärr inte mkt åt detta !!! Men förstår va du menar med att han har inte fri tillgång på hö om dagarna på det viset....

Jag bara funderade lite på det där med fri tillgång på natten.
I många stall står ju hästarna inne mer än de går ute så även om han inte får i sig massor ute duger det bra om han får i sig så mkt han orkar inne.
Men då ska det finnas ensilage kvar i boxen på morgonen.
Finns det inte det, eller bara lite smutsigt så har han ju inte fri tillgång anser jag (nu vet jag ju inte hur det är så ta inte illa upp).

Vet ju också att travhästar kan ha väldigt svårt att gå upp i vikt och det är svårt att se skillnad på ett par veckor.
Har själv haft min 1-åring hemma från hingstbetet i 2 månader och han är fortfarande mager. Nu var ju han betydligt lägre i hull än din och hade tappat muskelmassa men det tar tid att få upp dem, allra helst om de kanske dessutom har hög förbränning.

Går han med täcke ute? Kan ju vara ett sätt att hushålla med den energi han har i kroppen nu när det är regnigt och blåsigt ute.

Ser ompysslad och fin ut, fortsatt smal, men det ger sig väl.:)

Men jag undrar lite, du skulle använda honom som ridhäst, hur hittar man en passande sadel till en häst som ser ut som han?

Har du fri tillgång till mat om du får se på när andra äter?

8 kg per dygn är inte mycket till fri tillgång för en så stor häst, har han mat kvar på morgonen?

Ibland finns mat kvar på morron och ibland inte,
dom går ut kl 06.30 och går in 18.30 tidigast,

Ja rider ju som sagt inte just nu, men har provat en sadel ja hade till min förra häst och den verkar ligga bra på honom som är mager konstigt nog :o
köptes på hööks för 1 år sen....

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320713&deptid=3&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

den har jag hemma och kan även ändra bommen på den !!!!

Rätta mig om jag har fel. Hästen äter alltså knappt 8 kg om dygnet, det är ofta slut på morgonen och mellan 06:30 och 18:30 får han ingen mat att tala om? Det är enligt mig tveksamt om den ens har fri tillgång nattetid, det borde vara minst 0,5-1 kg kvar varje dag för att kalla det fri tillgång ens halva dygnet.

Är du säker på att hästen inte får komma fram och äta senare under dagen, det kan ju vara som mest konkurrens precis när de kommer ut? Han verkar ju trots allt gå upp i vikt en del.

Stallets Fodermängd på hö !!!

Morron: 3 kg hö
Lunch: 3 kg hö
Kväll: 8 kg hö

MEN dom har nu ställt ut en bal för morron och lunch fodring, ja jag har sett många ggr att han vill gå dit o äta men får ej.... jag har även fått åka ut o stödfodra....

Jag hackar inte, jag funderar. Du behöver inte vara otrevlig.
Det är toppen att du vill hjälpa denna häst, men ska det ske någon förändring i hans hull MÅSTE det ju först förändras i hans omgivning!

Du säger ju själv att han inte får äta/dricka av det som finns för de andra hästarna?
Alltså HAR han inte fri tillgång...
Och jag undrar fortfarande "vilka" som har vad för argument till att inte låta din häst få lite lugn och ro genom att dela av/låta dig göra det?

Har ni hyresgäster inget att säga till om? Vad säger de andra om att din häst inte får äta och dricka? Vad säger vet. om detta med att han inte äter dagtid (pga de andra hästarna) och vräker i sig under kväll/natt?

Tyvärr så måste vi följa dessa regler och dom säger bara att de är ingen fara han äter som alla andra, medans vi är 3 st som är inhyrda kan styrka hur mkt han får lov att äta i hagen. Sjukhage / större hage ensam är enbart för skador eller sjukdomsfall.... Så enda raka för mig är att försöka hitta en ny stallplats om inget händer, vi försöker även få analyset på höt men dom har skrivit ner på en lapp va varje häst bör äta, men jag själv vill ju göra en egen foderstat på min häst och inte gå på deras skrivning.... :(

Jag får tyvärr åka ut extra varje dag för att ge han hö o vatten så han får äta i lugn och ro inne, men de ska liksom inte behövas åka ut hela tiden extra, men va ska ja göra då liksom.... :confused:

Vettis har inte kunnat komma ut pgr av att de går kvarka tydligen i nått närliggande stall så då vill dom inte smitta oss andra !!!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar