Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej. Ja biblioteket är super, det kostar inget att reservera heller! Så jag reserverar hej vilt.
*muttrar* mitt bibliotek tar 10 kr per reservation... :cautious: Men bokbussen tar inte någon kostnad så kan man vänta fyra veckor så får man böckerna levererade till dörren! :up: Mitt bibliotek har en hel del nyanställd personal just nu och de håller lite hårt på reglerna... Jag försökte underlätta för dem när jag behövde en bunt böcker från magasinet att jag kunde skriva en lapp så kunde de ta fram dem när de hade tid så kunde jag hämta dem nästa dag istället för att de skulle springa ner när det var fullt med folk som ville ha hjälp. Men nej då skulle de ha hundra kronor i reservationsavgift så då konstaterade jag att jag väntar väl under tiden ni hämtar böckerna istället... :banghead:

Läst ut "de skandalösa" och gillade den :) lagom lättsamt och ändå välskrivet för att vara "romance" eller vad en skall kalla det.. Kan tänka nig att läsa mer av henne när jag behöver avbrott eller så. Fick bara anstränga mig emellanåt att inte överanalysera ifall alla företeelser/maträtter/beteenden/språkbruk verkligen passade in på 1600-talet :angel:

Läst ut "de skandalösa" och gillade den :) lagom lättsamt och ändå välskrivet för att vara "romance" eller vad en skall kalla det.. Kan tänka nig att läsa mer av henne när jag behöver avbrott eller så. Fick bara anstränga mig emellanåt att inte överanalysera ifall alla företeelser/maträtter/beteenden/språkbruk verkligen passade in på 1600-talet :angel:

Det gör jag jämt när jag läser romance :D Brukar intala mig att det egentligen är fantasy för att hindra mig själv från att se allt som är "fel" :p

Lite på samma tema läste jag ute Hemligheten på Mercy Close häromdagen, det är ett tag sedan jag sist läst någon Marian Keyes och jag blev faktiskt lite besviken på den här. På något sätt kommer jag ihåg de tidigare som roligare på något vis.

Det gör jag jämt när jag läser romance :D Brukar intala mig att det egentligen är fantasy för att hindra mig själv från att se allt som är "fel" :p

Lite på samma tema läste jag ute Hemligheten på Mercy Close häromdagen, det är ett tag sedan jag sist läst någon Marian Keyes och jag blev faktiskt lite besviken på den här. På något sätt kommer jag ihåg de tidigare som roligare på något vis.
Haha, det var ett smart sätt att se på det :idea:

Den är inte heller nån av mina favoriter, men ok tyckte jag. Håller på med hennes nyaste nu, men den är så tung och hård i pärmen (engelsk storpocket) att mina händer inte klarar att hålla den, så det blir bara några sidor i taget :( Gillar den so far dock!

*muttrar* mitt bibliotek tar 10 kr per reservation... :cautious: Men bokbussen tar inte någon kostnad så kan man vänta fyra veckor så får man böckerna levererade till dörren! :up: Mitt bibliotek har en hel del nyanställd personal just nu och de håller lite hårt på reglerna... Jag försökte underlätta för dem när jag behövde en bunt böcker från magasinet att jag kunde skriva en lapp så kunde de ta fram dem när de hade tid så kunde jag hämta dem nästa dag istället för att de skulle springa ner när det var fullt med folk som ville ha hjälp. Men nej då skulle de ha hundra kronor i reservationsavgift så då konstaterade jag att jag väntar väl under tiden ni hämtar böckerna istället... :banghead:
Regler är till för att följas vettu! ;)

Angående avgifterna för reservation så är det politikerna i kultur- och fritidsnämnden i "min" kommun som bestämt att det inte ska vara några sådana. Om du bryr dig tillräckligt mycket kanske du kan skriva ett medborgarförslag och föreslå att avgifterna ska tas bort?

Storytel - funkar det offline så att säga? Så att man laddar hem en bok och kan lyssna på den utan att vara uppkopplad mot internet? Eller hur fungerar det? Funderar på att börja lyssna på ljudböcker i bilen till och från jobbet istället för skvalradio. Två timmar per dag hinner bli ganska mycket böcker.

Storytel - funkar det offline så att säga? Så att man laddar hem en bok och kan lyssna på den utan att vara uppkopplad mot internet? Eller hur fungerar det? Funderar på att börja lyssna på ljudböcker i bilen till och från jobbet istället för skvalradio. Två timmar per dag hinner bli ganska mycket böcker.
Jo precis, när du har wi-fi kan du ladda ner Max fem böcker (samtidigt) till offlineläge. Jag har samma pendlingstid som dig, och jag tycker det funkar toppenbra!

Det fungerar jättebra! Om du har Storytel på mobilen så går det att välja "lägg offline" och då kan du lyssna på boken när som helst. Fördel om du kan ladda ner på wi-fi annars tar det mycket surf. Nackdelen är att det tar upp en del plats på telefonen men det är det värt :)

Det fungerar jättebra! Om du har Storytel på mobilen så går det att välja "lägg offline" och då kan du lyssna på boken när som helst. Fördel om du kan ladda ner på wi-fi annars tar det mycket surf. Nackdelen är att det tar upp en del plats på telefonen men det är det värt :)
Jag var först :D

Regler är till för att följas vettu! ;)

Angående avgifterna för reservation så är det politikerna i kultur- och fritidsnämnden i "min" kommun som bestämt att det inte ska vara några sådana. Om du bryr dig tillräckligt mycket kanske du kan skriva ett medborgarförslag och föreslå att avgifterna ska tas bort?
Nja jag vet att de använder de pengar till att köpa in nya böcker utöver de böcker de får anslag för, jag blir bara lite trött när de är så stelbenta... "mina" gamla kändisar är betydligt lättare att ha med att göra, allra mest saknar jag våran gamla bokbuss chaufför, han plockade ihop lådor åt oss som lånade på bokbussen inne på biblioteket med sånt han trodde att vi skulle tycka om eller som han ansåg att vi borde läsa. ;) Inget krav på att låna dock! :D Men han plockade fram många underbara böcker som jag aldrig hade kommit på tanken att läsa om det inte hade varit för honom. Men han gick i pension istället. Den som kör normalt nu är också väldigt trevlig men brinner inte för böcker på samma visa som honom, men nu är det en vikarie och han har potential att blir lika bra som våran "gamla"! Bara han vågar ta för sig lite mer... Han var lite inne på att han skulle stryka min böter om jag bakade en tårta åt honom till nästa gång... ;) Jag lånade en bunt olika bakböcker och tidningar när han var här sist. :D Men han visste inte riktigt hur han skulle förklara det för kollegorna... ;)

Nu är jag strax klar med Mördarens apa och jag älskar den! Så himla himla bra även som ljudbok och jag måste såklart läsa om den med bilder. Men ändå, helt fantastisk bok :love:

Och så var jag även klar med livet och dödens villkor som var helt okej. Jag förstår dock inte riktigt hypen med Bauer och hennes böcker (det är den andra jag läser av henne) eftersom typ alla på Goodreads tex mer eller mindre älskar henne. Det är väl inget fel på böckerna i sig men jag tycker att de (jag har läst) är så urspårade och otroligt makabra att jag har svårt att se bortom det. Kanske är det makabra något som gör böckerna bra, men i mitt tycke hade böckerna inte förlorat på att vara lite mindre utstuderat vidriga.

Som kontrast till Bauer påbörjade jag Trollvinter och det är betydligt trevligare läsning :p :D

Nähä jag fortsätter väl spamma tråden då :D

Läser Nattvakten just nu och gillar den väldigt mycket hittills. Har bara läst Ficktjuven av samma författare men om den nuvarande är i närheten av så bra så tror jag inte att jag kommer bli besviken :)

Lyssnar även på Tankeläsaren - de utvalda och den är lite rörig hittills men jag tror det blir bättre när jag får grepp om karaktärerna.

Nähä jag fortsätter väl spamma tråden då :D

Läser Nattvakten just nu och gillar den väldigt mycket hittills. Har bara läst Ficktjuven av samma författare men om den nuvarande är i närheten av så bra så tror jag inte att jag kommer bli besviken :)

Lyssnar även på Tankeläsaren - de utvalda och den är lite rörig hittills men jag tror det blir bättre när jag får grepp om karaktärerna.
Jag har läst Nattvakten, Ficktjuven och Främlingen i huset. Gillade alla tre. Kyssa sammet som är Waters mest kända har jag börjat på flera gånger men har bara inte kommit vidare.

Jag håller på med War and Peace, 25% igenom. Måste vara klar innan den 15:e Maj annars förlorar jag en vadslagning.

Kommer bli klar med Woman in White (Wilkie Collins) som ljudbok i morgon också :) Vet inte om jag börjar Decameron, Protagoras eller Clarissa efter det. Gargantua and Pantagruel vet jag inte om jag orkar med som ljudbok, personen som läser är helt hemsk. Oerhört långsam läsning och i kapitel ett har han än så länge lyckats med att lägga av en riktigt äcklig och utdragen rap, och vid ett senare tillfälle dricka vatten eller något väldigt högt (det i sig spelar väl ingen roll, men inte så trevligt när man får det rakt i örat :crazy:). Jag använder librivox på mobilen, sen promenerar jag in till jobbet för motionens skull så jag får två grejer gjorda på en gång ;)

Bok 70 av 100 blir även klar i morgon, tjoho! Bara 30 kvar, sen behöver jag inte känna mig tvingad att läsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 781
· Visningar
87 043
Senast: Bilburen
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 253
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar