Vad säger lagen om hund och häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår inte varför det måste vara antingen eller.

Jag har både hund och häst.
Hunden ser jag både till att hon inte blir skadad av häst och att hon inte stör andra.
Hästen vet jag kommer råka möta någon imbecill till djurägare/bilförare etc och ser alltså till att ha tränat så pass att han är under kontroll. Detta för att minimera riskerna för mig och andra. Jag ser det inte heller som en rättighet för mig att rida ut på en häst som inte är korrekt tränad. Det är rysk roulette för både mig och andra.
 
Men du får rida ut, du får göra vad du vill ... jag säger bara att man själv väljer sina risker, har man en häst som sätter av i sken för en hund skäller innanför ett staket då vet man att man tar en risk om man väljer att rida förbi trädgårdar.
Man får ju förklara som om det vore lätta nyheterna på bukefalos ändå misstolkar vi varandra hela tiden =D
Jag har väldigt svårt att tro att hästägaren valde att köra förbi en skällande hund med vetskapen att hästen skulle skena, hur i h-vete ska man kunna vara förberedd på något man inte trodde skulle hända? Hästen var kanske van snälla hundar i stallet och det hade aldrig varit något problem innan olyckan. :banghead:
 
Jag har väldigt svårt att tro att hästägaren valde att köra förbi en skällande hund med vetskapen att hästen skulle skena, hur i h-vete ska man kunna vara förberedd på något man inte trodde skulle hända? Hästen var kanske van snälla hundar i stallet och det hade aldrig varit något problem innan olyckan. :banghead:

Spec när man kör måste man ha kollat av att hästen är trygg och lydig.
Det blir såna farliga situationer när vagnen sitter påkopplad om de inte är just supertrygga.
Inom trav hinner man sällan fokusera på sånt jobb.
Men då kan man hålla sig på banan.
/jobbat på travet och skulle inte kört de hästarna på vanliga vägar
 
Spec när man kör måste man ha kollat av att hästen är trygg och lydig.
Det blir såna farliga situationer när vagnen sitter påkopplad om de inte är just supertrygga.
Inom trav hinner man sällan fokusera på sånt jobb.
Men då kan man hålla sig på banan.
/jobbat på travet och skulle inte kört de hästarna på vanliga vägar
De travhästägare jag känner åker bara in till banan för snabbjobb, all annan träning sker hemmavid och även en trygg häst kan bli skrämd.
 
Spec när man kör måste man ha kollat av att hästen är trygg och lydig.
Det blir såna farliga situationer när vagnen sitter påkopplad om de inte är just supertrygga.
Inom trav hinner man sällan fokusera på sånt jobb.
Men då kan man hålla sig på banan.
/jobbat på travet och skulle inte kört de hästarna på vanliga vägar

Det känns helt fel när folk uttalar sig om det specifika fallet när man inte vet närmre omständigheter. Det kan handla om en stabil häst som klarar det mesta och ett överfall från hunden som kunde få den mest härdiga att flippa ut och på en plats där man normalt kör och inte förväntar sig attacker till en labil häst som reagerar på allt och som man kört på vägar där det är direkt olämpligt. Det är bara ett fåtal som är "idiotsäkra". Många har inte banor att träna på i normalfallet.

Visst ska hästar vara miljötränade innan man ger sig ut men det finns gränser för vad man rimligen kan åstadkomma. Ska man kunna garantera att en häst klarar precis allt då kan vi lika gärna avliva 99,9 procent.
 
En hundägare har som sagt ett strikt hundägaransvar. Dessutom förmodar jag att man bryr sig om sin hund. Min första häst och ett sto som en kompis hade skulle inte ha sprungit om det kom en hund och jagade dem, de skulle försökt ha ihjäl den och sannolikt lyckats. En hund kom in i hagen hos kompisens sto när hon hade föl vid sidan. Hade han inte tagit sig ut igen hade han varit död. Jag såg det hela och hon siktade, ingen tvekan om vad hennes avsikt var.

Båda dessa ston var hundvana och brydde sig inte i hundar så länge de uppförde sig.
 
Spec när man kör måste man ha kollat av att hästen är trygg och lydig.
Det blir såna farliga situationer när vagnen sitter påkopplad om de inte är just supertrygga.
Inom trav hinner man sällan fokusera på sånt jobb.
Men då kan man hålla sig på banan.
/jobbat på travet och skulle inte kört de hästarna på vanliga vägar

Det där är otroligt olika, precis som med ridhästar, så sånna generella uttalanden ska man nog akta sig för, jag tex delar generellt inte din uppfattning varesig om hur travhästar tränas eller hur trygga de är.

/Har hållt på med trav, och för den delen också ridning, hela livet, jobbar i dagsläget på travbanan.
 
Det där är otroligt olika, precis som med ridhästar, så sånna generella uttalanden ska man nog akta sig för, jag tex delar generellt inte din uppfattning varesig om hur travhästar tränas eller hur trygga de är.

/Har hållt på med trav, och för den delen också ridning, hela livet, jobbar i dagsläget på travbanan.

OT har vi hamnat, men jag håller med.
Jag uppfattar travarna som generellt väldigt tåliga när det gäller störningar i omgivningen. Och de flesta travare jag känner till och känt till, har tränats det allra minsta på ovalbana men desto mer ute längs grusvägar, även trafikerade sådana och sådana där människor med allsköns utrustning (barnvagnar, hundar med mera) promenerar.
 
Det känns helt fel när folk uttalar sig om det specifika fallet när man inte vet närmre omständigheter. Det kan handla om en stabil häst som klarar det mesta och ett överfall från hunden som kunde få den mest härdiga att flippa ut och på en plats där man normalt kör och inte förväntar sig attacker till en labil häst som reagerar på allt och som man kört på vägar där det är direkt olämpligt. Det är bara ett fåtal som är "idiotsäkra". Många har inte banor att träna på i normalfallet.

Visst ska hästar vara miljötränade innan man ger sig ut men det finns gränser för vad man rimligen kan åstadkomma. Ska man kunna garantera att en häst klarar precis allt då kan vi lika gärna avliva 99,9 procent.

Man kan aldrig garantera ngt med hästar eller levande djur öht.
Men jag hade blivit mer förvånad om hästar skenat som är tränade av proffs på just lära dem hantera störningsmoment än av en travtränare.

Visst brukar travare generellt ha utsatts för mkt och vara lugnare än många ridhästar. Just IOM att de motioneras rejält och mycket i skritt och trav får man gratis en mkt lugnare häst och en del gratis i exponeringstränibg i att hitta lugn.

Men inte fasen har jag mött många travtränare som hunnit lägga tid på någon riktig träning i att hantera olika situationer. Ev de som har någon eller några egna hästar.
Detsamma gäller för oss andra proffs inom andra grenar. Man tränar hästarna i det man får betalt för, hästen ska prestera väl i och man är bäst på.

Du hinner liksom inte få en häst helt trygg i alla lägen och startklar inom rätt tidsramar som gäller för trav.

Det du och gemene man menar är helt trygg är inte vad jag menar är helt trygg.

Och med vagn tycker jag man får vara rätt så försiktig.
Det är ju inte första travhästar som skenat med vagn. Inte sista heller.
Trots att de är mentalt en bra ras(vb-travarna) och exponeras för mkt. Det beror på träningen och acceptansen att travare springer och lite ligger på i många lägen där tex en problemlösare hade backat bandet rejält.

Sen vet jag inget om det här fallet.
Men jag har sett för många hästar sitta fast med sulky, välta med den etc för att tycka att det är toppen jämt.
 
Det känns helt fel när folk uttalar sig om det specifika fallet när man inte vet närmre omständigheter. Det kan handla om en stabil häst som klarar det mesta och ett överfall från hunden som kunde få den mest härdiga att flippa ut och på en plats där man normalt kör och inte förväntar sig attacker till en labil häst som reagerar på allt och som man kört på vägar där det är direkt olämpligt. Det är bara ett fåtal som är "idiotsäkra". Många har inte banor att träna på i normalfallet.

Visst ska hästar vara miljötränade innan man ger sig ut men det finns gränser för vad man rimligen kan åstadkomma. Ska man kunna garantera att en häst klarar precis allt då kan vi lika gärna avliva 99,9 procent.

Det är inte hästarna det är fel på om de är lättskrämda och rids ut/körs ut i trafik. Så det behövs inte avlivas något.

Jag rider många hästar som inte är redo att ridas ut alt har något trauma i bagaget. Då simulerar man en massa saker på banan och ser till att de är jäkligt lydiga.
Sen tar man det ev avsuttet ute först, givetvis utan vagn.
Uppsuttet kan du använda dig av tekniker för att störa balansen så inte hästen kan bocka, får så lätt att sticka etc. Det går inte i vagn på samma sätt.

Har man inte möjlighet till banor ger det en inte rätten att riskera andras liv hur som helst.
Man har liksom ingen rätt att träna i riktig trafik utan andras medgivande när det är så stor risk att något går fel.

Jag skulle aldrig anmäla någon för att deras hund på deras tomt för liv.
Klart störande! Men inget jag skulle anmäla för. Kom den lös och gjorde fysisk skada på mig eller andra hade jag dock inte tvekat.

Jag tycker folk tar så jävla lite ansvar själva idag. Allt är liksom någon annans fel. I hästköp, i såna här fall etc..
 
Jag är inte travtränare och har aldrig varit men jag har kört en flera travare utanför bana och utan några som helst problem. Att du inte fattar att man som hundägare har ett strikt ansvar är enbart beklagligt, sen kan du tycka lagen är hur fel som helst men det är skit samma, du som hundägare har fortfarande strikt ansvar!
Jag fattar visst att hundägare har strikt hundägare ansvar, men vad hjälper det? ser du bara pengar ? skadestånd??
Vad hjälper det din häst att vi hundägare har ansvar om du möter en som inte tar sitt ansvar, hästen och du klarar dig knappast bättre bara för det finns en lag.
 
Jag fattar visst att hundägare har strikt hundägare ansvar, men vad hjälper det? ser du bara pengar ? skadestånd??
Vad hjälper det din häst att vi hundägare har ansvar om du möter en som inte tar sitt ansvar, hästen och du klarar dig knappast bättre bara för det finns en lag.
Jag har inga hästar som blivit skrämda av hundar, bara en häst som gladeligen dödar om hon får chansen och då kan jag ju trycka upp det i nyllet att hundägaren har strikt ansvar och om denne är missnöjd kan den ringa dig så ni kan svära ihop hur synd det är om en del hundägare.

Jag tar 100% ansvar för vad min hund ev hittar på, synd att det finns allt för många hundägare som är direkt olämpliga och ansvarslösa och istället för att axla ansvaret tycker synd om sig själva.
 
Jag har inga hästar som blivit skrämda av hundar, bara en häst som gladeligen dödar om hon får chansen och då kan jag ju trycka upp det i nyllet att hundägaren har strikt ansvar och om denne är missnöjd kan den ringa dig så ni kan svära ihop hur synd det är om en del hundägare.

Jag tar 100% ansvar för vad min hund ev hittar på, synd att det finns allt för många hundägare som är direkt olämpliga och ansvarslösa och istället för att axla ansvaret tycker synd om sig själva.
Ja men det är ju precis vad jag sagt hela tiden, du kan inte räkna med att folk tar ansvar för sina hundar bara för det finns en lag, därför är det bättre att räkna med risker än att tro att inget händer, för saker händer.
Varför är du så otrevlig mot mig, vadå ringa upp mig och svära ihop, varför tror du jag hejjar på ansvarslösa hundägare ?
Du tolkar mina inlägg helt fel .
 
Ja men det är ju precis vad jag sagt hela tiden, du kan inte räkna med att folk tar ansvar för sina hundar bara för det finns en lag, därför är det bättre att räkna med risker än att tro att inget händer, för saker händer.
Varför är du så otrevlig mot mig, vadå ringa upp mig och svära ihop, varför tror du jag hejjar på ansvarslösa hundägare ?
Du tolkar mina inlägg helt fel .
Det spelar ingen roll hur mycket eget ansvar jag tar, en hundägare har strikt ansvar för vad som än händer och att du då sitter och försvarar att en häst fått nödslaktas gör mig förbannad! Jag vet att saker händer och jag vet att hästar är flyktdjur, du kan aldrig gardera dig till 100% att en häst inte blir skrämd men jag tänker banne mig inte leva mitt liv med mina djur och mig själv inslaget i bubbelplast för att det finns hundägare som inte tar sitt ansvar.

Nej, pengar kan inte ersätta ett liv men varför ska travhästägaren ta en ekonomisk skada på kanske flera 100' och hundägaren gå fri med att "det är sånt som händer"?
 
Det spelar ingen roll hur mycket eget ansvar jag tar, en hundägare har strikt ansvar för vad som än händer och att du då sitter och försvarar att en häst fått nödslaktas gör mig förbannad! Jag vet att saker händer och jag vet att hästar är flyktdjur, du kan aldrig gardera dig till 100% att en häst inte blir skrämd men jag tänker banne mig inte leva mitt liv med mina djur och mig själv inslaget i bubbelplast för att det finns hundägare som inte tar sitt ansvar.

Nej, pengar kan inte ersätta ett liv men varför ska travhästägaren ta en ekonomisk skada på kanske flera 100' och hundägaren gå fri med att "det är sånt som händer"?
Jaha men då kanske du inte ska diskutera här om du blir förbannad för andra inte tycker som du ?

Jag tycker inte det är hundägarens fel och jag tycker inte det är travkuskens fel , bara saker som händer.

Tycker det är tråkigt att man alltid ska skylla p någon annan nuförtiden, om man ger sig ut med häst i samhället får man ta det på sitt eget ansvar tycker jag !!
Tycker jag upprepar jag för säkerhets skull !
 
Jaha men då kanske du inte ska diskutera här om du blir förbannad för andra inte tycker som du ?

Jag tycker inte det är hundägarens fel och jag tycker inte det är travkuskens fel , bara saker som händer.

Tycker det är tråkigt att man alltid ska skylla p någon annan nuförtiden, om man ger sig ut med häst i samhället får man ta det på sitt eget ansvar tycker jag !!
Tycker jag upprepar jag för säkerhets skull !

Så du tycker då också att det är "shit happens" om en människa med extrem skräck för hundar får en svår panikångestattack när en hund kastar sig mot staketet när den personen är ute och går (på en allmän väg kan jag tillägga, det scenariot finns här i byn)?

Hundägare med den attityden är det som gör att det finns ett strikt hundägaransvar och att det begränsas mer och mer vart man får ta med sig hundar.
 
Så du tycker då också att det är "shit happens" om en människa med extrem skräck för hundar får en svår panikångestattack när en hund kastar sig mot staketet när den personen är ute och går (på en allmän väg kan jag tillägga, det scenariot finns här i byn)?

Hundägare med den attityden är det som gör att det finns ett strikt hundägaransvar och att det begränsas mer och mer vart man får ta med sig hundar.
Ja faktiskt !! får man panikångest av detta borde man vara någonstans där man får hjälp ..
 
Ja men det är ju precis vad jag sagt hela tiden, du kan inte räkna med att folk tar ansvar för sina hundar bara för det finns en lag, därför är det bättre att räkna med risker än att tro att inget händer, för saker händer.
Varför är du så otrevlig mot mig, vadå ringa upp mig och svära ihop, varför tror du jag hejjar på ansvarslösa hundägare ?
Du tolkar mina inlägg helt fel .
Nu är ämnet för denna tråden just lagen och det ligger under ett forumet "Företagsekonomi och juridik". Det blir då lite lustigt när du strävar efter att diskutera hästhantering och när du får lagens syn på ämnet.

Det är liksom ingen som propsar på att man inte ska miljöträna hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 214
Senast: Liran
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 628
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 892
Senast: Milosari
·
Svar
30
· Visningar
3 239
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp