Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Jag blir inte klok på detta... att "inget händer" och att du borde försöka flytta omgående från stallet med din häst är väl rätt uppenbart?
"sjukhaget/ensamhage är endast till för sjukdomsfall"...krasst sett skulle man väl kunna se din häst som ett sådant? Han mår ju inte bra!
Vilka har skrivit foderstat och varför?

Får ni som är inhyrda inte säga till om NÅGOT som rör era hästar?
Jag har inte hört talas om att vet. inte kan komma pga sjukdom i andra stall, sådana risker borde väl finnas jämt? Man ringer ju (oftast) ut vet. för att hästen är sjuk, och många sjukdomar är smittsamma.
Det är väl "bara" för vet. att se till att "fixa till" sig innan han åker till andra patienter om han varit i det stallet?

Hästen är ute 12 timmar/dygn och får inte äta och dricka på den tiden? Det är ju ren vanvård faktiskt.

En häst som inte får mat under halva dygnet får rätt snart allvarliga problem med mage/tarm, det kan snabbt bli kroniska problem som gör att hästen kommer att få svårt att tillgodogöra sig foder.

Hästen har INTE fri tillgång om den inte kommer åt maten. Som du beskriver det är det snudd på att man vill skicka ut en djurskyddsinspektör - ingen häst ska behöva ha det så!

Om du tänker en häst som bara blivit utställd i en hage i 12 timmar vare dag utan varken mat eller vatten - hade du tyckt det var trevlig och god hästhållning?

Hej!

Nu tycker jag att du överdriver lite.

I många stall får hästarna kvällsmat kl 19 senast och sedan morgonmat vid 8. Dessa hästar tycks ju överleva?? Jag vet tom ställen där hästarna på helgerna får mat kl 17 som senast och sen mat igen morgonen efter vid 8. Detta är stall som är godkända av djurskydds- vilka det nu är som gör det nu. Vad skiljer hage eller box 12 timmar??

Det är uppenbart att TS inte har det optimalt i sitt stall, men hon/han? letar stallplats på annat ställe. Dessutom kan sånt här ofta lugna ner sej efter ett tag.

Alla har inte möjlighet/kontakter att få tag i nytt stall på samma dag och i många stall finns det galna stallägare som inte tänker längre än näsan räcker.. (tex dom som slänger ut hästen i hagen, trots stort bandage runt hoven och en öppnad böld därunder och både muntlig och skriftlig info om att hästen har boxvila tills sko är påsatt igen).

Sånt är inte helt lätt att veta innan man flyttar dit och jag tror som sagt att TS gör vad hon/han kan på alla punkter.

/Lavinia, som själv stått i omöjliga stall och vet hur svårt det är att hitta bättre ställe, de som är bra är tyvärr omöjliga att få plats på och de övriga.. not so fun

Du har fortfarande inte svarat på frågan om "din" häst som du startade med i inlägget, dvs. om du ägt honom tidigare?

Bry dig inte om en del av dom hysteriska inläggen om att din häst far illa :devil:
Tycker du gör så gott du kan................Rom byggdes inte på en dag:)

Bra stallplatser är svåra att hitta. Undra om dom som gapar högst har egna stall, för dom tycks inte ha förståelse för din situation:confused:

Lycka till med din häst......... har själv skaffat mig en galoppör som behöver gödas upp. Men jag har eget stall så jag kan göra det som behövs omgående.

Men som sagt skynda långsamt med hullet/ Ewa

Senast ändrad:

* han är grymt låg i rang och mobbad och blir undan skuffad från både mat och vatten

* han dyker ner i diket för att äta gräs vid intag, dyker ner i vattenhinken för att dricka när han kommer in, vräker i sig hö o kraft vid inkomn

* nej stallägare vill ej att man ska dela upp massa högar utan har sin bal o dela på (rundbal )

* nej dom vill ej dela på flocken eller sätta han i en egen hage

* han är grymt låg i rang och mobbad och blir undan skuffad från både mat och vatten

* han dyker ner i diket för att äta gräs vid intag, dyker ner i vattenhinken för att dricka när han kommer in, vräker i sig hö o kraft vid inkomn

Ibland finns mat kvar på morron och ibland inte,
dom går ut kl 06.30 och går in 18.30 tidigast,

Hej!

Nu tycker jag att du överdriver lite.

I många stall får hästarna kvällsmat kl 19 senast och sedan morgonmat vid 8. Dessa hästar tycks ju överleva?? Jag vet tom ställen där hästarna på helgerna får mat kl 17 som senast och sen mat igen morgonen efter vid 8. Detta är stall som är godkända av djurskydds- vilka det nu är som gör det nu. Vad skiljer hage eller box 12 timmar??

Först och främst har jag svårt att tro att någon godkänt en anläggning med de rutinerna (om de inte står på ätbart strö). Möjligen utan kännedom om att hästarna står 17-08 utan mat (å andra sidan har ju fodringstillfällen inget med tillgång att göra, vi fodrade en gång om dagen men hästarna hade fri tillgång).

Som ovan: hage och box skiljer sig milsvitt om det är så att det finns ätbart strö.

En häst som behöver äta upp sig, som får svälta halva dygnet och inte ens få vatten - nej, du får ursäkta. Jag står fast vid att det är usel hästhållning. Även om hästen hade varit i fint hull tycker jag det är för djäkligt.

Hästarna är helt utlämnade till vår skötsel av dem, och att sätta en häst på de här förutsättningarna får mig - så vuxen jag är - att vilja gråta. För hästen skiljer sig inte behandlingen bara för att någon gör det av "god vilja" eller av ren okunskap alt. ointresse. Resultatet blir samma för hästen.

För det första. Eftersom du har problem att hitta en annan stallplats så vore det kanske en idé att du skriver ut i vilket område du befinner dig. har du tur så finns det Bukisar där som vet om en ledig plats. :idea: (Buke är super på sådant).

Som du själv har sagt så får din häst enbart den mat du ger kvällstid (pga de andra hästarna). Detta blir alltså 8kg per dag vilket är på tok för lite. Om stallägaren nu är helt omedgörlig vad det gäller höhögar i hagen så hade jag höjt kvällsgivan ordentligt. Ingår hö i stallhyran? Om det gör det och ägaren inte går med på att du tar mer hö (mot ev. betalning såklart). Så får du köpa några balar själv.

Jag hade inte gett Krafft protein och inte heller Soja till din häst.

Tycker det låter super att du inte rider honom alls första månaden. Hade det varit jag så hade jag varvat att leda honom över bommar (markbommar och upphöjda). Korta longeringspass (typ 15 min) där du fokuserar på lugn trav och har honom inspänd. Samt gått ut och promenerat längre rundor - kolla in omgivningen - Gärna med en gjord på och lite inspänd här också. Inspänningen (korrekt gjord) hjälper honom att bygga ryggmuskler så att han klarar av att bära din vikt när den dagen kommer.

Täcke på i hagen (vet ej om du har det) så att han inte behöver förbruka energi för att hålla värmen.

Kommer de in tidigast 18.30 så hade jag åkt ut (nu vet jag inte hur du jobbar) vid fyra fem tiden och tagit in honom för lite eftermiddagsmat medan jag hade blandat maten och vägt upp hö. Därefter mockat och slutligen aktiverat honom.

Lycka till

/Nena

Om inte torv räknas till ätbart så nej.

Det är godkänt och har varit i över 20 år. Verksamhet drivs och godkänns varje år, däremot har de slagit ner på att fodringshålen i boxarna är för stora och täckeshängarna går att komma åt från dörrarna.

Du får tro vad du vill, men så ser det ut för många verksamheter ute i sverige.

Lagen säger- hästen ska vattnas 2 gånger/dag- sen är det klart att man bör se till att de har fri tillgång, men det är ingen lag på det. Lagen säger inte heller ett piss om hur länge mellan fodringarna det ska vara, på många stall är det 12 timmar minst kväll till frukost. Det finns tom stall där hästarna får mat 2 gånger/dag och det är också ok enligt lagen.

Min häst dyker också ner i gräskanter för mat och vatten och kastar sig över hö och halm när hon får, trots att hon står på fri tillgång på både vatten (2 hinkar och 1 vattenkopp) och strö(halm). Hon skriker efter oss när vi kommer till stallet för hon är såååå hungrig.

Vad du anser är ok och vad lagen säger är två helt skilda saker och i det här läget har vi en hästägare som uppenbarligen mår dåligt över situationen, hon kämpar med att hitta en lösning, men är tills vidare fast i det stall hon dumt nog lyckades placera sin häst i. Jag har själv sett liknande situationer och med is i magen har de löst sig, men vill man inte vänta får man försöka göra det bästa av situationen med det man har- det blir på inga sätt bättre för att man får höra att man är dum i huvudet.

TS: Tycker som TeamLundVer- åk upp tidigare och ta in hästen om du kan, mata på ordentligt inne, har du möjlighet kanske du kan åka upp även på lunchen och mata? Finns det någon annan i stallet som kan hjälpa dig annars? Det borde ju vara fler som ser att din häst inte mår så bra av situationen? Eller kan du helt enkelt fejka en skada så då får tillgång till en sjukhage? Det är ju inte helt osannolikt att din häst blir skadad om dom andra jagar omkring honom? Plötsligt är han halt??;)

/Lavinia, som vet att i vissa lösdrifter tar det 3 månader för nykomlingar att komma in i flocken. Jag kan tycka att det är överdrivet att vänta så länge, men att börja hacka på folk som försöker göra det bättre är inte direkt konstruktivt och hjälper inte heller situationen.

Moon: Ja jag känner till denna häst sen tidigare och fick nu ta över denna herre då han ska lägga skorna på hyllan. Dvs dom frågade mig om jag ville ha hästen då jag visste vem han var och skola om till ridhäst. Vill ej gå ut med för mkt info !!!

Alltså jag blir verkligen inte klok på detta och detta med spydiga inlägg det bryr jag mig inte om UTAN jag bara talar om va som görs och va som sägs i stallet. Jag befinner mig mellan Uddevalla och Stenungsund :D Bohuslän. och här nere är det SVÅÅÅRT att få en plats då alla verkar stå kvar nu i stallarna. Jag letar varje dag och annonserar m.m.m.

Vi är då 3 st inhyrda i detta stall och vi har koll på varandras hästar om va dom får äta och inte äta och dricka vatten osv. Vi pratar oss i mellan och vi får
ju veta va som görs i denna hage med hela flocken då alla brukar stå o kolla en bra stund vid utsläpp osv. Jag går hemma pgr av en sjukskrivning och kan därför åka ut te min häst ofta. MEN jag har 3.2 mil till stallet fram och tebax och jag och min sambo åker ut 2 ggr om dagen till hästen för att se till så han får äta o så. Jag motionerar honom med promenader, longering, tömkörn, m.m. och de är han positiv till. Dom andra 2 är självklart orolig för min häst då dom själva ser att han får inte äta lika mkt som dom andra. Tyvärr så vet inte jag hur mkt exakt han får i sig då de är lite svårt. Kan ej bo där om dagarna då de även kostar att åka. För att vettis inte kom ut är inget ja kan rå för och nu ska en annan komma den 9/11 2011 för vacc och tandkoll och då ska ja göra en ordentlig koll på honom.

Tyvärr så har vi inte mycket och säga till om i vårat stall och vi är 2 st som har planer på att evt flytta. Men som sagt det är svårt att finna plats som ligger hyffsat nära så man kan åka ofta. Sen vill jag o min sambo ha en egen liten gård och hyra men just nu så finns inte pengar till det. Vi bor billigt idag och vi får se va framtiden säger. För jag vill ha eget stall för min häst, då kan jag göra allt som behövs. Men nu får man finna sig att vara inhyrd nån stans.

* hästarna står på Torv

* har vattenkopp och hink i boxen men dricker bara ur hink ser de ut som

* hästarna får sin kvällsmat vid insläpp som är vid halv 7 - 7 vilket jag tycker är för tidigt. Dom får ingen eftermiddas mat. Dom flesta stallar matar mellan 3 - 5 ggr per dag.

* jag åker ut varje dag och tar in han tidigare för att få äta och dricka

* tyvärr så har dom sten koll på hästarna så en fejkad skada är lite svårt :(

* han går med ett fodrat regn/hösttäcke samt ett fleecetäcke under det varje dag i hagen. Dom står även inne med täcken på för dom byter inte täcken i detta stall.

Fick precis ett sms från en av tjejerna som hade morronfodring idag:

Såg din häst stå och tugga på resterna från gårdagens bottenlager som ju ligger i jord o gegga. Finns ingen ny bal i hagen och fick lägga ut hö i hagen i morse till alla hästar. Sen hade dom lämnat massa hö från gårdagens kvällsmat och detta höt är extremt tort och har grova strån som halm ungefär.
Nu mår man ju ännu sämre av detta. :cry: :confused: :cry:

Vi har Hösilage ibland är det super tort som ja skrev eller så är de mega blött,

Återigen: HÄSTEN är väl vad det handlar om? En tycka-synd-om-tråd för ägaren känner jag inte som relevant på ett hästforum under hästvård.

Det som beskrivs - och nu med tillägget att de står och drar i otjänligt foder, en hantering som är känt för att ge botulism! - får mig att formligen gå i taket. Det är inte OK att ha häst på det sättet.

Kan du inte låta häststackarn stå inne i boxen om dagarna så den får äta ordentligt?

Kör hit honom så kan han få gå här på lösdrift med fri tillgång dygnet runt med extra fodringar i hagen.
Så får vi upp honom i hull.

(bor dock en bit bort)

moderatorn kan ta bort denna tråd..... !!!!

Stallet i sig är godkänt av Naturbruksverket (eller vad dom heter, dom som kollar takhöjd, gödselplatta, utfodringar, sommarbete osv) och är mycket noga med att dom följer alla regler och lagar som finns då dom har godkänt för "Säker Verksamhet" eller vad det kallas.

Ursäkta men jag glömde visst alla begrepp i detta inlägg! :crazy: :D

Jag antar att det är Jordbruksverket du menar? Det är Länsstyrelsen som sköter tillsynen.

Säker Hästverksamhet är något som Länsförsäkringar hittat på, alltså ett så till vida privat initiativ.

Det som beskrivs här är ju ingen god hästhållning, om det så är godkänt av Gud Fader själv. Hästar som står och drar i otjänligt foder, rutiner som gör att utsatta hästar inte får mat och vatten.

Att jag som hästägare hade flyttat hästen på stört är helt självklart, oavsett anledning ska ingen häst behöva ha det som beskrivs här.

Kan du inte höra om det finns möjlighet att din häst o en till kan få en egen hage ett tag- tills den ätit upp sig?

de torde oxå se att den behöver ro att äta o få faktisk tillgång.

Tack, sådär skulle det vara! :angel: :D

Fast sådär kan det inte vara, dom har ju knappast ändrat sin syn på hästhållning sen i September? :crazy:

Ja ja, jag ska inte säga något, jag står ju inte där nu, men när min häst kom i början av Maj så fick dom fortfarande hö ett par veckor + att jag var installad då de inte gick ut på bete förens i Juni och sådär var det inte alls då, framförallt så behövde dom ej slåss om maten och vattnet ses till flera ggr varje dag då det finns unghästar och föl med i flocken.

(Och analys är tagen på höet!)

Kan du inte höra om det finns möjlighet att din häst o en till kan få en egen hage ett tag- tills den ätit upp sig?

de torde oxå se att den behöver ro att äta o få faktisk tillgång.

Har du över huvudtaget läst tråden? Enligt TS så får hon inte det.

kl
Verkar jättejobbigt med att inte hästen får komma åt höet. Kan du inte ta hö från balen och lägga en hög avsides till honom vid utsläpp åtminstone. Sedan antar jag att det än så länge inte är någon större fara för kolik och annat för det är väl en gräshage de går i. Även om din häst inte klarar sig bara på det magra gräs som är nu. Mina hästar får bara något kilo på kvällen och ibland på morgonen när det varit ruskväder, än så länge. Kan man kanske pröva att sätta ut två rundbalar så kanske hästarna delar upp sig lite och han kan komma till. Jag hade nog helt sonika skitit i om höhögar inte får läggas ut. Man kan ju ta X antal kilo från balen och lägga ut i högar i så fall några gånger per dag. Bara lite tankar.

Sedan till bilden. Det är svårt att säga om han gått upp. När jag köpte min ena som 1,5 åring så såg hon ut som honom kanske något värre över ryggen. Hon fick fri tillgång på hö samt havre och unghästkraft enl. rekommendation från vet. Unghästfodret för att få upp proteinet. Det innehöll till stor del lusern och idag hade jag nog gett lusern istället. Efter cirka en månad kunde man se resultat om än inte slående så lite hull i alla fall.

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar