Vad säger lagen om hund och häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lagen säger att en hundägare har strikt ansvar för sin hund.
Jag vet ett fall där hunden låg lös på trappan utan för huset, som den alltid gjorde. Det var en äldre hund som aldrig lämnade trappan. Huset var typ gatuhus fast ute i en lite by.
Det skedde en singel olycka utan för huset där föraren sa att han blev så distraherad av hunden, som kunde springa ut på vägen att han missade kurvan. Hundägaren blev döm i det här fallet för att hunden orsakat olyckan.
Det är ju helt sjukt, vi hundägare får så mycket skit i samhället så det är inte klokt !!
 
Varför tror du att jag gillar att bli jagad av en främmande hund nu?
Är dock inte hundrädd .
Av vad du skrev tidigare så tolkade jag det som att man fick ta allt som kunde hända med en glad klackspark typ, oavsett schäfrar mot plank eller att bli jagad av främmande hundar.
Jag vet iallafall att jag inte uppskattar det. Och jag är inte heller hundrädd.
 
Av vad du skrev tidigare så tolkade jag det som att man fick ta allt som kunde hända med en glad klackspark typ, oavsett schäfrar mot plank eller att bli jagad av främmande hundar.
Jag vet iallafall att jag inte uppskattar det. Och jag är inte heller hundrädd.
Nej, men man får ta det helt enkelt, för det händer oavsett . så menade jag :)
 
Fast fortfarande så ska det ju inte tillhöra vanligheterna att bli jagad av en främmande hund. Okej om de springer på sin sida av ett staket, då är de åtminstone inhägnade :)
Nej vi får väl hoppas att alla jakthundar som ränner i skogen i höst inte skrämmer någon häst i sken =D
Börja träna , för de dyker upp som gubben i lådan =D
 
Jag tänker såhär att alla kommer alltid råka ut för oväntade situationer och det är bättre att träna sin häst i största möjliga mån än att räkna med att andra ska visa hänsyn, för det gör inte ens hälften av befolkningen tyvärr.
Och visst lagen är tydligen på hästägarens sida här, men jag hade inte tyckt att ett fett skadestånd vore en tröst om min häst behövde avlivas.
Givetvis, men det påverkar inte vad lagen säger om hund och häst vilket åtminstone är det jag har i åtanke med tanke på trådens ämne eller vilket forum tråden ligger i.
 
Det är ju helt sjukt, vi hundägare får så mycket skit i samhället så det är inte klokt !!
Så blir det när man skaffar en potentiellt farligt djur, man får se till att omgivningen är trygg. Attityden att hästägaren får träna sin häst att tåla hundattacker som lösning på attackerande hundar bättrar inte direkt på situationen. Du ber om att få skit rent bokstavligen.
 
Så blir det när man skaffar en potentiellt farligt djur, man får se till att omgivningen är trygg. Attityden att hästägaren får träna sin häst att tåla hundattacker som lösning på attackerande hundar bättrar inte direkt på situationen. Du ber om att få skit rent bokstavligen.
Skit får man alltid , det rensar huvudet det också =D De hästar jag rider är iaf trygga med diverse situationer som händer där ute, och tål hundar som rusar fram och beter sig .
Hade själv inte ridit ut med en häst som var rädd för hundar, hundar är så vanliga och jag har flertal gånger mött lösa hundar som kommer rusande.
 
Skit får man alltid , det rensar huvudet det också =D De hästar jag rider är iaf trygga med diverse situationer som händer där ute, och tål hundar som rusar fram och beter sig .
Hade själv inte ridit ut med en häst som var rädd för hundar, hundar är så vanliga och jag har flertal gånger mött lösa hundar som kommer rusande.
Ja hästägarna ska lösa problemen så du som hundägare slipper uppfostra. Med den attityden så förstår jag verkligen att du får skit.
 
Nja det är attityden du utstrålar. Tänk på ämnet i tråden, vad juridiken säger om hästar och hundar och så blir ditt svar. Hästar borde tåla det och vi stackars hundägare får skit.
Ja jag tycker förbannat synd om hundägaren tråden handlar om.
Sånna hästar kan de köra på banan.
 
Ja du tycker synd om hundägare som behöver hålla koll på sina hundar så att de inte ställer till skada och tycker omvärlden ska anpassa sig efter hundägares behov så.

Jag anser att vi ska respektera varandra och att hundägare liksom hästägare ska hålla koll på sina djur.
Ja ja
 
Vågar påstå att det är ingen häst som blir rädd av att se en hund som ligger i trädgården eller går snällt i kopplet.
Jag har ett flertal gånger mött hästar som tvärstannat och vägrat gå ett steg till när de mött mig och mina hundar ute. Ryttarna har visserligen fått förbi sina hästar ändå för det mesta, men flera gånger har hästen då varit spänd som en stålfjäder och dansat runt. Mina hundar har vid dessa tillfällen inte gjort annat än gått lugnt i slakt koppel vid vägkanten när hästen dykt upp (däremot tycker de att det är obehagligt när hästarna blir rädda och då börjar de dra i kopplet och försöker ta sig från platsen).
 
Jag har ett flertal gånger mött hästar som tvärstannat och vägrat gå ett steg till när de mött mig och mina hundar ute. Ryttarna har visserligen fått förbi sina hästar ändå för det mesta, men flera gånger har hästen då varit spänd som en stålfjäder och dansat runt. Mina hundar har vid dessa tillfällen inte gjort annat än gått lugnt i slakt koppel vid vägkanten när hästen dykt upp (däremot tycker de att det är obehagligt när hästarna blir rädda och då börjar de dra i kopplet och försöker ta sig från platsen).
Samma kan hända om en sten är på fel ställe:nailbiting:, tänkte mer rädd som i sken eller liknande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 214
Senast: Liran
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 628
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 892
Senast: Milosari
·
Svar
30
· Visningar
3 239
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp