Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Ska bli kul o höra hur det funkar för dej i nya stallet Låter som ett väldigt bra ställe och jag är säker på att du kommer trivas. Hoppas din häst kommer må bättre där :).

Vad ska jag göra med min gosse !!!! DEL 2

Fortsättning Följer i del 2:

Idag gick flyttlasset till det nya stallet och allt gick fort o smidigt samt att hästen rullade sig de första han gjorde i boxen då han har fått en dubbelt så större... :angel: ... Han njöt kan jag lova. Men han är avkopplandet lugn och sansad men dock lite nervös i magen men det kommer att gå över.

Jag kommer att uppdatera i Del 2 om hur det går för honom då jag förstod att många är nyfikna med den biten. Ni får gärna ställa frågor eller ge tips och råd. :idea:

hejhej

har följt tråden och är impad hur du kämpat/kämpar för din häst, det värmer:)

Hur gick det med hans hovar undrar jag? Va det fångkänning?

Tyvärr så fick jag veta att denna veterinär var lärling och han kan tyvärr inte så mkt va jag fick höra från mitt nya stall idag och nya stallägaren tror inte på fång då hon är innom veterinärbranschen och sa så här:

Hästen har fått någon form av en matchock dvs, när dom flyttar så blir de en stress och sen byter foder hastigt o de kan sluta med att magen slår ifrån, så de är tydligen inte fångkänning utan en reaktion av foderbyte, stallbyte, stress, + att han är tunn o dann, de kan tydligen ställa till de med mkt... :crazy: men ska ta ut en annan veterinär som ska få kolla honom igen.

Fortsättning Följer i del 2:

Idag gick flyttlasset till det nya stallet och allt gick fort o smidigt samt att hästen rullade sig de första han gjorde i boxen då han har fått en dubbelt så större... ... Han njöt kan jag lova. Men han är avkopplandet lugn och sansad men dock lite nervös i magen men det kommer att gå över.

Jag kommer att uppdatera i Del 2 om hur det går för honom då jag förstod att många är nyfikna med den biten. Ni får gärna ställa frågor eller ge tips och råd.

Sen vore jag tacksam om ni INTE LYSSNADE på denna spydiga människa som tror så himmla mycket !!!
Utan kom direkt till mig..

Ja gör det. Hur gör du med kraftfodret tills vidare?
Skulle jag va som du skulle jag nog bara ge grovfoder och mineraler tills veterinären varit hos er.
Fång är hemskt:( Och kan gå väldigt fort:(

Alla säger att de kan inte ha varit fång... läs högre upp om va ja skrev så får du se... :grin:

Ja gör det. Hur gör du med kraftfodret tills vidare?
Skulle jag va som du skulle jag nog bara ge grovfoder och mineraler tills veterinären varit hos er.
Fång är hemskt:( Och kan gå väldigt fort:(

Tyvärr så fick jag veta att denna veterinär var lärling och han kan tyvärr inte så mkt va jag fick höra från mitt nya stall idag och nya stallägaren tror inte på fång då hon är innom veterinärbranschen och sa så här:

Hästen har fått någon form av en matchock dvs, när dom flyttar så blir de en stress och sen byter foder hastigt o de kan sluta med att magen slår ifrån, så de är tydligen inte fångkänning utan en reaktion av foderbyte, stallbyte, stress, + att han är tunn o dann, de kan tydligen ställa till de med mkt... men ska ta ut en annan veterinär som ska få kolla honom igen.

Nu får han detta:

Hösilage
Morötter / Äpplen
Lite lite Lucärn
Mineral,

då han stod hela helgen utan kraft pgr av en evt fångkänning så kunde jag nu ge lite försiktigt med lucärn.... enligt nya stallägare o veterinär....

Jag läste.

Men OM det är fångkänningar, eftersom veterinären ej varit där ännu så tänkte jag att du utgick från att inte chansa.

Eller ska du gå efter det stallägaren trodde? Hon har ju sett hästen och gjort sin bedömning och iomed att hon är veterinär säger du så förstår jag att du litar på henne, men om jag nu bara utgår från mitt vetande så har jag faktiskt inte hört att dessa skälen skulle ge dessa symptomen? För mig låter det som ett lindrigt fånganfall

Nu får han detta:

Hösilage
Morötter / Äpplen
Lite lite Lucärn
Mineral,

då han stod hela helgen utan kraft pgr av en evt fångkänning så kunde jag nu ge lite försiktigt med lucärn.... enligt nya stallägare o veterinär....

Jag tycker du just nu ska skippa äpple och morötter ett tag till. Det är gott men kanske inte optimalt för magen, lucern är grovfoder så det går förmodligen bra.

Senast ändrad:

Men skickade vetrinärstationen ut en lärling till dig och din häst? Ska inte dom ha med sig en "riktig" veterinär som tar de avgörande beslutet på vilken behandling som ska sättas in?

Hoppas att det löser sig för er men för mig låter det också som ett lindrigt fånganfall av den infon du har gett oss.

Eftersom att jag aldrig har haft en fånghäst så kan jag ej uttala mig om detta, men jag har fått flera andra orsaker i tips väg så jag vet varken ut eller in. Men nu ska en erfaren veterinär komma ut.... :crazy: men dom sa att ja skulle köra detta nu för att få upp han i hull och ha sten koll.... :crazy: va mer kan jag göra....

Japp fler bilder kommer med tiden....

MimiFly: japp de gick fort idag :bow: :love: gossen rulla sig i spånet i boxen när han kom fram :bow: är det gott tecken kanske :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 026
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar