Sen senaste inlägget har jag läst
Den svavelgula himlen som jag hade rätt höga förhoppningar på men som i slutänden mest bara var okej. Tycker ofta att jag missar storheten i böcker som denna, typ uppväxtskildringar, som så många andra hyllar så antar att det kanske bara inte är min typ av bok.
Har även läst
Baserat på en sann historia som jag aldrig hört talas om innan jag hittade den på bibllioteket, men den var helt klart läsvärd. Den beskrivs som en ”spänningstät roman” men jag vet inte riktigt om jag håller med för på vissa sätt är den otroligt förutsägbar och saknar liksom det där extra som ex Gillian Flynn är så bra på. Dessutom upplever jag ofta att franska författare skriver på ett visst sätt (eller om det beror på översättningen eftersom dom flesta jag läst varit utgivna på samma förlag) som gör att språket inte blir så flytande och jag kommer av mig lite i läsningen (Barbery, Foenkinos, De Karangal, De Rosnay, De Vigan - alla dessa ger mig typ samma känsla även om vissa böcker har tilltalar mig mer, men ingen var varit enkel att läsa). Är det fler som har upplevt detta?
Utöver det har jag lyssnat på
Ester Karlsson med K, vilket var väldigt lättlyssnat och jag gillar den här boken betydligt mer än Falsterbo-böckerna av samma duo
Men det är verkligen inga mästerverk oavsett
om än väldigt bra som ljudbok i bilen!
Sen har jag fortsatt med bok 2 om Darrow,
Gyllene sonen, som fortfarande är spännande men den har ändå tappat lite jämfört med första boken. Nu är det mer fokus på våldet och militär taktik, men den är fortfarande såpass full av intriger att jag vill veta hur det ska gå så jag kommer definitivt lyssna vidare även på bok 3