Vad laga av Jordärtskocka?

Paddington

Trådstartare
Har precis köpt en kolonistuga och där ingick visst ett otroligt bestånd av jordärtskockor! :)

Så nu är jag tacksam för era bästa recept på jordärtskockor. Har en känsla av att jag kommer att få äta dem en bra bit in i mars :d
 
Sv: Vad laga av Jordärtskocka?

jag gör ofta jordärtskockgratäng.
Dvs som en potatisgratäng med med 1/3 jordärtskockor. Samt en massa parmesanost
 
Sv: Vad laga av Jordärtskocka?

en supergod variant på potatisgratängen är att ta ädelost istället för parmesan
:d:d:d
 
Sv: Vad laga av Jordärtskocka?

Mmmm, alla förslag låter jättegoda, kan inte vänta förrän jag kommer ut och börjar skörda - Stort tack :)


Jordärtskockssoppa med en liten skvätt punsch i är himmelskt gott :d

Har du ngt bra recept som du brukar använda? Jag är urdålig på att göra soppor :(


jag gör ofta jordärtskockgratäng.
Dvs som en potatisgratäng med med 1/3 jordärtskockor. Samt en massa parmesanost

Jag älskar ju potatisgratäng så att byta delar ut mot jordärtskockor låter som en jättebra idé och jag ska verkligen prova varianten m ädelost också som Tinna föreslog :)

Ugnsrostad med hela lagerblad.
Soppa
Mos el puré, med parmesan och smör

Gör du puré och mos bara på jordärtskockorna eller brukar du blanda dem m potatis el kanske bägge varianterna?

Fyll gärna på med fler ideer :)
 
Sv: Vad laga av Jordärtskocka?

Jag brukar göra jordärtskockssoppa ungefär såhär:

Finhackad gul lök och vitlök svettas i smör och olja. I med hackade skockor och hackad potatis och fräs en stund. På med vatten och höns- eller grönsaksbuljong, torkad timjan och koka tills allt är mjukt. Mixa och smaka av med salt, peppar och citron. En klick crème fraîche gör soppan rundare i smaken.

Om man äter kött är det nog gott med lite fräst bacon eller rökt skinka på vid servering, annars krutonger eller något annat stekt i rökt paprika.
 
Sv: Vad laga av Jordärtskocka?

Jordärtskockssoppa, pizza med tunt skivade jordärtskockor på och jordärtskocksrisotto har jag gjort. Allt väldigt gott :d
 
Sv: Vad laga av Jordärtskocka?

JA ! Det vill jag med - känns som att risotto med jordärtskocka är helrätt !
Tack för receptet på soppan, känns också rätt.
Synd att jag inte har några skockor i min trädgård. En får gå till affären ;)
 
Sv: Vad laga av Jordärtskocka?

Koka mjuka, i med massor av grädde och mosa. Blir massor av smak, och ersätter sås till kött.
 
Sv: Vad laga av Jordärtskocka?

Har en känsla av att jag kommer att få äta dem en bra bit in i mars :d

Av allt jag lyckats lära mig är det bäst att skörda så sent som det bara är möjligt. Gärna när frosten tagit det som är ovan jord men jorden ännu inte frusit.

Jag hade några kvar i jorden över vintern och det gick utmärkt att skörda dem så fort tjälen släppt.

Sedan tog jag bort dem noga och planterade på nytt ställe. Men tro på f-n - nog blev det något kvar som växer mitt i mitt bönland. De ska vara värre än ogräs sägs det, och jag börjar tro det ;)

Men det går att göra massor av gott av dem så de får gärna fortsätta invadera i landet
 
Senast ändrad:
Sv: Vad laga av Jordärtskocka?

Av allt jag lyckats lära mig är det bäst att skörda så sent som det bara är möjligt. Gärna när frosten tagit det som är ovan jord men jorden ännu inte frusit.

Jag hade några kvar i jorden över vintern och det gick utmärkt att skörda dem så fort tjälen släppt.

Sedan tog jag bort dem noga och planterade på nytt ställe. Men tro på f-n - nog blev det något kvar som växer mitt i mitt bönland. De ska vara värre än ogräs sägs det, och jag börjar tro det ;)

Men det går att göra massor av gott av dem så de får gärna fortsätta invadera i landet

Tack för tipset :) Hade läst att man gärna skulle skörda sent så jag har nog tänkt att vänta framemot oktober-november, men att jag skulle lämna kvar dem i jorden visste jag inte.

Trodde först att det var en plantering m höstblommor som brett ut sig, men det var en granne som sa att det var jordärtskockor. Grannen mitt över hade visst försökt i 2-3år innan de blev helt av med sina, men själv vill jag inte bli av med dem helt - bara "tukta" dem!

tack vare recepten jag fått, förstår jag att man kan göra massor m dem, själv har jag aldrig ätit jordärtskockor förut så det ska bli väldigt spännande :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 088
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 194
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp