vad ska jag betäcka med??

Sv: vad ska jag betäcka med??

Meh!:eek:
Är det så svårt? Om du korsar russ och arab får du en korsning utan "gröna" papper. Om du korsar arab med swb får du gröna papper. Om du gör en anglo får du "gröna" papper, jag har ingen aning om den egentliga färgen. Om du korsar arab med PRE får du "gröna" papper, jag har ingen aning om den egentliga färgen. Arab är godkänd att korsa i flertalet raser och ger "gröna" papper. Kosar du med ett russ, blir det inte "gröna" papper.

PRHá registreras i spanien med full stambok . Alltså inte i sverige ,Reggar man dom här hemma så har man en korsning,

Men i Spanien så finns ett eget PRHá förbund där dessa hästar ska regitreras från hela världen , Tyvärr så har vi inte någon egen förening i sverige som samarbetar med det spanska förbundet ,
Men man kan ju hoppas att det kommer tillräckligt stort intresse så detta kan genomföras,

Innan när Cria Caballar hade hand om våra PRE hästar så tog dom även PRHá , Men nu har vi en ny organtisation i spanien ANCCE som registrerar våra rena PRE,
Så det är svårt att få spanskstambok på sin PRHa´i dag ,

Men hoppas som sagt att det kan finnas några som kanske tar tag i detta och startar en PRHa´Föreningen i sverige, Då kan man även få sina hingstar och ston avelskorade och alla fölen inskrivna i den rätta stamboken .

Tesora

Aha, jag utgick att det gick här i Sverige. Jag hade en AraboAndalus, Babieca, när jag bodde i Spanien. Han hade "gröna" papper.

Tyvärr så går det inte längre ! Min egen hingst har ett antal PRHa´avkommor , och dom är alla reggade i PRHà registret i Spanien,
Hoppas bara att det kommer några eldsjälar som vill hålla på med rasen , för den är underbar :-)
Men det är tråkigt att få fram ett föl som man vet kan reggas som en ras , men att det inte går här hemma ,
Och att man skulle kunna ha utställningar och som sagt avleskorningar på dom här hemma då

Tesora

Tja, de kallar det själv för korsning.
// Linda

Nej, nu måste jag nog lägga mig i den här diskussionen. "Gröna papper" hör till hbl-aveln. Hispanoaraber har en EGEN stambok. Precis som rena PRE. De övriga PRE-korsningarna registreras som PRE-partbred. Hispanoarab är alltså en EGEN ras.
Crossroads Roadrunner har nollat 110 i år, han startar 120 till sommaren. Han är UNGHÄST! Dessutom 177cm i och växer...
Curioso har 2st Hispanoarab avkommor, samt en ren PRE, det kommer 2 till i år. Som min granne tidigare nämnt fokuserar jag på korsningsavel, då jag anser att dessa individer både får bättre gångarter, psyke och hoppteknik än vad rena PRE har. En smaksak, var och en blir salig på sin fason ! Låt det vara upp till var och en...
Om ni betvivlar deras hoppförmåga så ta en titt på dessa 2 & 3 åringar.

http://www.youtube.com/watch?v=aegF3wDFCik

http://www.youtube.com/watch?v=hl8yfX6Nepw

Fast jag hade nog tagit mig en titt på en annan hingst då, man vill ju ha det bästa till sitt sto för att kunna få en bra avkomma. Låter lite mysko att inte använda sin godkända hingst i den egna rasen? För mig är det en kvalitetsstämpel att det är en bra hingst, att den är "het" inom rasen så att säga.

Finns ju en hel del att välja på nu, som någon annan sa - se vad du behöver för egenskaper att komlplettera ditt sto med. Titta in på föreningens hemsida!

Inte så mysko... Jag är inte intresserad av att vara "HET" inom PRE-aveln...
Du kan ju kolla hur mina horribla korsningar rör sig också. SUCK !

http://www.youtube.com/watch?v=lK4qM-dzhHo

http://www.youtube.com/watch?v=Yrb36IfAYQg

http://www.youtube.com/watch?v=umWrQ9pLz0g

http://www.youtube.com/watch?v=L9JnD5beEuA

http://www.youtube.com/watch?v=LJagggNTvLo

Ge mig en bra anledning till varför jag skulle avla renrasigt... Här har du korsningar med Curioso u.Fbl, Frieser, Shire & Hbl. Ser du någon som inte rör sig bra ???

Men dom flersta andra hingstar finns med där , Det är ju bättre att titta på så många hingstar som möjligt innan man bestämmer sig !
Det finns knappast en hingst som passar alla ston ;)

Utan bättre att titta på dom som finns, Och sen bestämma vilken hingst som uppväger sitt stos brister .

Man vill ju ah den bästa avkomman man kan få :)

Tesora

Håller med dig till fullo om att man skall söka efter en hingst som kompletter det sto man har. Jag använder förvisso Curioso & Lord på de flesta av mina ston, men har även ston dräktiga med Jaguar Mail, Cyrano De Bergerac & Black Coffee. Så även om jag fokuserar på korsningsavel, så är jag inte "insnöad" =).
Vill också tillägga att det jag skrivit och de filmer jag har länkat till med Curiosos avkommor INTE är någor försök att jaga betäckninsston! Curiosos första sto "utifrån" kom hit i mars, och han är i princip fullbokad till sep.

Glömde ju skriva att visst är stampapperet grönt på både PRE och PRHá
Så färgmässigt var det helt rätt ;)

Tesora

PRHá registreras i spanien med full stambok . Alltså inte i sverige ,Reggar man dom här hemma så har man en korsning,

Men i Spanien så finns ett eget PRHá förbund där dessa hästar ska regitreras från hela världen , Tyvärr så har vi inte någon egen förening i sverige som samarbetar med det spanska förbundet ,
Men man kan ju hoppas att det kommer tillräckligt stort intresse så detta kan genomföras,

Innan när Cria Caballar hade hand om våra PRE hästar så tog dom även PRHá , Men nu har vi en ny organtisation i spanien ANCCE som registrerar våra rena PRE,
Så det är svårt att få spanskstambok på sin PRHa´i dag ,

Men hoppas som sagt att det kan finnas några som kanske tar tag i detta och startar en PRHa´Föreningen i sverige, Då kan man även få sina hingstar och ston avelskorade och alla fölen inskrivna i den rätta stamboken .

Tesora

Nu blir jag nyfiken... Var inne och kollade på registerförandes hemsida och det ser ut så här... Vad har förändrats ??? Nyfiken, undrande som haft fullt upp med hästarna och inte riktigt har koll på vad som hänt det sista =)=)=). Det här är vad som står skrivet idag 5/4-09.

ANCPRE utfärdar pass till korsningar med P.R.E. När du ansöker om pass till din korsning registreras hästen automatiskt i vårt korsningsregister. ANCPRE:s korsningregister delas in i tre olika grupper.

GRUPP A
Hispano-Arab
Korsning mellan P.R.E och Arabiskt Fullblod. Använda avelsdjur skall vara inskrivna i stambok och för P.R.E gäller även avelsgodkännande av Cria Caballar.

GRUPP B
Part-Bred P.R.E
Minst 50 % P.R.E. Den använda P.R.E-hästen (sto eller hingst) skall vara avelsgodkänd av Cria Caballar. Inget härstamningskrav på den andra föräldern. Hästar registrerad i denna kategori är berättigade att deltaga i korsningsklassen vid ANCPRE:s Riksutställning för P.R.E

ANCPRE reistrerar dom i sverige med svenska pass! Hispanoaraberana blir INTE inskrivna i deras spanska orginal stambok ! Allstå dom kan inte få avelsgodfkänande eller ställas ut som den ras dom är

Rasen PRHá ska precis som PRE hästarna stambokföras i Spanien för att få sin riktiga och äkta stamboksförning som den ras den är.

Som sagt önskar att några elds själar kunde ta tag i och bli medlem i den spanska hispano föreningen så vi kunde stamboksföra dessa hästar som det ska göras.
Skulle ju bli mycket roligare för dom som skaffar en PRHá att ha den äkta stamboksförd och kanske kunna göra något med sin häst (nu menar jag korning och utställningar ) Annars kan man ju göra vad man vill med dom , man rider ju inte på passet ;)

Det är ju oxå trevligare för hingstägare när man betäcker med en ras som vat får registreras som egen ras i spanien , ( min personliga åsikt då )

Tesora

ANCPRE reistrerar dom i sverige med svenska pass! Hispanoaraberana blir INTE inskrivna i deras spanska orginal stambok ! Allstå dom kan inte få avelsgodfkänande eller ställas ut som den ras dom är

Rasen PRHá ska precis som PRE hästarna stambokföras i Spanien för att få sin riktiga och äkta stamboksförning som den ras den är.

Som sagt önskar att några elds själar kunde ta tag i och bli medlem i den spanska hispano föreningen så vi kunde stamboksföra dessa hästar som det ska göras.
Skulle ju bli mycket roligare för dom som skaffar en PRHá att ha den äkta stamboksförd och kanske kunna göra något med sin häst (nu menar jag korning och utställningar ) Annars kan man ju göra vad man vill med dom , man rider ju inte på passet ;)

Det är ju oxå trevligare för hingstägare när man betäcker med en ras som vat får registreras som egen ras i spanien , ( min personliga åsikt då )

Tesora

Ok =). Då är jag med på vad du menar =)=)=).
Jag är eldsjäl =)=)=)=).
Är du ? Och finns det några fler här som har lust att "stöka" lite med avelsförbunden ? Hmm...Kanske vi skulle diskutera detta på PRE-korsningstråden på gnägg =)?

Tyvärr så håller jag inte på med PRHa´avel utan ren PRE avel. men det finns ju en hel del som verkar hålla på med denna rasen i sverige så ni skulle ju kunna få i hop ett gäng glada människor och starta en förening :-) Dessutom så ska jag flytta till spanien så det blir svårt att vara med i någon styrelse i sverige .
Men jag vet att avelsföreningen för PRE i sverige kan hjälpa till med kontakter till den spanska hispanoföreningen.
Så gå in på deras hemsida www.swedishprehorses.se och ta kontakt med någon där Tex sekreteraren , så kan dom nog hjälpa dig med kontakterna i spanien.
Tror nog att om du lägger manken till så går det att skramla i hop ett gäng på ganska så kort tid :-)

Tesora

ANCPRE ska läggas ned vid årsskiftet. MEN, föreningen är villig att lämna över allt till en ny styrelse som vill ombilda föreningen till tex en Hispano-Arabé-föreningen, partbreed-föreninge eller liknande. ANCPRE har god ekonomi och många fungerande verksamheter att överta. Ni som är intresserade, kontakta styrelsen i ANCPRE!!!! Här finns en möjlighet!

Ursäkta off topic......:crazy:

Det citatet som står på min hemsida skrev jag för över ett år sedan, så det behöver verkligen uppdateras...

Han har en avkomma som skall tävla allsvenskan i dressyr nästa år och en som en f.d. landslagsryttare i fälttävlan tävlar i hoppning och fälttävlan. Denna är på maxhöjd på tävlingsbanorna för sin ålder. Deltog även i treårstest för halvblod utom tävlan med höga poäng! Vad har du fått 90 cm från??? möjligen från grannens sida... Hon är inte världsbäst på att hålla den uppdaterad heller... :D 90 och 100 cm tävlade han förra året...

Han har 4 åringar då min granne valde att betäcka några egna ston året innan han blev godkänd för att se vad han lämnade för föl... Blev godkänd året efter och hans avkommor kom 2, 3 och 4 på PRE-riks.

Gå in och läs tävlingsreglementet! Hur mycket får en 4åring lov att starta i tävlingssammanhang? (har du kollat? detta är ingen censation i mina ögon, har den gjort mer är det inte ok enligt TR)

Jag betvivlar inte att de kan hoppa (även PRE hästen kan hoppa), men TS vill ha en dressyrhäst ingen hopphäst!

Tycker det var en utmärkt information ;)
Vore ju toppen om några ville ta över ! Packat och klart kan man ju säga :)

Det behövs en förening för PRHá i sverige , för jag tror att den kan komma att bli populär den rasen

Tesora

Det här handlar inte alls om din hingst, har ingen koll på honom utan rent om filmerna du länkade till.

För mig är det helt omöjligt att bedöma om en häst rör sig bra utifrån en slowmotion-film. Det är mkt möjligt att det är kanonfina hästar på filmerna men för mig är det alltid mystiskt då man visar upp rörelse i slowmotion eftersom det får rörelserna att se bättre ut. (lite ot )

Till TS:
PRE tycker jag är ett bra alternativ på Arab. De korsningar jags ett har varit riktigt trevliga. Korsningar med Lusitano har jag ej sett man kan tänka mig att de även blir bra de med då PRE och lusitano ligger nära varann.

Tycker liksom flera skrev att du skall kika på fler hingstar och gärna besöka dem för att se dem "live" . En bild eller film säger inte allt och för mig är det viktigt att man verkligen fastnar för hingsten. Kika gärna på avkommor också för att se var hingsten lämnar.

Gå in och läs tävlingsreglementet! Hur mycket får en 4åring lov att starta i tävlingssammanhang? (har du kollat? detta är ingen censation i mina ögon, har den gjort mer är det inte ok enligt TR)

Jag betvivlar inte att de kan hoppa (även PRE hästen kan hoppa), men TS vill ha en dressyrhäst ingen hopphäst!

En 4 åring får lov att starta 1.20, vilket hästen i fråga har gjort när den är 4 år. Att det är någon sensation har jag väll aldrig påstått vad jag vet??? Det är ju svårt att tävla högre med en fyraåring eftersom det inte är tillåtet så vad du kallar för sensation vet jag inte o det inte är maxhöjd för sin ålder...

Detta är ju bara ett exempel av massa avkommor varav majoriteten tävlar DRESSYR!!!! Varav en skall tävla allsvenskan som 4 åring nästa år. Har vunnit tävlingar runt om hela västkusten samt i Norge som treåring.

Har även exporterats avkommor till Finland, Tyskland och Norge.

Jag tycker denna diskusion har spårat ur då jag bara önskade rekomendera en bra PRE-hingst för ridhästaveln som både ger dressyrhästar (FRÄMST!) och hopphästar som finns ute på banorna idag...

Själv ägnar jag mig främst åt halvblodsaveln men tänker använda mig av Curioso i år då min avkomma efter honom är den som blev högst värderad i hela stallet av utomstående värderare när dom var här. Då har jag hästar med Qalle, Ramiro Z, Irco Mena m.m. i stammen och Curiosoavkomman var bara 1 år.

Till dig som startade tråden: Andra hingsar att rekomendera om du söker dressyrhäst är Mr Carrera och Green River som är två fullblodshingstar med bra gång!!! :laugh:

Utdrag ur:
TR III Hoppning
3-åriga och yngre hästar får aldrig starta.
4-åriga hästar får starta högst 1,00/LC; kat. D 0,90 m, kat. C 0,80 m, kat. B 0,70 m,
kat. A 0,60 m hoppning.
39
5-åriga hästar får starta högst 1,30/MsvB; kat. D 1,20 m, kat. C 1,10 m, kat. B 1,00 m
hoppning.
4 och 5-åriga hästar får endast starta i avdelning B.

Rättelse av mig själv...

Hästen som vunnit 1.20 hoppningen för ett tag sedan är 5 år och inte 4... Tiden går så fort!

Curioso har nu varit godkänd i 4 år och inte 3...

Har visst fastnat i 2008... :p

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 964
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka