Vad säger lagen om hund och häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så gör ju många hundar, rider man förbi trädgårdar får för sjutton hästen vara miljövan, folk lever sina liv där utan anpassning efter en ev rädd häst som kan dyka upp !

Det argumentet håller inte lagen med dig om. Har du en hund som skäller eller springer mot det som kommer utanför tomten ska den inte vara ute. Alternativet är att ägaren har 100% koll på den hela tiden och hindrar den innan den skrämmer någon. Det är ju inte bara hästar som kan bli rädda av en hund som kommer springande mot en.
 
Det argumentet håller inte lagen med dig om. Har du en hund som skäller eller springer mot det som kommer utanför tomten ska den inte vara ute. Alternativet är att ägaren har 100% koll på den hela tiden och hindrar den innan den skrämmer någon. Det är ju inte bara hästar som kan bli rädda av en hund som kommer springande mot en.
Jag tycker det är helt galet oavsett, låt folk göra vad de vill på sin egen tomt liksom.
Jag räknar alltid med att hundar kan komma rusande eller att barn kan kasta ut något ur trådgården eller hoppa bomben i poolen, tycker folk kan sköta sitt och skita mer i andra :) Är inte de som bor i trädgårdens problem att någon blir rädd utanför , tycker jag då =D
 
Det finns ingen miljöträning som hjälper mot en så plötslig händelse som den jag var med om. Hunden exploderade från tomma intet. JAG skvatt en halvmeter upp i luften, vad skulle då inte en häst göra?
Jasså , jag har ridit en tiotal hästar som lätt klarar av att hundar rusar mot staket, inga problem...
Till och med tre schäfrar som kastar sig mot ett plank och inte syns.
Man får vänja hästarna om man ska ge sig ut , så enkelt är det !
 
Jag tycker det är helt galet oavsett, låt folk göra vad de vill på sin egen tomt liksom.
Jag räknar alltid med att hundar kan komma rusande eller att barn kan kasta ut något ur trådgården eller hoppa bomben i poolen, tycker folk kan sköta sitt och skita mer i andra :) Är inte de som bor i trädgårdens problem att någon blir rädd utanför , tycker jag då =D

Man kan tycka vad man vill om den lagstiftning som finns, det är den som gäller. Ogillar man den får man engagera sig för att ändra på den.
 
Okej sitter du och passar din hund i trädgården ? =D

Självklart har man koll på sin hund och lämnar den inte vind för våg ute ensam. Börjar min hund skälla går jag självklart och kallar in honom oavsett vad han skäller för. Han ska larma när någon kommer men det är verkligen inte okej att jag ignorerar hans skällande för då sviker jag ju honom med när han gör sitt jobb om jag skiter i vad det är han larmar om. Det är heller inte okej att han står och gapar på folk och fä som går/rider förbi varken för grannarnas skull eller för de som är på vägen.
 
Lagen säger att en hundägare har strikt ansvar för sin hund.
Jag vet ett fall där hunden låg lös på trappan utan för huset, som den alltid gjorde. Det var en äldre hund som aldrig lämnade trappan. Huset var typ gatuhus fast ute i en lite by.
Det skedde en singel olycka utan för huset där föraren sa att han blev så distraherad av hunden, som kunde springa ut på vägen att han missade kurvan. Hundägaren blev döm i det här fallet för att hunden orsakat olyckan.
 
Lagen säger att en hundägare har strikt ansvar för sin hund.
Jag vet ett fall där hunden låg lös på trappan utan för huset, som den alltid gjorde. Det var en äldre hund som aldrig lämnade trappan. Huset var typ gatuhus fast ute i en lite by.
Det skedde en singel olycka utan för huset där föraren sa att han blev så distraherad av hunden, som kunde springa ut på vägen att han missade kurvan. Hundägaren blev döm i det här fallet för att hunden orsakat olyckan.
ouch, det lät inte rimligt.
 
Jasså , jag har ridit en tiotal hästar som lätt klarar av att hundar rusar mot staket, inga problem...
Till och med tre schäfrar som kastar sig mot ett plank och inte syns.
Man får vänja hästarna om man ska ge sig ut , så enkelt är det !
Så om jag som människa hoppar en halvmeter när en explosiv hund kommer farande - precis som jag gör om någon smäller en ballong bakom min rygg - då är jag helt enkelt inte miljötränad, jag är otrygg?

Om hästen uppmärksammat hunden innan den sätter fart - då är det möjligen en annan femma. Men när hunden kommer ut ur det blå är det inte det minsta konstigt om hästen reagerar ordentligt. Precis som jag gör.
 
Jasså , jag har ridit en tiotal hästar som lätt klarar av att hundar rusar mot staket, inga problem...
Till och med tre schäfrar som kastar sig mot ett plank och inte syns.
Man får vänja hästarna om man ska ge sig ut , så enkelt är det !
Min häst är väldigt hundvan, jag brukar till exempel rida med vår hund och möta hundar utan bekymmer. Men en granne som har en hund modell större som springer ut mot oss med ragg och skäller när vi passerar deras uppfart, inget staket har de heller. Jag kan ju säga att jag inte är särskilt road av att min häst ska bli både bakskygg och hundrädd pga deras idiothund. Jag ska väl ändå ha möjligheten att rida på en allmän grusväg utan att riskera att få en lös hund efter mig?
 
Min häst är väldigt hundvan, jag brukar till exempel rida med vår hund och möta hundar utan bekymmer. Men en granne som har en hund modell större som springer ut mot oss med ragg och skäller när vi passerar deras uppfart, inget staket har de heller. Jag kan ju säga att jag inte är särskilt road av att min häst ska bli både bakskygg och hundrädd pga deras idiothund. Jag ska väl ändå ha möjligheten att rida på en allmän grusväg utan att riskera att få en lös hund efter mig?
Det vet väl inte jag, varför frågar du mig =D
Men jaa det dyker då och då upp lösa hundar som beter sig på alla möjliga sätt , jag har även mött hundar som börjat jaga min egen hund när jag ridit.
Alla situationer dyker upp där ute, så är det.
Oavsett om ni tycker det är sjukt och fel och folk är idioter, så händer det :)
 
Så om jag som människa hoppar en halvmeter när en explosiv hund kommer farande - precis som jag gör om någon smäller en ballong bakom min rygg - då är jag helt enkelt inte miljötränad, jag är otrygg?

Om hästen uppmärksammat hunden innan den sätter fart - då är det möjligen en annan femma. Men när hunden kommer ut ur det blå är det inte det minsta konstigt om hästen reagerar ordentligt. Precis som jag gör.
Nej vet väl inte jag, känner inte dig vad jag vet =D
Men klart man hoppar till, men att börja skena för en hund är en annan femma .
 
Det vet väl inte jag, varför frågar du mig =D
Men jaa det dyker då och då upp lösa hundar som beter sig på alla möjliga sätt , jag har även mött hundar som börjat jaga min egen hund när jag ridit.
Alla situationer dyker upp där ute, så är det.
Oavsett om ni tycker det är sjukt och fel och folk är idioter, så händer det :)

Ja saker händer, det gör inte hundägare mindre ansvariga i lagens mening eller hur tänker du här?
 
Det vet väl inte jag, varför frågar du mig =D
Men jaa det dyker då och då upp lösa hundar som beter sig på alla möjliga sätt , jag har även mött hundar som börjat jaga min egen hund när jag ridit.
Alla situationer dyker upp där ute, så är det.
Oavsett om ni tycker det är sjukt och fel och folk är idioter, så händer det :)
Jag är väl medveten om att allt möjligt kan ske, men jag får väl ändå tycka att de bör ha bättre koll på sin hund? Vilket många med mig anser, oavsett om de är ryttare eller ej så vill de inte bli jagade av en främmane hund. Sen om du uppskattar att en främmande hund jagar dig så får du givetvis göra det:)
 
Om man samarbetar lite kan ju problem faktiskt lösas. Jag har en granne som har en snäll - men i mina ögon odresserad hund. Den skäller och rusar utmed staketet när vi rider förbi ( bilväg). Mina äldre hästar bryr sig inte men unghästen blir dödsrädd och kastar sig om den blir överraskad. När det hände andra gången skrek jag till henne att hon faktisktt får ha koll på sin hund, men sedan gick jag dit och pratade med henne, förklarade problemet m unghästen och sa att 1) hon kan komma upp till mig och träna hunden om hon vill - alternativt kan jag komma dit m en orädd häst 2) hon kan sätta upp ngt som syns när hunden är ute så rider vi en liten omväg 3) hon har koll så hon kan gå ut till hunden när vi rider förbi. Hon har valt det senare och det fungerar bra!
 
Jag är väl medveten om att allt möjligt kan ske, men jag får väl ändå tycka att de bör ha bättre koll på sin hund? Vilket många med mig anser, oavsett om de är ryttare eller ej så vill de inte bli jagade av en främmane hund. Sen om du uppskattar att en främmande hund jagar dig så får du givetvis göra det:)
Varför tror du att jag gillar att bli jagad av en främmande hund nu?
Är dock inte hundrädd .
 
Ja saker händer, det gör inte hundägare mindre ansvariga i lagens mening eller hur tänker du här?
Jag tänker såhär att alla kommer alltid råka ut för oväntade situationer och det är bättre att träna sin häst i största möjliga mån än att räkna med att andra ska visa hänsyn, för det gör inte ens hälften av befolkningen tyvärr.
Och visst lagen är tydligen på hästägarens sida här, men jag hade inte tyckt att ett fett skadestånd vore en tröst om min häst behövde avlivas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 215
Senast: Liran
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 628
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 892
Senast: Milosari
·
Svar
30
· Visningar
3 239
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp