Vad såg ni senast? Del 2

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 023
  • Visningar Visningar 130 940
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja fy fan. Jag är inne på avsnitt två, visste att jag också skulle tycka den var jättejobbig och blev också tvungen att pausa flera gånger. Olyckan som sådan är liksom tillräckligt fruktansvärd i sig. Men på det, detta obegripliga och ändå på ett konstigt sätt fascinerande Sovjetsamhälle, med sitt iskalla "fasaden utåt är viktigare än människoliv". Svårt att släppa avsnittet och tankarna på de som drabbades.

(Ändå måste jag se om en liten sekvens för jag fattade först nu att det är David Dencik - tidigare Lasermannen i SVTs serie - som spelade Gorbatjov. Stellan Skarsgård var lättare att lokalisera, liksom Emily Watson.)
Har du sett Störst av allt? David Dencik där också. Han är så jäkla bra och jag känner inte heller alltid igen honom mellan olika serier, han är en kameleont.

Har precis sett säsongsfinalen av Killing Eve och OMG är allt jag har att säga. Så fantastiskt bra! Är helt i chock över hur bra en serie kan vara.

Jag googlade och såg att de ska göra en säsong tre. Men Killing Eve utan Eve??? Det går ju inte?? Eller kommer hon ställa sig upp och vara okej? Känns orimligt med tanke på hur skillad Villanelle är.
Och: måste bara säga att jag verkligen ÄLSKADE slutet. Kändes så sjukt jävla rätt bara.

Har precis sett säsongsfinalen av Killing Eve och OMG är allt jag har att säga. Så fantastiskt bra! Är helt i chock över hur bra en serie kan vara.

Jag googlade och såg att de ska göra en säsong tre. Men Killing Eve utan Eve??? Det går ju inte?? Eller kommer hon ställa sig upp och vara okej? Känns orimligt med tanke på hur skillad Villanelle är.
Och: måste bara säga att jag verkligen ÄLSKADE slutet. Kändes så sjukt jävla rätt bara.

Jag tror Villanelle siktade fel, delvis som hämnd för att hon blev knivhuggen och delvis för att hon kände sig sviken. Tror säsong tre öppnar med Eve på sjukhus - manusförfattarna kan ju bara inte plocka isär ett sådant perfekt par...

@niphredil @Lager

Jag tror också hon siktade fel. Eller också så.. Ja så dör Eve? Jag tycker det skulle vara bra också! Jag älskar Eve men hade varit fett bra för serien tror jag om hon dör. Blir SÅ SPÄNNANDE med säsong 3!!! Aaaarghh.

Och jag älskade när Villanelle fick det där galna uttrycket när hon satt vid frukostbordet med Aaron! Fattar inte hur Jodie Comer gör, tycker man riktigt ser när det knäpper till uppe i huvudet hos Villanelle.

Har börjat kolla på Killing Eve och håller med övriga, såå bra serie! Alltså jag garvar ihjäl mig emellanåt :D:o fasiken att maken är bortrest så jag inte kan kolla. Vi kollar tillsammans och man kan ju inte va serieotrogen ju! ...eller?:devil:

Vi kollar även på Chernobyl. Så bra men mycket ångestframkallande. Inte helt klockrent för mig just nu som har mycket ångest av jobbiga saker som pågår men vill nog se klart ändå.

@niphredil @Lager

Jag tror också hon siktade fel. Eller också så.. Ja så dör Eve? Jag tycker det skulle vara bra också! Jag älskar Eve men hade varit fett bra för serien tror jag om hon dör. Blir SÅ SPÄNNANDE med säsong 3!!! Aaaarghh.

Och jag älskade när Villanelle fick det där galna uttrycket när hon satt vid frukostbordet med Aaron! Fattar inte hur Jodie Comer gör, tycker man riktigt ser när det knäpper till uppe i huvudet hos Villanelle.

Villanelle är ju sanslöst välspelad, och växlar mellan rollerna bara sådär på en halvsekund. Kanske dör Eve, men samtidigt går så mycket av den emotionella kopplingen i serien ut på just hennes och Villanelles inbördes relation och att de speglar varandra hela tiden. Jag vill veta hur det går för den stackars nedtryckte mannen hemma i England också, med sin kollega serverad som lik. Gah, frustrerad väntan... avskyr cliffhangers! :devil:

Håller med ang Chernobyl 👍

F.ö för de som gillar spöken/övernaturligt/sägner kan jag tipsa om Folklore på HBO. En serie i 6 delar med filmatiserade sägner från olika delar av Asien .

Chernobyl ger mig kalla kårar. Så enormt estetisk, välskriven, och med duktiga skådespelare.

Den är - välförtjänt - högst rankade tv-serie på IMDB just nu. Före både Game of Thrones och Breaking Bad och alla andra. Och som sagt griper verkligen tag i en på djupet så att den är svår att släppa tankarna på.

Många med ursprung i Ukraina/Ryssland/f d Sovjetunionen som kommenterat och är imponerade över alla detaljer i inredning, frisyrer, atmosfär etc.

Även när man läser om namnen på karaktärerna så verkar de ha följt i princip minutiöst som en dokumentär var alla befann sig vid varje tidpunkt, vilken insats de gjorde, Sitnikov som tvingades upp på taket av Fomin för att rapportera, brandmannen Ignatenko och hans fru, Ananenko, Bezpalov och Baranov och deras fasansfulla uppdrag att ge sig ner i vattnet - alla personers öden exakt utifrån hur det faktiskt skedde. Det är bara Emily Watsons karaktär som lagts till, eller som man gjort en karaktär av fastän det var flera stycken kärnforskare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Individual_involvement_in_the_Chernobyl_disaster#Fomin

Mer svenskintresse i produktionen är ju att Johan Renck är regissör, vem kunde ha trott det när han poppade runt som Stakka Bo med Here we go again? Djupt imponerad.

Har sett alla avsnitt av Gentleman Jack och jag gillar den verkligen! Karaktärerna, handlingen, musiken. Läste precis att det ska bli en säsong 2 också. :D

Jag har sträcktittat på Netflix-serien Dead to Me i helgen och tyckte riktigt bra om den faktiskt. Bra skådespeleri av Christina Appelgate, och det var lite lagom av allt liksom.

Lägger till Chernobyl på listan nu efter att ha läst så mycket om den här!

Jag har sträcktittat på Netflix-serien Dead to Me i helgen och tyckte riktigt bra om den faktiskt. Bra skådespeleri av Christina Appelgate, och det var lite lagom av allt liksom.

Lägger till Chernobyl på listan nu efter att ha läst så mycket om den här!
Ja, den tyckte jag också var så där lagom underhållande! Hoppas på en säsong 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon mer än jag som sett denna dokumentär? Jag såg en massa inlägg på sociala medier gällande den, där folk ville diskutera...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Detta är ingen tävling utan en påminnelse till oss om att inte glömma och att fortsätta ta in ny info om förintelsen. Alla händelser är... 2
Svar
25
· Visningar
1 805
Senast: Monimaker
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 528
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen... 2
Svar
33
· Visningar
1 046
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka