Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag instämmer, @Ceta och @Killaloe , den är värd att lyssna på(om inte inläsningen är undermålig, förstås!). Utöver Gregorius finns dessutom ett par ytterligare parafraser(en av Kerstin Ekman?), men dem har inte jag läst.
Jag tycker att ni ska lyssna klart! Det är en klassiker och tillhör nästan allmänbildningen för såna storläsare som ni. :) Dessutom är den inte så lång.

Bokens behållning tycker jag är personporträtten. Visst är doktorn dryg, men han är också olycklig. Är pastorn verkligen så ond som Helga (heter hon väl) vill få honom att framstå, och vad är hon egentligen för slags människa?

Tempot är kanske lite långsamt men så är den ju också skriven för hundra år sen eller så.

Läs jättegärna sen också Gregorius av Bengt Ohlsson som skildrar historien ur pastorns perspektiv.

Haha @Killaloe vi kanske får ge den en chans till? Om vi inte är för trötta ikväll när vi ska hem ;)

Haha! Fast i Odjuret tycker jag att det funkar för deras värld är så realistisk. Genomsnittsdeckaren är oftast orealistisk i mina ögon och då framstår våldet som slentrianmässigt och spekulativt. Men Roslund & Hellström har lite mer att säga med sina berättelser.

Ja, jag är villig att hålla med. Jag läste ut den imorse och kommer att bära med mig den ett tag skulle jag tro. Tyckte att den var väldigt, väldigt bra. Skrämmande och förfärande naturligtvis, men just det realistiska är väldigt drabbande.

Ja, jag är villig att hålla med. Jag läste ut den imorse och kommer att bära med mig den ett tag skulle jag tro. Tyckte att den var väldigt, väldigt bra. Skrämmande och förfärande naturligtvis, men just det realistiska är väldigt drabbande.
Ja, precis. De som kommer efter är lite mer strömlinjeformade - men var och en tar fortfarande upp ett samhällsfenomen. Box 21, tror den är trean, var väldigt bra.

Ja, precis. De som kommer efter är lite mer strömlinjeformade - men var och en tar fortfarande upp ett samhällsfenomen. Box 21, tror den är trean, var väldigt bra.

Det är tvåan, jag har laddat ner den idag men vet inte riktigt om jag orkar läsa den direkt efter Odjuret. Får nog sticka emellan med något lite lättsammare :)

Det är tvåan, jag har laddat ner den idag men vet inte riktigt om jag orkar läsa den direkt efter Odjuret. Får nog sticka emellan med något lite lättsammare :)
Aha, tvåan kanske det var. Den är verkligen bra.

Sedan får jag korrigera mig. Jag skrev att jag gillade alla utom den sista - men jag menade den näst sista, Två bröder. De har kommit med en i år också och den har jag inte läst. Fast det får jag nog göra så småningom för den bygger vidare på Tre sekunder, som var helt galet spännande (jag brukar aldrig tycka att böcker är just spännande annars).

Stänger locket om Narnia och funderar på vad som ska få ta vid. Funderar på Mumin.

Men först nästa bok av James Harriot, Nästan bara rara djur.

Stänger locket om Narnia och funderar på vad som ska få ta vid. Funderar på Mumin.

Men först nästa bok av James Harriot, Nästan bara rara djur.
Muminböckerna är helt fantastiska även som ljudbok med Mark Levengood som inläsare, så tycker absolut du ska ge dig på dem!

Har du läst/lyssnat på fler av Harriot? Jag påbörjade precis hans första :)

Muminböckerna är helt fantastiska även som ljudbok med Mark Levengood som inläsare, så tycker absolut du ska ge dig på dem!

Har du läst/lyssnat på fler av Harriot? Jag påbörjade precis hans första :)
Jag har lyssnat på de två som kommit ut på Storytel. Den tredje släpptes igår tror jag, det är den jag ska börja på nu.

Roslund&Hellström och Roslund med annan partner är bra!

Aha, tvåan kanske det var. Den är verkligen bra.

Sedan får jag korrigera mig. Jag skrev att jag gillade alla utom den sista - men jag menade den näst sista, Två bröder. De har kommit med en i år också och den har jag inte läst. Fast det får jag nog göra så småningom för den bygger vidare på Tre sekunder, som var helt galet spännande (jag brukar aldrig tycka att böcker är just spännande annars).

Jag tycker att "två bröder" var väldigt stark. Tung.

Tre minuter, som den sista heter, var i mina ögon inte lika bra som Tre sekunder (impulsköpte den när jag var och handlade mat för ett par veckor sedan, attans med lockvaror vid kassan).

Jag tycker att "två bröder" var väldigt stark. Tung.

Tre minuter, som den sista heter, var i mina ögon inte lika bra som Tre sekunder (impulsköpte den när jag var och handlade mat för ett par veckor sedan, attans med lockvaror vid kassan).
Nu är det längesedan jag läste Två bröder - men jag har för mig att mina invändningar handlade om att deras bild av förorten och gängen kändes väldigt klichéfylld. Dessutom vevades Ewert Grens bitterhet flera varv för mycket, annars har jag gillat honom. Han har framstått som en sur snut som faktiskt funkar, till skillnad från många andra. (Jag skrattade så jag grät i en av böckerna, när han skulle jävlas med sin hatåklagare och mätte hans parkerade bil med linjal för att kunna bötfälla honom för tiometersgränsen ... :laugh:)

Synd med Tre minuter! Men jag misstänkte att den inte var lika bra som Tre sekunder, det blir sällan bra när man ska krama ur lite mer ur en succé.

Läser en Kallentoft just nu, sådär. Jordstorm.
Men jag har inte egentligen kommit in i den ännu, så den kanske tar sig.

Och så har jag börjat med "århundradets kärlekskrig" av Ebba Bratt-Vittström eller vad hon nu heter.
Glömde avbeställa den från en bokklubb.
Faktiskt inte så tokig.

Läste Grey Mountain av John Grisham och tyckte mycket, mycket om den. Läser gärna deckare på sommaren så det kan hänga ihop :D Var dock tvungen att läsa på lite om Appalacherna och bergstoppsbrytning och det verkade vara ungefär så illa som det beskrivs i boken.

Fortsätter även med den som utspelar sig i Japan men finskan tar längre tid för mig att läsa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 418
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar