Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Jag hoppas hästen får somna in istället för att skickas vidare till någon annan...

Nej jag kommer inte att skicka hem honom, jag kommer låta honom få vandra
vidare. Ska ringa i morron o boka tid. Veterinären sa att jag fick välja själv, men jag vill bara hans bästa. Nej jag orkar inte med en veterinärhäst till och jag har inte huuuuuur mkt pengar som helst för att gå vidare och utreda och hålla på. Jag vill rida o inte ha en häst som står. :cry: :cry: :cry:

Klokt beslut. Det kommer bli bra och jag hoppas du hittar en häst som passar dej och är frisk :)

Oj ja du, vart ska man finna dom :confused:

Ja de känns rätt för min magkänsla och jag kommer att välja Kadavertjänsten,
för dom va en klippa när min förra togs bort. Snabbt, smidit, lugnt och fridfullt. Samt ingen stress !!!! Ursch ursch men måste tänka på allt bästa.

Oj ja du, vart ska man finna dom :confused:

.

Du hittar rätt om du inte har för bråttom. Leta inte med hjärtat så du hamnar med någon du ska "rädda". Då riskerar man att hamna med sjuka/skadade hästar. Ta tid på dej, gå igenom många annonser.
Skriv gärna ner en lista med VAD du är ute efter för häst. Vilka egenskaper, utbildning osv.

Jag blir inte klok på denna tråden, så rörigt !!! Du ändrar historien allt eftersom, & JA jag har läst alla inlägg.
Det jag reagerar på starkast är att du fick ut en lärling , påhitt & dumheter. Enl. lag får bara en veterinär skriva ut smärtstillande. Sedan så skulle han röntgas om 5 veckor, plötsligt röntgades han efter ngr dagar ? Min personliga åsikt är att du mest pratat med veterinärer på telefon, för att slippa betala dyra veterinär räkningar.
Många har häst som inte har råd att ta ut veterinär om den behöver vård, då plånboken är tom. Säger inte att du är pank, utan skriver bara min
känsla över det hela. För du ändrar historien allt eftersom inläggen du får, så du får folk på din sida. Du vill göra mkt. för din häst, det tror jag.
Men har inte ekonomin för det. Mkt. av det du gjort är helt galet & jag får inte ihop det, vilket säger mig att du är aldelles för orutinerad för att äga häst.
Tycker du borde bli medryttare till en häst istället, så slipper du huvudansvaret & i slutändan blir det billigare för dig, något du kanske har råd med.

Många okunniga övervårdar sina hästar sjuka helt ovetandes. Jag får en stark känsla att det är det du gjort. Du har inte kompettensen att ta hand om denna typ av hästar, När man förlitar sig på alla andra "kunniga" i stallen istället för att ha en ordinarie veterinär så är man inte mogen att ha problem hästar.
Men du är säkert jätte trevlig person & jag önskar dig lycka till hur du än gör.

Men skaffa dig en annan hobby för hästarnas skull....................överlåt rehabliteringen till dom som har större erfarenhet & framförallt större plånbok

Senast ändrad:

Man får ofta vad man betalar för. Vill du rida, köp då en ridhäst. En häst utan skadehistorik, i god kondition, fullt försäkrad o nogrant besiktad på klinik. En medelålders häst, då har den visat att den håller o har samtidigt flera år kvar.
Sen kan man aldrig gardera sig men visst finns det trevliga friska hobbyhästar.

Men nu kan jag inte ha en häst som bara kommer att kosta veterinärvård. :cry:

Det kan/vill ingen annan heller ... Risken är att han blir en vandringspokal. Ta ditt ansvar och avliva hästen.

Läste sista sidan nu och jag tycker du fattat ett bra beslut att låta hästen somna in.

Senast ändrad:

ta bort hästen! Finns alltför många fd. travare som far runt bland folk och far illa. Är de dessutom skadade så ska de INTE säljas vidare,,.!

Tog för övrigt bort min friska häst idag :( Men kunde inte ha kvar henne och tänker inte lämna ut henne på marknaden när man vet hur den ser ut och hur många travare som farit illa som ridhästar hos folk med lite kunskap... Samt att de lätt vandrar från hem till hem, vilket skulle vara stor chans med min lilla tjej, hon är speciell och vem helst går inte ihop med henne. Har gråtit så många tårar i och med det här beslutet. Men skulle aldirg förlåta mej själv om hon hamnade fel för att jag inte hade modet att avsluta hennes liv och vetat att hon haft det bra till slutet.

TS skriver att hon ska ta bort sin häst.

Jag hade inte heller tid för min ridtravare. Så jag fodrade ut henne på obestämd framtid.

hade inte läst de sista inläggen. svarade på det hon skrev att hon skulle sälja.

Jo om man lämna ut på foder kan man ju fortfarande ha kontroll på hästen så den inte far vidare.
Men då ska det hittas en ok fodervärd också.
Med min häst har alternativen varit ha kvar eller ta bort. Nu efter sju år tillsammans blev det att ta bort :(

Kl

Detta är inte första gången på buke en sådan här historia dyker upp. Och ofta är läget alltid det samma. Gammal travare.. mager som ett spjäll ..Och så är det någon mindre kunnig som förbarmar sig över kraken och så får vederbörande en chock när hästen visar sig kosta mer pengar än vad det finns möjlighet till att lägga ut och att det ev finns gamla skador.

Men helt ärligt .Vad fasen tror ni att ni ska få för nästan inga pengar alls?

Att ta sig ann en sådan häst kräver både pengar och en hel del kunskap. Utan dessa förutsättningar gör man hästen en björntjänst och utsätter den för vidare lidande. (vilket jag tyvärr tycker denna häst i denna tråd fått utstå ,ett jäkla hattifnattande med foder och stallplatser tex vilket är det sista en sådan här häst behöver.) En sådan här häst behöver bra mat och lugn och ro för att få en chans att återhämta sig.

Det som gör mig mest upprörd är de människor som släppt iväg hästen till TS från början. Hade de tagit sitt ansvar hade hästen inte behövt gå igenom allt detta.
En död häst lider inte.

Jag är benägen att hålla med, ett inlägg ska hästen säljas (när den är dålig? :crazy: ) i nästa ska den inte det längre?

TS,

Hur kom du fram till att den legitimerade veterinär som var ute hos dig var en lärling? Sen undrar jag med hur du fick din häst röntgad eftersom den vet med portabel röntgen inte jobbade förra veckan och distriktarna här har ingen...

Fashionistan uttryckte sig väl klumpigt i tråden, men en poäng har/hade hon, jag var förbi din häst/stall flera gånger, och upplevde en harmonisk flock, han stod ju inte utanför flocken? (Upplevde att du uttryckte att han blev "utmobbad" ) Sen tycker jag det känns knepigt med en häst som inte dricker med två STORA hoar i hagen samt en frisk, lång bäck? (Men visst, det är helt mina egna tankar och tyckanden :) )

"Tyvärr så fick jag veta att denna veterinär var lärling och han kan tyvärr inte så mkt va jag fick höra från mitt nya stall idag och nya stallägaren tror inte på fång då hon är innom veterinärbranschen och sa så här:

Hästen har fått någon form av en matchock dvs, när dom flyttar så blir de en stress och sen byter foder hastigt o de kan sluta med att magen slår ifrån, så de är tydligen inte fångkänning utan en reaktion av foderbyte, stallbyte, stress, + att han är tunn o dann, de kan tydligen ställa till de med mkt... men ska ta ut en annan veterinär som ska få kolla honom igen."

Veterinären är INTE lärling, och du väljer alltså hellre att lyssna på en person i ditt stall, som du inte känner? :crazy:
Jag tror med du har viljan, men ibland räcker tyvärr inte det :)

Senast ändrad:

*kl*

Intressant trÅd, å en intressant historia.
Du skriver om samma häst med ur två olika historier, dels detta du skrivit här men i annonsen du lagt ut ang att du sökte stallplats så var det ju för att du skulle få hem din 8 åriga travare som gått på travet fram tills nu å skulle nu skolas om??

Och detta är ju ennu en häst du gör dig av med, precis som du gjorde med de där stoet förra sommaren som du köpte, men som du helt plötsligt inte hade köpt å som ägaren krävde tillbaka, eller hur va de med den historien? Va det de stoet som alltså avlivades förra året??

Du ändrar dig, skriver olika historier, och alla andra är de fel på.... Dags å kanske kolla sig i spegeln??

Och varför köpa problemhästar, vilket varit de du gjort senaste tiden??

*kl*

Intressant trÅd, å en intressant historia.
Du skriver om samma häst med ur två olika historier, dels detta du skrivit här men i annonsen du lagt ut ang att du sökte stallplats så var det ju för att du skulle få hem din 8 åriga travare som gått på travet fram tills nu å skulle nu skolas om??

Ja är det inte intressant när folk rotar upp gamla annonser till synes i syfte att hacka på TS. Du TS annonserade efter stallplats när hon skulle ta hem hästen kolla datum innan du hoppar på folk.

Det finns väl inte ens något som kallas lärling i veterinärsammanhang? Möjligen praktikant isf, och om nu Gelmir är så säker på sin sak så borde hon anmäla att de skickar ut en icke utbildad ensam.

Det siom finns är väl de veterinärstudenter som är på abslouta sluttampen på sin utbildning och får tillfällig veterinärlegitimation och kan arbeta som t ex semestervikarier. Mött ett antal sådana förr under åren då ett (numera nedlagt distrikt) bemannades av sådana hela somrarna.

Dessa har varit mycket trevliga, eoner kunnigare än både hästägare och stallägare OCH de har dessutom alltid varit mycket måna om att vid minsta lilla tveksamhet konsultera klinikveterinär eller mer erfaren veterinär via telefon. Det var på den tiden UNDERBART på sommaren, då den ordinarie distriktsvet inte var lika engagerad så att säga, gärna ställde telefondiagnoser eller i alla fall diagnoser så långt ifrån hästen han kunde. Hästar var inte riktigt hans favoritdjur rent generellt så att säga.

Men jag vet inte en enda veterinär, oavsett hur många år i yrket de har eller inte har som INTE vid minsta misstanke om fång/där fång ej kan uteslutas som INTE tar det säkra före det osäkra. Och det ska man vara väldigt glad för. ÄR det fång innebär det att man gett hästen bästa möjliga chans till att bli återställd direkt, är det INTE fång så kan man inte bli annat än överlycklig just att det visade sig inte vara fång.

Skulle nog ge mera av kraft muskel 3 kg känns mer som lagom, hade en unghäst som växte som vi gav muskel till med väldigt bra resultat, även kraft groov 125 är bra om de är tunna

Bra sagt lady_mike.
Det är så tråkigt att läsa alla dessa påhopp som upprepar sej i så många trådar. Ofta är det samma personer som hackar på TS. Och det får mej att undra hur det är ställt med deras hästkunskap och människokännedom.
Konstruktiv kritik är en sak men att såga folk jäms med fotknölarna hjälper inte TS.

Tvivlar på att TS är ett troll då flera känner till henne och hennes häst. Ett troll har en påhittat historia men genom inläggen här som vissa lagt in är detta en fullt sann historia. Sen är det olika vinklar på det hela och olika "sanningar".

Edit:
Jag har försökt hålla god ton och stöttat TS till att ta bra beslut gällande sin häst. Att gå till attack får bara människor att dra sej undan och dom tar inte till sej av bra råd. Och dom har varit många här i tråden.
Och att gå till attack så menar jag inte dom som varit sakliga och kritiserat TS eller stöttat. (Så dom ni som varit saklig ska inte ta till er:)). (detta har varit en tråd som rensats i omgångar pga mobbing och det är jag så anti och lider med ts). Mobbing hjälper varken TS eller hennes häst.

Du stöttar TS gång på gång, men vem för hästens talan :confused:
Jo vi som är upprörda på TS :bump: för det hon gör mot hästen av ren okunskap. Sedan att hon gjort så med tidigare häst gör mig än mer upprörd.
DET FINNS INGET FÖRSVAR TILL DET :o
Jag känner inte henne utan reagerar som en tredje part på historien, vi visar vår omtanke & oro över hästen, & hoppas att hon någon gång inser att inte köpa dessa billiga hästar gång efter annan.
Hon tycks ha ett mönster som upprepar sig, så stöttande & komma med goda råd biter inte på denna person.
J
ag skulle bli mkt. glad om du TS läser det här & inser att det inte är din grej att äga häst, det är välmenat verkligen.
Jag har tagit hand om flertalet problem hästar, har egen gård & ordnad ekonomi, så jag kan ägna mig åt det..............................låt sådana som mig ge dom en nystart i livet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar