Läser Granne med döden
Av Alex Marewood
Känner mig lite lätt illamående
Lyssnar på den nu. Bland annat på jobbet, innan öppning, medan jag bakar och grillar. Inte alltigenom lyckat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läser Granne med döden
Av Alex Marewood
Känner mig lite lätt illamående
Jag tycker att ni ska lyssna klart! Det är en klassiker och tillhör nästan allmänbildningen för såna storläsare som ni. Dessutom är den inte så lång.
Bokens behållning tycker jag är personporträtten. Visst är doktorn dryg, men han är också olycklig. Är pastorn verkligen så ond som Helga (heter hon väl) vill få honom att framstå, och vad är hon egentligen för slags människa?
Tempot är kanske lite långsamt men så är den ju också skriven för hundra år sen eller så.
Läs jättegärna sen också Gregorius av Bengt Ohlsson som skildrar historien ur pastorns perspektiv.
Haha! Fast i Odjuret tycker jag att det funkar för deras värld är så realistisk. Genomsnittsdeckaren är oftast orealistisk i mina ögon och då framstår våldet som slentrianmässigt och spekulativt. Men Roslund & Hellström har lite mer att säga med sina berättelser.
Ja, precis. De som kommer efter är lite mer strömlinjeformade - men var och en tar fortfarande upp ett samhällsfenomen. Box 21, tror den är trean, var väldigt bra.Ja, jag är villig att hålla med. Jag läste ut den imorse och kommer att bära med mig den ett tag skulle jag tro. Tyckte att den var väldigt, väldigt bra. Skrämmande och förfärande naturligtvis, men just det realistiska är väldigt drabbande.
Ja, precis. De som kommer efter är lite mer strömlinjeformade - men var och en tar fortfarande upp ett samhällsfenomen. Box 21, tror den är trean, var väldigt bra.
Aha, tvåan kanske det var. Den är verkligen bra.Det är tvåan, jag har laddat ner den idag men vet inte riktigt om jag orkar läsa den direkt efter Odjuret. Får nog sticka emellan med något lite lättsammare
Hon "Alex är duktig på att få fram känslor...Lyssnar på den nu. Bland annat på jobbet, innan öppning, medan jag bakar och grillar. Inte alltigenom lyckat.
Muminböckerna är helt fantastiska även som ljudbok med Mark Levengood som inläsare, så tycker absolut du ska ge dig på dem!Stänger locket om Narnia och funderar på vad som ska få ta vid. Funderar på Mumin.
Men först nästa bok av James Harriot, Nästan bara rara djur.
Jag har lyssnat på de två som kommit ut på Storytel. Den tredje släpptes igår tror jag, det är den jag ska börja på nu.Muminböckerna är helt fantastiska även som ljudbok med Mark Levengood som inläsare, så tycker absolut du ska ge dig på dem!
Har du läst/lyssnat på fler av Harriot? Jag påbörjade precis hans första
Roslund&Hellström och Roslund med annan partner är bra!Ja, jag är villig att hålla med. Jag läste ut den imorse och kommer att bära med mig den ett tag skulle jag tro. Tyckte att den var väldigt, väldigt bra. Skrämmande och förfärande naturligtvis, men just det realistiska är väldigt drabbande.
Aha, tvåan kanske det var. Den är verkligen bra.
Sedan får jag korrigera mig. Jag skrev att jag gillade alla utom den sista - men jag menade den näst sista, Två bröder. De har kommit med en i år också och den har jag inte läst. Fast det får jag nog göra så småningom för den bygger vidare på Tre sekunder, som var helt galet spännande (jag brukar aldrig tycka att böcker är just spännande annars).
Nu är det längesedan jag läste Två bröder - men jag har för mig att mina invändningar handlade om att deras bild av förorten och gängen kändes väldigt klichéfylld. Dessutom vevades Ewert Grens bitterhet flera varv för mycket, annars har jag gillat honom. Han har framstått som en sur snut som faktiskt funkar, till skillnad från många andra. (Jag skrattade så jag grät i en av böckerna, när han skulle jävlas med sin hatåklagare och mätte hans parkerade bil med linjal för att kunna bötfälla honom för tiometersgränsen ... )Jag tycker att "två bröder" var väldigt stark. Tung.
Tre minuter, som den sista heter, var i mina ögon inte lika bra som Tre sekunder (impulsköpte den när jag var och handlade mat för ett par veckor sedan, attans med lockvaror vid kassan).
(Jag skrattade så jag grät i en av böckerna, när han skulle jävlas med sin hatåklagare och mätte hans parkerade bil med linjal för att kunna bötfälla honom för tiometersgränsen ... )
Dessvärre inte. Vill du läsa just det?Minns du vilken bok det var?
Dessvärre inte. Vill du läsa just det?
Aha. Skulle tippa kanske Flickan under gatan. Kanske. Det känns som att man kände Grens rätt väl när han gjorde det.Jag känner igen det men vet inte om det är för att jag läst boken eller om någon annan berättat om det.