Vad menas med att en häst är byggd i uppförsbacke.

Lillypilly

Trådstartare
Jag ber om ursäkt om jag är helt bäng i kolan.

Men kan någon tala om för mig vad det menas med att en häst är "byggd i uppförsbacke".


Jag har nämligen fått två olika förklaringar av två olika hästförsäljare.


*Nr1: Ja hon har ju väldigt bra ryggmuskulatur och rumpmuskler då hon är byggd i uppförsbacke.



*Nr2: Han är byggd i uppförsbacke och det ser du tydligt på hans grova bog och hals.



Kan någon vänlig själ förklara för mig för jag förstår inte.:crazy:
 
Sv: Vad menas med att en häst är byggd i uppförsbacke.

ps

Det att jag inte frågade försäljarna direkt på plats var för att jag reflekterade inte över detta förrens jag kom hem och börja tänka lite på vad säljarna sagt.
 
Sv: Vad menas med att en häst är byggd i uppförsbacke.

Ingen som har en aning? Om jag frågar er - Hur tolkar ni när någon säger att en häst är byggd i uppförsbacke då?
 
Sv: Vad menas med att en häst är byggd i uppförsbacke.

Om en häst är byggd i uppförsbacke så ska den naturlig välja att röra sig i uppförsbacke!
Alltså när man rider den så ska det kännas som om hästen går uppåt-framåt när man driver på.
 
Sv: Vad menas med att en häst är byggd i uppförsbacke.

se det som att man menar att "en byggd i uppförsbacke" är motsatsen till en häst som lätt blir framtung. Om det hjälper dej bättre ;)
 
Sv: Vad menas med att en häst är byggd i uppförsbacke.

Tack. Det är fasen inte lätt att både vara "ung" och dum :O)

En häst som är framtung - säger man då att den är byggd i nedförsbacke? hehe eller säger man bara framtung?
 
Sv: Vad menas med att en häst är byggd i uppförsbacke.

Det finns inga exteriört bra hästar som är "byggda i uppförsbacke"
Däremot kan de röra sig som i uppförsbacke om de är välridna.

Då först visar det sig HUR de kan använda sin kropp.

Rörelsemönstret är alltså den springande punkten.
 
Sv: Vad menas med att en häst är byggd i uppförsbacke.

En häst som rids framtungt sägs bara vara framtung. Men egentligen så är ju "byggd i nedförsbacke" synonymt med framtung... ;)

Men som sagt att säga baktung eller framlätt blir ju lixom fel så därav kom nog uttrycket "uppförsbacke" ist...
 
Sv: Vad menas med att en häst är byggd i uppförsbacke.

Det finns inga exteriört bra hästar som är "byggda i uppförsbacke"
Däremot kan de röra sig som i uppförsbacke om de är välridna.

Då först visar det sig HUR de kan använda sin kropp.

Rörelsemönstret är alltså den springande punkten.

Jag skulle vilja säga att hur dom är vinklade bak avgör rätt mkt hurvida dom kan röra sig i uppförsbacke så jo exteriören har ju en hel del med saken att göra.

Mitt sto är bra vinklad bak och har en bra ansatt hals och kunde därmed röra sig i uppförsbacke trots att hon är ca 5cm överbyggd med långa bakben.. kräver inte så mkt av ryttaren som man kan tro vid första anblick.


Min ljusa.. 9 på exteriören på kvaliten.. rör sig fint i uppförsbacke, bra känsla när man rider.. man behöver inte göra så mkt själv för att få lättheten fram

Min mörka grå 7 på exteriören aningen för långa bakben och står lite bakom sig som gör att det blir gärna för mkt påskjut, jäkligt aktiv bak.. kräver en del av ryttaren för att han ska vinkla om bra.
 
Sv: Vad menas med att en häst är byggd i uppförsbacke.

Även bogbladet har sin funktion. Liggande eller brant.

Min gamle har inte så jättevinklad has eller långa kotor o rör sig mer som en gummiboll- kommer upp från marken o är ngt jobbig att sitta på,.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 428
Senast: Mabuse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 740
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 467
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp