Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Roslund & Hellström är jättebra! Gillade alla utom den sista.

Åh, vet du vad - jag tänkte faktiskt på dig när jag började läsa den igår. Har för mig att du har sagt att du inte gillar böcker där män gör hemska saker mot kvinnor och barn och tänkte att det här är då INTE någon Bläckisbok i alla fall! Då hade jag alltså fel. Men den har ju betydligt mer än bara gratuitöst våld, tycker jag hittills.

Nu har jag läst ut den där för jäkliga millenniumboken och ÅH så frustrerad jag har varit. Jag tyckte att saker och ting var så jävla ologiska, att den där Mikael var så jävla TRIST, att Salander var så enerverande etc etc. Som jag har suckat över denna bok.

Först och främst: VARFÖR I HELA HELVETE skulle de ligga med varandra? Hur fittar det in i storyn?
Hur i hela jävla helvete tänker man om man istället för att säga HEJ JAG LEVER skickat en jävla blomma varje år så att den stackars gubben tror att mördaren hånar honom? Ja, jag tittar på dig Harriet "Jag är för dum för att skicka ett jävla mail/ringa ett jävla samtal/skicka en liten lapp" Vanger.
Hur jävla tidigt i boken fattade man inte att:
* Harriet blivit utsatt för något av en närstående och eller
* upptäckt att andra kvinnor blivit utsatta för nåt av samma person och
* därför försvunnit pga detta
?????
No spanks till flera böcker av honom. Jag hörde nåt om silikonbröst och tror knappast att följande böcker kommer passa mig bättre.

Så, nu är jag klar med boken och jag håller helt med dig!

Jag gillade ju boken som så, men lite väl övertydlig ibland.
dock gillade jag utvecklingen med tarny om än inte själva döden :/ Men det var lite oväntat på sitt sätt. Dessutom tycker jag att Huckle är som en bortskämd snorunge och jag gillar honom mindre och mindre allt eftersom storyn fortgick. :mad: Det hade varit bättre om Polly hookade upp med veterinären istället eller förblev singel och levde lycklig med Neil! :love:
jo, jag håller med dig. Det var oväntat på ett bra sätt, men trodde nog han skulle återuppstå tillslut ändå :p

Dagboken från imorgon av Cecelia Ahern klar! Tyckte den var lite annorlunda än de andra böckerna jag läst av henne. Lite seg i början, mer intressant mot slutet. Lättläst och bra som kvällsunderhållning/hängmatteläsning! :)

Fortsätter med samma författare, Mitt liv och jag. Sen tror jag att jag läst alla hennes böcker som finns översatta till svenska.

Lyssnat klart på "det lilla bageriet vid strandpromenaden" och tycker den var en mysig feel-good bok :) Inte lika bra som andra jag läst, men inget jag ångrar. Störde mig dock lite på:
Att karaktären Huckle förändrades till karaktären så mycket i slutet :confused: Större delen av boken var han ganska mysig, om än känslomässigt skadad. Sen pga ett löjligt missförstånd så drar han hem igen, och visst det stämmer väl med karaktären iom att han gjort det förut. Men sen när Polly väl kommer till honom så ska han helt plötsligt stanna kvar i Amerika?? Och visst, han kommer ju till insikt tillslut, men det kändes lite väl krystat tycker jag..

Sen hade boken lite för många övertydliga "budskap" för att det skulle kännas naturligt tycker jag :angel:

Tillagt: läs inte spoilern @Killaloe :mad:

Så, nu är jag klar med boken och jag håller helt med dig!

Jag gillade ju boken som så, men lite väl övertydlig ibland.
dock gillade jag utvecklingen med tarny om än inte själva döden :/ Men det var lite oväntat på sitt sätt. Dessutom tycker jag att Huckle är som en bortskämd snorunge och jag gillar honom mindre och mindre allt eftersom storyn fortgick. :mad: Det hade varit bättre om Polly hookade upp med veterinären istället eller förblev singel och levde lycklig med Neil! :love:

jo, jag håller med dig. Det var oväntat på ett bra sätt, men trodde nog han skulle återuppstå tillslut ändå :p

Sådär. Boken är slut. Och jag håller totalt med er i era tankar. Jag hakade upp mig på precis samma saker.

Dessutom hakade jag upp mig på att författaren inte verkade ha koll på Star Wars. :o Prinsessan Leia är inte ung i de tre nya filmerna. Hon är nyfödd i slutet av den sista av dom... Detaljer... :o

Läst ut Sammankomsten av Anne Enright. Nja, ingen favorit. Jag tror att den har vad många skulle kalla "ett fantastiskt språk" men jag har svårt för när det blir för abstrakt och suggestivt.

Har kommit en bit in i My name is Lucy Barton av Elizabeth Strout och den är bara JA. Älskar verkligen Strouts sätt att skriva.

Det enda är det här med research igen. En svensk karaktär förekommer. Hennes namn? Molla. MOLLA.

Det enda är det här med research igen. En svensk karaktär förekommer. Hennes namn? Molla. MOLLA.

Ja! Jag läste Big Brother av Lionel Shriver. Huvudpersonen hade svenska rötter och hette - Halfdanarsson.

(Det finns sådana i Sverige, men de är islänningar ... lite bättre borde hon ha googlat.)

Ja! Jag läste Big Brother av Lionel Shriver. Huvudpersonen hade svenska rötter och hette - Halfdanarsson.

(Det finns sådana i Sverige, men de är islänningar ... lite bättre borde hon ha googlat.)
Ja det verkar svårt.

Åh, vet du vad - jag tänkte faktiskt på dig när jag började läsa den igår. Har för mig att du har sagt att du inte gillar böcker där män gör hemska saker mot kvinnor och barn och tänkte att det här är då INTE någon Bläckisbok i alla fall! Då hade jag alltså fel. Men den har ju betydligt mer än bara gratuitöst våld, tycker jag hittills.
Haha! Fast i Odjuret tycker jag att det funkar för deras värld är så realistisk. Genomsnittsdeckaren är oftast orealistisk i mina ögon och då framstår våldet som slentrianmässigt och spekulativt. Men Roslund & Hellström har lite mer att säga med sina berättelser.

Jag och @Killaloe började lyssna på "doktor glas" i bilen på väg till Falsterbo ikväll, jag (som körde) höll på att somna, så vi gav upp rätt fort. Huvudpersonen verkade dessutom sjukt dryg. Har vi missat nått?

Jag och @Killaloe började lyssna på "doktor glas" i bilen på väg till Falsterbo ikväll, jag (som körde) höll på att somna, så vi gav upp rätt fort. Huvudpersonen verkade dessutom sjukt dryg. Har vi missat nått?
Jag tycker att ni ska lyssna klart! Det är en klassiker och tillhör nästan allmänbildningen för såna storläsare som ni. :) Dessutom är den inte så lång.

Bokens behållning tycker jag är personporträtten. Visst är doktorn dryg, men han är också olycklig. Är pastorn verkligen så ond som Helga (heter hon väl) vill få honom att framstå, och vad är hon egentligen för slags människa?

Tempot är kanske lite långsamt men så är den ju också skriven för hundra år sen eller så.

Läs jättegärna sen också Gregorius av Bengt Ohlsson som skildrar historien ur pastorns perspektiv.

Nej, Du och jag och vi har jag inte läst. Har för mig att den blev rätt sågad? Läsvärd ändå?
Mänsklig krocket läste jag i tonåren och minns som besynnerlig men urbra och mycket fängslande!
Mänsklig krocket är den enda av Atkinson som jag inte läst. Vad jag kommer ihåg var det hennes första efter I museets dolda vrår och recenserades som en typisk "första bok efter genombrottet-bok", dålig mao. Därför läste jag den aldrig . Men du gillade den alltså .

Jag tycker att ni ska lyssna klart! Det är en klassiker och tillhör nästan allmänbildningen för såna storläsare som ni. :) Dessutom är den inte så lång.

Bokens behållning tycker jag är personporträtten. Visst är doktorn dryg, men han är också olycklig. Är pastorn verkligen så ond som Helga (heter hon väl) vill få honom att framstå, och vad är hon egentligen för slags människa?

Tempot är kanske lite långsamt men så är den ju också skriven för hundra år sen eller så.

Läs jättegärna sen också Gregorius av Bengt Ohlsson som skildrar historien ur pastorns perspektiv.
Jag instämmer, @Ceta och @Killaloe , den är värd att lyssna på(om inte inläsningen är undermålig, förstås!). Utöver Gregorius finns dessutom ett par ytterligare parafraser(en av Kerstin Ekman?), men dem har inte jag läst.

Mänsklig krocket är den enda av Atkinson som jag inte läst. Vad jag kommer ihåg var det hennes första efter I museets dolda vrår och recenserades som en typisk "första bok efter genombrottet-bok", dålig mao. Därför läste jag den aldrig . Men du gillade den alltså .
Alltså, det var ju ett gäng år sedan och nu blir jag osäker på om jag blandar ihop den med I museets dolda vrår. Kanske var det den jag tänkte på?:o

My name is Lucy Barton utläst. Mycket bra.

Dock är både jag och sambon lite ledsna efter att nyligen ha läst Sonen av Meyer, eftersom det kommer att bli riktigt svårt att hitta något som kan mäta sig med den. Ett riktigt mästerverk.

Alltså, det var ju ett gäng år sedan och nu blir jag osäker på om jag blandar ihop den med I museets dolda vrår. Kanske var det den jag tänkte på?:o
Eller så var det den och du tyckte helt enkelt att den var bra!

Jag läser Simenon på löpande band: Maigret och mannen som måste döda, Maigret på kurort och nu Maigret blir arg. Före detta frosseri i välskrivna, såklart lite mossiga, men ganska underbara franska deckare läste jag Jellicoe Road. Det var inte utan att jag emellanåt fick tvinga mig själv till att läsa klart den. Jag känner mig så lost på att analysera min läsning, men jag tyckte det var något som fattades. Allt var lite för fantastiskt och historien var liksom för stor. Samtidigt är det ju en ungdomsbok och jag tyckte att den var ganska spännande stundtals.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 418
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar