Vad letar ni efter hos ett bra avelssto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare goljahult
  • Startdatum Startdatum
G

goljahult

Om liknande tråd redan finns får ni gärna hänvisa...
Skulle vara intresssant att få reda på vad ni främst tittar på när ni väljer avelssto.
Själv anser jag att det viktigaste är att stoet har en bra och "hållbar" exteriör, följt av bra temperament och ridbarhet.
Vad tycker ni??

Sv: Vad letar ni efter hos ett bra avelssto?

Det är ju väldigt mycket som skall stämma för att jag skall känna att DET HÄR stoet vill jag verkligen avla på, men det som absolut är i fokus och det allra viktigaste för oss är att hon kommer ur ett starkt möderne.

Utöver det vill jag naturligtvis att hon är korrekt exteriört och har ett bra temperament men just den förärvningssäkerhet som ett bra möderne ger är någonting som inte kan övervärderas.

Det skall säga "klick", när jag ser stoet, för det första.

¤ TYP, prioterar jag högt, så även ridbarheten.
¤ Bra grund gångarter.
¤ Exteriören är viktig men ligger inte överst på listan. Därmed inte sagt att jag inte bryr mig, utan självklart skall stoet vara så korrekt som möjligt.

Typ är för mig viktig, man skall se att det är ett sto, hon skall vara riktigt feminin, med ett vackert ädelt huvud och utstrålning.:idea:

Det är ju väldigt mycket som skall stämma för att jag skall känna att DET HÄR stoet vill jag verkligen avla på, men det som absolut är i fokus och det allra viktigaste för oss är att hon kommer ur ett starkt möderne.

Utöver det vill jag naturligtvis att hon är korrekt exteriört och har ett bra temperament men just den förärvningssäkerhet som ett bra möderne ger är någonting som inte kan övervärderas.

Jag snor Pisans svar för det var precis vad jag tänkte skriva :laugh:

Bra exteriör, gärna diplom, bra huvud, alltså hanteringsmässigt och användbarhetsmässigt bra, körbara alltså.. Det är det viktigaste för mig. Jag har ardenner.. Mina ston röntgas för hovbrosk, så jag vet hur det ser ut. Dom stambokförs och ska kunna köras och utföra arbete.

Det skall säga "klick", när jag ser stoet, för det första.

¤ TYP, prioterar jag högt, så även ridbarheten.
¤ Bra grund gångarter.
¤ Exteriören är viktig men ligger inte överst på listan. Därmed inte sagt att jag inte bryr mig, utan självklart skall stoet vara så korrekt som möjligt.

Typ är för mig viktig, man skall se att det är ett sto, hon skall vara riktigt feminin, med ett vackert ädelt huvud och utstrålning.:idea:

Håller med dig, detta tycker jag också är viktigt!

När jag säger att exteriören är viktigast, menar jag att stoet måste vara hållbart. (Ex korrekt benställning) Självklart har man olika kriterier beroende på vilken inriktning man har på sin avel:)

Jag måste oxå hålla med Pisan ang ett starkt möderne! Detta är enligt mig något som många glömmer i dagens avel men som är otroligt viktigt.
När jag väljer ett äldre sto som har haft föl tidigare ser jag det som ett plus om fölen har varit efter olika hingstar. Detta gör det lättare att se vad stoet nedärver:)

Jag letar efter en kombination av ett exteriört korrekt sto med trevligt temperament och typ. Som har har en bra stam och ett meriterad möderne. Hon behöver inte ha presterat själv med det ska finnas prestationer på mödernet, typ hos syskon eller avkommor. Vad det ska vara för prestationer beror ju helt på vad jag har för avsikt själv att avla på. Är det ett travsto är det ju helt andra saker än om jag vill ha fram en fälttävlanshäst.

Jag vill ha ston ur förärvningssäkra stofamiljer. Sedan bör de själva vara av bra typ, ha bra rörelser, bra temperament och vara lätta att få dräktiga. Därtill ska de vara goda mödrar och vara hyfsat lättfödda och robusta.
Mina ston har bra möderne, iallafall alla utom ett. Fullblodets möderne vet jag inte så mycket om, men hon är själv en bra individ som lämnar fina avkommor och har en pappa som är känd inom hoppaveln.
Har jag haft dem ett tag så ska de ha lämnat bra. Gör de inte det trots att de själva är bra, så passar de bättre till något annat än avelssto.

*KL

Vad menar ni med förärvningssäkra stofamiljer eller starka stofamiljer. Är det att avkommerna tävlat till en viss nivå och i så fall vilken?

Jag vill ha ston ur förärvningssäkra stofamiljer. Sedan bör de själva vara av bra typ, ha bra rörelser, bra temperament och vara lätta att få dräktiga. Därtill ska de vara goda mödrar och vara hyfsat lättfödda och robusta.
Mina ston har bra möderne, iallafall alla utom ett. Fullblodets möderne vet jag inte så mycket om, men hon är själv en bra individ som lämnar fina avkommor och har en pappa som är känd inom hoppaveln.
Har jag haft dem ett tag så ska de ha lämnat bra. Gör de inte det trots att de själva är bra, så passar de bättre till något annat än avelssto.

Jag håller helt med Jarrah, och vi använder också enbart hingstar på samma premisser!
Mödernet är a och o, sedan kommer den egna förärvningen, hur enkla dom är att föda, få dräktiga, hantera.
Mina ston behöver inte vara tävlade, det tycker vi inte har en så stor beydelse om dom kommer ur ett framgångsrikt möderne med säker förärvning!

Hos oss räknas förärvning som nr 1 både hos hingst o sto!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 287
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka