Vad ska förberedas innan??

N

nybakad__

Är ju som sagt gravid och har en del (mycket!!) funderingar och har noll koll på någonting känns det som.
Med förberedelser menar jag inte rent fysiska grejer så som barnvagn, kläder, skötbord etc.
Utan vad ska man säga, "juridiska " (?) grejer. Vilka papper ska skickas in för mammapenning etc.? Och vart ska dom skickas och när?
Vad ska in till sjukkassa, föräkringskassa etc.?

Är det något speciellt min sambo ska tänka på och skicka in etc.?

Vi är ju inte gifta, blir han automatisk "fader" på pappret eller det är något där med som ska skickas in? Görs det innan förlossningen eller det är något man fixar med efteråt?

Är det något man ska ta med jobbet? (går som timanställd då jag tog ett studieuppehåll i våras). Arbetsintyg eller något sådant?

Vad ska man ha förberett egentligen innan förlossningen?
Alltså både genom försäkringar, jobb, förlossningsförberedelser etc.?

Jag kan ingenting och kalla mig gärna dum, men jag frågar hellre en gång för mycket. Jag vet också att här är många här inne som har stenkoll på detta, som har fött barn tidigare och vet vad som gäller.
Jag har tusenmiljonertrehundrafemtioelva frågor till ungefär, men detta är vad som dyker upp just nu, det kommer förmodligen fler.
Andra får också komplettera med frågor, funderingar och/eller svar. Men det kanske bara är jag som inte förstår riktigt....!

Sv: Vad ska förberedas innan??

Av din barnmorska får du ett moderskapsintyg som lämnas till Försäkringskassan, de lägger då till dig i systemet. Från Försäkringskassan fick jag även en blankett som min arbetsgivare skulle fylla i angående min inkomst.

Angående faderskap blir man kallas till socialen för att skriva i papper om dels faderskap och vårdnad om man önskar delad vårdnad, annars har mamman ensam vårdnad om barnet.

För övrigt kan det ju vara bra att i god tid planera in ledighet med arbetsgivaren.

Hur man förbereder sig inför förlossningen är nog väldigt individuellt. Jag läste massvis av böcker så att jag visste allt som kunde hända, sen var det även samtal med barnmorskan som skrev in eventuella önskemål i min journal, tex att jag är livrädd för kanyler.

Försäkringar, finns ju massvis med gravidförsäkringar, så allt beror väl på vad man vill ha för villkor.

Fråga på bra, det är ju bara bra att få veta det man vill veta :)

jag tyckte inte det var så mycket att fundera på inför nedkomsten. Moderskapsintyget ska in till FK, det får du av din barnmorska, sen när du vill köpa vagn är ju upp till er, vi beställde i v 28 eftersom emmaljunga skulle ha semester, hämtade vagnen v40.

Forlossningsbrevet kan du skriva när som helst. Det är nog klokt om du börjar nu för då har du tid på dig att komma på mer.

Anmäl föräldrapeng redan nu, det är massa papper som ska in i olika omgångar, och de är ju inte världens snabbaste på FK;)

Pappan ska skriva på ett fadersintyg, det kan ni göra redan nu på kommunens socialkontor. Det innebär att om du inte skulle överleva förlossningen får han barnet om det är påskrivet, annars gör han inte det.

Av din barnmorska får du ett moderskapsintyg som lämnas till Försäkringskassan, de lägger då till dig i systemet. Från Försäkringskassan fick jag även en blankett som min arbetsgivare skulle fylla i angående min inkomst.

Angående faderskap blir man kallas till socialen för att skriva i papper om dels faderskap och vårdnad om man önskar delad vårdnad, annars har mamman ensam vårdnad om barnet.

För övrigt kan det ju vara bra att i god tid planera in ledighet med arbetsgivaren.

Hur man förbereder sig inför förlossningen är nog väldigt individuellt. Jag läste massvis av böcker så att jag visste allt som kunde hända, sen var det även samtal med barnmorskan som skrev in eventuella önskemål i min journal, tex att jag är livrädd för kanyler.

Försäkringar, finns ju massvis med gravidförsäkringar, så allt beror väl på vad man vill ha för villkor.

Fråga på bra, det är ju bara bra att få veta det man vill veta :)

När får man intyget av barnmorskan då? Jag var på UL igår hos en annan barnmorska och träffar inte min egen förrän i februari, ska ha barn i slutet av maj.

Det där med delar vårdnad, vi vill ju dela på vårdnaden om barnet, men sker inte det automatiskt eftersom vi bor tillsammans, om han skriver under ett faderskapsintyg?

Skönt att ha lite människor att fråga! Som sagt, helt grön på området =)

jag tyckte inte det var så mycket att fundera på inför nedkomsten. Moderskapsintyget ska in till FK, det får du av din barnmorska, sen när du vill köpa vagn är ju upp till er, vi beställde i v 28 eftersom emmaljunga skulle ha semester, hämtade vagnen v40.

Forlossningsbrevet kan du skriva när som helst. Det är nog klokt om du börjar nu för då har du tid på dig att komma på mer.

Anmäl föräldrapeng redan nu, det är massa papper som ska in i olika omgångar, och de är ju inte världens snabbaste på FK;)

Pappan ska skriva på ett fadersintyg, det kan ni göra redan nu på kommunens socialkontor. Det innebär att om du inte skulle överleva förlossningen får han barnet om det är påskrivet, annars gör han inte det.

Vagnen är redan införskaffad, köpte begagnad så när rätt vagn dök upp så var det lika bra att slå till tyckte vi :D

vad skrev ni i era förlossningsbrev? Förstår att det ska innehålla sådant som rör förlossningen och hur man vill ha det, men mer specifikt?

tack för tipset om föräldrapeng, ska sätta fart med det direkt efter jul tänkte jag, kan man börja via nätet eller man måste ringa eller ta sig dit?

Ytterligare en dum fråga men, vad är det för någonting? Har aldrig hört talas om det...

Du kan anmäla via nätet och då kommer det papper hem. Arbetsgivarintyg och sen hur du vill ta ut pengar, det sista är lättast via nätet (du måste ha e-legitimation bara).

Jag var inte så orolig inför förlossningen. Gick in med attityden att "äh, det är ju bara en dag ur hela mitt liv" Fast hade jag vetat att det skulle ta fyra dagar hade jag nog knipit ni månader innan:p.
Sen skrev jag att jag ville bli uppdaterad ofta om vad som skedde och hur nästa steg skulle bli, och att min sambo har blodrädsla. Skrev även att jag var rädd för att spricka mycket. Det visade sig sen att förlossningsbrevet var onödigt för de läste det inte ens:crazy: Jag fick fråga typ hundra gånger om jag hade spruckit innan de kläckte ut sig ordet "lite".

va? har inte din bm tagit upp det? vad konstigt... det gör h*n nog snart.

det är ett brev där du skriver ner dina tankar och ev rädslor inför förlossningen. Vi fick ett papper med förtryckta frågor, tex: Är det något du vill att vi ska veta inför förlossningen? Något du vill att vi inte ska prata om? Hur k'änner du inför amning? specialkost, osv.

haha, såg nu att du inte ska ha förrän i maj, då är det inte så konstigt att bm inte nämt det:p

va? har inte din bm tagit upp det? vad konstigt... det gör h*n nog snart.

det är ett brev där du skriver ner dina tankar och ev rädslor inför förlossningen. Vi fick ett papper med förtryckta frågor, tex: Är det något du vill att vi ska veta inför förlossningen? Något du vill att vi inte ska prata om? Hur k'änner du inför amning? specialkost, osv.

Nä det är ju ett tag kvar, som tur är... :o

Vilken bra grej med ett sånt förlossningsbrev, har funderat massor på hur jag ska komma ihåg att säga allt när man är mitt uppe i det så att säga :D

När får man intyget av barnmorskan då? Jag var på UL igår hos en annan barnmorska och träffar inte min egen förrän i februari, ska ha barn i slutet av maj.

Det där med delar vårdnad, vi vill ju dela på vårdnaden om barnet, men sker inte det automatiskt eftersom vi bor tillsammans, om han skriver under ett faderskapsintyg?

Skönt att ha lite människor att fråga! Som sagt, helt grön på området =)

För första barnet fick jag intyget runt vecka 15 och med andra barnet runt vecka 20.

Nej, man får inte automatiskt delad, eller gemensam vårdnad utan man måste skriva på en blankett för det också, men det gör man samtidigt som när man bekräftar faderskapet.

Såg längre ner angående förlossningsbrev. Jag kan anta att det fungerar olika på olika stället. Hos oss var det inget man behövde göra utan barnmorskan skrev in de uppgifterna i min journal. Nu hade jag väl egentligen inte fler önskemål mer än att lite varlighet med kanyler då jag är livrädd för dem.

Ytterligare en dum fråga men, vad är det för någonting? Har aldrig hört talas om det...

Jag skrev inget förlossningsbrev och tur var väl det för de hade aldrig haft tid att läsa det.
Däremot berättade jag klart och tydligt för min sambo vad jag ville/inte ville långt innan förlossningen startade. Han var alltså mitt levande förlossningsbrev inför BM.

Skrev inte heller ngt förlossningsbrev, men på sista besöket hos bm frågade hon mig om det var ngt speciellt jag ville att de på förlossningen skulle veta, och så skrev hon in det i min journal.
Det enda jag skrev i där var att jag ville ha familjerum och att jag planerat att föda med lustgas i första hand men kunde även tänka mig EDA.

den enda förberedelse jag hade nytta av inför förlossningen var andningen som vi fick lära oss på föräldrautbildningen.

-intyg om graviditet till FK snarast möjligt.
-be din arbgiv fylla i den blankett om SGI som du kommer få till dig.
-begär föräldrapenning lite innan, jag tog på föräldrautbildningen, då är du redan igång när barnet kommer.
-intyg om faderskp, ta kontakt med kommunen, där jobbar en person som har hand m detta, du kan få blanketten hemskickad till dig.
-namnblankett får du efter födsel.
-eftrkontroll hos BM efter ca 6 veckor.
-förlossningsbrev tillsammans med BN, där du tar upp frågor om smärtlindring, speciella önslemål osv.
-om du vill ha kvar din journal från graviditet, ta en egen kopia i slutet, dom sndde min. :mad:

hmm.. kmmr inte på mer nu och dottern har vaknat!!! :D

det där med efterkontroll är ju lite roligt, jag ska till bm den 30 dec, tre och en halv månad efter förlossningen:confused:

Ja man vill ju liksom gärna få det avklarat :)
jag fick komma på efterkontroll efter 12 veckor och passade då på att sätta in spiral.

Jag skrev i förlossningsbrevet att jag inte ville ha manlig barnmorska, inte ville ha någon smärtlindring som kunde skada barnet, och att jag tidigare i livet haft panikångest. BM skrev även detta i min journal.

Ang. moderskapsintyget så fick jag det efter ultraljudet.

Och att tillägga, som någon annan skrev, ta kontakten med FK tidigt för dom är SEGA!

Senast ändrad:

Vilka papper ska skickas in för mammapenning etc.? Och vart ska dom skickas och när?
Vad ska in till sjukkassa, föräkringskassa etc.?
När du varit på ultraljud och fått ett datum ber du din barnmorska att skriva ett moderskapsintyg som du skickar till FK. Då blir du även anmäld där för föräldrapenning och de enda du behöver göra sen är att begära ersättning, som du gör sen när du vill börja ta ut föräldrapenning, tidigast 60 dagar före barnet föds.

Är det något speciellt min sambo ska tänka på och skicka in etc.?
Nej, han kan sen när barnet är fött anmäla sig till FK genom att ringa, skicka sms eller via nätet.

Vi är ju inte gifta, blir han automatisk "fader" på pappret eller det är något där med som ska skickas in? Görs det innan förlossningen eller det är något man fixar med efteråt?
Det görs oftast efteråt, när förlossningen närmar sig kommer du få papper med information om hur det går till.

Är det något man ska ta med jobbet? (går som timanställd då jag tog ett studieuppehåll i våras). Arbetsintyg eller något sådant?
Söka tjänstledigt.
När du begär ersättning kommer du få ett papper som din arbetsgivare fyller i dina inkomstuppgifter och skickar till FK.

Vad ska man ha förberett egentligen innan förlossningen?
Igentligen ingenting, men de underlättar ju att ha en bilbarnstol, blöjor och lite kläder när bebisen kommer. Mycket är saker man bör köpa efteråt sen. Som t.ex amningsbhar.

Alltså både genom försäkringar, jobb, förlossningsförberedelser etc.?
Finns massor av försäkringar. Både gratis och som kostar kring tusenlappen. Alla är väl lika bra men jag tycker ni ska samla alla försäkringar inom samma bolag. Jag har trygg hansa, de har även erbjudande om man går från gravid till tryggabarn försäkringen att barnförsäkringen är gratis de första 6 månaderna.

vad skrev ni i era förlossningsbrev? Förstår att det ska innehålla sådant som rör förlossningen och hur man vill ha det, men mer specifikt?
Detta kommer din barnmorska att hjälpa dig med när de börjar närma sig. Jag vet inte hur det är där du bor men här ligger journalen i datorn så mitt förlossningsbrev finns med där.

Med första barnet stod det att jag vill ha hjälp från barnmorskan att hitta lämplig smärtlindring och förlossningsställning. Men min förlossning gick så fort att hon läste mitt brev efter förlossningen (då hade jag journalen på papper)

2a barnet nu då så ligger journalen i datorn så då kommer de väl läsa de när jag är på väg in. Det står att min första förlossning gick fort och att jag vill ha varma handdukar och lustgas då det funkade mkt bra förra gången.

Jag är nog på och förhör min make dagligen så han har koll på allt. För går de fort då hinner de inte läsa några brev och jag kanske inte kan prata då är det jätteviktigt att han vet vad jag vill! Tycker nog de är viktigare än ett förlossningsbrev.

Av ren nyfikenhet bara: Varför ville du inte ha en manlig bm?

Själv hade jag flera olika barnmorskor första halvan av graviditeten och fick fetaste ångesten varje gång jag skulle till bvc.
När jag sen fick en manlig barnmorska så blev jag skitledsen för att jag inte kunde ha honom på förlossningen.
Nu när jag ska sätta in spiral så är det bara han som får göra det, för jag vet att han är jätteförsiktig.
Och blir jag på smällen igen så är det självklart att jag vill ha han som bm :D

När du varit på ultraljud och fått ett datum ber du din barnmorska att skriva ett moderskapsintyg som du skickar till FK. Då blir du även anmäld där för föräldrapenning och de enda du behöver göra sen är att begära ersättning, som du gör sen när du vill börja ta ut föräldrapenning, tidigast 60 dagar före barnet föds.

Varför fick jag inte det när jag ändå var på UL? Lite märkligt, ska man behöva greja med det också nu. Hade inte någon aning om det - då hade jag ju såklart frågat om det, så typiskt!

den enda förberedelse jag hade nytta av inför förlossningen var andningen som vi fick lära oss på föräldrautbildningen.

-intyg om graviditet till FK snarast möjligt.
-be din arbgiv fylla i den blankett om SGI som du kommer få till dig.
-begär föräldrapenning lite innan, jag tog på föräldrautbildningen, då är du redan igång när barnet kommer.
-intyg om faderskp, ta kontakt med kommunen, där jobbar en person som har hand m detta, du kan få blanketten hemskickad till dig.
-namnblankett får du efter födsel.
-eftrkontroll hos BM efter ca 6 veckor.
-förlossningsbrev tillsammans med BN, där du tar upp frågor om smärtlindring, speciella önslemål osv.
-om du vill ha kvar din journal från graviditet, ta en egen kopia i slutet, dom sndde min. :mad:

hmm.. kmmr inte på mer nu och dottern har vaknat!!! :D

TACK för en tydlig lista!!
En fråga bara: Om jag har olika arbetsgivare och inet vet mitt SGI just nu då? Är ju timsanställd..

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 380
Senast: ginnies
·
Gravid - 1år Har en fråga angående detta med föräldrapenningen. Jo, jag tog studenten 2006 och jobbade som timanställd till dess att jag började...
2
Svar
23
· Visningar
2 636
Senast: Armani__
·
Övr. Barn Så här är det. Som några snappat upp är barnfrågan, graviditet och förlossning en jätteproblematisk fråga för mig. Nu har jag iaf...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
47 979
Senast: Björk
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 724
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset