Jag tappade bort den här tråden helt märker jag, men nu har jag och nioåringen gemensamt gjort hans favoritbokslista till en kompis som behövde tips och då insåg jag hur många bra tips jag fått härifrån! Här är favoriterna:
Fantasy (allt är namnet på serien) :
Fablehaven (Brandon Mull)
Spejarens lärling (John Flanagan, det finns fler serier av honom som varit lika uppskattade)
Tunnlar (Roderick Gordon)
Det mesta av Rick Riordan
Nevermoore (Jessica Townsend)
Artemis Fowl (Eoin Colfer)
Blodsarvet (Henrik Larsson)
Frihetskrigen (Niklas Krog) (den här håller han på med just nu, har bara kommit en bok hittills)
Warriors (Erin Hunter)
Warcross (Marie Lu, han har läst uppföljaren också och väntar på tredje delen tror jag)
Andra (
) böcker:
Brorsan är kung (Jenny Jägerfeld)
Winn-Dixie (Kate DiCamillo)
Lejonpojken (Zizou Corder, serie i tre delar)
Sexåringen har lyssnat mycket på LasseMaja och Nelly Rapp på sistone, och är nu (skräckblandat) förtjust i serien Monster monster (Johannes Pinter). Under sommaren högläste Spelkortsmysteriet (Jostein Gaarder) och den gillade han mycket också. Sedan försökte vi oss på Kastrullresan, han gillade den mycket först men har sedan tappat intresset - det är svårt för oss att hitta tillräckligt mycket lästid för att få upp tempot så att det blir lätt att hänga kvar i boken.
Med 1,5-åringen återupplever jag böckerna om Mjau och Max & Maja, han gillar också Bebis sover, Bilen säger brum (tror jag den heter) och Tänk om jag var ett fordon.